با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

همه چیز درباره ریدایرکت 301 + راهنمای انجام
سینا یوسفی
سینا یوسفی
10:00، 1402/10/07
همه چیز درباره ریدایرکت 301 + راهنمای انجام
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

همه چیز درباره ریدایرکت 301 + راهنمای انجام


ریدایرکت 301 در سئو چیست و چطور باید آن را انجام داد؟ تغییر مسیر صفحات داخلی سایت یا دامنه سایت، چطور باید انجام شود که به سئوی داخلی سایت کمک کند؟ آیا تغییر مسیر و ریدایرکت اثر منفی روی اعتبار صفحه مقصد دارد؟ در این مطلب از بلاگ منتوریکس، به تمام سوالات شما درباره ریدایرکت کد 301 و نحوه انجام آن پاسخ می‌دهیم. 

ریدایرکت 301 چیست؟

قبلا در مطلب ریدایرکت چیست، به بررسی مفهوم ریدایرکت پرداختیم اما در این مطلب، مشخصاً می‌خواهم درباره ریدایرکت کد 301 و نحوه انجام آن صحبت کنم. ریدایرکت 301، راهی برای انتقال ربات‌های گوگل و کاربران از صفحه‌ای به صفحه دیگر است.

هنگامی که به دلایل مختلف تصمیم به جابه‌جایی یک صفحه به یک محتوای دیگر می‌گیرید، باید از ریدایرکت‌های 3xx برای انتقال کاربران و ربات‌های گوگل استفاده کنید. ریدایرکت کردن هم دقیقا به معنی دادن مسیر تازه و جدید، به بازدیدکنندگان سایت است. 

ریدایرکت (Redirect) صفحات هم معمولا به دو روش پُرکاربرد زیر انجام می‌شود:

  1. ریدایرکت 301 (و ریدایرکت 308) یا دائمی
  2. ریدایرکت 302 (و ریدایرکت 307) یا موقت 

در ادامه، توضیحات بیشتری نسبت به هر کدام از این انواع ریدایرکت، می‌دهم. اما قبل از آن باید بدانید که دلیل و هدف ما از ریدایرکت کردن چیست. 

برای کاهش بودجه خزش صفحات 404 و ناسالم، می‌توان ربات‌های گوگل را با ریدایرکت به صفحات سالم، هدایت کرد

برای کاهش بودجه خزش صفحات 404 و ناسالم، می‌توان ربات‌های گوگل را با ریدایرکت به صفحات سالم، هدایت کرد

چرا باید آدرس قدیمی را به آدرس جدید منتقل کنیم؟

زمانی که بخواهیم به این سوال جواب دهیم که سئو سایت چقدر طول می‌کشد، باید همه جوانب سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال را در نظر بگیریم. هنگامی که تمام ز یرساخت‌های سایت به درستی کار کند، می‌توان تخمین درستی از زمان به نتیجه رسیدن اقدامات سئویی داشت. اما تا قبل از آن، باید تنها روی اصلاح مشکلات فنی سایت بر اساس چک لیست سئو تمرکز کرد. 

هنگامی که ربات‌های گوگل یا کاربران واقعی، از صفحه‌ای با محتوای اشتباه یا از دست رفته بازدید می‌کنند، چه می‌شود؟ رفتار آن‌ها نسبت به برخورد با صفحات 404 چگونه است؟ قطعا هیچ کاربری در صفحه‌ای که محتوای نادرست دارد، نمی‌ماند و در کمترین زمان ممکن، دکمه خروج صفحه را می‌زند. 

برای ربات‌های گوگل هم به همین شکل است. Crawlerهای گوگل با دیدن صفحات 404، آن‌ها را به سرعت از لیست رتبه بندی صفحه نتایج جستجوی کاربر، خارج می‌کنند. علاوه بر آن، پایین بودن نرخ ctr به دلیل وجود محتوای نادرست و نامناسب به سوال و سرچ کاربر هم می‌تواند روی امتیاز منفی بزرگی برای صفحه فرود سایت باشد.

بنابراین در مواجه با:

  1. صفحات 404
  2. صفحات با محتوای قدیمی و نادرست

باید از ریدایرکت استفاده کرد و بازدیدکنندگان را به صفحات درست و سالم، منتقل کرد. 

چه زمانی به ریدایرکت 301 نیاز داریم؟

همانطور که گفتیم، ریدایرکت 301 برای انتقال دائمی صفحه قدیمی به آدرس جدید استفاده می‌شود. تغییر دامنه سایت و انتقال تمامی محتواها از یک آدرس قدیمی به یک آدرس جدید، باید با کمک ریدایرکت 301 انجام شود. برای جابه‌جایی برخی از صفحات داخلی سایت هم به طور دائمی هم باید از redirect 301 استفاده کرد. 

در مشاوره دیجیتال مارکتینگ حتما باید گفته شود که نکته مهم این است که اگر قصد انتقال اعتبار و امتیاز سئویی صفحه مبدا را به مقصد ندارید، نباید از ریدایرکت با کد 301 استفاده کنید. انتقال دائمی صفحه، باعث انتقال کامل اعتبار سئویی می‌شود. در این زمان باید بدانید که تفاوت ریدایرکت 301 با ریدایرکت 302 چیست و چطور باید از آن‌ها استفاده کرد. 

راهنمای انتخاب کد ریدایرکت 3xx

راهنمای انتخاب کد ریدایرکت 3xx

تفاوت ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 چیست؟

برای اینکه متوجه شوید که تفاوت ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 چیست، مثال زیر را بخوانید:

  • اگر خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را بفروشید و خانه جدیدی در جای دیگری بخرید، هم آدرستان تغییر کرده و هم دیگر با خانه مبدا، سروکاری ندارید. (ریدایرکت 301)
  • اگر خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را اجاره دهید و به طور موقت به مکان جدیدی جابه‌جا شوید، یعنی احتمال برگشت شما به خانه اول، همچنان وجود دارد. (ریدایرکت 302)

دقت کنید که تغییر آدرس در مثال اول، به تغییر مکان هم وابسته است. یعنی مکان قرارگیری صفحه در نقشه سایت هم باید تغییر کند تا بتوان به آن، ریدایرکت گفت. در صورتی که تنها آدرس صفحه تغییر کند، عملاً دارید در ساختار url (یا نامک در وردپرس) تغییرات ایجاد می‌کنید.

در هنگام انجام انواع ریدایرکت، باید به این نکته توجه کنید که می‌توان همه یا بخشی از اعتبار سئویی صفحه را با ریدایرکت کد 301، به صفحه جدید منتقل کرد. اما در ریدایرکت 302، اعتبار صفحه مبدا، به صفحه مقصد منتقل نمی‌شود و تنها مسیر و آدرس صفحه تغییر می‌کند. 

در برخورد با صفحات 404 هم باید از:

  • کد 410 - حذف دائمی آدرس از ایندکس گوگل
  • کد 301 - انتقال دائمی صفحه

استفاده کرد. اگر صفحه شما اعتبار سئویی خاصی ندارد و دلیل برای ریدایرکت آن نمی‌بینید، از کد 410 برای حذف دائمی آدرس از ایندکس گوگل استفاده کنید. اما اگر انتقال اعتبار سئویی صفحه مبدا برای شما مهم است، کد 301 بهترین انتخاب برای شماست. 

استفاده از ریدایرکت 301 اعتبار صفحه را کاهش می‌دهد؟ 

یقیناً نه. اگر صفحه از دست رفته و دیگر وجود ندارد، باید آن را با انتقال دائمی 301، به آدرس جدید منتقل کرد. در 26 جولای 2016، یکی از کارمندان گوگل به نام Gary Illyes، با توئیت: 

توئیت Gary Illyes درباره ریدایرکت‌های کد 3xx

توئیت Gary Illyes درباره ریدایرکت‌های کد 3xx

گفت که ریدایرکت‌های کد 3xx، دیگر باعث از دست رفتن رتبه صفحه و اعتبار آن نمی‌شوند. بنابراین با خیال راحت می‌توان از ریدایرکت دائمی 301 برای انتقال اعتبار سئویی و رتبه گرفتن در آدرس جدید استفاده کرد. 

تاثیر ریدایرکت 301 در سئو سایت

هرچند که ریدایرکت 301 یک بخش از سئو تکنیکال است اما نمی‌توان اثر آن را در سئو داخلی سایت، نادیده گرفت. هنگامی که کاربران با صفحه 404 روبرو می‌شوند، حس ناخوشایندی به سایت شما پیدا می‌کنند. ممکن است بیخیال بازدید صفحات دیگر شوند و Tab سایت را در مرورگر ببندند. از طرف دیگر، نمایش صفحه 404 customize شده هم به اندازه دیدن مطلب مرتبط موثر نیست. بهترین گزینه برای از بین بردن صفحات 404 با اعتبار سئویی خوب این است که آن‌ها را به نزدیک‌ترین مطلب مرتبط، ریدایرکت کنید. 

در هنگام کار با انواع لینک‌ها باید توجه کنید که به دام دو مشکل زیر نیفتید:

  1. redirect loops
  2. redirect chains

حلقه‌های ریدایرکت یا redirect loops، هنگامی رخ می‌دهد که کاربر بین صفحات مختلف ریدایرکت شده بچرخد و این حلقه هیچوقت قطع نشود. چنین اتفاقی قطعاً سئو سایت داخلی سایت را نابود می‌کند. برای حل این مشکل، باید لینک سازی داخلی بین مطالب بلاگ و صفحات داخلی سایت را با دقت بیشتری انجام داد و در صورت مشاهده لینک‌های خراب (آموزش کشف و اصلاح لینک‌های خراب در 10 دقیقه)، سریعاً آن را با نسخه اصلاح شده، تعویض کرد. 

ریدایرکت زنجیره‌ای یا redirect chains هم زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر برای رسیدن به صفحه مقصد، بیش از 1 صفحه ریدایرکت شده را پشت سر بگذارد. در صورت بروز چنین اتفاقی، لود شدن مطلب نهایی و رسیدن به صفحه مقصد توسط کاربر و حتی ربات گوگل، با تاخیر انجام می‌شود. تاخیر زمانی پیش آمده، روی سئو و تجربه کاربری کاربر سایت اثرگذار است. بنابراین باید صفحات مبدا، مستقیماً به صفحات مقصد ریدایرکت 301 شوند. 

آموزش ریدایرکت 301

انجام ریدایرکت 301 دائمی، با استفاده از افزونه‌های وردپرسی راحت‌تر است اما این به آن معنی نیست که در cmsهای دیگر نمی‌توانید ریدایرکت را انجام دهید. در ادامه به آموزش ریدایرکت کد 301 می‌پردازیم و قدم به قدم آن را بررسی می‌کنیم:

آموزش ریدایرکت 301 در htaccess

ویرایش فایل htaccess که در سرور سایت قرار دارد، ساده‌ترین راه برای ریدایرکت کردن کامل دامنه و صفحاتی است که می‌خواهید اصلاح شوند. این کار را باید از طریق داشبورد هاست انجام دهید و مسیر دسترسی به این فایل معمولاً از طریق داشبورد cms وجود ندارد. حتی ممکن است این فایل در سرور و هاست سایت موجود نباشد که در این صورت باید آن را به طور دستی ایجاد کرد. 

اما بهتر است به دلیل حساسیت ریدایرکت و جلوگیری از اشتباهات فردی، از تیم فنی یا برنامه نویس سایت بخواهید تا ریدایرکت را برای شما اجرا کند. 

ریدایرکت 301 در htaccess

ریدایرکت 301 در htaccess

آموزش ریدایرکت 301 در وردپرس

ریدایرکت 301 در وردپرس، راحت‌تر و بی‌دردسر‌تر است. هم از طریق ویرایش htaccess و هم از طریق نصب افزونه‌های سئویی می‌توانید کار ریدایرکت را انجام دهید. در مورد دوم، دیگر نیازی به تیم فنی نیست و خودتان هم می‌توانید بدون داشتن دانش برنامه نویسی، صفحات مورد نظر را ریدایرکت کنید. 

افزونه‌های زیر برای ریدایرکت کردن بدون دانش برنامه نویسی به کارتان می‌آید:

برای ریدایرکت کردن در افزونه یواست (آموزش افزونه یوست سئو)، باید نسخه پولی یا Yoast SEO Premium را نصب داشته باشید اما در نسخه رایگان رنک مث (از 0 تا 100 کار با پلاگین رنک مث) هم می‌توانید با دنبال کردن مسیر زیر، صفحات دلخواهتان را ریدایرکت کنید:

  1. باز کردن برگه یا نوشته‌ای که می‌خواهید ریدایرکت کنید
  2. رفتن به انتهای صفحه و بخش رنک مث
  3. انتخاب تب «پیشرفته» یا «advanced» در پلاگین سئو رنک مث
  4. فعال کردن گزینه «تغییر مسیر»
  5. مشخص کردن نوع ریدایرکت
  6. وارد کردن آدرس صفحه مقصد

آموزش ریدایرکت در افزونه رنک مث

آموزش ریدایرکت در افزونه رنک مث

برای دیدن صفحات ریدایرکت شده هم با انتخاب افزونه رنک مث در نوار کناری پیشخوان وردپرس و باز کردن تب redirections در افزونه رنک مث، می‌توانید تمامی صفحاتی که تا به حال ریدایرکت شده‌اند را ببینید. 

مشاهده صفحات ریدایرکت شده

مشاهده صفحات ریدایرکت شده

سخن آخر

به کمک ریدایرکت 301 و 302 می‌توانید از تعداد صفحات 404 و قدیمی با محتوای ضعیف سایت بکاهید و خزنده‌های گوگل را به سمت ایندکس کردن صفحات سالم با محتوای سئویی و کاربرپسند، هدایت کنید. در مطلبی که برای بررسی داستان موفقیت سئوی مرکز مشاوره بینش نوین نوشتم، می‌توانید ببینید که درصد صفحات با کد 200 و سالم، در طی چند ماه چه تغییرات زیادی پیدا کرد. 

برای مشاهده بودجه خزش سایت، به آدرس زیر در سرچ کنسول بروید:

  1. Settings
  2. Crawling
  3. Open Crawl stats Report
  4. Crawl requests breakdown

سایت‌هایی که از دامنه قدیمی به جدید ریدایرکت شده‌اند، درصد بالایی از بودجه خزش‌شان صرف ریدایرکت می‌شودسایت‌هایی که از دامنه قدیمی به جدید ریدایرکت شده‌اند، درصد بالایی از بودجه خزش‌شان صرف ریدایرکت می‌شود

بالا رفتن نرخ صفحات سالم و کاهش صفحات با ارور 404، نتیجه‌ای جز بهبود سئو داخلی و سئو تکنیکال سایت نخواهد داشت. شما هم می‌توانید صفحات 404 یا صفحاتی که محتوای مناسب ندارند را پیدا کرده و آن‌ها را به صفحات سالم با محتوای سئو شده و مناسب، ریدایرکت کنید. 

قبل از اینکه بخواهیم کارهای مربوط به تغییر دامنه و ریدایرکت صفحات سایت را دنبال کنیم، باید از تاثیر هاست و دامین به روی سئو، آگاه باشیم. بعد از آن است که می‌توانیم استراتژی سئویی خود را بر اساس اصولی سئو و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، بچینیم. نباید در انجام ریدایرکت صفحات و ریدایرکت دامنه قدیمی به دامنه جدید، بی‌گدار به آب زد و عمل کرد. دریافت مشاوره سئو و یا خدمات سئو می‌تواند راهنمایی‌های لازم را برای انجام درست ریدایرکت 3xx به شما بدهد. علاوه بر آن، در صورت بروز اثرات منفی یا کاهش رتبه‌های سایت، سریعاً می‌توانید به مسیر درست برگردید و رتبه‌های قبلی را بهبود ببخشید. 

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی منتوریکس و متخصص سئو کردن سایت‌های مختلف است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف