با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

10 اشتباه مهلک تازه‌کاران در گوگل اَدز

شیما تیموری
شیما تیموری
14:29، 1399/07/08
10 اشتباه مهلک تازه‌کاران در گوگل اَدز
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

10 اشتباه مهلک تازه‌کاران در گوگل اَدز


اگر به تازگی کارتان را در بخش تبلیغات گوگل (Google Ads) شروع کردید، به شما حق می‌دهیم کمی نگران باشید و گاهی اشتباهاتی هم داشته باشید. به هر حال تمام کارشناسان حرفه‌ای گوگل اَدز زمانی تازه‌کار بودند و اشتباهات خودشان را داشتند. به خاطر همین تصمیم گرفتیم 10 اشتباه رایج گوگل ادز کاران تازه‌کار را برای‌تان بگوییم تا از انجام‌شان اجتناب کنید و از آن طرف سرعت یادگیری‌تان را بالا ببرید.
تمامی اشتباهاتی که در ادامه خواهید خواند، نتیجه‌ی تجربه‌های شخصی خودمان است که در ماه‌های اول فعالیت در تبلیغات گوگل با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کردیم.

اشتباهات گوگل ادز

پیش از این سرویس گوگل ادز یا همان تبلیغات کلیکی گوگل را تعریف کردیم. اگر آشنایی با گوگل ادز ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطلب را بخوانید، سپس به سراغ این مطلب بیایید.

1. تمرکز بیش از حد روی کلمات کلیدی اشتباه

اگر همین الان از Neil Patel، دیجیتال مارکتر معروف و صاحب وبسایت‌های KISSmetrics، Crazy Egg و Hellobar بپرسید که فجیع‌ترین اشتباه یک گوگل اَدز کار تازه وارد چیست؟ بی برو برگرد به شما می‌گوید: روی کلمات کلیدی اشتباه تمرکز کردن.
ما هم حرفش را قبول داریم. اگر اول راه تبلیغات گوگل ادز باشید، احتمالا به این فکر می‌کنید که هرچقدر کلمه‌ی کلیدی پرطرفدارتری را انتخاب کنید که اصطلاحا «سرچ بیشتری داشته باشد»، بهتر است و کمپین تبلیغاتی‌تان موفق‌تر خواهد بود. اما همیشه اینطور نیست. پس برای اول کار سراغ آن کلمات کلیدی بروید که عمومیت کمتری دارند و هنوز رقابت زیادی روی‌شان نیست. هرچقدر کلمه کلیدی پرطرفدارتر باشد و به صورت broad match استفاده شود، بودجه‌ی شما را سریع‌تر می‌خورد و کانورژن کمتری هم نصیب‌تان می‌کند.

با شرکت در دوره گوگل ادز از سری دوره‌های آنلاین دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس آماده‌ی ورود به بازار کار شوید.

2. استفاده از استراتژی bidding اشتباه

وقتی قرار است اولین کمپین تبلیغاتی گوگل ادز را بسازید، احتمالا این استراتژی پس ذهن‌تان است که هرچقدر پیشنهاد (Bid) بیشتری برای کلمه کلیدی‌تان بگذارید، در میدان مزایده گوگل ادز برنده صد در صد خواهید بود. در اصل از همان اول کار می‌روید سراغ استفاده از استراتژی CPC Manual؛ یعنی پرداخت به ازای هر کلیک، آن هم به صورت دستی. یعنی دائما باید هزینه‌ها را دست‌کاری کنید تا همیشه در صدر نتایج جستجو باشید.
پس بهتر است از استراتژی متناسب با هدف کمپین خود استفاده کنید.

3. ساختن و رها کردن کمپین

خیلی‌ها فکر می‌کنند به محض ساخت کمپین، متن تبلیغ و انتخاب کلمات کلیدی موردنظر، کار تمام است و همه چیز را در اختیار گوگل می‌گذارند تا تبلیغ‌شان را نشان دهد. اما نباید فراموش کنیم که کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز با بهینه‌سازی دائم همراه است. شما باید دائما کمپین‌تان را رصد کنید و ببینید کجاها می‌شود آن را بهبود داد. مثلا اگر رتبه‌ی کیفی تبلیغ‌تان پایین است، می‌توانید با تغییر متن تبلیغ یا صفحه‌ی فرودتان (Landing page) رتبه را بالا ببرید.

4. صفحه فرود افتضاح داشتن

حالا که حرف از Landing page (صفحه فرود) شد، بهتر است راجع به اشتباه چهارم صحبت کنیم. شاید فکر کنید به عنوان کارشناس گوگل ادز، قلمروی شما فقط پنل گوگل ادز خواهد بود اما اینطور نیست. شما باید با سایر بخش‌های تیم دیجیتال مارکتینگ تعامل داشته باشید به خصوص با تیم تولید محتوا و کسانی که مسئول طراحی لندینگ پیج هستند.

هنگام نوشتن متن تبلیغ و انتخاب کلمات کلیدی باید به متنی که در صفحه فرود هست، توجه داشته باشید؛ یک جور هماهنگی بین تبلیغ و صفحه فرود. از طرف دیگر به هیچ‌وجه صفحه اصلی یا همان Home را برای صفحه فرود تبلیغ‌تان استفاده نکنید. درست است که صفحه اصلی سایت، ساز و کار شما را نشان می‌دهد اما به تاثیرگذاری صفحه فرود اختصاصی نیست.

5. داشتن یک کمپین و گروه تبلیغی

این اشتباه را حتی کارشناسان گوگل ادز سابقه‌دار هم انجام می‌دهند: درست کردن یک کمپین، داشتن یک ad group و کلی کلمه‌ی کلیدی متفاوت. همیشه باید کلمات کلیدی‌تان را دسته‌بندی کنید؛ مثلا کفش ورزشی مردانه، کفش ورزشی بچگانه، کفش ورزشی زنانه، کفش ورزشی برای کوهنوردی و.... بعد از آن، بر همین اساس، گروه تبلیغی (Ad group) سازید. یادتان هم باشد که هر گروه تبلیغی بین 5 تا 20 کلمه کلیدی داشته باشد بهتر است. اگر کلمات کلیدی زیادی را انتخاب کنید که در نهایت منجر به گرفتن نمره کیفی پایین شود، گوگل ادز شما را اصطلاحا penalize می‌کند و پول بیشتری بابت هر کلمه کلیدی از شما می‌گیرد.

اصلاح اشتباهات گوگل ادز

6. غفلت از اتصال گوگل آنالتیکس به گوگل اَدز

برای این‌که بتوانید کمپین‌ها را بهبود بدهید و داده‌های بیشتری جمع کنید، حتما از همان اول، گوگل آنالتیکس وبسایت‌تان را به گوگل اَدز متصل کنید. برای اتصال این دو ابزار گوگل به یکدیگر باید دسترسی admin داشته باشید. برای دیدن آموزش ویدئویی این اتصال به مطلب «چطور گوگل ادز را به گوگل آنالیتیکس وصل کنیم؟» را ببینید.

7. تغییر مداوم تنظیمات کمپین

معمولا بعد از ساخت اولین کمپین‌های‌تان، دوست دارید که مداوم آن‌ها را چک کنید و اصطلاحا «دست کاری‌شان» کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید اما کمی صبوری به خرج دهید. معمولا در روزهای اول یا حتی هفته‌ی اول، سیستم machine learning گوگل اَدز مشغول تجزیه و تحلیل کمپین شما، داده‌ها و فعالیت رقبای شما هم هست که در تبلیغات گوگل هستند. بنابراین کمی دست نگه دارید و به گوگل فرصت دهید تا کمپین شما را آنالیز کند. تغییر مداوم تنظیمات در ساعات و روزهای اول کمپین، کار را سخت خواهد کرد.

8. استفاده نکردن از کلمات کلیدی منفی

به عنوان یک تازه‌کار طبیعی است که تمام حواس‌تان پی انتخاب کلمات کلیدی و انواع آن باشد. اما نباید از کلمات کلیدی منفی (Negative Keyword) غافل شوید. مثلا اگر برای ویزای کانادا تبلیغ کردید و نمی‌خواهید ترافیک کلمه‌ی کلیدی «ویزا کانادا ارزان» به سایت شما وارد شود، از کلمه کلیدی منفی استفاده کنید. با این کار، هزینه‌ای بابت ترافیک ناخواسته نخواهید داد.

اشتباهات رایج گوگل ادزکاران

با دیدن اشتباهات عصبی نشوید، مهم تکرار نکردن این اشتباهات است.

9. حمله عصبی با دیدن عدم تایید تبلیغ‌

یادم می‌آید اولین‌بار که تبلیغ گوگل ادزِ من، تایید نشد، چه پنیک اَتکی (Panic Attack – حمله عصبی) به من دست داد. هنوز هم آن نوشته قرمز رنگ Disapproved یادم است که جلوی تبلیغم نوشته شده بود و من نمی‌دانستم که چکار باید بکنم! اما الان که یادم می‌آید چقدر ترسیده بودم، خنده‌ام می‌گیرد. خلاصه که اگر مثل من دیدید تبلیغ‌تان تایید نشده، اصلا وحشت نکنید. گوگل اَدز به شما می‌گوید که اشکال کار کجاست و کلی راهنمایی‌تان می‌کند تا رفعش کنید.

10. استفاده نکردن از افزونه‌های گوگل اَدز

از کارهایی که می‌توانید برای بهینه‌سازی تبلیغات‌تان در گوگل انجام دهید، استفاده از extensions یا افزونه‌های گوگل ادز است: شماره تلفن، site link و.... حتما از افزونه‌های گوگل ادز استفاده کنید تا CTR بیشتری داشته باشید و گوگل ادز نمره‌ی کیفی بهتری به تبلیغ‌تان بدهد. پس یادتان نرود.

با خواندن مطلب «افزونه‌های گوگل ادز: استخر خانه تبلیغات Google Ads» با اکستنشن‌های گوگل ادز بیشتر آشنا شوید.

جمع‌بندی

با همه‌ی این‌ها، همیشه یادتان باشد که شما به عنوان یک تازه‌کار حق اشتباه کردن دارید و نباید از این قضیه بترسید یا نگران باشید. در عوض از اشتباه‌تان درس بگیرید و سعی کنید در کمپین‌های بعدی از آن‌ها اجتناب کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب چطور کارشناس گوگل اَدز شوم؟ بزنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف