با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

راهنمای کامل حذف صفحات ایندکس شده از نتایج گوگل
صدف صبوری
صدف صبوری
13:43، 1402/12/13
راهنمای کامل حذف صفحات ایندکس شده از نتایج گوگل
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

راهنمای کامل حذف صفحات ایندکس شده از نتایج گوگل


یک باور نادرستی که در مورد سئو وجود دارد این است که هر چه تعداد صفحات ایندکس شده از یک سایت در گوگل بیشتر باشد، ترافیک ورودی آن بیشتر خواهد شد. اما این باور نادرست بوده و مدیران سایت مجبور نیستند همه صفحات سایت خود را در گوگل ایندکس کنند تا به همه نمایش داده شود.

برخی از صفحات ممکن است غیر ضروری و ناکارآمد باشند و ایندکس شدن آن‌ها و نمایش در نتایج گوگل باعث اثرات منفی در سئو شود. خوشبختانه یکی از کارهای قبال برگشت در سئو، حذف صفحات ایندکس شده است. با این کار بدون اینکه سوالی برای گوگل پیش آید می‌توانید صفحات ایندکس شده خود که غیرضروری یا ناکارآمد هستند را از نتایج آن حذف کنید. با این مطلب از بلاگ منتوریکس؛ آژانس دیجیتال مارکتینگ، همراه باشید. 

چه نوع صفحاتی را از ایندکس گوگل حذف کنیم؟

ایندکس سایت چیست؟ زمانی که طول عمر یک سایت زیاد می‌شود و مطالب بسیار زیادی در آن برای سال‌های طولانی منتشر شده، تعداد صفحات بی‌هدف مانند صفحات آزمایشی یا صفحاتی که به منظور تشکر پس از خرید یا تکمیل یک فرم نمایش داده می‌شود، زیاد شده و می‌تواند بر روی رتبه‌بندی سایت در صفحه نتایج تأثیر منفی بگذارد. در واقع این URLها مفید نبوده و بی‌هدف تشکیل شده‌اند و گزینه مناسبی برای حذف هستند.

در صورتی که صاحبان و مدیران سایت به صفحات بی‌هدف و بی‌ارزش در سایت خود بی‌توجهی کنند، به ربات‌های گوگل اجازه می‌دهند که در تمام صفحات سایت خزش کنند. با توجه به وجود صفحات بی‌ارزش این کار باعث می‌شود که اعتبار و رتبه سایت نزد گوگل به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. با این کار بودجه خزش سایت نیز زودتر از چیزی که تصور می‌شود به اتمام خواهد رسید. در ادامه با ویژگی‌ صفحاتی آشنا می‌شویم که گزینه مناسبی برای حذف صفحات ایندکس شده هستند.

برای اینکه بدانید نحوه ایندکس سایت در گوگل چگونه است، این مطلب را بخوانید. 

صفحات حاوی محتوای بی‌کیفیت

قرار گرفتن چند صفحه دارای محتوای بی‌کیفیت و کم ارزش در کنار تعداد زیادی صفحه با محتوای با کیفیت در یک سایت، باعث می‌شود که ارزش محتواهای سایت به میزان قابل توجهی کم شده و به اعتبار سایت لطمه وارد شود. بر اساس گفته گوگل در مورد الگوریتم Helpful Content الگوی این الگوریتم بر خلاف سایر الگوریتم‌ها که از یک الگوی صفحه به صفحه تبعیت می‌کنند، به صورت Side Wide عمل کرده و در واقع کل سایت را از نظر مفید بودن محتوا مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این شرایط با حذف صفحات ایندکس شده که دارای محتوای بی‌کیفیت و کم ارزش هستند می‌توان ارزش سایر صفحات را در نزد گوگل حفظ کرد.

نحوه تشخیص صفحه و محتوای بی کیفیت توسط گوگل را در این مطلب بخوانید. 

صفحات حاوی محتوای قدیمی و منسوخ‌شده

یکی دیگر از بهترین گزینه‌های حذف صفحات ایندکس شده از گوگل این نوع صفحات هستند. به منظور رشد بیشتر یک سایت به مرور زمان، ضرورت دارد که برخی از محتواها به‌روزرسانی شده یا در برخی موارد آن‌ها را حذف کرد.

از جمله محتواهایی که گزینه مناسبی برای حذف هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مطالب علمی که اعتبار آن‌ها از دست رفته است
  • محتوای پزشکی که امروزه کاربرد ندارد
  • محتواهای موقت مانند آگهی استخدام و غیره

در صورتی که نسبت به حذف صفحات ایندکس شده با این شرایط اقدان نشود، رتبه سایت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و این محتواها سایر صفحات با محتوای با کیفیت را قربانی می‌کنند.

صفحات حاوی اطلاعات خصوصی

در بررسی بهترین گزینه‌ها جهت حذف صفحات ایندکس شده از گوگل باید گفت که برخی صفحات در یک سایت مانند صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی، ورود به پنل کاربریی، پروفایل کاربران سایت و غیره باید از ایندکس گوگل حذف شوند. در صورتی که این صفحات حذف نشوند، سایر کاربران می‌توانند از طریق جستجو در گوگل به آن دسترسی پیدا کرده و اطلاعات آن را مشاهده کنند.

صفحات نتایج جستجوی داخلی

صفحاتی که حاوری فیلترها و سرچ‌ باکس‌های داخلی یک سایت‌ هستند، بدترین صفحاتی محسوب می‌شوند که گوگل می‌تواند به کاربران نمایش دهد. این کار باعث می‌شود که کاربران به صفحات نامرتبط در سایت هدایت شده و تجربه کاربری ناخوشایندی داشته باشند. به همین حذف صفحات ایندکس شده با چنین ویژگی‌هایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

راهنمای کامل حذف صفحات ایندکس شده از نتایج گوگل

صفحات تایید و تشکر

برخی صفحات در سایت وجود دارند که هدف از نمایش آن‌ها نشان دادن یک پیغام تأیید، تشکر یا اعلام یک نتیجه است. در واقع این صفحات به منظور بهبود تجربه کاربری ایجاد شده و ارزشی برای موتورهای جستجو ندارند. به همین دلیل بهتر است این صفحات از ایندکس حذف شده و در صفحه نتایج دیده نشوند.

صفحات آزمایشی

صفحات آزمایشی در طراحی سایت چیست؟ در بسیاری از موارد در زمان دریافت خدمات طراحی سایت ممکن است که به منظور آزمایش یک قابلیت خاص بر روی سایت، یک صفحه آزمایشی ایجاد شود. حذف صفحات ایندکس شده با چنین ویژگی‌هایی که به منظور تست و آزمایش مواردی مانند تغییر قالب، نصب افزونه و غیره ایجاد شده‌اند، از ضرورت برخوردار است.

صفحات ایجاد شده در صورت هک

در صورتی که یک سایت هک شده باشد،‌ این امکان وجود دارد که تعداد زیادی صفحات بی‌ارزش و نامرتبط توسط هکرها در سایت ایجاد شده باشد. نمایش این صفحات در صفحه نتایج جستجو نتیجه‌ای به جز کاهش اعتبار و رتبه سایت در نتیجه ایجاد تجربه کاربری ناخوشایند به همراه ندارد و به همین دلیل بهترین گزینه برای حذف از ایندکس هستند.

تغییر در نام تجاری

برخی کسب و کارها وجود دارند که به صورت مداوم در حال برندسازی بوده و نام تجاری خود را تغییر می‌دهند. حذف صفحات ایندکس شده که حاوی اطلاعات قدیمی مرتبط با نام تجاری قبلی هستند از اهمیت زیادی برخوردار بوده و کاربران را به سمت اطلاعات قدیمی هدایت نمی‌کند.

تغییر در خدمات یا محصولات ارائه ‌شده

یکی از اتفاقات رایج در هر کسب و کار این است که تغییراتی در خدمات یا محصولات ارائه شده ایجاد شود. در صورتی که یک خدمت یا محصول منقضی شده و ارائه نمی‌شود با حذف صفحات ایندکس شده آن از نمایش داده شدن در صفحه نتایج جستجو جلوگیری کنید. در صورتی که تغییراتی در محصول یا خدمت رخ داده صفحه مربوط به آن باید با اطلاعات جدید و مرتبط به‌روزرسانی شود.

از چه روش‌های برای حذف صفحات ایندکس شده استفاده کنیم؟

در صورتی که با توجه به ویژگی‌های بیان شده هر کدام از صفحات یک ساید کاندیدای حذف صفحات ایندکس شده به منظور عدم نمایش در صفحه نتایج جستجو باشند، با استفاده از چند تکنیک و روش می‌توان این کار را انجام داد. مدیران سایت می‌توانند از بین روش‌های موجود بهترین گزینه را برای سایت خود انتخاب کنند.

حذف کامل صفحه

اولین و ساده‌ترین روش حذف صفحات ایندکس شده از نتایج گوگل این است که یک صفحه به صورت کامل حذف شود. برای انجام این کار به ابزار خاصی نیاز نبوده و مدیران سایت می‌توانند به راحتی آن را انجام دهند. به عنوان مثال اگر یک سایت با وردپرس ساخته شده باشد، می‌تواند با مراجعه به داشبورد سایت و پیدا کردن صفحه مورد نظر برای حذف، گزینه Delete را انتخاب کرده و آن را به Trash منتقل کرد. حتی این امکان وجود دارد که به Trash رفته و صفحه را به صورت دائمی پاک کرد.

در صورتی که از این روش برای حذف صفحات ایندکس شده سایت استفاده کنید، آدرس یا URL آن همچنان در موتورهای جستجو وجود داشته و کاربران با مشاهده لینک در صفحه نتایج و کلیک بر روی آن با خطای 404 مواجه می‌شوند. در این شرایط پس از چند بار بررسی سایت توسط ربات‌های خزنده آدرس صفحه هم از صفحه نتایج حذف شده و به کاربران نمایش داده نمی‌شود.

نکته مهم در مورد حذف صفحات ایندکس شده سایت به این روش این است که حتی پس از خارج شدن صفحه از ایندکس گوگل، در صورتی که صفحه باز شود خطای 404 نمایش داده می‌شود. این موضوع نمی‌تواند آسیب جدی به سئو سایت وارد کند؛ اما در صورتی که صفحه حذف شده یکی از صفحات مهم و پربازدید سایت بوده و ورودی خوبی از SERP داشته است، می‌تواند منجر به افت سئو سایت شود. در این شرایط می‌توان با استفاده از ریدایرکت 301 کاربران را به صفحه دیگری هدایت کرده و همچنان از آن صفحه برای سایت ورودی گرفت.

نوایندکس کردن صفحات (No-Index)

یکی از روش‌های پرکاربرد و رایج به منظور حذف صفحات ایندکس شده از نتایج گوگل است که در آن باید از متاتگ نو ایندکس (No Index) استفاه کرد. در این روش صفحه مورد نظر به مرور از فهرست نتایج جستجوی گوگل حذف می‌شود. ربات‌های خزنده در گوگل پیش از خزش در یک سایت ابتدا کدهای دستوری آن را مورد بررسی قرار داده و پس از آن صفحه مورد نظر را ایندکس می‌کنند.

هر صفحه در یک سایت قابلیت ایندکس شدن داشته و ربات‌ها به صورت خودکار همه صفحات را ایندکس کرده و نمایش می‌دهند. در صورتی که به هر دلیل نمی‌خواهید یکی از صفحات سایت ایندکس شده و نمایش داده شود می‌توانید از کد دستوری noindex استفاده کرده و آن را در بخش Head صفحه به شکل زیر قرار دهید:

زمانی که ربات‌های خزنده گوگل اقدام به خزش در صفحات یک سایت می‌کنند، کدهای دستوری را بررسی کرده و پس از مواجه شدن با کد دستوری No Index از ایندکس کردن آن خودداری می‌کنند. در صورتی که این صفحه از قبل توسط ربات‌ها ایندکس شده باشد، با استفاده از این کد به مرور زمان از ایندکس خارج می‌شود.

روش‌های حذف صفحات ایندکس شده

استفاده از از ابزار Removals در سرچ کنسول (Google Search Console)

در سرچ کنسول سایت یک ویژگی کاربردی به منظور حذف صفحات ایندکس شده وجود دارد که به نام ابزار Removals شناخته می‌شود. این ابزار امکان ارسال درخواست حذف سایت یا صفحات آن از گوگل را برای مدیران سایت فراهم کردده است. این روش در مقایسه با دو روش دیگر به خصوص در صورت زیاد بودن تعداد صفحات، از سرعت عمل بالاتری برخوردار است.

با این حال توصیه می‌شود که در شرایط حساس مانند مسائل امنیتی، اطلاعات قابل شناسایی شخصی (PII) و نشت اطلاعات از این روش برای حذف صفحات ایندکس شده استفاده شود. این ابزار شامل 3 بخش است که به شرح زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • بخش Temporary Removals: درخواست حذف یک یا چند صفحه سایت توسط مدیر
  • بخش Outdate Content: درخواست حذف صفحات منقضی شده
  • بخش Safe Search Filtering: درخواست حذف صفحات دارای محتوای نامناسب

برای اطلاع از چگونگی افزایش سرعت ایندکس این مطلب را بخوانید.

سخن آخر

زمانی که کاربران در گوگل یک عبارت را جستجو می‌کنند، ربات‌های خزنده گوگل در همه صفحات یک سایت خزش کرده و مرتبط به موضوع جستجو شده صفحات را ایندکس کرده و به کاربران نمایش می‌دهند.

پس از گذشت مدت زمانی از راه‌اندازی و فعالیت یک سایت بدون شک صفحاتی با محتوای غیرضروری و ناکارآمد به وجود می‌آید که ایندکس شدن آن‌ها توسط ربات‌ها و نمایش به کاربران باعث به وجود آمدن تجربه کاربری ناخوشایند شده و به سئوی سایت آسیب می‌زند. در این شرایط حذف صفحات ایندکس شده با استفاده از روش‌های موجود بهترین گزینه‌ای است که می‌توان از طریق آن از کاهش اعتبار سایت و رتبه آن جلوگیری کرد. در صورتی که خودتان نمی‌توانید این کار را به درستی انجام دهید، بهترین کار، استفاده از خدمات سئوی سایت است که شرکت‌ها و آژانس‌های مختلف مانند منتوریکس ارائه می‌دهند. 

سوالات متداول

در ادامه سوالات متداول کاربران را می‌خوانید. 

حذف صفحات ایندکس شده از گوگل چه اهمیتی دارد؟

در صورتی که برخی صفحات غیرضروری در یک سایت از ایندکس خارج نشوند و به کاربران نمایش داده شوند، تجربه کاربری منفی داشته و رتبه سایت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چه صفحاتی را باید از ایندکس گوگل حذف کرد؟

صفحات حاوی محتوای بی‌کیفیت، صفحات نتایج جستجوی داخلی، صفحات حاوی اطلاعات خصوصی، صفحات حاوی محتوای قدیمی و منسوخ‌شده، صفحات تایید و تشکر، صفحات آزمایشی، صفحات ایجاد شده در صورت هک و غیره بهترین گزینه برای حذف از ایندکس گوگل هستند.

از چه روشی می‌توان برای حذف صفحات ایندکس شده استفاده کرد؟

حذف صفحات به صورت کامل، استفاده از کد دستوری No Index و استفاده از ابزار Removals در سرچ کنسول از اصلی‌ترین راه‌های این کار به حساب می‌آید.

صدف صبوری
صدف صبوری

صدف کارشناس محتوا و شبکه‌های اجتماعی منتوریکس است. پیگیری و سرعت عمل بالایی دارد و دانش تصویرسازی‌اش در خلق تصاویر جذاب به او کمک می‌کند. تخصص‌اش مدیریت پروژه‌های مختلف محتوایی برای گرفتن بهترین نتیجه است؛ چه محتوای سایت باشد، چه شبکه‌های اجتماعی.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف