با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

نحوه ایندکس سایت در گوگل {8 تکنیک افزایش سرعت ایندکس}

سینا یوسفی
سینا یوسفی
10:00، 1401/07/11
نحوه ایندکس سایت در گوگل {8 تکنیک افزایش سرعت ایندکس}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

نحوه ایندکس سایت در گوگل {8 تکنیک افزایش سرعت ایندکس}


بهبود سرعت ایندکس سایت در گوگل، مشکل همیشگی دیجیتال مارکترهاست. سئوکارها، نیاز دارند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، نتیجه تغییرات و اصلاحات خود را روی سرچ گوگل ببینند. برای آموزش ثبت سایت در گوگل، نحوه ایندکس سایت در گوگل و بهبود سرعت ایندکس سایت، این مطلب را بخوانید. در این مطلب، راهکارهای متفاوت و کاربردی برای بهبود واقعی سرعت ایندکس سایت در گوگل، معرفی شده است.

Crawling و ایندکس چیست؟ 

انواع Crawling و خزش

انواع Crawling و خزش

ایندکس سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو، اولین قدم در سئو سایت (رتبه بندی و امتیاز دادن به آن‌ها) است. خزنده‌ها یا کراولرهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو، تمامی سایت‌های اینترنتی را برای رتبه بندی و نمایش به کاربران، ایندکس می‌کنند. Crawling، به معنای خزیدن خزنده‌ها و ربات‌ها برای ایندکس صفحات است. خزنده‌ها برای ایندکس سایت، باید هر صفحه وبسایت را به کلی بررسی کنند. بعد از این کار، اطلاعات زیر در دیتابیس موتور جستجو ذخیره می‌شود:

  • کدهای html
  • متن محتوا به همراه کلمه کلیدی اصلی
  • عکس‌ها و Alt تصاویر
  • لینک‌های داخلی و خارجی
  • فایل‌ها و ویدئوها

هنگامی که قبل از بارگذاری محتوا و انتشار آن در فضای وب، تمامی این فاکتورها را در نظر بگیرید، ایندکس سایت در گوگل سریع‌تر اتفاق می‌افتد. یکی از ویژگی‌های مهم خزنده‌ها در گوگل، Google Fetch & Render است. بعد از ایندکس شدن صفحه در دیتابیس، عملیات فچ و رندر صفحه انجام می‌شود. هر چقدر که بتوانید انجام این کار را سرعت ببخشید، سئو سایتتان رشد خواهد کرد. 

اما قبل از هر چیز، باید طرز کار و الگوریتم گوگل ایندکسینگ را بشناسید. در ادامه، در مورد نحوه ایندکس شدن سایت در گوگل صحبت خواهیم کرد.

مراحل ایندکس شدن صفحات سایت توسط خزنده‌های گوگل

مراحل ایندکس شدن صفحات سایت توسط خزنده‌های گوگل

ایندکس شدن سایت در گوگل به چه صورت انجام می‌شود؟

شما یک وبسایت اینترنتی، یک صفحه لندینگ، یک مطلب بلاگ یا هر محتوای دیگری را در فضای وب منتشر می‌کنید. با این کار، هر کاربر می‌تواند بعد از ورود آدرس دامنه، محتوای شما را ببیند و بخواند. اما ایندکس سایت در گوگل، کاملاً با این روش متفاوت است. ثبت سایت در گوگل برای جذب کاربران از نتایج سرچ گوگل است. در این مسیر، کاربران بسیار بیشتری نسبت به روش قبل، دریافت می‌کنید. هنگامی که بتوانید در رتبه‌های بالای نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید، احتمال دریافت کاربران بیشتر و افزایش فروش، بیشتر خواهد شد. 

گوگل در ایندکس سایت، مراحل زیر را دنبال می‌کند:

  1. شناسایی صفحات سایت (مشخص کردن مطلب جدید یا قدیم)
  2. شناسایی تغییرات در صفحه
  3. ایندکس صفحه و اضافه شدن کدهای html به دیتابیس
  4. ذخیره صفحه سایت در دیتابیس برای فچ داده‌ها و رندر اطلاعات
  5. رتبه بندی صفحه بر اساس الگوریتم موتور جستجو
  6. نشان دادن صفحات بر اساس سرچ کاربر

هنگامی که یک مطلب قدیمی را بر اساس الگوریتم‌های روز و کیورد ریسرچ جدید بهینه می‌کنید، باید از ایندکس شدن آن صفحه هم مطمئن شوید. ایندکس سایت در گوگل اگر به سرعت اتفاق بیفتد، می‌توانید انتظار تغییر رتبه ناگهانی را داشته باشید. اگر ایندکس سایت با مشکل مواجه شده باشد، عملا تمام کارهای شما برای بهبود سئو مطلب، بیهوده خواهد بود. 

با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید ایندکس سایت در گوگل را سرعت ببخشید و سئو سایت را بهبود بدهید. همچنین استفاده از خدمات سئو و بهینه سازی سایت در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، شاه کلید پیشرفت و افزایش رتبه سایت شماست.

راهکارهای افزایش سرعت ایندکس سایت

ثبت سایت در گوگل، کمک زیادی به ایندکس سریع مطالب می‌کند. ایندکس سایت در گوگل باید از ثبت Sitemap در گوگل سرچ کنسول شروع شود. گوگل، سریعاً تمام لینک‌های موجود در سایت مپ را به لیست خزش اضافه می‌کند. گوگل ایندکسینگ، تکنیک‌هایی دارد که به کمک آن می‌توان سرعت ایندکس شدن و کراول شدن سایت را بیشتر کرد. روش‌های زیر، بهترین نتیجه را برای ایندکس سایت شما خواهد داشت:

  • ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول
  • ارسال درخواست ایندکس صفحه در URL Inspection Tool سرچ کنسول
  • ساخت فایل rss feed برای سایت
  • بررسی فایل Robots.txt و اطمینان از بلاک نبودن لینک‌های مهم
  • بهبود فایل Robots.txt برای مسدود کردن خزش لینک‌های بی اهمیت (برای بهبود بودجه خزش)
  • استفاده از محتوای متنی، عکس، ویدئو، صوت، لینک و… در کنار هم برای تولید محتوای موثر و مفید
  • بهبود لینک سازی داخلی و گذاشتن لینک مطلب جدید در صفحات و لندینگ‌های پربازدید
  • استفاده از استراکچردیتاها مانند ریچ اسنیپت ویدئو برای ایندکس ویدئوهای سایت

در هر صورت، برای تست کردن ایندکس سایت در گوگل، باید از روش مشخصی استفاده کنید. از کجا باید بفهمیم که صفحه سایت ما ایندکس می‌شود یا نه؟

از کجا بدانیم محتوای سایت ما درست در گوگل ایندکس می‌شود؟

گوگل سرچ کنسول، مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌های رایگان را در اختیار ما می‌گذارد. با استفاده از امکاناتی که سرچ کنسول دارد، می‌توان به راحتی متوجه شد که کدام صفحه ایندکس می‌شود و کدام صفحه نه. در ادامه، به روش‌های مختلفی که می‌توان ایندکسینگ صفحات را بررسی کرد، می‌پردازیم.

بررسی ایندکس سایت در گوگل برای تمام صفحات سایت

در منوی index گوگل سرچ کنسول، می‌توانید تعداد صفحات ایندکس شده و نشده را بررسی کنید. این منو به تازگی و بعد از آپدیت محتوای مفید (مرداد ماه 1401) ایجاد شده و قبل از این زمان، با بررسی منوی Coverage می‌توانستید تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل را پیدا کنید. در هر صورت، با رفتن به قسمت Page indexing، تعداد صفحات در دو رنگ سبز و خاکستری قابل مشاهده است.

منوی Page indexing در سرچ کنسول

منوی Page indexing در سرچ کنسول

در پایین همین صفحه می‌توانید دلیل ایندکس نشدن صفحات خاکستری‌رنگ را ببینید. 

noindex pages

noindex pages

تمام صفحاتی که به هر دلیلی ایندکس نمی‌شود را می‌توانید در این قسمت ببینید

بررسی ایندکس سایت در گوگل برای یک صفحه به‌خصوص

برای بررسی و تست گوگل ایندکسینگ هر صفحه از سایت، می‌توانید از هر جایی از سرچ کنسول، آدرس صفحه را در آدرس‌بار بالای صفحه وارد کنید. 

لینک صفحه مورد نظرتان را در اینجا وارد کنید

لینک صفحه مورد نظرتان را در اینجا وارد کنید

با زدن دکمه Enter، با پیغامی مبنی بر بررسی ایندکس سایت مواجه می‌شوید. بررسی ایندکس لینک‌های وارد شده، ممکن است بین 1 تا 2 دقیقه زمان ببرد. 

inspect گرفتن از صفحه سایت

inspect گرفتن از صفحه سایت

با دیدن این تصویر، می‌توانید مطمئن شوید که صفحه شما ایندکس می‌شود و در سرچ گوگل وجود دارد. اگر هم تغییرات خاصی در صفحه داده‌اید و می‌خواهید نتایج آن را ببینید، می‌توانید از گزینه Test Live URL استفاده کنید.

با کلیک کردن روی باکس Page indexing عکس بالا هم می‌توانید اطلاعات بیشتری نسبت به ایندکس سایت به دست بیاورید.

نتیجه بررسی ایندکس صفحه در سرچ کنسول

نتیجه بررسی ایندکس صفحه در سرچ کنسول

مثلا در این مورد، مشخص است که این لینک، در کدام سایت مپ ثبت شده است. یا با دیدن همین عکس می‌توان متوجه شد که خزنده گوگل، آخرین بار در 16 سپتامبر صفحه ما را ایندکس کرده است. بعد از انجام تغییرات و ویرایش در مطلب، باید زمان آخرین خزش را بررسی کنید. اگر صفحه شما noindex باشد یا امکان Fetch شدن در دیتابیس گوگل را نداشته باشد، از طریق همین پنجره می‌توان متوجه شد. 

بودجه خزش سایت را هم می‌توانید از قسمت Crawl Budget در Setting سرچ کنسول ببینید. در همین رابطه، خوب است که مطلب «محدودیت crawl گوگل چقدر شده است؟» را بخوانید. 

چطور سایتی با قابلیت ایندکسینگ سریع بسازیم؟

برای اینکه سایتی با قابلیت ایندکسینگ سریع داشته باشید، باید تمام نکات و اقدامات سئویی را برای بهبود بودجه خزش و افزایش تعداد خزنده‌های گوگل، انجام دهید. برای اینکه مطالب جدید یا ویرایش مطالب قدیمی، به سرعت ایندکس شود و رتبه بگیرد، باید مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهید. بهبود ایندکس سایت در گوگل، تنها با یک یا دو روش ممکن نیست و باید همواره نسبت به بهینه‌تر کردن بودجه خزش و بهبود سئو داخلی، اقدام کنید. چک لیست مراحل زیر را برای ثبت سایت در گوگل و بهبود ایندکس سایت، انجام دهید:

  1. به روز رسانی سایت مپ و ساخت rss feed
  2. بهینه کردن فایل Robots.txt
  3. کاهش تعداد صفحات 404 و سافت 404 برای بهینه‌تر کردن بودجه خزش
  4. بهبود لینک سازی داخلی
  5. بررسی مداوم ایندکس شدن صفحه در سرچ کنسول

نحوه درخواست ایندکس به گوگل

گاهی از اوقات، با وجود بهینه بودن تعداد خزنده‌ها در سایت و امکان ایندکس شدن صفحه، ایندکسینگ گوگل به مشکل می‌خورد. در این اینگونه از اوقات، از آخرین ایندکس سایت در گوگل مدت زمان زیادی می‌گذرد و معلوم نیست که دقیقاً چه مشکلی وجود دارد. برای حل این ایراد، می‌توانید خودتان دست به کار شده و به گوگل، درخواست اصلاح و ایندکس صفحه را بدهید. 

گزینه Request Indexing

گزینه Request Indexing

با کلیک کردن روی گزینه Request Indexing می‌توانید خودتان برای ایندکس صفحات، درخواست بدهید. البته برای این کار، لازم است تا مجوز owner اکانت سرچ کنسول را داشته باشید. می‌توانید از owner بخواهید تا این قابلیت را برای اکانت شما، فعال کند. 

در نهایت، بهترین راه برای ایندکس سایت در گوگل فوری و سریع، ثبت سایت مپ جدید و فایل rss در سرچ کنسول است.

جمع بندی

به یاد داشته باشید که هر چه در سئوی داخلی رشد کنید و رتبه سایتتان در کیوردهای لانگ تیل، lsi و یونیکورن، رشد داشته باشد، تعداد خزنده‌های سایتتان هم افزایش پیدا می‌کند. گوگل، مرتباً تعداد خزنده‌ها و crawlerهای سایت‌ها را تغییر می‌دهد و تعداد آن‌ها را متناسب با میزان سرچ و جستجوی آن‌ها توسط کاربران، تعیین می‌کند. بنابراین اگر بتوانید رتبه‌های بالاتری در نتایج سرچ گوگل بگیرید، بودجه خزش‌تان هم افزایش پیدا می‌کند. افزایش بودجه خزش هم در مقابل، به ایندکس سایت سریع‌تر و بهبود سرعت ثبت تغییرات در گوگل، منجر خواهد شد. 

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف