با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

جریان محتوا چیست؟
امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
22:41، 1401/02/04
جریان محتوا چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

جریان محتوا چیست؟


به نظرتان دلیل ماندگاری یک آهنگ کلاسیک چیست؟ هنگامی که بعد از سال‌ها، کارهای بتهوون و موتزارت را می‌شنوید هنوز هم آن شکوه و بزرگی را حس می‌کنید و به سرعت جذب این موسیقی می‌شوید. شاید دلیلش اوج و فرودی باشد که این موسیقی‌دانان در موسیقی و کارهای شاهکار خود رعایت می‌کنند و نمی‌گذارند در طول شنیدن یک موسیقی 5 تا 10 دقیقه‌ای یا حتی با زمان بیشتر خسته شوید. در بازاریابی محتوا نیز به همین صورت است. مخاطب به آرامی با شما همراه می‌شود و منتظر نقطه اوج و نواختن نت‌های بالا از طرف شماست، وقتی نقطه‌ی اوج را اجرا کردید باید دوباره جریان را آرام کنید و آن‌ها را منتظر نقطه‌ی اوج و نت‌های بالای بعدی بگذارید.

این چرخه که مانند یک ملودی، تکرار می‌شود را شاید بتوانیم جریان محتوا (Content Flow) بنامیم. جایی که یک بازاریاب محتوا باید بداند چه زمان شروع به اجرای نت‌های بالا (ایجاد کمپین‌های خلاقانه و هیجان‌انگیز) کند و چه زمان جریان را آرام کند و با مردم همراه شود. جریان محتوا یک ملودی برای استراتژی محتوا شماست که در حال حاضر به خوبی عمل نمی‌کنند. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس می‌خواهیم با جریان محتوا بیشتر آشنا بشویم و ببینیم چه نقشی در ماندگاری سازمان‌ها و کسب و کارها دارد.

با شرکت در دوره بازاریابی محتوا از مجموعه دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بر اصول دیجیتال مارکتینگ مسلط شوید.

جریان محتوا چیست؟

در دنیایی که امروزه در آن هستیم، هر سایتی محتوایی تولید می‌کند و بازاریابان نیز از چالش‌های پیش روی خود به خوبی خبر دارند. اگر یک بازاریاب معمولی باشید شاید با اجرای کمپین‌ها و برنامه‌های مختلف سعی در نشان دادن محتوای خود و سر و صدا در فضای کسب و کار کنید، اما همه می‌دانیم چیزی که راحت به دست بیاید، راحت از دست می‌رود و این زمان است که ارزش یک چیز را مشخص می‌کند، به همین دلیل بازاریابان حرفه‌ای علاوه بر کمپین‌ها و برنامه‌های هیجان انگیز به فکر زمانی که خبری از کمپین نیست و باید مرحله‌ی گذر تا مرحله بعدی را بگذرانند، می‌افتند و برای این مرحله هم برنامه دارند.

وقتی موسیقی اجرا می‌شود نقاط اوج باید به وسیله‌ی ادوات دیگری به هم متصل شوند، به همین دلیل با نت‌های آرام این قطعی ارتباط نت‌های بالا با هم را برطرف می‌کنیم. پاسخ به این قطعی ارتباط را می‌توان جریان یا پویایی نام گذاشت. در بازاریابی محتوا نیز به همین گونه است و این قطعی بین برنامه‌ها و محتواهای بسیار خوب‌مان را با دیگر چیزها پر خواهیم کرد که به آن جریان محتوا یا پویایی محتوا می‌گوییم.

"کل مجموعه از تعداد قطعاتی که در آن استفاده می‌شود بزرگ‌تر است." - ارسطو


این نقل قول از ارسطو، به صورت فصیح ارزش واقعی استراتژی محتوا را بیان می‌کند. استراتژی بازاریابی محتوای شما صدها یا هزاران داستان مرتبط نیست. آن یک داستان با صحنه های زیاد است. دقیقا مانند یک فیلم به کارگردانی کویینتین تارانتینو یا مارتین اسکورسیزی. یک فیلمنامه کامل که شامل سکانس‌های مختلف است. به همین دلیل راه ایجاد هر نوع ارتباط طولانی مدت با مخاطبان شما، ایجاد تغییر در استراتژی محتوا و اتصال آن دسته از کمپین‌ها یا قطعات مهم با هم با استفاده از قطعات کوچک‌تر است. شاید قطعات لگو را دیده باشید که در کودکی با آن‌ها خانه‌سازی می‌کردیم. هر لگو که با اشکال مختلف است، یک قطعه از چیز بزرگ‌تری است که ما می‌سازیم. می‌تواند یک خانه باشد یا یک اکشن فیگور از آیرون من!

جریان محتوا چیست

بهترین راه برای تجسم این مثال در محتوا، تصور کردن محتواهایی که روزانه منتشر می‌کنید، به عنوان نت‌های آرام (زمزمه) که باعث می‌شود کمپین‌های شما (نت‌های بالا یا فریاد) که در حال اجراست، زنده و همیشگی بمانند تا یک موسیقی کامل یا یک فیلم با کشمکش‌ و گره‌هایش ایجاد شود.

جریان محتوا یک موسیقی یا فیلمنامه است!

برای درک چگونگی ایجاد تنوع در هر استراتژی خوب برای محتوا و بهینه سازی نرخ تبدیل، باید لحظه‌ای به دنبال برخی از بزرگ‌ترین سازندگان محتوا باشیم که هنوز هم در میان مردم زنده هستند؛ آهنگ‌سازان موسیقی کلاسیک که استادان مفهوم "زمزمه" و "فریاد" هستند.
به هر قطعه "عالی" که گوش دهید، بلافاصله متوجه خواهید شد که دوره‌های آرام‌تری دارد و به دنبال آن دوره‌های بلندتر و بزرگی نیز وجود دارند. این چیزی است که باعث پویایی و ایجاد یک سفر جذاب از طریق ترکیب پستی و بلندی برای مخاطب می‌شود. به وضوح می‌شود در عکس طول موج صوتی چنین قطعاتی این مسأله را ببینیم. در زیر یک ترکیب موج صوتی از بتهوون وجود دارد که دارای نقاط زمزمه و فریاد است. به همین دلیل است که آهنگ‌های کلاسیک می‌توانند برای مدت طولانی ادامه پیدا کنند، بدون این‌که علاقه مخاطبان‌شان را از دست بدهند.

اگر این موج صوتی یک استراتژی محتوا یا یک برنامه ویرایشی و تحریریه‌ای باشد، "قله‌ها (اوج)" ایده‌های تبلیغاتی و کمپین‌های بزرگ هستند، در حالی که "فرورفتگی‌ها" همان محتوای روزانه هستند که ایده‌های بزرگ شما را با هم به روشی یک‌پارچه و جذاب می‎چسبانند. نتیجه‌ی آن یک ترکیب منسجم است که به کاربر اجازه می‌دهد طیف کاملی از استراتژی بازاریابی محتوای شما را حس کند و هنوز هم آن را به عنوان یک داستان کامل و کلی تجربه کند.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

استفاده از جریان محتوا و پویایی محتوا در بازاریابی چگونه است؟

با توجه به این‌که اکنون می‌دانیم که جریان محتوا در زمینه موسیقی چگونه کار می‌کند، اکنون باید ببینیم که چگونه می‌توان این اصول مهم را در بازاریابی محتوا به کار برد. اولین قدم برای ایجاد جریان مناسب مطالب در درک اهمیت آن است، اما مرحله دوم در برنامه‌ریزی و سنجش کار خود شماست.

جریان محتوا در بازاریابی محتوایی

برای انجام این کار، باید در ابتدا، با فرآیند ایده پردازی شروع کنید. در اینجا داشتن یک فرآیند صحیح برای به وجود آوردن ایده‌هایی که به صورت مداوم و کافی از ایده‌های مناسب و متناسب با مفهوم "اوج" و "فرورفتگی" تولید شوند بسیار مهم است. حال بیایید ادامه فرآیند را بررسی کنیم.

  • برنامه تحریریه‌ای و ویرایشی را بسازید

هنگامی که از جلسات طوفان مغزی، ایده‌های کافی دارید، مرحله بعدی شروع به "درجه بندی" آن‌ها به ایده‌های "کوچک"، "متوسط" یا "بزرگ" است. شما می‌توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید یا از ابزار رایگان و جدید Zankle Media Content Flow Generator استفاده کنید.

  • روش دستی ایجاد برنامه تحریریه‌ای و جریان محتوا

پس از به دست آوردن لیست اولیه ایده‌های خود، باید آن‌ها را در یک ستون اکسل یا گوگل شیت ساده ذکر کنید. ستون بعدی باید درجه اهمیت ایده‌تان باشد. ستون بعدی مقدار زمان و منبع ایجاد هر ایده است. هدف از این کار ایجاد و ترسیم یک نمودار است مانند یک موج صوتی!
مرحله بعدی این است که تاریخ‌های انتشار پیشنهادی را ترسیم کنید، در آخر از آن یک نمودار بگیرید و جریان محتوای خود را ببینید. به همین راحتی!
البته، شما باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید تا بتوانید برنامه محتوای اولیه که تهیه کردید را بررسی کنید. به زبان ساده، هیچ شکل و الگوی مشخص و کاملی برای جریان محتوا وجود ندارد چون هر شغل دارای اهداف مختلفی است، اما هر زمان که شک کردید جریان محتوایی شما درست است، می‌توانید به مثال قطعات کلاسیک بازگردید و ببینید آیا ایده‌های شما با محتواهای روزانه‌تان یک جریان محتوایی خوب را که بیننده را جذب و همراه خود کند، دارد یا خیر! باید مطمئن شوید که در یک موسیقی قطعات بزرگ یا همان اوج‌ها به صورت مساوی و خوب در کل قطعه پخش باشد، تا مخاطب همیشه منتظر ایده‌ها و برنامه‌هایی برای غافلگیری‌شان از طرف شما باشد.

اشتراک مجله و جریان محتوا

معمولا بهترین مثال برای ایجاد یک جریان محتوایی موفق مجلاتی هستند که اشتراک‌های بلندمدت چند ساله می‌فروشند. تیم محتوایی و تحریریه آن‌ها به خوبی می‌دانند باید برای مدت طولانی مخاطب خود را متعجب و راضی نگه‌دارند و آن‌ها را هر سری درگیر مطالب خود کنند. به همین دلیل اگر مجله‌ای درباره زنان باشند، می‌دانند مخاطبانشان کسانی هستند که می‌خواهند بدن خود را بهبود بخشند یا می‌خواهند ذهن خود را بهبود بخشند و یا می خواهند دوست‌داران بهتری داشته باشند.

تیم تحریریه این مجله می‌داند که باید جزئیات را به خوبی درک کنند و از همه عناصر استفاده کنند تا خواننده‌ی خود را سرگرم کنند. این کار به صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد بلکه با فرآیند ایجاد پرسونا شروع می‌شود تا مجموعه علاقه‌های کلیدی مخاطبان را تقسیم کنند. سپس آن‌ها تمام موارد را در ستون‌های محتوایی و مطالب خود می‌آورند. سپس این مفاهیم به صورت ماهیانه در برنامه تحریریه پوشش داده می‌شوند و نحوه پوشش هر موضوع اصلی و زمانی که ارائه می‌شوند متفاوت خواهد بود.

بنابراین، در ماه اول، مفهوم "بهبود بدن" به صورت طولانی پوشش داده می‌شود و محتواهایی با موضوع "کم کردن وزن" یا "علم رشد عضلات" تولید می‌شود، در حالی که در ماه آینده ممکن است بسیار کم به این موضوع بپردازند و مفهوم "عشق" گل‌درشت‌تر باشد. اینگونه یک جریان محتوا ایجاد می‌شود.

  • نوشتن محتوا برای تمام دستگاه‌ها

حال که جریان محتوایی ایجاد کردید باید بدانید که امروزه مردم در دستگاه‌های مختلفی مانند لپ‌تاپ، موبایل و تبلت له محتواهای شما دسترسی دارند. به همین دلیل باید برنامه‌هایی نیز برای این دستگاه‌ها هم داشته باشید. برای مثال ستون‌های محتوایی و صفححات خود را با قابلیت ریسپانسیو بسازید یا صفحات را به AMP مجهز کنید تا در کمترین زمان بتوانید مطالبی که مخاطبان‌تان به آن‌ها علاقه‌مندند به آن‌ها برسانید.

  • برنامه نهایی

مانند هر چیز دیجیتالی، هیچ الگوی ایده‌آلی وجود ندارد که بگوییم باید شبیه به آن باشید تا برندتان را به همه بشناسید و مخاطب را درگیر محتواهایتان کنید، اما با استفاده از یک برنامه خوب و جریان محتوا می‌توانید هر چه بیشتر مخاطبان را سرگرم کنید تا مدت طولانی همراه شما باشند. از این رو می‌توانید برای استراتژی محتوا و جریان محتوایی خود از این 6 مرحله استفاده کنید.

مراحل ساخت جریان محتوا

6 مرحله برای استراتژی محتوا و جریان محتوایی تبلیغات در گوگل وب‌سایت‌تان که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

مراحل ساخت جریان محتوا

  1. برای ایجاد پرسوناهای اصلی خود، از اطلاعات و داده‌های بسیار زیادی استفاده کنید.
  2. برای اطمینان از ایجاد ایده‌هایی که نیاز پرسوناهای شما را برطرف کنند، از فرآیند سازمان‌دهی محتوا، مانند تم محتوایی استفاده کنید.
  3. داده‌ها و ایده‌هایتان را در یک برنامه و استراتژی محتوایی ببرید و برایش تقویم ایجاد کنید.
  4. پس از ایجاد محتواهای خود، یک جریان محتوایی ایجاد کنید و آن را بازبینی و بررسی کنید.
  5. استراتژی و جریان محتوا را در طی یک دوره شش ماهه اجرا کنید و سپس بر اساس تغییراتی که در معیارهای کلیدی خود مانند نرخ پرش، بازگشت مخاطبان به سایت، زمان حضور در سایت و... مشاهده و بررسی کنید.
  6. تغییر و تکرار کنید، دائماً به دنبال نقاط اوج و فرود مناسب برای مخاطبان و اهداف تجاری باشید.

جمع‌بندی

با گذشت زمان، همیشه مشتاق ادغام کنترل جریان محتوا در استراتژی کلی محتوا و فرایند بازاریابی خود باشید. این بدین معنی است که شما باید اطمینان حاصل کنید که هر استراتژی که ایجاد می‌کنید نه تنها بر روی کلمات کلیدی و مسائل سئو سایت، بلکه بر پایه و اساس و شعار برندتان نیز باید متمرکز باشد. با این کار شما می‌توانید فرایند تولید محتوا خود را از یک دسته ایده پراکنده به سمفونی واقعی برای لذت بردن مخاطبان تبدیل کنید. جهت دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ و راهنمای انجام خدمات سئو وبسایت، با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف