با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

6 دلیل برای شروع تبلیغات گوگل ادز از همین امروز

شیما تیموری
شیما تیموری
01:09، 1399/08/03
6 دلیل برای شروع تبلیغات گوگل ادز از همین امروز
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

6 دلیل برای شروع تبلیغات گوگل ادز از همین امروز


در صفحه‌ی اینترنتی فوربس (Forbes)، دیجیتال مارکتری به اسم John Rampton مقاله‌ای نوشته بود به اسم «5 دلیل برای استفاده نکردن از گوگل ادوردز». مقاله‌اش مربوط به 6 سال پیش بود. او باور داشت که تبلیغات گوگل به درد همه‌ی کسب و کارها نمی‌خورد و معتقد بود که گوگل ادوردز سابق، برای شرکت‌هایی که رقبای «کله گنده» دارند، مناسب نیست و فقط هدر دادن پول و زمان است. بگذارید 5 دلیلش را اینجا بگوییم. بعد برای‌تان ثابت می‌کنیم که چرا جناب Rampton اشتباه می‌کرد؟

  1. هزینه‌های گوگل ادوردز براساس کلیک است.
  2. رقابت با شرکت‌های بزرگ و معروف سخت است.
  3. تعداد کاراکترهای محدودی برای نوشتن تبلیغ دارید؛ یعنی دست شما برای تبلیغ نوشتن باز نیست.
  4. اشتباهات در تبلیغات گوگل ادوردز قابل جبران نیست.
  5. این نوع از تبلیغات برای هر حوزه‌ی کاری و فعالیتی مناسب نیست.

به نظر من، آقای رَمپتون، تبلیغات گوگل را خیلی ساده و البته سطحی بررسی کرده بود. البته این دلایل و سوالاتی شبیه به آن‌ها را از افراد مختلف هم شنیده‌ایم. اما هیچ کدام‌شان در دنیای امروز گوگل ادز قابل قبول نیستند.

درآمد گوگل از تبلیغات گوگل ادز

حدود 98% درآمد گوگل از تبلیغاتش است. برای همین، عقل سلیم حکم می‌کند که حسابی مراقبت ساز و کارش باشد و دائما آن را به روزرسانی کند. این به روزرسانی‌ها باعث رضایت تبلیغ‌دهندگان (استفاده کنندگان از گوگل ادز) و کاربران اینترنتی می‌شود که در نهایت به سود گوگل هم هست. خودِ گوگل به این فرآیند، اکوسیستم گوگل می‌گوید؛ یعنی جایی که کاربران اینترنتی، تبلیغ‌دهندگان و گوگل از محیطی که در آن هستند، سود ببرند.

قبل از اینکه بقیه‌ی مطلب را بخوانید، باید بگوییم که قرار نیست سایر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ را کم‌رنگ جلوه دهیم. فقط می‌خواهیم از مزایای تبلیغات گوگل ادز در کنار استفاده‌ی صحیح و متناسب سایر ابزارها و بخش‌های دیجیتال مارکتینگ بگوییم.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

1. گوگل ادز قابل اندازه‌گیری و منعطف است

از مهم‌ترین دلایلی که باعث پیروزی بازاریابی دیجیتال به بازاریابی سنتی شد، امکان رصد و تحلیل هر بخش و قابلیت اندازه‌گیری‌اش بود. در مطلبی جداگانه راجع به خصوصیات دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال نوشته‌ایم که توصیه می‌کنیم حتما بعد از این مطلب، آن را هم از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس بخوانید. در گوگل ادز هم قضیه به همین شکل است. شما می‌توانید به سادگی، آمار تبلیغات در گوگل ادز را ببینید و با دانش تحلیلی خود، آن را بررسی کنید.

استفاده از گوگل ادز برای سئواگر به درستی از گوگل ادز استفاده کنید، برای بهبود سئو هم از آن بهره خواهید برد. 

پنل گوگل ادز به کارشناسان تبلیغات دیجیتال این امکان را می‌دهد که بدون سختی و تنها با چند کلیک، به دنیایی از اطلاعات دست پیدا کنند. در هر زمانی از روز و در هر کجایی که باشید، کافیست به اینترنت متصل شوید تا بتوانید در لحظه اطلاعات کمپین‌های تبلیغاتی خودتان را ببینید. البته گوگل ادز نسبت به سایر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ مثل افزایش بازدید گوگل، سئو سایت و شبکه‌های اجتماعی هم قابلیت رصد بهتری دارد. مثلا شما در سئو نمی‌توانید به طور دقیق و همیشه بگویید که چه رفتاری از کاربران منجر به خرید شده یا اینکه افراد در شبکه‌های اجتماعی چطور به شما رسیده‌اند، اما در گوگل ادز، ردپای کاربران مشخص‌تر است. با این حال اگر می‌خواهید درباره تفاوت‌ها و مزیت‌های استفاده از سئو و تبلیغات کلیکی بیشتر بدانید، مطلب زیر را هم بخوانید:

ویژگی‌ مثبت دیگر گوگل ادز، قابلیت اتصالش به سایر ابزارهای تحلیلی آنلاین مثل گوگل آنالیتیکس است. از این طریق شما می‌توانید به سادگی، تمامی ویژگی‌هایی که در تبلیغات برای‌تان مهم است را ببینید. برای آشنایی بیشتر با گوگل آنالیتیکس ورژن 4 از دوره GA4 استفاده نمایید.

پنل گوگل ادز 2020پنل گوگل ادز در سال 2021

گوگل ادز، انعطاف‌پذیر هم هست. شما با سیستم تبلیغات کلیکی آنلاینی سر و کار ندارید که یک سری تنظیمات پیش‌فرض و غیرقابل تغییر داشته باشد. در گوگل ادز می‌توانید متناسب با فعالیت، هدف کسب و کارتان و هزینه‌، تبلیغات‌تان را مدیریت کنید. استفاده از انواع کلمات کلیدی مختلف، انواع تصاویر برای بنرهای تبلیغاتی در یوتیوب و جیمیل و قابلیت شخصی‌سازی تبلیغات متناسب با کاربران هدف شما، از ویژگی‌هایی است که گوگل ادز دارد.

اتصال گوگل آنالیتیکس به گوگل ادزدر قسمت google ads گوگل آنالیتیکس می‌توانید گزارش کامل کمپین‌ها را ببینید. 

2. سریع‌تر از سئو نتیجه می‌دهد

واقعیت دارد؛ گوگل ادز زودتر از سئو نتیجه می‌دهد. فقط کافی‌ست حساب گوگل ادز را شارژ کنید. در عرض نیم ساعت تبلیغ بسازید و کمی بعدتر، تبلیغ‌تان را در صفحه‌ی اول گوگل و رتبه‌ی اول ببینید. اگر بخواهید با استفاده از سئو، همین روند را طی کنید، حداقل به 6 ماه زمان نیاز خواهید داشت. در این بازه‌ی زمانی طولانی، باید با دیگران، رقابت کنید؛ یعنی زمان زیادی برای تلاش و بالا بردن رتبه‌ی وبسایت و صفحات و کلمات کلیدی‌ که البته صبوری زیادی می‌طلبد. اما در گوگل ادز از این خبرها نیست. همانطور که گفتیم، نشان دادن تبلیغ شما در هر لحظه‌ای که بخواهید، اتفاق می‌افتد و در نتیجه ترافیک خیلی زیادی به وبسایت خود می‌آورید.

گوگل ادز برای کسب و کارهای نوپا و آن‌هایی که می‌خواهند در زمان کوتاهی، ترافیک زیادی به سایت‌شان وارد شود، بهترین ابزار است.

در عرض دو روز که از کار کردن کمپین گوگل ادز شما بگذرد، کلی اطلاعات دست اول و مفید از بازدیدکنندگان وبسایت‌تان خواهید داشت که براساس آن‌ها، می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید. حتی شما می‌توانید این اطلاعات را برای بهبود سئوی سایت هم استفاده کنید. مثلا از این طریق متوجه خواهید شد که کاربران برای جستجوی محصولات موردنظرشان از چه کلمات کلیدی بیشتر استفاده می‌کنند و ترجیحشان برای خرید، چه چیزهایی است.

به تصویر زیر نگاه کنید. اینجا بخشی از گزارش search terms در گوگل ادز است. به ما می‌گوید که کاربران چه عبارات و کلماتی را سرچ کرده‌اند که به تبلیغ ما رسیده‌اند. از این گزارش می‌توانیم برای خدمات سئو هم کمک بگیریم:

گزارش search term گوگل ادزگزارش search terms در گوگل ادز

رقابت وبسایت‌ها در سئو، بسیار سخت است و زمان زیادی می‌برد تا اعتبار دامنه و لینک‌های وبسایت بالا برود. این زمان باعث می‌شود که صاحبان وبسایت، مخاطبان و کاربران موردنظرشان را از دست بدهند، چون هنوز نتوانسته‌اند به صفحات اول و دوم راه پیدا کنند.

3. تبلیغات هدف‌گذاری هستند

از امکانات گوگل ادز، قابلیت هدف‌گذاری با دقت بالا (Highly Targeted) است. مثلا اگر شما دنبال کاربرانی هستید که وبسایت‌های رقبای شما را نگاه می‌کنند، با گوگل ادز می‌توانید این کار را انجام دهید. با تعیین کاربران موردنظر خود، به گوگل ادز می‌گویید که تبلیغات‌تان را فقط به این افراد نشان دهد.

از طرف دیگر، به خاطر در اختیار گذاشتن امکانات مختلف برای متن تبلیغ در گوگل ادز، دست شما برای نوشتن باز است و می‌توانید از انواع کلمات، جملات، تصاویر و ویدئوها برای تبلیغات استفاده کنید. این کار باعث بالا بردن نرخ مشارکت کاربران با تبلیغات شما خواهد شد. در گوگل ادز، تبلیغ دهندگان می‌توانند با اضافه کردن شماره تلفن و اطلاعات تکمیلی به متن تبلیغ، کاربران را به کلیک ترغیب کنند، این امکان در مقایسه با شیوه‌ی نمایش نتایج در جستجوی ارگانیک گوگل، برگ برنده است.

CTR از شاخصه‌های مهم تبلیغات در گوگل ادز است که اتفاقا در سئو هم استفاده می‌شود. CTR مخفف Click Through Rate است؛ یعنی نرخ کلیک به تعداد نمایش. مثلا اگر تبلیغ شما 700 بار در موتور جستجوی گوگل نمایش داده شده و کاربران 326 بار روی آن کلیک کرده باشند، CTR تبلیغ شما 0.46% خواهد بود.

4. کنترل بیشتری روی تبلیغات خواهید داشت

تعیین بودجه‌ی تبلیغات برای گوگل ادز، به خودتان بستگی دارد. شما می‌توانید از 10 دلار برای تبلیغات خود شروع کنید، فقط باید بدانید که چطور این هزینه را کنترل کنید. خوشبختانه، گوگل ادز این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از سیستم پیشبینی‌اش (Forecast report)، دید بهتری برای بودجه‌ی تبلیغات‌تان داشته باشید. از این طریق شما متوجه خواهید شد که برای ماندن در میان فضای تبلیغات گوگل ادز و رقابت با سایرین چقدر باید هزینه کنید.

هر زمان که بخواهید، می‌توانید بودجه‌ی تبلیغات را تغییر دهید. با تغییراتی هوشمندانه، شما می‌توانید با صرف هزینه‌ی کم، نتیجه‌ی خوبی بگیرید.

از طرف دیگر شما می‌توانید سقف هزینه روزانه و حتی ماهانه برای کمپین‌ها تعریف کنید و به گوگل ادز بگویید که بیشتر از مقداری معین، مایل به صرف هزینه نیستید.

اگر هنوز در دنیای گوگل ادز، تازه‌کار هستید و دنبال نکته‌ها و روش‌های مطمئن می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه‌ی مقالات آموزشی گوگل ادز بزنید.

5. پا به پای رقبا، تبلیغ می‌کنید

اولین جایی که کاربران اینترنتی برای جستجوی نیازهای‌شان به آن سر می‌زنند، موتور جستجوی گوگل است؛ این یعنی کلی مخاطب و مشتری بالقوه. از طرف دیگر، رقبای شما هم دقیقا در همینجا هستند. آن‌ها هم مثل شما، دنبال جایی هستند که مشتری‌های خود را پیدا کنند، پس چرا شما نباشید؟

6. گوگل ادز ممکن است بهتر از سئو نتیجه دهد

در با کیفیت بودن ترافیک ارگانیک (کاربرانی که از موتورهای جستجو وارد سایت می‌شوند) هیچ شکی نیست. اما خیلی وقت‌ها نتیجه‌ای که تبلیغات گوگل ادز دارند، بهتر از سئو است. مثلا MOZ عنوان کرده که نرخ تبدیل تبلیغات گوگل ادز بهتر از ترافیک ارگانیک بوده و به دو برابر بیشتر هم رسیده. اما چرا؟ دلیلش می‌تواند به همان چیزی برگردد که قبلا از آن صحبت کردیم: هدف‌گذاری مشخص تبلیغات. با استفاده از تعیین کلمات کلیدی درست و نمایش تبلیغات به افراد موردنظر (Targeting)، نرخ تبدیل هم بیشتر می‌شود؛ یعنی شما تبلیغات را در زمان درست و در مکان درست به افراد موردنظر کسب و کارتان نشان می‌دهید.

باز هم می‌گوییم که استفاده‌ی صرف از تبلیغات گوگل ادز، راه خوبی برای ماندن در بازار رقابتی اینترنتی نیست. شما باید در کنار سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و گرفتن راهنمایی از مشاوره بازاریابی دیجیتال از گوگل ادز هم استفاده کنید. هرچند که یادگیری گوگل ادز آسان‌تر از سئو است و مطالب شسته رفته‌تری دارد، اما حرفه‌ای شدن در آن، نیازمند تمرین و دقت بالا به همراه قدرت تحلیل داده‌هاست. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره‌ی تبلیغات گوگل ادز داشته باشید و نحوه‌ی استفاده از آن را در بازار ایران یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم سری به دوره گوگل ادز منتوریکس بزنید.

جهت دریافت مشاوره بازاریابی دیجیتال یا انجام خدمات سئو با منتوریکس در تماس باشید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف