با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

نرخ تبدیل چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
16:37، 1401/01/27
نرخ تبدیل چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

نرخ تبدیل چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟


نرخ تبدیل (Conversion Rate) تا حالا اسمش را نشنیدید؟ اگر این کلمه برایتان آشنایی ندارد، باید گفت دیجیتال مارکتینگ را کنار بگذارید، چهار گوشه‌ی صفحه نتایج جست‌وجو گوگل را ببوسید و در اوج از میادین خداحافظی کنید، چون برای یک کسب‌وکار اینترنتی نرخ تبدیل اهمیت ویژه‌ای دارد که می‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم. با منتوریکس همراه باشید تا ببینیم نرخ تبدیل چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

نرخ تبدیل چیست؟

ساده بگوییم چون سادگی را دوست داریم. تصور کنید یک مغازه لباس‌فروشی در قسمت خوبی از بازار دارید. قطعا دوست دارید محصولاتتان را به فروش برسانید و شب که به خانه می‌روید دستتان پر باشد. مشتریان یک به یک به مغازه لباس فروشی می‌آیند و درباره قیمت، جنس پارچه و دیگر مسائل مرتبط با لباس از شما سوال می‌پرسند اما در آخر می‌گویند بگذارید یک دور بزنیم برمی‌گردیم؟ مشتریان بدون پرداخت پول و خرید از مغازه می‌روند و دیگر باز نمی‌گردند. تصور کنید مغازه سایت شماست، لباس محصول و مشتریان همان بازدیدکنندگان سایت هستند. برخی از این بازدیدکنندگان از شما خرید می‌کنند و برخی دیگر هیچ خریدی انجام نمی‌دهند. نسبت کسانی که از شما خرید می‌کنند به کل بازدیدکنندگان سایت را نرخ تبدیل می‌گویند. اگر این نرخ پایین باشد، فروش شما کم می‌شود و رسما در این بازار شکست می‌خورید، اما اگر نرخ تبدیل یا همان کانورژن ریت بالا باشد، فروش خوبی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نرخ تبدیل یا نرخ کانورژن

توجه: از همین الان یادتان باشد که هدف هر سایت یکی نیست! برخی از سایت‌ها مانند دیجیکالا، بازدیدکنندگان را باید به خریداران کالا تبدیل کنند و نرخ تبدیل آن‌ها رابطه‌ی مستقیمی با فروش دارد، اما برخی سایت‌ها گرفتن اطلاعات مشتری مانند ایمیل یا شماره تلفن را هدف خود قرار می‌دهند، پس به تعبیر دیگر، نسبت کسانی که هدف و خواسته‌ی خاص شما را در سایت انجام می‌دهند به کل بازدیدکنندگان سایت، نرخ تبدیل است.

بیشتر بخوانید: گوگل آنالیتیکس چیست؟

چرا باید به نرخ تبدیل اهمیت داد؟

امروزه، بیشتر تیم‌های بازاریابی بر روی هدایت ترافیک به سمت سایت‌ها متمرکز هستند، به این امید که این ترافیک به فروش و حتی فروش مجدد تبدیل شود تا چرخه‌ی فروش ادامه یابد و تجارت‌شان رشد کند. اگرچه این تنها یک نگاه ساده به دیجیتال مارکتینگ و نرخ تبدیل است و در عمل باید رنج کشید بسی سال سی!

اهمیت نرخ تبدیل

برخی سایت‌ها بودجه خود را روی به دست آوردن ترافیک جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند و برخی سایت‌ها بر روی تبدیل کردن مخاطبانی که دارند و هدف قرار دادن آن‌ها برای خرید! حالا کدام بهتر است؟ این‌جاست که مسئله‌ای به نام بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) به میان می‌آید. اهمیت نرخ تبدیل و بهینه‌سازی صفحات شما نسبت به نرخ تبدیل چندین مزیت برای سایت و فروش آن دارد که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

1. صفحه اصلی

صفحه اصلی (Home Page) کاندید اصلی برای CRO است. صفحه اصلی مانند یک ویترین عمل می‌کند و اولین تأثیر و ایمپرشن را بر روی مخاطبان می‌گذارد. صفحه اصلی کمک می‌کند مخاطبان به راحتی راهنمای گردش در سایت شما را بفهمند. برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل صفحه اصلی می‌توانید از لینک‌هایی که به محصولات می‎رسند، دکمه ثبت‌نام رایگان در سایت یا کمپین و ایجاد چت آنلاین استفاده کنید. چت آنلاین به مخاطبان کمک می‌کند تا در هر لحظه‌ای از گردش در سایت اگر سوالی برایشان پیش آمد، بتوانند پاسخ آن را از شما بگیرند و نگرانی‌هایشان بابت خرید حل شود.

2. صفحات قیمت‌دار

صفحه قیمت‌دار یا صفحه فروش محصول یک سایت می‌تواند نقطه عطف یا شکست باشد. جایی که بازدیدکننده تصمیم می‌گیرد این محصول را بخرد یا منصرف شود. برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌توانید از نمودارهای مقایسه تغییر قمیت (به عنوان مثال قیمت در سال در مقابل قیمت در ماه)، توصیف ویژگی‌های محصول و گذاشتن شماره تلفن یا دکمه تماس برای قیمت‌گیری استفاده کنید.

3. وبلاگ

وبلاگ یک فرصت بزرگ برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری وفادار است. تنها کافی‌ست در حوزه مرتبط کسب‌وکار خود مطالب مفید و عمیقی منتشر کنید تا اهمیت و ویژگی‌های محصولات شما را به بازدیدکنندگان نشان دهد. همین کافی‌ست تا مشتریان نگرانی‌هایشان بابت خرید برطرف شود و اطلاعات خوبی به دست آورند. از آن‌جا که این اطلاعات را از وبلاگ سایت شما گرفتند، احتمال بیشتری وجود دارد که از سایتتان خرید خود را انجام دهند.

فرآیند بهینه‌سازی نرخ تبدیل برای وبلاگ اغلب شامل افزودن اقدام به عمل (CTA) در مقاله یا دعوت از خوانندگان برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع با ثبت آدرس ایمیلشان در ازای دریافت کتاب الکترونیکی یا گزارش صنعت است.

4. صفحه فرود

صفحه فرود (Landing Page) به طور ذاتی با این هدف طراحی می‌شوند که افراد اقدامی را انجام دهند. برای مثال صفحه فرود مراسم آمریکن موزیک آواردز شامل لیست نامزدهای جوایز در رشته‌های مختلف است و افراد می‌توانند با ثبت‌نام و رأی دادن به خواننده محبوب‌شان شاهد برنده شدن او باشند. صفحه فرود دیگری می‌شود طراحی کرد که در آن افراد با دادن آدرس ایمیل خود، یک کتاب الکترونیکی رایگان دریافت کنند. از این دو مثال صفحه فرود باید بفهمید که همه‌چیز درباره نرخ تبدیل به فروش ختم نمی‌شود، شاید گرفتن یک ایمیل یا شماره تلفن از مشتری برای ایجاد ارتباط و دلگرمی و تبدیل این افراد به مشتری دائمی نرخ تبدیل را افزایش دهد. البته بهینه‌سازی نرخ تبدیل در صفحات فرود باز می‌گردد به طراحی استاندارد آن‌ها! بهتر است 18 قالب محتوایی را بخوانید.

چگونه بهینه‌سازی نرخ تبدیل را شروع کنیم؟

بهینه سازی نرخ تبدیل

به احتمال زیاد الان برای‌تان سوال پیش آمد که بهینه‌سازی نرخ تبدیل را از کجا شروع کنم؟ کدام پیج؟ کدام محصول؟ ما به شما یک فرمول 3 متغیری را پیشنهاد می‌کنیم. هر صفحه‌ای که نیاز به بهینه سازی نرخ تبدیل دارد را با 3 متغیر پتانسیل، اهمیت و سهولت بسنجید. حالا این سوالات را درباره صفحه یا پروژه خود بپرسید:

  • این صفحه چقدر باعث پیشرفت کلی و بالا رفتن نرخ تبدیل می‌شود؟
  • این پیشرفت در نرخ تبدیل چقدر ارزشمند خواهد بود؟
  • اجرای این پیشرفت چقدر پیچیده یا دشوار خواهد بود؟

بعد از پرسیدن این سوالات و جواب دادن به آن‌ها به هر متغیر از 1 تا 10 (1 کمترین و 10 بیشترین) امتیاز دهید و میانگین امتیازات را بگیرید. این امتیاز نشان می‌دهد باید از کجا دست‌به‌کار شوید و بهینه‌سازی نرخ تبدیل را انجام دهید. شاید این روش ساده و کمی آماتور به نظر برسد اما درک آن آسان، سیستماتیک و نقطه‌ی آغازین برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل است.

اگر به بهینه سازی نرخ تبدیل علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «12 راه افزایش نرخ تبدیل» را هم مطالعه کنید. همچنین ما در منتوریکس به صورت تخصصی به کسب‌وکارها مشاوره CRO و بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) می‌دهیم. اگر برای کسب‌وکارتان نیاز به این نوع مشاوره داشتید، با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

نتیجه‌گیری

نرخ تبدیل برای کسب‌وکارهای اینترنتی امری حیاتی است و باید به آن اهمیت دهند. اگر به بازدیدکنندگانی که با شور و اشتیاق به سایت ما می‌آیند توجهی نکنیم، آن‌ها نیز به ما توجهی نشان نخواهند داد و دیگر به سایت بازنمی‌گردند و این یعنی مرگ تدریجی یک رویا! بسیاری از روش‌ها برای افزایش نرخ تبدیل و بهینه سازی آن وجود دارند اما در نهایت، شما باید بدانید که مشتریانتان چه می‌خواهند و چه عواملی منجر به فروش و پیشرفت کسب‌وکارتان می‌شود. همچنین می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف