با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

دامنه چیست؟ {راهنمای گام به گام خرید دامنه}
تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
14:11، 1402/02/26
دامنه چیست؟ {راهنمای گام به گام خرید دامنه}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

دامنه چیست؟ {راهنمای گام به گام خرید دامنه}


برای راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین از طریق طراحی سایت و تبلیغات در گوگل، اولین و مهم‌ترین قدم در مشاوره دیجیتال مارکتینگ، انتخاب دامنه مناسب برای وب‌سایت است. دامنه به آدرس منحصر به فرد وبسایت گفته می‌شود که کاربران با وارد کردن آن می‌توانند وارد سایت شما شده و با کسب و کار شما آشنا شوند.

همچنین زمانی که کاربران در موتورهای جستجو، عبارتی در حوزه مربوط به کسب و کار شما را وارد کنند، در نتایج جستجو نام دامنه سایت شما را همراه با توضیحاتی در زیر آن مشاهده می‌کنند. یکی از راه‌های جذب مخاطبان بیشتر انتخاب دامنه مناسب است که از جذابیت بالایی برخوردار بوده و مرتبط با کسب و کار شما باشد. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که دامنه چیست و همچنین نحوه خرید و ثبت دامنه را به صورت گام به گام بررسی کنیم.

دامنه چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که کار نام دامنه چیست و چه اهمیتی برای یک سایت دارد، باید گفت که در حوزه اینترنت و وب‌سایت‌ها، دامنه به نام منحصر به فردی گفته می‌شود که منجر به شناسایی یک وب‌سایت در اینترنت می‌شود.

دامنه بخشی از URL (Uniform Resource Locator) وب‌سایت است و به نامی گفته می‌شود که پس از آن یک پسوند دامنه مانند.com،.net،.org و غیره آورده می‌شود.

به عنوان مثال در https://www.example.com که به عنوان یک URL شناخته می‌شود، example.com نام دامنه است. دامنه‌ها به کاربران کمک می‌کنند که وب‌سایت‌ها را در اینترنت مکان‌یابی کرده و به آن دسترسی پیدا کنند. دامنه‌ها همچنین توسط صاحبان کسب و کار به منطور ایجاد نام تجاری و هویت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند. دامنه‌ها را می‌توان از طریق شرکت‌های ارائه دهنده دامنه خریداری و ثبت کرد.

دامنه بر اساس سیستم نام دامنه یا DNS (Domain Name System) تعیین می‌شوند. هر نامی که در این سیستم یعنی DNS برای یک سایت به ثبت برسد، دامنه یا دامین نام دارد. به طور کلی در پاسخ به این سوال که دامنه چیست می‌توان گفته که دامنه نماینده IP است و یک آدرس منحصر به فرد به حساب می‌اید که در یک سرور و هاست میزبانی می‌شود.

دامنه

شناخت دامنه 

تفاوت URL و دامنه چیست؟

اگر این سوال در ذهن شما شکل گرفته که تفاوت URL و دامنه چیست،‌ باید گفت که URL رشته‌ای از کاراکترها است که آدرس یک منبع خاص در اینترنت را مشخص می‌کند. این منبع می‌تواند یک صفحه از یک وب‌سایت، یک فایل، یک تصویر یا هر نوع محتوای دیگری باشد که در اینترنت قابل دسترسی است. URL معمولا با پروتکل مورد استفاده برای دسترسی به منبع (مانند http یا https) آغاز شده و با نام دامنه و مسیر (Path) دسترسی به منبع خاص ادامه پیدا می‌کند.

بنابراین دامنه بخشی از URL به حساب می‌آید که برای شناسایی یک وب‌سایت یا صفحه‌ای از یک وب‌سایت در اینترنت به کار گرفته می‌شود. در واقع دامنه نام قابل خواندن یک آدرس IP برای انسان است؛ IP یک آدرس عددی است که آدرس یک سرور خاص در اینترنت که سایت در آن میزبانی می‌شود را نشان می‌دهد. به بیان ساده‌تر دامنه نامی منحصر به فرد است که یک وب‌سایت در اینترنت را شناسایی می‌کند در حالی که URL یک آدرس کامل برای دسترسی به یک منبع خاص است که می‌تواند هر نوع محتوایی باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه سرعت سایت وردپرسی را افزایش دهیم؟

تفاوت

تفاوت دامنه و URL

انواع دامنه چیست؟

دامنه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که به طور کلی در 6 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که انواع دامنه چیست و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  •  دامنه‌های سطح بالا (TLD): این نوع از دامنه‌ها بالاترین سطح دامنه در سیستم نامگذاری سلسله مراتبی هستند که به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLD) و دامنه‌های کد کشور (ccTLD). دامنه‌هایی با پسوند.com،.net،.org،.info،.biz،.name و غیره از جمله دامنه‌های gTLD هستند. دامنه‌های ccTLD نیز به صورت اختصاصی مربوط به یک کشور و منطقه جغرافیایی بوده و از قانون آن کشور پیروی می‌کنند مانند پسوند.ir،.us،.uk و غیره.
  • دامنه‌های سطح دوم (SLD): به بخشی از نام دامنه گفته می‌شود که قبل از پسوند یا دامنه سطح بالا قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در نامه دامنه example.com واژه example که قبل از.com آمده یک SLD محسوب می‌شود.
    و زیر دامنه‌ها: به دامنه‌هایی گفته می‌شود که با افزودن یک پیشوند به نام دامنه اصلی ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال در دامنه example.com در صورت اضافه کردن blog به عنوان پیشوند، blog.example.com یک زیر دامنه محسوب می‌شود.
  • نام‌های دامنه بین‌المللی (IDN): نام‌های دامنه‌ای هستند که شامل نویسه‌های غیر ASCII مانند حروف برجسته یا نویسه‌هایی از الفبای غیر لاتین هستند.
  • دامنه‌های پریمیوم: دامنه‌هایی هستند که به دلیل کوتاه بودن، مرتبط بودن کلمه کلیدی یا قابلیت برند بودن ارزش بالاتری دارند. این دامنه‌ها ممکن است با قیمتی بالاتر از دامنه‌های استاندارد به فروش برسند.
  • دامنه‌های منقضی شده: دامنه‌هایی هستند که قبلا ثبت شده‌اند اما توسط مالک تمدید نشده و در حال حاضر برای ثبت توسط شخص دیگری در دسترس هستند. دامنه‌های منقضی شده اگر ترافیک خوب یا بک‌لینک داشته باشند گزینه خوبی برای خرید و ثبت دامنه هستند.

انواع

انواع دامنه‌ها

نکات مهم خرید دامین یا دامنه چیست؟

پس از معرفی دامنه و آشنایی با انواع آن، این سوال مطرح می‌شود که مهم‌ترین نکات در زمان اقدام برای خرید دامنه چیست؟ انتخاب دامنه مانند انتخاب اسم از اهمیت زیادی برخوردار بوده به همین دلیل باید با صبر، دقت و هوشمندی زیادی انجام شود. در واقع انتخاب دامنه یکی از تصمیماتی است که می‌تواند در بلند مدت تأثیر زیادی روی موفقیت یک کسب و کار داشته باشد. در هنگام خرید دامنه باید به چند نکته توجه داشت:

  •  یک شرکت معتبر برای خرید انتخاب کنید: برای خرید و ثبت دامنه شرکت‌هایی را انتخاب کنید که از اعتبار خوبی برخوردار باشند و خدمات با کیفیت همراه با قیمت مناسب در این حوزه ارائه کنند.
  •  نام مناسب برای دامنه انتخاب کنید: برای دامنه خود نامی را انتخاب کنید که به راحتی قابل به خاطر سپردن و مرتبط با وب سایت یا کسب و کار شما باشد. نام دامنه باید به نحوی انتخاب شود که به راحتی برای کاربران قابل یادآوری باشد و ماهیت وب سایت یا کسب و کار شما را منعکس کند. از استفاده از اعداد یا خط تیره خودداری کنید، زیرا می‌تواند به خاطر سپردن دامنه شما را برای کاربران سخت کند.
  •  تداخل نام دامنه با برندهای تجاری را بررسی کنید: در زمان خرید و ثبت دامنه اطمینان حاصل کنید که نام انتخابی با برند یا نام تجاری موجود شباهت نداشته باشد.
  •  دامنه را برای مدت زمان طولانی‌تری ثبت کنید: در زمان خرید و ثبت دامنه، اشتراک چند ساله را انتخاب کنید زیرا این کار می‌تواند به بهبود سئو و رتبه‌بندی شما برای موتورهای جستجو کمک کند. همچنین احتمال به سرقت رفتن دامنه شما توسط اشخاص دیگر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  •  نام‌های دامنه مرتبط را خریداری کنید: اگر نامی که برای دامنه انتخاب کرده‌اید در دسترس است، نام دامنه‌های مرتبط با TLDهای مختلف یا با غلط املایی نام دامنه خود را خریداری کنید تا به این ترتیب از استفاده دیگران از نام‌های دامنه مشابه برای رقابت با وب سایت خود جلوگیری کنید.

توجه به این نکات در زمان خرید دامنه می‌تواند در موفقیت کسب و کار در آینده نقش مهمی ایفا کند و از بحران‌های فرسایشی جلوگیری کند. حال برای کسب و کار ما مناسب‌ترین دامنه چیست و چه مسیری برای ثبت دامنه باید طی کرد؟

بهترین روش خرید و ثبت دامنه چیست؟

شاید در نگاه اول فرایند ثبت و خرید دامنه برای راه‌اندازی یک وب سایت کاری سخت و پیچیده به نظر برسد. اما در صورت داشتن آگاهی کافی و مشاوره CRO از فرایند انجام این کار، خرید و ثبت دامنه ساده‌تر از چیزی است که می‌توانید تصور کنید. در ادامه به صورت گام به گام مراحل مختلف خرید و ثبت یک دامنه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انتخاب نام مناسب

در بررسی این موضوع که بهترین روش ثبت دامنه چیست باید گفت که اولین و مهم‌ترین قدم برای ثبت یک دامنه در اینترنت،‌ انتخاب نام مناسب برای آن است. نام دامنه باید متناسب با نوع کسب و کار باشد و به نحوی انتخاب شود که بتواند به خوبی کسب و کار را معرفی کند. همچنین بهتر است در زمان انتخاب نام دامنه به این نکته توجه شود که نام انتخابی قابل فهم و درک برای کاربران باشد و از نام‌های سخت و نامأنوس استفاده نشود.

آزاد بودن نام دامنه را بررسی کنید

اگر این سوال در ذهن شما شکل گرفته که اولین قدم بعد از انتخاب نام مناسب برای دامنه چیست، باید گفت که چک کردن آزاد بودن این نام است. برخی از افراد بر این باور هستند که در صورتی که نام دامنه مورد نظر خود را در اینترنت جستجو کنند و سایتی به آن‌ها نمایش داده نشود به معنی آزاد بودن دامنه است. در صورتی که این باور اشتباه بوده و ممکن است دامنه با نام مورد نظر ثبت شده باشد اما چون به هاست متصل نشده و سایت راه‌اندازی نشده است، در نتیجه جستجو به نمایش درنمی‌آید.

همانطور که گفته شد قبل از هر اقدامی برای ثبت دامنه ابتدا باید از آزاد بودن آن اطمینان حاصل کرد. اما چگونه می‌توان بررسی کرد که نام انتخابی برای دامنه آزاد است یا خیر؟ برای بررسی این موضوع می‌توان به صورت زیر اقدام کرد:

  1.  بررسی آزاد بودن نام انتخابی در زمان خرید دامنه از سایت‌های ارائه دهنده سرویس مانند ایران سرور، نت‌افزار و غیره
  2.  استفاده از ابزارهایی که برای این منظور طراحی شده‌اند مانند WHOis، Namecheck، Namemesh

در ادامه نحوه کار با سرویس‌های بررسی آزاد بودن نام دامنه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  •  استفاده از سرویس WHOis: سایت whois.net این امکان را فراهم کرده تا با وارد کردن نام دامنه مورد نظر خود، اطلاعاتی در مورد تاریخ ثبت، تاریخ انقضا به دست آورند و در نهایت دامنه‌های آزاد با پسوند متفاوت که آزاد هستند را مشاهده کنند.
  •  استفاده از سرویس Namecheck: با مراجعه به سایت namecheck.com و وارد کردن نام دامنه مورد نظر خود می‌تواند تمام پسوندهای مرتبط با نام مورد نظر را که آزاد هستند مشاهده کنید. همچنین این سایت شبکه‌های اجتماعی را هم رصد و آزاد بودن نام مورد نظر را در این شبکه‌ها را نیز بررسی می‌کند.
  •  استفاده از سرویس Namemesh: این سایت علاوه بر چک کردن نام دامنه از نظر آزاد بودن، پیشنهاداتی در زمینه انتخاب نام دامنه ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند با وارد کردن چند کلمه در مورد کسب و کار خود در این سایت، ایده‌های زیادی در مورد نام دامنه دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: انواع لینک‌ها چه هستند؟ {حاوی اسناد افشاگرایانه ارتباط آن با سئو}

انتخاب شرکت ارائه دهنده دامنه

اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد که پس از انتخاب نام، قدم بعدی برای خرید و ثبت دامنه چیست، باید گفت که انتخاب شرکت معتبر ارائه دهنده دامنه، به عنوان گام بعدی شناخته می‌شود. شرکت‌های مختلفی وجود دارند که خدمات دامنه و هاستینگ را ارائه می‌کنند، اما شرکتی را باید برای خرید دامنه انتخاب کرد که از اعتبار بالایی برخوردار باشد.

از معتبرترین شرکت‌هایی که در داخل کشور خدمات دامنه ارائه می‌کنند می‌توان به ایران سرور، هاست ایران، نت‌افزار، میزبان فا، مهین وب هاست، سرور هاست اشاره کرد.

انتخاب

شرکت‌های خدمات دامنه و هاستینگ

خرید دامنه مورد نظر از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دامنه

روند کلی فرایند خرید و ثبت دامنه از هر کدام از شرکت‌های ارائه دهنده دامنه تقریبا مشابه بوده و تفاوت چندانی ندارد. در ادامه روش خرید دامنه و ثبت آن از شرکت‌های ارائه دهنده دامنه را به صورت گام به گام مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • گام اول: در مرحله اول برای خرید دامنه باید وارد سایت یکی از شرکت‌های ارائه دهنده دامنه شده و پس از ورود به پورتال مشتریان نسبت به ثبت نام و عضویت در سایت اقدام کرد.
  • گام دوم: پس از عضویت و ثبت‌نام در سایت مذکور باید وارد پنل کاربری شوید. در این بخش می‌توانید انواع دامنه‌ها را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن نوع دامنه مورد نیاز خود را انتخاب کرده و برای خرید آن اقدام کنید. در این سایت‌ها انواع دامنه‌های عمومی، فارسی و ایرانی عرضه می‌شود که در صورت نیاز می‌توان هر کدام از آن‌ها را انتخاب کرده و مشخصات و جزئیات هر یک را مشاهده کنید.
  • گام سوم: در این مرحله از خرید و ثبت دامنه می‌توانید به منظور اطمینان از آزاد بودن دامنه مورد نظر، نام را به همراه پسوند مورد نظر در کادر جستجو وارد کرده و نتیجه آن را مشاهده کنید. در صورتی که نام دامنه مورد نظر آزاد باشد، پیامی به نمایش در می‌آید و اعلام می‌کند که نام مورد نظر آزاد بوده و می‌توان برای خرید آن اقدام کرد. در این مرحله برای خرید کافی است که گزینه ثبت دامنه انتخاب شود تا وارد مرحله بعدی شوید.
  • گام چهارم: پس از انتخاب گزینه ثبت دامنه، اقدام بعدی برای خرید دامنه چیست؟ در این مرحله باید گزینه افزودن به سبد خرید را انتخاب کرده و پس از آن نسبت به تکمیل فرایند خرید دامنه اقدام نمایید.
  •  گام پنجم: در این بخش، سایت ارائه دهنده دامنه آدرس DNSهایی را نمایش می‌دهد که برای اتصال دامنه به هاست خود به آن‌ها نیاز خواهید داشت. در این قسمت کافی است آدرس DNS هایی که به نمایش درآمده را کپی کرده و در داخل یک فایل ذخیره کنید تا بتوانید از آن‌ها برای اتصال دامنه به هاست استفاده کنید.
  • گام ششم: مرحله آخر در فرایند ثبت دامنه، پرداخت هزینه است. دامنه‌ها با توجه به پسوندی که دارند از قیمت‌های مختلفی برخوردار هستند که با توجه به نام انتخابی توسط شرکت ارائه دهنده تعیین شده و کاربر با پرداخت هزینه، دامنه را به نام خود ثبت می‌کند. پس از پرداخت هزینه، شما موفق شده‌اید که اولین قدم برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی برداشته و وارد این حوزه از کسب و کار شوید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره طراحی سایت بدانید

سخن آخر

امروزه با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و ورود کسب و کارهای مختلف به حوزه و دوره دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار آنلاین، راه‌اندازی سایت برای معرفی خدمات و محصولات و شناسایی برند به مخاطبان یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه به حساب می‌آید. راه‌اندازی سایت برای کسب و کارها دارای مراحل مختلفی است که می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین مرحله این کار، انتخاب نام و خرید دامنه برای سایت است.

اگر این سوال برای شما ایجاد شده که دامنه چیست باید گفت که دامنه نقش آدرس فیزیکی یک کسب و کار در فضای اینترنت را بازی می‌کند که با استفاده از آن کاربران می‌توانند وارد سایت مربوط به کسب و کار شده و با خدمات و محصولات آن آشنا شوند. همچنین برای راه اندازی سایت از 0 تا 100، می توانید روی خدمات سئو منتوریکس حساب کنید.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف