با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

داستان موفقیت الکتروفارمد؛ تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی
سینا یوسفی
سینا یوسفی
14:49، 1403/02/31
داستان موفقیت الکتروفارمد؛ تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

داستان موفقیت الکتروفارمد؛ تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی


رتبه گرفتن در سایت‌هایی که ترافیک احتمالی بالایی دارند، ساده‌تر است. اما هر چه موضوع سایت، نیچ‌تر و تخصصی‌تر باشد، به همان نسبت میزان ترافیک سایت هم احتمالا کاهش پیدا می‌کند. سایت الکتروفارمد، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه تجهیزات آزمایشگاه داروسازی است. داستان چالش‌ها، موانع، مشکلات، اقدامات و موفقیت ما را در Electrofarmed بخوانید.

نمایی از صفحه اصلی سایت الکترو فارمد

نمایی از صفحه اصلی سایت الکترو فارمد

داستان الکتروفارمد از کجا شروع شد؟

داستان منتوریکس و الکترو فارمد از بهمن‌ماه سال 1401 شروع شد. من از همان ابتدا به عنوان کارشناس سئو و owner پروژه، در کنار نهال ظاهری به عنوان مدیر سئو و اکانت منیجر، کار را به دست گرفتیم. آقای ناطقی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت الکتروفارمد آذین گستر هم، به عنوان contact person و همراه پروژه، با ما بودند.

کار کردن روی سئوی سایت Electrofarmed به عنوان یک سایت تخصصی و دارویی، مشکلات و چالش‌های خاص خود را داشت و دارد. خدمات سئوی سایت پزشکی، از جمله بخش‌های پُررونق منتوریکس است اما سئوی سایتی که دقیقا نه فروشگاهی است و نه پزشکیِ پزشکی، تلاش خاص خودش را می‌خواست.

الکترو فارمد، تولید کننده و سازنده دستگاه‌های آزمایشگاه داروسازی است که به عنوان یک شرکت دانش بنیان داخلی با محصولات صادراتی و قابل رقابت در بازارهای خارجی شناخته می‌شود. همین موضوع می‌تواند نشان دهد که رشد کردن در فضای وب برای چنین شرکتی، از طریق تبلیغات در گوگل چقدر می‌تواند مهم و بااهمیت باشد.

در ادامه شما را با فضای سایت الکترو فارمد بیشتر آشنا می‌کنم.

الکترو فارمد چه بود و چه شد؟

سایت الکتروفارمد، یک سایت نیمه فروشگاهی-شرکتی است که هم روی معرفی برند و خدمات متمرکز است و هم روی معرفی محصولات و لوازم جانبی. بنابراین در سئو این سایت باید از نکات و مراحل سئو سایت فروشگاهی هم کمک می‌گرفتیم. البته فروش در الکترو فارمد تنها با دریافت پیش فاکتور و استعلام قیمت ممکن است. به دلیل حساسیت‌های قانونی، فروش دستگاه‌های ساخت الکترو فارمد، به همه مشتریان ممکن نیست و اگر به طور خلاصه بگویم بازار هدف محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی داروسازی، باز هم کوچک‌تر و نیچ‌تر می‌شود.

شرکت الکترو فارمد آذین گستر از سال ۱۳۹۳ به صورت رسمی شروع به تولید در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی به صورت تخصصی در صنایع دارویی کرد. دستگاه‌های تولید شده این شرکت، در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می‌رسد و به دلیل داشتن مزیت‌های فروش مانند امکان تعمیر در داخل ایران و موجود بودن لوازم جانبی و قطعات یدکی و همچنین گارانتی پس از فروش چندساله، راحت‌تر از مدل‌های خارجی و برندهای غیرایرانی به فروش می‌رسد. همچنین فروش این دستگاه‌ها به عدم خروج ارز خارجی از کشور و صادرات هم کمک می‌کند.

نمودار 16 ماه اخیر الکتروفارمد - آپدیت خرداد 1403

نمودار 16 ماه اخیر الکتروفارمد - آپدیت خرداد 1403

از چه مشکلاتی برای Electrofarmed عبور کردیم؟

مشکلات الکتروفارمد را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد.

  1. مشکلاتی که از سمت طراحی سایت داشتیم
  2. مشکلاتی که به عنوان ایرادات سئویی داشتیم

تعامل با تیم طراحی و تیم فنی؛ یک چالش اساسی

الکترو فارمد به کمک یک سرویس سایت‌ساز ساخته شده که از قالب‌های از پیش تهیه شده، پشتیبانی می‌کند. چنین اتفاقی برای پروژه سئویی گاهی مثبت و گاهی منفی است. مثبت بودن قضیه جایی است که شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن، سایت را راه بیاندازید و کار خدمات سئو را شروع کنید. اما نکات منفی هم می‌تواند به یکسان بودن قالب سایت در اکثر اوقات و مشکلات داخلی طراحی وابسته باشد.

با این حال، مشکلاتی که ما با تیم طراحی و تیم فنی داشتیم، شامل موارد زیر بود:

  • یکسان بودن متاتایتل و متادیسکریپشن در بیشتر صفحات هدف
  • عدم امکان تفکیک تگ h1 و متاتایتل صفحه
  • دشوار بودن همراهی تیم فنی برای اجرای خواسته‌های تکنیکال
  • هزینه‌بر بودن بیشتر اقدامات درخواستی (حتی در موارد ساده)
  • زمان‌بر بودن ایجاد تغییرات درخواستی (بعضاً تا دو ماه)

چنین اتفاقاتی باعث می‌شود که پروژه‌های سئویی مانند الکتروفارمد، در مسیر رشد خودشان و رتبه گرفتن در گوگل و همچنین نداشتن مشاوره دیجیتال مارکتینگ به تاخیر دچار شوند.

در ادامه به بررسی مشکلات سئویی و راه حلی که برای آن در نظر گرفتیم، می‌پردازیم.

اقدامات انجام شده در سئو تکنیکال

سایت Electrofarmed از ابتدای مسیر رشد خود با مسائل و مشکلاتی مواجه بود که آن‌ها را با هوشمندی و تجربه تیم سئوی منتوریکس مشکلات را حل کردیم.

  • ساخت فایل robots.txt جدید
  • تهیه و بهبود سایت مپ
  • اضافه کردن استراکچر دیتاهای به صفحه‌های لندینگ
  • بارگذاری اسکیماهای مناسب صفحه‌های لندینگ
  • بارگذاری ریچ اسنیپت‌های صفحه‌های لندینگ
  • شناسایی و رفع صفحه‌های 410 و 404
  • بررسی و رفع تصاویر 404
  • بررسی و رفع ریدایرکت صفحات
  • پیگیری مشکلات متاهای صفحات

پُرواضح است که برخی از این مشکلات سئو تکنیکال را نتوانستیم برطرف کنیم چون امکان انجام آن از سمت تیم فنی وجود نداشت. برای مثال، نتوانستیم متاها را به طور کامل بهینه کنیم و بخشی از مشکلات آن باقی ماند. همچنین نتوانستیم فایل robots.txt جدید را بارگذاری کنیم چون فایل فعلی، نسخه عمومی برای تمام سایت‌های طراحی شده توسط سایت‌ساز بود و امکان تغییر اختصاصی آن وجود نداشت.

با در نظر گرفتن این دردسرها، تنها راه برطرف کردن کامل این ایرادات، طراحی کامل سایت از پایه و اساس است.

نمودار مقایسه‌ای 6 ماهه الکتروفارمد - آپدیت خرداد 1403

نمودار مقایسه‌ای 6 ماهه الکتروفارمد - آپدیت خرداد 1403

اقدامات انجام شده در بخش سئو داخلی

سئوی داخلی، چالش دومی بود که در Electrofarmed داشتیم. اول از همه، پیدا کردن کیوردهای هدفی که بتواند ترافیک و فروش را تضمین کند، سخت و دشوار بود و بعد از آن، تفکیک صفحات، مهم‌ترین چالشی بود که داشتیم. با این حال، اقدامات انجام شده سایت را می‌توانم در موارد زیر خلاصه کنم:

1- کیورد ریسرچ جامع

الکتروفارمد، یک سایت تخصصی حوزه داروسازی صنعتی و پزشکی است. به همین دلیل باید به سراغ کیوردهایی می‌رفتیم که بتواند محتواهای این حوزه را پوشش بدهد. در اولین قدم، این تسک انجام شد.

2- تعیین صفحات لندینگ اصلی و فرعی

با در نظر گرفتن پکیج استاندارد الکتروفارمد، ما 7 لندینگ یا صفحه فرود اصلی و فرعی را برای رتبه گرفتن در مسیر سئو، در نظر گرفتیم.

یک چالش مهم برای ما این بود که تمامی کیوردها، روی صفحه اصلی رتبه گرفته بودند و تمرکز ما برای 3 ماه اول پروژه، بر سر اصلاح ترافیک ورودی به صفحات زیردسته بود.

3- تعیین متاتایتل و متادیسکریپشن

بهبود متاتایتل و متادیسکریپشن را بعد از مشخص کردن صفحات لندینگ انجام دادیم و برای تمام صفحات هدف، بهبود و بهینه سازی انجام شد.

4- بریف و تولید محتوا برای صفحات لندینگ

بریف متن سئویی و تولید و انتشار آن در صفحات لندینگ با کمک آقای ناطقی (به دلیل تخصصی بودن محتوا و پرهیز از اشتباهات علمی)، انجام گرفت.

5- لینک سازی داخلی در تمام صفحه‌های سایت

برای اینکه عملکرد سئوی داخلی به حداکثر میزان خود برسد، کار بهینه سازی لینک‌های داخلی و اعمال ارتباط معنایی و مفهومی مطالب با همدیگر را در قدم پنجم انجام دادیم.

6- چیدن تقویم محتوایی و انتشار آن

تقویم محتوایی Electrofarmed با هدف پُر کردن گپ‌های محتوایی و گرفتن ترافیک ورودی بالاتر، تدوین شد و بر اساس آن، انتشار محتواها صورت گرفت.

اقدامات انجام شده در بخش سئو خارجی

چالش پروژه الکترو فارمد در قسمت سئوی خارجی، با دیگر پروژه‌هایی که داشتم، متفاوت بود. از چه نظر؟ از نظر اینکه تعداد رقبایی که روی رپورتاژهای هدفمند و قوی کار کرده بودند کم بود و پیدا کردن سایت‌هایی که بتواند از نظر رپورتاژی به الکتروفارمد کمک کنند، اندک بود.
نکته دوم هم این بود که بودجه انتشار رپورتاژ و دریافت بک لینک، کم بود و امکان انتخاب سایت‌های با هزینه بالا، نبود. همین موضوعات باعث می‌شود که در چیدن تقویم انتشار رپورتاژ، دچار چالش‌هایی شویم.

با این حال، برای بخش سئو آف پیج، اقدامات زیر انجام گرفت:

با در نظر گرفتن اینکه دست ما برای انتشار بک لینک‌های پولی محدود بود و رقبا هم برای انتشار بک لینک‌های رایگان به سراغ سایت‌های کم‌کیفیت (اگر نگوییم بی‌کیفیت) رفته بودند، توانستیم خیلی زود برای کیوردهای هدف، رتبه‌های درخشانی بگیریم و برای نیمی از صفحات سایت، در کمتر از 6 ماه به نتایج هدف رسیدیم.

از چه رتبه‌هایی به چه رتبه‌هایی رسیدیم؟

اگر چه سایت الکتروفارمد قبل از منتوریکس هم رتبه برای کیوردهای مورد نظرش داشت (نه در رتبه 1 و صرفاً در محدوده صفحه اول)، اما این رتبه‌ها تماماً روی صفحه اصلی و اول سایت ورودی می‌گرفت. کاری که منتوریکس انجام داد، منجر به تفکیک کیوردها و ترافیک ورودی در کنار رتبه گرفتن برای این صفحات شد.

نتایج درخشان منتوریکس در سایت Electrofarmed را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

رتبه‌های سایت الکترو فارمد

رتبه‌های سایت الکترو فارمد

آینده سئویی سایت تجهیزات آزمایشگاه داروسازی الکتروفارمد

از زمان شروع سال 1403 و همزمان با تمدید قرارداد سئویی با منتوریکس، تمرکز ما به سمت تغییر سایت و طراحی مجدد آن رفت. هدف ما، کوچ کردن از فضای پُر از اشکال و محدود سایت‌ساز غیراختصاصی به سمت فضای نامحدود و اختصاصی وردپرس بود. سایت‌های وردپرسی، بهترین و کم‌هزینه‌ترین نوع سایت برای پروژه‌هایی است که می‌خواهند در عین چالش کم، طراحی خفن و درست و درمونی داشته باشند.

با طراحی سایت وردپرس Electrofarmed، دیگر خبری از مشکلات فنی و تکنیکال با سایت‌ساز نخواهد بود و به دلیل داخلی بودن تیم طراحی سایت منتوریکس، ارتباطات تیم سئو و تیم طراحی، راحت‌تر و کم‌چالش‌تر می‌شود. علاوه بر آن، تیم ui و ux منتوریکس، با بررسی رقبا، سایت‌های رتبه 1 و همفکری با کارفرما و تیم سئو، بهینه‌ترین و سئویی‌ترین قالب سایت را طراحی می‌کند که روی بهبود نرخ CTR و پرفورمنس سایت هم موثر است. خواندن مطلب چک لیست جاسوسی مارکتینگ رقبا به شما کمک می‌کند تا بدانید از چه مسیری می‌توانید رقبای خودتان برای هر کیورد را بررسی و تحلیل کنید. 

تمرکز بعدی ما هم روی کار استراتژی سئویی برای کیوردهای تازه، تجهیزات جانبی و محصولات هدف فرعی است که می‌تواند چالشی تازه برای تیم سئو منتوریکس باشد.

آنجا که داستان فعلی به آخر می‌رسد و داستان دیگری آغاز می‌شود

سئو، یک فرایند پویا و همیشگی است. نمی‌توان برای سئو و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، محدوده زمانی مشخصی معین کرد و آن را تمام شده دانست. تغییرات همیشگی الگوریتم‌های گوگل و موتور جستجوی آن، باعث می‌شود که نتوان سئو را یک امر پایان پذیر و فناشدنی دانست. استفاده از روش‌های سئو کلاه سفید و سئوی کلاه خاکستری که منتوریکس دنبال می‌کند، باعث ماندگاری بالاتر در رتبه‌ها و ترافیک سایت می‌شود اما نباید این پروسه و مراحل را نادیده گرفت. 

در پایان قصد دارم از کمک‌ها و راهنمایی‌های آقای سعید ناطقی عزیز، مدیریت شرکت Electrofarmed تشکر ویژه کنم. بدیهی‌ست که در پروژه‌های تخصصی، همراهی و همکاری کارفرما، می‌تواند اثر مثبتی روی مسیر سئویی‌مان بگذارد و زمان رسیدن به اهداف تعیین شده را، به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

همچنین مایلم از همکاران و هم‌یاران عزیزم؛ ساسان سلوتی، نهال ظاهری، سحر محمدی، خاطره سرایی و شیما تیموری هم برای راهنمایی‌ها و همفکری‌های بی‌دریغ‌شان تشکر کنم.

از سئوکارها، دیجیتال مارکترها و فعالان حوزه دارویی که خواننده و مخاطب این مطلب هستند هم دعوت می‌کنم تا نظرات و دیدگاه‌های خودشان را با من و دیگر خوانندگان آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، به اشتراک بگذارند.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی منتوریکس و متخصص سئو کردن سایت‌های مختلف است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف