با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

کلمه کلیدی چیست و چه اهمیتی برای وب سایت دارد؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
22:03، 1399/08/20
کلمه کلیدی چیست و چه اهمیتی برای وب سایت دارد؟
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

کلمه کلیدی چیست و چه اهمیتی برای وب سایت دارد؟


یادتان باشد در فیلم "هری پاتر و سنگ جادو" در سکانسی هری پاتر باید در میان کلیدهای پرنده که تعدادشان هم کم نبودند، کلیدی را پیدا می‌کرد که در را باز کند تا بتواند وارد تالار بعدی شود. او در میان کلیدهای پرنده بالاخره کلید مورد نظرش را پیدا کرد و در را باز کرد، هر چند که بال آن کلید کمی آسیب دیده بود. دیجیتال مارکترها و سئوکاران نیز باید مانند هری پاتر به دنبال کلمات کلیدی مناسب باشند تا بتوانند درهای ترافیک و بازدید را به سایت خود باز کنند. اگر کلمات کلیدی مناسبی پیدا نکنیم، ممکن است افراد اشتباهی را وارد سایت خود کنیم یا در صفحه نتایج جست‌وجو رغبتی برای ورود به سایتمان نباشد. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم کلمات کلیدی چیست و چه اهمیتی در انجام خدمات سئو سایت دارد، پس با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس همراه باشید.

کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی (Keywords)؛ کلمات منفرد یا عبارات کوتاهی هستند که سوالات افراد در موتور جست‌وجو را نمایان می‌کنند. دارندگان سایت یا دیجیتال مارکترها کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کرده و از آن‌‎ها جهت ایجاد محتوا و بهینه سازی صفحات وب خود به عنوان بخشی از استراتژی سئو استفاده می‌کنند.

وقتی ایجاد و بهینه سازی محتوای خود را با کلمات، موضوعات، محصولات و خدماتی که مخاطب هدف شما به دنبال آن هستند، همسو می‎‌کنید، شانس بیشتری برای نمایش در صفحه نتایج جست‌وجو دارید. یک دلیل مهم بهینه سازی کلمات کلیدی این است که به موتورهای جست‌وجو برای فهمیدن و درک کردن یک صفحه وب بسیار کمک خواهید کرد.

البته توجه داشته باشید که Google تنها از کلمات کلیدی برای تعیین این‌که آیا صفحهای به یک کوئری مرتبط است، استفاده نمیکند بلکه سیگنال‌های بسیاری هستند که گوگل از آن‌ها بهره می‌برد. با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس می‌توانید صفر تا صد مباحث دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید و بر آن‌ها مسلط شوید.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

عبارت کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی دم بلند (Long Tail) یا همان عبارت کلیدی، ترکیب سه یا چند کلمه کلیدی است تا یک عبارت کلیدی خاص‌تر را ایجاد کنند. کاربران در موارد زیر از کوئری‌هایی با عبارات کلیدی استفاده می‌کنند:

برای محدود کردن نتایج جست‌وجوی محصولات، خدمات یا اطلاعاتی که به دنبال آن هستند: هنگامی که افراد در حال خرید یا کسب دانش هستند، اغلب با کلمات کلیدی بسیار گسترده یا عمومی، شاید عبارت دو کلمه‌‎ای شروع به جست‌وجو میکنند. همانطور که آن‌ها شروع به اصلاح تحقیقات کرده و دانش خود را بالا می‌برند، کوئری جست‌وجو آن‌ها نیز خاص‌تر و طولانی‌تر می‌شود. بنابراین کوئری‌های دم بلند و عبارت کلیدی اغلب نرخ تبدیل بالاتری نسبت به کلمات کلیدی عمومی دارند.

کلمات کلیدی دم درازوبلاگ Yoast معروف تصویر کاملا درستی از کلمات دم دراز به تصویر کشید. 

تصور کنید که زانوی شما دچار آسیب می‌شود و می‌خواهید در گوگل درباره بیماری‌ها و دردهای زانو بدانید. شاید در ابتدا درد زانو را جست‌وجو کنید. پس از خواندن چند مطلب و بالا بردن اطلاعات، کوئری دیگری با نام درمان درد زانو، ورزش برای قوی کردن عضلات زانو و درمان خانگی درد زانو را جست‌وجو کنید. در خریدن گوشی موبایل نیز به همین صورت است: شاید اول با کوئری خرید موبایل، جست‌وجو خود را آغاز کنید، اما در پایان با کوئری خرید موبایل زیر 10 میلیون تومان، خرید موبایل سامسونگ S20 جست‌وجو خود را تمام کنید.

کلمات دم دراز در سئواگر از مثال Yoast خوشتان نیامد، شاید با دایناسور ارتباط بیشتری بگیرید. 

هنگام استفاده از جست‌وجوی صوتی، داده‎ها نشان میدهد که 48٪ از کاربران از دستیارهای صوتی برای جست‌وجوی کلی وب استفاده می‌کنند. کوئری‌های صوتی بیشتر حالت مکالمه دارند و معمولا این مکالمه طولانی می‌شود برای همین مردم از عبارات کلیدی استفاده می‌کنند. با عبارت کلیدی، کاربران می‌توانند نتایج را محدودتر و خاص‌تر کنند تا بهترین نتیجه را به دست آورند.

برای آشنایی بیشتر با این مفهوم مطلب زیر را بخوانید:

استفاده از کلمه کلیدی در محتوا

بسکتبالیستی را در نظر بگیرید که توپ‌هایش را بدون هدف‌گیری به سمت سبد پرتاب می‌کند، قطعا این پرتاب‌ها برای او 2 یا 3 امتیاز نمی‌آورند چون به صورت شانسی پرتاب شدند، در استفاده از کلمه کلیدی در ایجاد محتوا نیز نباید براساس شانس عمل کنید و بدون هدف کلمات کلیدی را پرتاب کنید، چون ایجاد محتوای جذاب، در واقع تأمین ارزش واقعی برای مخاطبان واقعی است، نه نوشتن برای ربات‌های عزیز گوگل.

برخی قوانین اساسی درباره استفاده از کلمات کلیدی وجود دارد که باید برای شروع آن‌ها را یاد بگیرید. کلمات کلیدی منحصر به فرد باید در جایی قرار بگیرند که مخاطب و ربات‌ها به دنبال آن هستند، برای مثال در مقدمه، عنوان و متن اصلی.

همچنین می‌توانید کلمه کلیدی اصلی خود را در URL، تگ H1، توضیحات متا و ویژگی‌های alt تصاویر نیز استفاده کنید. همه این جاهایی که از کلمه کلیدی استفاده می‌کنید در واقع یک سیگنال به ربات‌های گوگل است که صفحه شما در واقع چیست و به کمک چه کسی خواهد آمد. البته باز هم یادآوری می‌کنیم که استفاده از کلمات کلیدی به تنهایی به رتبه گرفتن شما در صفحه نتایج جست‌وجو کمک نمی‌کند و باید زمان خوبی را صرف بهینه‌سازی و سئو کنید.

چه کارهایی با کلمات کلیدی نباید بکنیم؟

در هنگام ایجاد محتوا برای وب این کارها را با کلمات کلیدی نکنید:

  • برای کلاهبرداری یا گمراه کردن از کلمات کلیدی استفاده نکنید: اگر محتوای خود را مملو از کلمه کلیدی کنید و تصور کنید رتبه خوبی می‌گیرید، سخت در اشتباه هستید چون روش شما برای زمان اینترنت دیال‌آپ و عهد پارینه سنگی است. اگر در سال 2020 از این روش استفاده کنید توسط الگوریتم‌های گوگل مانند پاندا و پنگوئن جریمه خواهید شد. مورد دیگر تلاش برای استفاده از کلمات کلیدی خارج از موضوع برای صفحه و سایت شماست. برای مثال شما سایت فروش دوچرخه دارید اما از کلمات کلیدی فروش ماشین لباسشویی استفاده کنید!
  • از کلمات کلیدی که هیچ ربطی به محتوای شما ندارند یا به خوبی آن را توصیف نمی‌کنند، استفاده نکنید.
  • کلمات کلیدی را به صورت حرفه‌ای در متن خود قرار دهید و از گول زدن گوگل بپرهیزید.

چرا کلمه کلیدی برای سئو سایت مهم است؟

کلمات کلیدی در موارد زیر به یک سایت کمک می‌کند:

  1. زبان مخاطب را پیدا می‌کنید و با او به همان زبان صحبت می‌کنید.
  2. محتوای مفیدی برای مخاطبان هدف ایجاد خواهید کرد.
  3. در زمان مناسب مطالب را در مقابل افراد مناسب قرار می‌دهید.
  4. به گوگل می‌فهمانید که مطالب شما چیست و باید در کدام کوئری نشانش دهد.
  5. با کمک به گوگل در درک محتوای صفحه وب، رتبه بندی موتور جستجو را بهبود خواهد بخشید.
  6. ترافیک بیشتری را به صفحات وب مناسب هدایت خواهید کرد.
  7. با هدایت ترافیک به صفحات وب، زمان سپری شده در سایت را افزایش خواهید داد.
  8. با کمک به مخاطبان، در پیدا کردن شما به جای رقبا، نرخ تبدیل سایتتان را افزایش خواهید داد.

همه موارد بالا برای سئو مهم است. اگر بخواهیم مسئله را باز کنیم و بیشتر به آن بپردازیم، تحقیق در مورد کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا درک کنید که بازار هدف و پرسونا شما چگونه محصولات یا خدمات را توصیف و جست‌وجو می‌کنند. همچنین به شما نشان می‌دهد، چگونه افراد هنگام استفاده از موتور جست‌وجو، اطلاعات بیشتری درباره موضوعات مختلف محصول یا خدمات می‌خواهند؟

با استفاده از این کلمات و عبارات، ایده‎‌هایی برای محتوای جدید نیز پیدا خواهید کرد. همچنین صفحات وب را برای مطابقت با هدف جست‌وجوگر و پاسخ دادن به سوالات جست‌وجوگر می‌توانید، بهینه کنید.

بلاگ ahrefs به خوبی کیورد ریسرچ را به تصویر کشیده 

بلاگ ahrefs به خوبی کیورد ریسرچ را به تصویر کشیده 

تحقیق و بهینه‌سازی کلمات کلیدی می‎‌تواند شانس شما را برای نمایش در صفحه اول نتایج جست‌وجو بهبود بخشد. در حقیقت، داده‌های سال 2020 نشان می‌دهد که بیشتر تگ‌های عنوان در صفحه اول گوگل حاوی کلمات کلیدی بودند که مطابقت دقیق یا جزئی با پرسش مخاطب داشتند. گذشته از رتبه بندی، تحقیق در مورد کلمات کلیدی مزایای دیگری نیز دارد که به شما در ارائه خدمات بهتر به مصرف‌کننده کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال، شما سایتی درباره تولید و فروش نان بسته‌بندی دارید. پس از تحقیق می‌فهمید که بسیاری از مخاطبان شما نان بدون گلوتن را دوست دارند و درباره آن جست‌وجو می‌کنند، به همین دلیل شما با ارائه نان بدون گلوتن یا مطلبی درباره آن می‌توانید مخاطبان را خشنود کنید.

از کجا بدانم کلمه کلیدی هدف من کدام است؟

هنگامی که شروع به بازی می‌کنید و می‌خواهید پرتاب 3 امتیازی انجام دهید، حتما نباید کوبی برایانت یا لبرون جیمز باشید، چون آن‌ها هم اول مبتدی بودند و به صورت طبیعی طول کشید تا افسانه شوند. به همین دلیل، برای پیدا کردن کلمه کلیدی اول موضوع سایت خود را ببینید و سپس روش‌های زیر را انجام دهید:

برای هر کلمه یا عبارت کلیدی این سوالات را از خود بپرسید:

  • آیا افراد واقعی این کلمه/ عبارت را جست‌وجو می‌کنند؟
  • اگر افراد از جست‌وجوی این کلمه به سایت من بروند، آیا آن چیزی که واقعاً به دنبال آن هستندریال پیدا می‌کنند؟
  • آیا افرادی که از صفحه نتایج جست‌وجو آن کلمه به سایت من می‎آیند، مخاطبان هدف من هستند؟

بعد از پرسیدن سوالات بالا و انتخاب کلمات کلیدی باید آن‌ها را درجه‌بندی کنید. از سخت به آسان!

کلمات کلیدی در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل رقابت شدیدی برای آن‌ها است، کلمات کلیدی سخت هستند و آن‌هایی که رقابت در آن‌ها کم است، کلمات کلیدی آسان. برای فهمیدن این مهم سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چند نفر در جستجوی کلمه/ عبارت هستند؟
  • چند سایت دیگر همان کلمه/ عبارت را هدف قرار دادند؟

همچنین در مطلب چطور بهترین کلمه کلیدی را پیدا کنم؟ به شما نشان می‌دهیم از چه روش‌هایی برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی می‌توان استفاده کرد.

بهترین راه برای بررسی کلمه کلیدی چیست؟

راه‌های زیادی مانند موارد بالا وجود دارد اما حتی اگر راه‌های بالا و پرسیدن سوال در پیدا کردن عبارات و کلمات کمکی نکرد از ابزارهایی مانند گوگل ترندز استفاده کنید. گوگل ترندز به راحتی و به صورت رایگان اطلاعات کاملی درباره جست‌وجو آن کلمات کلیدی در سطح جهان یا کشور براساس دسته‌بندی‌های مختلف می‎‌دهد. ابزارهای دیگری مانند سایت KWFinder.com و SEMRush نیز وجود دارند.

جمع‌بندی

کلمات کلیدی برای سایت اهمیت بسیاری دارند، چون از بهترین راه‌های سیگنال دادن به ربات‌های گوگل و مخاطبان هدف ما هستند. با کلمات کلیدی به آن‌ها نشان خواهیم داد که سایت ما درباره چیست و چه نیازی از مخاطب را برطرف خواهد کرد. همیشه یادتان باشد مفهوم یک کلمه کلیدی بسیار مهم‌تر از تعداد و چگالی آن در محتواست، پس به مفهوم دقیق آن‌ها دقت کنید و با افزایش بیش از حد چگالی کلمه کلیدی الگوریتم‌های گوگل را عصبانی نکنید، چون می‌توانند با یک ضربه سایت شما را به صفحه چندم گوگل بفرستند!

اگر برای کسب‌وکارتان نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ دارید، با ما تماس بگیرید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف