با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
11:23، 1399/01/21
الگوریتم پنگوئن چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

الگوریتم پنگوئن چیست؟


در سال 2011 گوگل کارمند جدید خود یعنی الگوریتم پاندا را استخدام کرد و از کارش بسیار راضی بود، اما با وجود این‌که این پاندای سخت‌کوش بسیار تلاش می‌کرد، نمی‌توانست آن نتیجه‌ی خوبی که گوگل می‌خواست را به دست آورد، به همین دلیل گوگل در سال 2012 کارمندی دیگر استخدام کرد تا کمک دست پاندا باشد. نام کارمند جدید گوگل، الگوریتم پنگوئن بود که از سال 2017 جزو هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل است. در این بخش می‌خواهیم با پنگوئن باهوش و دقیق گوگل آشنا شویم و عملکرد و تاثیراتش بر سئو سایت شما را بررسی کنیم. در نظر داشته باشید: منتوریکس در ارائه خدمات سئو برای کسب و کارها و وبسایتهای مختلف، با توجه به تغییرات الگوریتم های جدید گوگل، مسیر پروژه را تعیین می کند.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

با این‌که الگوریتم پاندا بر روی محتوای بی‌کیفیت و مسائل آن تمرکز داشت، هنوز هم سایت‌هایی می‌توانستند با انجام راه‌های غیرقانونی و راه‌های سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO) خودشان را به رتبه‌های بالای صفحه نتایج جست‌وجو برسانند. به همین دلیل در سال 2012، گوگل، الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد تا با اسپم‌دهندگان و کسانی که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند مبارزه کند. از سال 2012 تا الان 4 به روزرسانی بر روی الگوریتم پنگوئن انجام شده است و هنوز هم این الگوریتم فعال است و به کارش ادامه می‌دهد.
قبل از به وجود آمدن الگوریتم پنگوئن و به کارگیری این الگوریتم توسط گوگل، ربات‌های این شرکت، سایت‌ها و صفحاتی که تعداد لینک‌های بیشتری داشتند، مورد توجه قرار می‌دادند و این سایت‌ها رتبه‌های بسیار خوبی در صفحه نتایج جست‌وجو می‌گرفتند. از این رو صاحبان سایت با خرید بک‌لینک یا ایجاد مزارع لینک و یا راه‌های دیگری مانند تکرار بیش از حد کلمات کلیدی و به اصطلاح Keyword Stuffing به راحتی می‌توانستند رتبه‌ی خودشان را در صفحه نتایج جست‌وجو بهبود ببخشند و نگران افت رتبه‌ی خود نباشند. اما بعد از روی کار آمدن الگوریتم پنگوئن که کار اصلی آن مقابله با وب‌اسپم و کارهای خلاف قانون گوگل است، به راحتی این‌گونه سایت‌ها جریمه شدند و رتبه‌ی خود را از صفحه نتایج جست‌وجو گوگل از دست دادند.

الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم کبوتر گوگل در کنار هم

مت کاتس که زمانی رییس مقابله با وب‌اسپمینگ گوگل بود درباره الگوریتم پنگوئن می‌گوید: ما برای مقابله با محتوای بی‌کیفیت الگوریتم پاندا را معرفی کردیم اما فهمیدیم این شروع کار است و هنوز سایت‌های اسپم بسیاری وجود دارند. پس برای مقابله بهتر با این سایت‌ها الگوریتم پنگوئن را معرفی کردیم.
در واقع پنگوئن با دانستن روش‌های دقیق لینک‌سازی، سایت‌ها را از نظر لینک‌هایشان و تکرار کلمه کلیدی بررسی می‌کند و سایت‌هایی که به طور طبیعی لینک‌سازی کرده‌اند را در صفحه نتایج جست‌وجو ارتقا می‌دهد و سایت‌هایی که می‌خواهند با استفاده از سئو کلاه سیاه و روش‌های غیر اصولی خود را بالا بکشانند را با یک ضربه به قعر صفحه نتایج جست‌وجو می‌فرستد.

 

چه چیزی پنگوئن را عصبانی می‌کند؟

کار الگوریتم پنگوئن کمی تخصصی‌تر از پاندا است و این الگوریتم بر دو مورد تمرکز دارد؛ لینک‌سازی و تکرار کلمات کلیدی.

  • لینک‌سازی با روش‌های غیرقانونی

توسعه، خرید یا گرفتن بک‌لینک از سایت‌های بی‌کیفیت و غیرمرتبط دقیقا همان چیزی است که سر پنگوئن برایش درد می‌کند. او به دنبال چنین سایت‌هایی می‌رود تا آن‌ها را جریمه کند. برای مثال اگر سایت یک شرکت فروش موبایل در فروم‌های مختلف و در قسمت نظرات شروع به ساخت لینک‌هایی در کلمه کلیدی "ارزان‌ترین قیمت موبایل" کند، پنگوئن کنجکاو می‌شود و این لینک‌ها را بررسی می‌کند. در مثال دیگر اگر این فروشگاه موبایل از سایت دیگری که فروش غذای سگ می‌کند و غیر مرتبط است، بک‌لینک بگیرد، باز هم پنگوئن را عصبانی کرده است. هرگونه کلاه گذاشتن بر سر گوگل و قصدی برای ایجاد محبوبیت و معروفیتی که وجود ندارد، خط قرمزها را پشت سر گذاشته و منجر به جریمه توسط پنگوئن می‌شود.
گری ایلیس کارمند گوگل درباره پنگوئن می‌گوید: سئوکاران باید بدانند که ریشه اصلی لینک‌هایشان به کجا برمی‌گردد و به آن توجه داشته باشند. اما آن‌ها نگران نباشند چون پنگوئن به جای این‌که سایت را تنزل دهد، آن لینک‌ها را بی ارزش می‌کند.
البته باید به چگالی انکر تکست‌های (Anchor Text) خود نیز بسیار دقت کنید و بیشتر از 2 الی 3 انکر تکست در صفحه نداشته باشید. الگوریتم پنگوئن به انکر تکست‌هایی که لینک خارجی دارند دقت می‌کند و یادتان باشد چگالی آن‌ها را رعایت کنید.

  • تکرار کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

دیگر موردی که پنگوئن بسیار روی آن حساس است تکرار بیش ار حد کلمه کلیدی و چگالی آن در محتوای شما است. در گذشته محتواهایی که کلمات کلیدی بیشتری در متن خود داشتند شانس بسیار بالاتری برای قرارگیری در رتبه‌ی بالا صفحه نتایج جست‌وجو داشتند اما گوگل فهمید برخی از سایت‌ها از این موضوع سو استفاده می‌کنند و همچنین کاربران گوگل وقتی این مطالب را می‌خوانند باعث آزارشان می‌شود و قبل از این‌که پاسخ سوالشان را بگیرند سریع از سایت خارج می‌شوند، به همین دلیل الگوریتم پنگوئن محتواهایی که چگالی کلماتشان بیشتر از 3 درصد بود را با ضرب شصت خودش آشنا می‌کرد.
برای مثال متن زیر نمونه‌ای از استفاده‌ی بیش از حد از کلمه کلیدی است. در این مثال تور قشم کلمه کلیدی مورد نظر است:
تور قشم می‌تواند بسیار جذاب باشد. شما در تور قشم ما تفریحی خواهید کرد که در تور قشم جاهای دیگر نخواهید دید. این تور قشم مانند تور قشم دیگر نیست. چون در این تور قشم می‌توانید جاهای دیدنی قشم را ببینید و تور قشم را خاطره‌ساز کنید.
اگر محتوای متنی‌ای مانند متن بالا دارید که چگالی کلمات کلیدی در آن رعایت نشده است حتما آن را اصلاح کنید تا از غضب پنگوئن در امان بمانید.

برای آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار اینجا کلیک کنید.

چگونه بفهمید پنگوئن جریمه‌تان کرده است؟

اول از همه باید بدانید که شما توسط پنگوئن جریمه شدید یا برای لینک‌سازی غیرطبیعی جریمه دستی شده‌اید. به طور خلاصه باید گفت الگوریتم پنگوئن یک فیلتر ایندکس گوگل است که بر تمامی وب‌سایت‌ها تاثیر دارد اما جریمه‌های دستی تنها روی یک وب‌سایت خاص که توسط گوگل به عنوان اسپم‌دهنده شناخته شده است تاثیر دارد. از دلایل جریمه‌های دستی گوگل می‌تواند گزارش اسپم کاربران گوگل از یک سایت باشد. این جریمه‌ها را می‌توانید در سرچ کنسول خود ببینید چون گوگل اخطاری برای شما ارسال می‌کند.

الگوریتم پنگوئن گوگل گاهی عصبانی می‌شود

راه دیگر برای فهمیدن این که الگوریتم پنگوئن تاثیری بر رتبه‌گیری شما داشته است یا خیر، چک کردن اطلاعات گوگل آنالیتکس و سرچ کنسول خود در زمان اجرای به‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن است. اگر کاهش ناگهانی در آمار خود دیدید ممکن است توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده باشید. البته این روش زیاد هم قابل اطمینان نیست.
در نظر داشته باشید افت رتبه‌ی شما می‌تواند در اثر جریمه شدن توسط الگوریتم‌های دیگر گوگل مانند الگوریتم پاندا باشد. همچنین گاهی این افت به دلیل زمان است، برای مثال در ماه آوریل دیگر کسی درباره خرید درخت کریسمس جست‌وجو نمی‌کند و در این کوئری کاهش خواهید داشت.

چگونه جریمه پنگوئن را برطرف کنیم؟

برخلاف جریمه‌های دستی که برای لینک‌سازی غیر طبیعی می‌شود و شما می‌توانید پس از اصلاح و بهبود مشکلات، به گوگل درخواست بازبینی دوباره دهید تا بخشیده شوید، برای جریمه الگوریتم پنگوئن چنین درخواستی وجود ندارد، هر چند با انجام کارهای زیر ممکن است در خزیدن‌های بعدی گوگل در سایت‌تان بخشش گوگل پنگوئن را به دست آورید.

  1. حذف تمام لینک‌های غیر طبیعی مخصوصا آن‌هایی که خودتان در سایت‌های دیگر ساختید تا شایت خود را محبوب نشان دهید
  2. از بین بردن لینک‌های اسپمی که خود کنترلی بر آن ندارید. برای این کار می‌توانید از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید.
  3. اصلاح محتواهای متنی صفحات سایت خود از نظر چگالی کلمات کلیدی و پرهیز از Keyword Stuffing را در دستور کار خود قرار دهید.
  4. چگالی انکر تکست‌های خود را بررسی کنید و از انکر تکست‌های ترکیبی استفاده کنید.
  5. لینک‌های خود را از مزارع لینک به طور کامل پاک کنید.

جمع‌بندی

با رعایت لینک‌سازی طبیعی و تولید محتوای با کیفیت و خوب علاوه بر الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن نیز دوست شما خواهد شد و به رتبه‌گیری شما در صفحه نتایج جست‌وجو کمک می‌کنند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب الگوریتم رنک برین یا الگوریتم BERT بزنید. همچنین شما می‌توانید با شرکت در دوره سئو از سری دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، به الگوریتم‌های گوگل مسلط و به یک سئوکار حرفه‌ای تبدیل شوید. همچنین می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف