با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

داستان موفقیت ام تی سی هوم {چطور موفق شدیم رتبه‌های برتر را از آن خود کنیم؟}

سحر محمدی
سحر محمدی
10:00، 1402/05/06
داستان موفقیت ام تی سی هوم {چطور موفق شدیم رتبه‌های برتر را از آن خود کنیم؟}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

داستان موفقیت ام تی سی هوم {چطور موفق شدیم رتبه‌های برتر را از آن خود کنیم؟}


حتا اگر صدها ساعت دوره‌ و کلاس آموزشی در زمینه سئو گذارنده باشید، تا زمانی که پا در میدان عمل نگذارید، نمی‌توانید به ضرس قاطع متوجه بشوید که سئو چیست و چگونه به کسب‌وکارها برای دیده شدن کمک می‌کند. به‌علاوه زمانی که به‌صورت عملی وارد این عرصه می‌شوید تازه می‌فهمید هر پروژه و سایتی می‌تواند چالشی جدید پیش‌رویتان بگذارد. داستان خدمات سئو سایت ام‌تی‌سی‌ هوم هم یکی از قطعات پازل داستان‌های موفقیت منتوریکس است. اگر برایتان جالب است بدانید چطور یک سایت در عرض 6 ماه بهترین نتایج را گرفته با من و منتوریکس همراه شوید.

قصه ام تی سی هوم از کجا شروع شد؟

اولین مواجهه تیم سئوی منتوریکس با سایت ام تی سی هوم به آذر 1399 برمی‌گردد. تا پیش از این تاریخ ام‌تی‌سی هوم با سابقه‌ای 10 ساله در زمینه‌ی خرید ملک در ترکیه، فعالیت داشت و یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در این زمینه بود. با این‌حال این شرکت، سهم چندانی از کسب‌وکار در فضای اینترنت نداشت، برای همین تیم تصمیم گرفت وارد جهان پر چالش و جذاب سئو شود. در این مسیر، منتوریکس را به‌عنوان همراه انتخاب کرد. درست در آذر 1399.
پرفورمنس سایت قبل از سئواولین داده‌های سرچ کنسول در زمان تحویل پروژه

این اسکرین شات اولیه از زمان شروع پروژه برای مهم‌ترین کوئری سایت ام تی سی هوم است. اطلاعات به تنهایی گویا است. تنها 88 بار ایمپرشن، 0 کلیک و میانگین رتبه 85.

اما مشکلات ما در راه سئو سایت ام تی سی هوم چه بود و چه کار کردیم.

مشکلات این پروژه چه بود و ما چه اقدامی انجام دادیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن بپردازیم، فقدان اطلاعات کافی درباره‌ی پروژه و سایت بود. وقتی به سرچ کنسول مراجعه کردیم، داده‌ی قابل توجهی دستمان را نگرفت. در تصویر بخش قبلی به خوبی مشخص است که مهم‌ترین کوئری سایت چقدر داده‌های نامنسجم و ناکافی ‌را پیش روی ما قراره داده. پس چالش‌های منتوریکس در ام‌تی‌سی هوم شروع شد.

اولین چالش؛ کیوورد ریسرچ و کیورد تارگتینگ

با توجه به حوزه‌ی فعالیت سایت، پیش از مراجعه به داده‌های سرچ کنسول مرحله کیورد ریسرچ را شروع کردیم. در این مرحله به تحلیل کیوردها با کمک ابزارهای موجود و بررسی رقبا به نتایج زیر دست پیدا کردیم:

  • خرید ملک در ترکیه
  • خرید ملک در استانبول
  • اقامت ترکیه با خرید خانه

حالا باید سراغ سرچ کنسول می‌رفتیم تا ببینیم سایت هدف ما چه داده‌هایی برای هر یک از کیوردهای جستجو شده دارد. اما همان‌طور که گفتم داده‌های سرچ کنسول ناکافی و نامنسجم بود.

مهم‌ترین چالش در این مرحله، پیدا کردن مناسب‌ترین صفحه برای سئو کیورد خرید ملک در ترکیه بود. تیم قبلی برای این کیورد صفحه‌ای را تارگت کرده بود که همه‌ی المان‌های لازم برای معرفی این خدمات را داشت. اما در مواجهه با داده‌های سرچ کنسول متوجه شدیم که اندک ایمپرشنی که برای خرید ملک در ترکیه داریم برای صفحه‌ی دیگری است؛ صفحه‌ی دسته‌بندی محصول.

بودن یا نبودن، مساله این است. در این مرحله باید تصمیم می‌گرفتیم روی صفحه‌ی دسته‌بندی هدف‌گذاری کنیم یا سعی کنیم که صفحه‌ی تارگت شده‌ی قبلی‌را سر و سامان دهیم. تصمیم گرفتن در این مواقع ساده به‌نظر می‌رسد اما هر تصمیمی که بگیریم آینده سئو سایت هدف را تعیین می‌کند. پس ما هم تصمیم گرفتیم صفحه‌ی دسته‌بندی محصول‌را برای سئو روی کلمه‌ی خرید ملک در ترکیه تارگت کنیم. رایزنی‌هایی با تیم دولوپر شکل گرفت و در نهایت صفحه‌ی دسته‌بندی محصول را آسته و پیراسته کردیم تا به عنوان مهم‌ترین لندینگ سایت در نظر بگیریم.

سر و سامان دادن به لندینگ‌ها (On Page SEO)

خب، بعد از جستجوی کلمات کلیدی اصلی و کیورد تارگتینگ، نوبت به شروع ماجرای سئو داخلی رسید. بگذارید لندینگ‌های اصلی سایت را معرفی کنم:

  • صفحه‌ی دسته‌بندی محصول تارگت شده برای کلمه‌ی کلیدی خرید ملک در ترکیه
  • صفحه‌ی دسته‌بندی محصول تارگت شده برای کلمه‌ی کلیدی خرید مغازه در ترکیه
  • صفحه‌ی دسته‌بندی محصول تارگت شده برای کلمه‌ی کلیدی خرید ویلا در ترکیه
  •  یک  تولید محتوای بلاگی از نوع نوشته، تارگت شده برای کلمه‌ی کلیدی اقامت ترکیه با خرید خانه

بعد از کیورد تارگتینگ و آماده‌سازی لندینگ‌ها، نوبت به برای صفحات هدف رسید. قدم اول تهیه یک بریف محتوایی کامل و جامع برای هر صفحه بود. قدم دوم نگارش محتوایی بود که با اصول سئویی هم‌خوانی کامل داشته باشد. و مرحله آخر انتشار محتوا. اما ماجرا همین‌جا پایان نگرفت. برای دو لندینگ اصلی، علاوه بر محتوای متنی سراغ سایر اشکال محتوایی نیز رفتیم. استفاده از اینفوگرافیک‌ها، به‌روزسانی مداوم محتوا، استفاده از ویدئو‌های مرتبط و... را برای هرچه غنی‌تر کردن صفحه‌های هدف‌مان مورد توجه قرار دادیم.

ناگفته نماند که همزمان با این مراحل، لینک‌سازی‌های داخلی سایت را نیز مورد بررسی قرار دادیم و هرجا نیاز به اصلاح داشتیم فورا دست به کار شدیم.
پرفورمنس خرید ملک در ترکیه بعد از سئوداده‌های سرچ کنسول برای مهم‌ترین کلمه کلیدی سایت پس از سئو

حالا دیگر خیالمان از صفحات هدف‌ راحت شده بود.

ادامه مسیر؛ بهینه‌سازی سایت در بخش سئو داخلی

در واقعیت به‌صورت همزمان استراتژی‌های سئو داخلی را برای تمامی صفحات مهم و ارزشمند سایت، پی‌گیری کردیم. همزمان که موضوع اصلی ما سئو صفحات لندینگ بود، از بررسی سایر صفحات سایت غافل نشدیم.

بررسی صفحات محصولات

اولین قدم برای این موضوع بررسی صفحات محصول و محتواهای بلاگ بود. در بخش محتوای محصولات با بررسی رقبای فارسی و انگلیسی زبان به یک الگوی جامع جهت طراحی صفحات محصول رسیدم. باید می‌دانستیم که کاربران‌مان به چه اطلاعاتی برای خرید ملک در ترکیه نیاز دارند. دسته‌بندی اطلاعات و نیازسنجی‌های سایت را در این مرحله به انجام رسانیدیم. نمونه‌ی صفحات محصولات ام‌تی‌سی هوم در عکس زیر قابل مشاهده است.

صفحه محصول نهاییصفحه‌ی محصول پس از بهینه‌سازی

بررسی محتواهای بلاگی منتشر شده

زمانی‌که سایت ام‌تی‌سی هوم را تحویل گرفتیم، با تعدادی زیادی محتوا در بخش بلاگ سایت مواجهه شدیم. محتواهایی که بدون در‌ نظرگرفتن فاکتورهای سئویی نگارش یافته بودند. باید این محتواها را هم سر و سامان می‌دادیم. پس سراغ بررسی تک‌به‌تک آن‌ها رفتیم. در این مرحله اقدامات زیر را انجام دادیم.

  • بررسی محتواهاایی بلاگی از نظر سئویی
  • بهبود تایتل و دیسکریپشن صفحات
  • بهبود لینک‌سازی داخلی
  • بازنویسی محتوای اغلب صفحات

بسیاری از محتواهایی که پیش‌‌تر در سایت ام‌تی‌سی هوم منتشر شده‌ بودند، دقیقا دست روی دغدغه‌های کاربران گذاشته بود. اما محتواها ضعیف و غیر سئویی بودند؛ بنابراین برای هریک مراحل زیر را طی کردیم:

  • جستجوی مناسب‌ترین کلمه‌ی کلیدی
  • پیدا کردن کلمات کلیدی Long Tail و LSI برای هر مقاله
  • نگارش بریف محتوایی کامل و جامع
  • و در نهایت به‌روزرسانی محتوا

استراتژی محتوای بلاگی

علاوه بر بهبود سئویی مطالب قدیمی و تقریبا به صورت همزمان، استراتژی‌ سئو محتوای بلاگ را نیز مد نظر قرار دادیم. در این مرحله نیاز داشتیم که کاربران سایت را به خوبی‌ بشناسیم. برای‌مان مهم بود بدانیم که:

  • کاربران سایت چه‌کسانی هستند؟
  • چرا قصد خرید ملک در ترکیه را دارند؟
  • چه سوالات و دغدغه‌هایی برای خرید ملک در ترکیه دارند؟
  • به چه نوع اطلاعاتی برای خرید ملک در ترکیه نیاز دارند؟
  • چقدر با فرهنگ یا زندگی در ترکیه آشنا هستند؟
  • چه انتظاراتی بعد از خرید ملک در کشور ترکیه دارند؟
  • بعد از مهاجرت به ترکیه به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند؟

سوالات پرشمار بودند. در نهایت پیدا کردن نیازهای کاربران ما را به سمت تدوین استراتژی محتوای بلاگی سوق داد. حالا دیگر ما می‌دانستیم که چه موضوعاتی مورد نیاز کاربران‌مان بود؛ بنابراین درخت محتوایی‌مان را بر این اساس چیدیم و وارد مرحله عمل یعنی تولید و انتشار محتواهای مورد نیاز شدیم.

حل مشکل تگ‌های اضافی

اگر سئو کار باشید، می‌دانید که پیدا کردن سایت کامل برای شروع سئو دشوار است. قطعا در نقطه‌ی صفر شروع سئو هر سایتی باید موارد اساسی مانند ساختار URL، دسته‌بندی‌ها، تگ‌ها، مشکلات تکنیکال یا حتی قابلیت‌های هر سایتی چک شود.

درباره‌ی ام‌تی‌سی هوم هم پیگیری مسائل زیرساختی و تکنیکال به شکل معمول پیش‌ رفت؛ اما نکته‌ای در میان بود. حدود 700 تا 800 Tag در بخش بلاگ پیدا کردیم که عملا بدون استفاده بودند. تگ‌هایی که شبیه هم بودند یا ارتباط موضوع با سایت نداشتند. 700 تا 800 تگ به معنای 700 تا 800 صفحه اضافی و دردسرساز در سایت است. صفحاتی که بودجه خزش را به خود اختصاص می‌دهند، گاها به دلیل مشابهت با کی‌وردهای دیگر در نقش هم‌نوع‌خوار ظاهر می‌شوند و اساس دردسرشان بیشتر از کاربری‌شان است. حالا باید به این تگ‌ها سر و سامان می‌دادیم.

خب، اغراق نیست بگویم تمامی برچسب‌ها (Tag) را بررسی کردیم. از میان خیل عظیم برچسب‌ها تنها 10 مورد را نگه داشتیم و باقی‌را با کمک تیم فنی به صفحات دسته‌بندی مرتبط ریدایرکت کردیم. حالا سایت ام‌تی‌سی هوم کوچک‌تر اما بهینه‌تر شد.

ورود به عرصه‌ی Off Page SEO

بعد از آن‌که سئو داخلی و سئو تکنیکال سایت را به نقطه‌ی مطلوبی رسانیدم، تصمیم گرفتیم سئو خارجی را هم در برنامه‌هایمان بگنجانیم. سه ماه پس از شروع سئو سایت ام تی سی هوم اولین رپورتاژ‌مان را منتشر کردیم. برای ماه اول 2 رپورتاژ منتشر کردیم و نتیجه‌های به‌دست آمده را تحلیل کردیم و برای ماه‌های بعد نیز بر همین اساس برنامه‌ریزی کردیم. تا اردیبهشت ماه سال 1400 یعنی تقریبا 6 ماه پس از شروع پروژه در مجموع 7 رپورتاژ منتشر کردیم. در انتخاب موضوع وسواس به‌خرج دادیم و در انتخاب رسانه سخت‌گیر بودیم.

قرار بود سئو خارجی به شکلی هم‌خوان، استراتژی‌های سئومان را تکمیل کند و چنین هم شد. سئو خارجی جدا از تبلیغات در گوگل، اگر که به شکل اصولی انجام گیرد نتایج قابل قبولی به دست می آورد!

نتیجه فوق‌العاده‌ای که به‌دست آوردیم

شش ماه پس از پروژه سئو سایت ام‌تی‌سی هوم، آن هم از نقطه‌ی صفر، نتایج دلخواهمان را به‌دست آوردیم:

  • خرید ملک در ترکیه؛ رتبه 2
  • خرید ملک در استانبول؛ رتبه 5

بعدتر در روند پیشرفت پروژه لندینگ‌های دیگری نیز به سایت اضافه شد، که به دلیل قدرت سئو سایت، رتبه‌های مورد نظر را در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری ممکن می‌کرد:

  • خرید ملک در آنکارا؛ رتبه 1
  • خرید ویلا در ترکیه: رتبه 2
  • خرید مغازه در ترکیه؛ رتبه 1

پرفورمنس سایت ام تی سی هوم بعد از سئوو این هم تصویر پرفورمنس نهایی سایت پس از سئو

سخن پایانی

سئو، کار صبوران است. در سئو هر سایتی باید دقیق و صبور بود. به‌صورت پیش‌فرض می‌گوییم برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب در فرایندهای سئویی به حداقل 1 سال زمان نیاز داریم. اما گاهی در پروژه‌ای مانند ام‌تی‌سی هوم، زودتر از زمان موعود نتیجه ‌را ممکن می‌کنیم. شما عزیزان میتوانید جهت دریافت مشاوره بازاریابی دیجیتال با ما تماس بگیرید!

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف