با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

تم محتوایی چیست؟
امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
11:35، 1401/02/05
تم محتوایی چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تم محتوایی چیست؟


شما می‌خواهید با شخصی دوست شوید و نظرش را نسبت به خود برای دوستی جلب کنید، به همین دلیل باید کمی شیرین‌زبانی کنید و نقاط اشتراک خود با مخاطب خاصتان را بدانید. به همین دلیل از دوستان، شبکه‌های اجتماعی و... اطلاعاتی درباره علایق فرد مورد علاقه‌تان به دست می‌آورید و هنگام صحبت با او، از این علایق استفاده می‌کنید تا نظر او را جلب کنید.

حال تصور کنید شخص مورد علاقه شما به شکلات، خرس عروسکی، بهنام بانی و سریال فرندز علاقه دارد. به همین دلیل در حرف‌های خود سعی می‌کنید فکت‌هایی درباره بهنام بانی بگویید یا خاطرات خود را با سریال فرندز تعریف کنید تا خود را در دل مخاطب خاص‌تان جا کنید. در این مثال مخاطب خاص شما همان مشتری است، شما محصول و صاحب کسب و کار و شکلات و خرس عروسکی و... تم‌های محتوایی شما است که در سخن گفتن برای جذب مخاطب استفاده می‌کنید تا بهترین تاثیر را بر روی او داشته باشید.

البته در بازاریابی محتوایی این کار به سادگی سخن گفتن نیست و باید به خوبی تم محتوایی را با باورهای کسب‌وکارتان هماهنگ کنید، پس بیایید پا در کفش تم محتوایی کنیم.
مهم نیست تازه وارد بازی و دنیای بازاریابی محتوا شده‌اید یا قدیمی هستید، یا به تازگی وظیفه تشکیل تیم جدید محتوایی را بر عهده گرفته‌اید، شناسایی تعداد انگشت شماری از تم‌های محتوایی برای تمرکز بر روی موضوعات مختلف مرتبط با کسب‌وکار شما از مهم‌ترین کارهایی‌ست که در تدوین استراتژی محتوای خود دارید. در این بخش می‌خواهیم درباره تم محتوایی (Content Themes) حرف بزنیم، ولی قبل از هر چیزی، بیایید اول یک مثال بزنیم تا تم محتوایی را به خوبی درک کنید.

تم محتوایی چیست

تم محتوایی چیست؟

به زبان ساده، تم محتوایی، سبدهای محتوایی بسیار سطح بالا است که هم با هدف شرکت شما و هم با نیاز مخاطبان هماهنگ است. برای تعیین تم محتوایی باید جلسات طوفان ذهنی بسیاری بگذارید تا بتوانید بهترین تم‌های محتوایی را که با اهداف شما و علاقه مخاطبان هماهنگ باشند را پیدا کرد. انتخاب مجموعه محدودی از موضوعات، هنگام برنامه‌ریزی تقویم محتوایی کسب و کارتان، به شما اطمینان می‌‍دهد که روی موضوعاتی متمرکز شوید که پاسخگوی نیاز مخاطبان و نشانگر برند شما باشد. همچنین تم محتوایی از ایجاد هرگونه محتوای بی‌ارزشی که وقت و هزینه و بهره‌وری شما را کم و هدر می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

مزایای استفاده از تم محتوایی چیست؟

استفاده از تم محتوایی مزیت‌های بسیاری دارد که چندتای آن را در زیر مطرح می‌کنیم.

  • افزایش اعتبار برند

 اگر در موضوعات خاصی تولید محتوا کنید، بعد از مدتی شما را جزو متخصصین آن موضوع می‌دانند و مخاطبان به شما اعتماد می‌کنند.

  • سئو بهتر

محدود کردن وسعت مطالب شما به سئو سایت کمک می‌کند چون موتورهای جستجو راحت‌تر می‌توانند سایت شما را در موضوعات مختلف طبقه‌بندی کنند. برای دریافت خدمات تخصصی سئو برای سایتتان جهت تبلیغات در گوگل، با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس همراه باشید.

  • ایده‌یابی آسان‌تر برای تولید محتوا

 محدود کردن محتوا به تم‌های محتوایی، در واقع می‌تواند پیدا کردن ایده برای تولید را راحت‌تر کند، چون دیگر نمی‌گذارد ایده‌ها و موضوعاتی را انتخاب کنید که برای برندتان ارزش خاصی ندارد.

  • محتوای کاربرپسندتر

طبقه بندی مطالب شما در 4 یا 5 تم محتوایی، این امکان را برای کاربران آسان‌تر می‌کند تا بتوانند اطلاعات لازم را درباره مسائل مورد علاقه‌شان پیدا کنند.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

چرا باید تم محتوایی داشته باشید؟

اگر به وبلاگ هر برند معروفی بروید و محتواهایی که محبوب‌ترین بوده‌اند را ببینید، خواهید دید که آن‌ها، محتوای خود را به چند تم اصلی محدود کرده‌اند.
به عنوان مثال اگر شما یک سایت بازاریابی محتوا یا دیجیتال مارکتینگ داشته باشید شاید تم‌های محتوایی شما محدود به موضوعاتی مانند استراتژی محتوا، نرم افزارهای بازاریابی محتوا، تقویم محتوایی، برنامه‌ریزی، اتوماسیون و تجزیه و تحلیل محتوا شود.

با تعریف کردن چند تم محتوایی کلیدی به تیم خود برای تولید محتوا به آن‌ها می‌گویید که نقطه شروع برای ارائه ایده‌های جدید برای مطالب کجاست و در چه مسیری باید حرکت کنند. همچنین مخاطبان شما می‌دانند که هنگام بازدید از وبلاگ کسب و کار شما انتظار چه چیزی را باید داشته باشند. انتشار تصادفی مطالب در مورد موضوعات عمومی خارج از تم‌های محتوایی، می‌توانند منجر به برخی اشتباهات بازاریابی شوند. این امر باعث می‌شود پیام‌های بازاریابی متفاوتی به مخاطبان خود بدهیم و مخاطبان مرتب دچار سردرگمی شوند. این موضوع باعث می‌شود آن‌ها کمتر به وبلاگ شما بیایند، به همین دلیل ترافیک شما کمتر می‌شود و از نظر سئو آسیب می‌بینید.

با دوره آموزش بازاریابی محتوا منتوریکس آماده ورود به بازار کار شوید.

چگونه تم محتوایی برای کسب و کارمان انتخاب کنیم؟

بازاریابی محتوا یک راه بسیار خوب برای جذب مشتریان جدید است و به مردم کمک می‌کند تا درباره کسب و کار شما بیشتر بدانند و بفهمند. اما شما باید مطمئن شوید که هر چیزی که به صورت آنلاین، اشتراک می‌گذارید، برای کسب و کارتان ارزش ‌آورد و آن را تقویت کند، به همین دلیل بهتر است یک یا چندین تم محتوایی مناسب با کسب و کارتان داشته باشید. خبر خوب این است که مشتریان و مخاطبان شما برای پیدا کردن تم محتوایی، بسیار کمک می‌کنند و به شما ایده‌های خوبی در جهت بهینه سازی نرخ تبدیل می‌دهند.
فقط کافی است که ببینید مخاطبان شما چه چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی‌شان انتشار می‌دهند یا به چه چیزهایی علاقه دارند. داشتن پرسونا در این مرحله به شما بسیار کمک می‌کند.

تم محتوایی و پیدا کردن ایده

بعد از این‌که فهمیدید مخاطبان‌تان به چه چیزی علاقه نشان می‎‌دهند کافی‌ست بگردید و ببینید چه موضوعاتی با کسب و کارتان مرتبط است و پیام سازمان یا استارتاپ شما را به خوبی نشان می‌دهد.

تم محتوایی قوی به شما کمک می‌کند تا تولید محتوای آنلاین خود را تقویت کنید و رشته‌ی بین باور و ایده کسب و کارتان با علایق مشتریان را به هم متصل کنید. معمولا شما باید 3 تا 5 تم محتوایی داشته باشید و به صورت چرخشی از آن‌ها استفاده کنید. بیشتر محتواهایی که تولید می‌کنید باید حول محور تم شما بچرخد. تم‌های شما باید با هم مرتبط باشند تا حتی گاهی با هم تداخل پیدا کنند، مشخص باشند و نقطه نظرات شما درباره‌ی کسب و کارتان را به خوبی به مشتریان نشان دهند و همینطور علایق آن‎‌ها را دربرگیرند.

مثال واقعی از تم محتوایی

حال به جای این‌که مثال عشق و عاشقی بزنیم یک مثال واقعی از کسب و کار بزنیم تا شما بیشتر با استفاده از تم محتوایی در کار آشنا شوید.

مثال باشگاه ورزشی و غذای ارگانیک

فکر کنید شما یک باشگاه ورزشی دارید و همچنین در کنار آن غذاهای خوشمره ارگانیک هم برای داشتن اندام مناسب ارائه می‌دهید. به همین دلیل باید به دنبال موضوعات مرتبط با کسب و کار خود باشید و به نوعی آن‌ها را با هم ترکیب کنید و درباره‌ی آن‌ها تولید محتوا کنید. از این رو شاید برای برنامه غذایی و غذاهای خوشمره، به دنبال دستور پخت غذاهای سالم باشید تا آن‌ها را در اختیار مشتریان بگذارید تا با ورزش کردن و خوردن غذای سالم به وزن و اندام دلخواه خود برسند.
تصور کنید که غذاهای شما به نوعی از مزرعه تا سر میز غذا است و می‌خواهید بگویید که غذاها تمام ارگانیک و تازه هستند. شما باور خود را در این جمله گذاشته‌‌اید: «تا زمانی که هیجان و هدف در کنار هم قرار بگیرند، برای ایجاد تجربه‌های بهتر اینجاییم».

تم محتوایی برای کسب و کار

با بررسی شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات پرسونا مشتریان فهمیده‌اید که علاقه‌ی آن‌ها درباره موسیقی، ورزش و غذای سالم است. پس شما باید برای انتخاب تم محتوایی از موسیقی، غذای ارگانیک و بدنسازی استفاده کنید. از این رو با یک محتوای خوب و جذاب یا برنامه‌های تفریحی متفاوت می‌توانید مشتریان خود را درگیر کنید. برای موسیقی و غذا، پستی همراه با موسیقی که غذاهای گیاهی خوشمزه را نشان می‌دهد در اینستاگرام خود بگذارید، یا مطلبی آموزنده و خوب درباره تاثیر موسیقی هنگام ورزش کردن بنویسید و در وبلاگ خود منتشر کنید. حتی می‌توانید فستیوال موسیقی یا غذاهای ارگانیک به راه بندازید و در کنارش به تولید محتوای ویدیویی بپردازید یا غرفه‌ای برای دادن کارت تخفیف عضویت در باشکاه ورزشی! برای این کار از انواع قالب محتوا استفاده کنید و دست خود را باز بگذارید.

حال نوع کار شما از مزرعه تا میز غذاست و می‌خواهید بگویید این غذاها همگی از محصولات تازه و ارگانیک درست شده‌اند، به همین دلیل می‌توانید از سخنان و داستان‌های کشاورزانی که بر سر مزرعه کار می‌کنند استفاده کنید و اینفوگرافیکی درباره روش کار و نحوه‌ی آماده شدن غذا از خود مزرعه تا سر میز غذا درست کنید.

برای درگیر کردن بیشتر و شناخته شدن در تخصص خود می‌توانید با هشتگ و برچسب، دیگران را جذب پست‌های خود کنید. برای این کار بهتر است از هشتگ‌هایی که مخاطبانتان استفاده می‌کنند، استفاده کنید چون مطمئنید به این هشتگ‌ها علاقه دارند یا دنبال می‌کنند. ساختن هشتگ اختصاصی و جا انداختن آن کمی سخت است اما شاید با بیشتر معروف شدن شما یک نیاز به حساب بیاید.

مثال فروشگاه پوشاک مردانه

کسب و کار دیگری پوشاک مردانه می‌فروشد و به مردان کمک می‌کند تا خوش‌پوش باشند بدون آن‌که به فروشگاهی مراجعه کنند. در این کسب و کار مخاطبان می‌توانند سفارش‌های خود را بدهند و سر موقع تحویل بگیرند، آن‌هایی که دوست دارند را بپوشند و بخرند و آن‌هایی که دوست ندارند را برگردانند.

همراه سفارش یک متخصص مد و فشن مردانه نیز می‌رود، تا مطمئن شوند مشتریان‌شان ‌بهترین لباس‌ها که با سلیقه شخصی مشتریانشان هماهنگ است را انتخاب کنند و بسیار راضی باشند. آن‌ها فهمیده‌اند که مشتریان‌شان به سفر، خلاقیت و زندگی خارج از کار دوست دارند. همچنین این افراد بسیار ثروتمند و پول‌دار هستند و مسائل برایشان جایگاه خاصی ندارد. جایگاه شیرینی که بین این کسب و کار و مشتریانش وجود دارد برای انتخاب تم محتوایی، مشتریان و داستان‌هایشان یا همان تستیمونیال، راهنمایی‌های حرفه‌ای درباره خوش‌پوشی و همیشه اتوکشیده بودن و سفر و تنوع‌طلبی است.

حال برای راهنمایی حرفه‌ای خوش‌پوشی، آن‌ها پست‌هایی درباره براق کردن کفش، ست کردن لباس‌ها و انتخاب کراوات و پاپیون را می‌گذارند. برای سفر و تنوع شروع به پیشنهاد درباره این که در آب و هوای مختلف چه بپوشند می‌دهند و درباره ساک و چمدان‌های مسافرتی یا نحوه پوشیدن لباس مناسف سفر می‌نویسند. برای تجارب مشتریان نیز ویدیویی می‌گیرند تا مشتریا تیپ شخصیتی و لباس پوشیدن خود را بگویند. همچنین تجربه خوب خرید از این استارتاپ بسیار خوب!

توصیه‌هایی برای بهبود تم محتوایی

تم محتوایی کویینتین تارانتینو

  1. سلیقه کاربران و مشتریان دائما در حال تغییر است، به همین دلیل باید حواستان به تغییرات علایق آن‌ها و وضعیت اجتماعی و ترندهای تخصصتان باشد تا در بهترین نقطه مشتریان را گوشه رینگ گیر بیاندازید و محتوا و محصول خود را به آن‌ها ارائه دهید.
  2. تم‌های محتوایی می‌توانند در مراحل مختلف کسب و کار تغییر کنند، اما تم‌های محتوایی اصلی خود را نباید فراموش کنید و همواره در آن تم‌ها تولید محتوا کنید، چون برند شما در این موضاعات شناخته شده‌اند.
  3. برای محصولات جدید با خدمات جدیدی که به برندتان اضافه می‌شود، می‌توانید تم‌های محتوایی جدیدی به تم‌های قبلی خود اضافه کنید، اما حواستان باشد که با تم‌های قبلی هماهنگی داشته باشد.

سخن پایانی

داشتن یک تم محتوایی کمک می‌کند تا ذهن خود را سرحال‌تر و بازتر نگه‌دارید. وقتی ایده‌های محتوایی خود را تحت تم‌های محتوایی‌تان سازمان‌دهی کنید دیگر به حواشی یا ایده‌های نامناسب توجه نخواهید کرد و از مسیر خود منحرف نخواهید شد. برخی از کارگردانان معروف مانند کریستوفر نولان، نیکولاس ویندینگ رفن، کوئنتین تارانتینو یا نویسندگانی چون جان گرین در کارهای‌شان از تم محتوایی استفاده می‌کنند و بیشتر کارهایشان حول چند موضوع و تم خاص می‌گردد، به همین دلیل است که وقتی شما نوشته written and directed by quentin tarantino را می‌بینید کاملا می‌فهمید با فیلمی طرف هستید که در آن خون و خون‌ریزی، شات‌هایی از کف پا افراد و بلاهای غیرمنتظره وجود دارد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب خوشه بندی محتوایی بزنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف