با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

هر آنچه باید از صفحه فرود (لندینگ پیج) بدانید

سحر محمدی
سحر محمدی
11:36، 1400/08/08
هر آنچه باید از صفحه فرود (لندینگ پیج) بدانید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

هر آنچه باید از صفحه فرود (لندینگ پیج) بدانید


بگذارید همین ابتدای کار از بحث درباره‌ی صفحه فرود سایت خارج شویم. ژاپنی‌‌ها یک ضرب‌المثل معروف در بازیگری دارند؛ بازیگر تنها چند صدم ثانیه وقت دارد خود را به مخاطب معرفی کند. اگر این چند ثانیه اول حضورش روی صحنه یا مقابل دوربین را از دست دهد، تا آخر کار از دست رفته است. اما اگر از دست ندهد چی؟ می‌شود «توشیرو میفونه» در «ریش قرمز». نقشی که هنوز حیرت شما را برمی‌انگیزد و جاودان شده.
لندینگ پیج هم همان فرصت را دارد؛ یعنی تنها چند ثانیه برای اینکه کاربر تصمیم بگیرد، وارد سایت جذابی شود، یا هرچه سریع‌تر روی دکمه‌ی ضربدر کلیک کند و از سایت خارج شود. اما صفحه فرود چیست، که آنقدر حضورش مهم است و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ با منتوریکس همراه باشید تا نگاهی به آن بیندازیم.

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

در بازاریابی دیجیتال، صفحه فرود سایت یک صفحه‌ی وب مستقل محسوب می‌شود. فلسفه‌‌ی وجود landing page راه‌اندازی و کمک به دیده‌شدن کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی‌ است. جایی که بازدیدکننده‌ی سایت پس از کلیک بر روی پیوندی به صفحه‌ی دیگری مانند ایمیل، تبلیغات گوگل، شبکه‌های اجتماعی، صفحه‌‌ی جشنواره‌ی فروش و نظایر آن فرود می‌آید.
صفحه‌های معمول وب، اهداف زیادی دارند و کاربر را به کاوش کردن در همان صفحه یا صفحات دیگر سایت تشویق می‌کنند، اما لندینگ پیج‌ها این‌گونه نیستند. آن‌ها برای تمرکز روی یک هدف واحد طراحی شده‌اند. در نتیجه مهم‌ترین وظیفه‌ی آن‌ها تشویق کاربر برای اقدام به عمل یا همان CTA است.

هدایت ترافیک ورودی کاربران با لندینگ پیج سمت هدف کمیپن‌های تبلیغاتیتمرکز روی طراحی صفحه فرود، گزینه‌ای مناسب و کم‌هزینه برای افزایش نرخ تبدیل در کمپین‌های بازاریابی شماست.

 

سوال: آیا هر صفحه‌ای می‌تواند، به عنوان صفحه فرود تعریف شود؟

از نظر تکنیکی جواب این سوال بله است. اما در نهایت آنچه که مهم است مقصود و هدف صفحه فرود است. یک صفحه فرود باید بتواند کاربر را به اقدام برای عمل دعوت کند و در نتیجه نرخ تبدیل را بالا ببرد.

 

تفاوت اساسی صفحه فرود و صفحه‌ی اصلی

قبل از آنکه توضیح این بخش را بخوانید به تصویر زیر نگاهی دقیق بیندازید. در سمت راست Landing Page قرار گرفته و در سمت چپ صفحه‌ی Home سایت.


تفاوت صفحه فرود و صفحه اصلی

در این عکس به وضوح معلوم است صفحه‌ اصلی حاوی لینک‌های زیادی‌ست درحالی‌که صفحه فرود تنها یک لینک CTA دارد.

همان‌طور که در تصویر مشخص است، صفحه‌ی اصلی با لینک‌ها و ده‌ها عامل حواس‌پرتی دیگر پر شده. که الزاما اتفاق بدی‌ نیست. اما در بخش سمت راست عکس یک صفحه فرود با طراحی متمرکز و مینیمال نشان داده می‌شود. لینک‌های کمتری دارد و منجر به افزایش نرخ تبدیل می‌شود. چرا؟ جواب ساده‌ است؛ فرصت‌های وسوسه کننده برای کلیک کردن روی لینک‌های جذاب دیگر، کمتر است.
برای همین است که دیجیتال مارکر‌ها، صفحه‌های فرود را دوست‌دارند. آن‌ها که کاربلد بازاریابی در وب هستند، برای افزایش ترافیک و جذب کاربر، دست به کار طراحی landing page جذاب می‌شوند.

سوال: چرا به جای سایر روش‌های تبلیغاتی یا تمرکز روی سئو، سراغ landing page برویم؟ اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مانند ایمیل یا پیامک پر هزینه‌ است. بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو هم زمان‌بر است. آن‌کارها را هم به وقتش حتما انجام دهید. اما صفحه فرود توانایی بالایی برای تبدیل بازدیدکننده‌گان فعلی شما به خریدار یا مشترک دارند.

بیایید از ارزش‌های صفحه‌ی اصلی هم کمی دفاع کنیم. صفحه‌ی اصلی سایت‌ها، نمایش‌دهنده‌ی همه‌ی وجوه یک برند در یک نگاه هستند. کاربر با حضور در این صفحات فرصت کشف و شناخت محصولات، خدمات، ارزش‌ها و کلی اطلاعات ارزشمند دیگر از سایت را به دست می‌آورد.
از همین صفحه‌ی اصلی‌ست که کاربر می‌تواند، مسیر خود را برای ورود به بخش‌های دیگر سایت پیدا کند. مقاله بخواند. محصولات را ببیند. در درباره‌ی ما، گرداننده‌گان سایت را بشناسد. و خلاصه همه‌ی آن‌چه را که می‌خواهد در این صفحه بیابد.
اما یک نکته، صفحه‌ی اصلی لزوما منجر به خرید کاربر نمی‌شود. در مقابل صفحه فرود سایت هدف‌ش را فروش تعریف کرده. یک طراحی شیک در کنار پیشنهادی فوق‌العاده‌ برای خرید، هنر والای تبدیل بازدیدکننده‌ به خریدار است. کار آسانی به نظر می‌رسد. پس فقط باید دست به کار شد.

انواع صفحه فرود را بشناسیم

اینکه برای سایت‌تان از چه نوع صفحه فرودی استفاده کنید، بستگی زیادی به ویژگی‌های کسب و کارتان دارد. به صورت کلی Landing pageها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • Lead Generation Landing Pages
  • Clickthrough Landing Pages

 

صفحه‌های فرود Lead Generation

این نوع از صفحه فرود بیشتر به کار سایت‌هایی می‌آید که خدماتی خاص به کاربران خود ارائه می‌کنند. بررسی‌های آماری، جمع‌آوری اطلاعات و تهیه‌ی فهرستی از مشتری‌های احتمالی کارکرد اصلی Lead Generation است.
صفحه‌های فرود نسل اصلی شامل یک فرم است که در نهایت کاربر را دعوت به عمل (CTA) می‌کند. در این فرم اطلاعاتی مانند جنسیت، هویت، شماره‌ی تماس و ایمیل آدرس کاربران را دریافت می‌کند. این اطلاعات در ادامه به عنوان سرنخ‌های آماری برای بهبود کالا یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفحه فرود Clickthrough

هدف اصلی این نوع از صفحه فرود فروش مستقیم تعریف شده. باقی ماجرا باز به خواست مدیران سایت یا سلیقه‌ی طراحان بستگی دارد.
صفحه فرود می‌تواند برای فروش کالایی استفاده شود. به این صورت دکمه‌ای که برای CTA طراحی شده، کاربر را مستقیما وارد پروسه‌ی خرید و پرداخت محصول کند. یا اینکه از کاربر می‌خواهد با کلیک روی لینکی به صفحه‌ی محصولات خاصی هدایت شود.
صفحه‌های Clickthrough نرخ تبدیل را به شدت بالا می‌برند. بنابراین به راحتی مشتری‌های بالقوه‌ی فعلی شما را به خریدار تبدیل می‌کنند.

تفاوت Lead Generation و Clickthroughتفاوت Lead Generation و Clickthrough

هدایت ترافیک به سمت صفحه فرود

چطور کاربران‌مان را به Landing page هدایت کنیم؟ برای آنکه کاربر بتواند وارد صفحه فرود شود، چند راه‌کار اساسی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تبلیغ لندیگ پیج در صفحات مهم وب‌سایت

روشی سریع و ارزان برای نمایش صفحات لندیگ به کاربر وجود دارد که بسیار هم معمول است. برای این‌منظور به راحتی می‌توانید در صفحه‌ی اصلی سایت یا صفحه‌‌ی مهمی که به لندیگ پیج شما ارتباط دارد، آن‌را طراحی کنید.
این روش به ویژه زمانی جشنواره‌ی فصلی یا موضوعی برگزار می‌کنید،‌ خیلی تاثیر‌گذار است. می‌توانید از یک فرم پاپ‌آپ در صفحه‌ی اصلی استفاده کنید یا نوار باریک جذابی به ابتدا یا انتهای صفحات سایت اضافه کنید.

نکته: برای تبلیغ لندینگ پیج در صفحه‌های سایت، بهتر است از قبل تعداد قابل قبولی بازدید کننده داشته باشید.

شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم نگیرید

در‌ صورتی‌که شبکه‌های اجتماعی فعالی دارید که افراد زیادی شما را دنبال می‌کنند،‌ ابزاری رایگان دیگری برای هدایت ترافیک به لندینگ پیج در دستان شماست. کافی‌ست از پست‌ها یا استوری‌ها مناسب استفاده کنید.
برای مثال چند استوری داشته باشید، که با سوال و جواب به دغدغه‌های کاربران‌تان بپردازد. در آخر به کمک یک استوری با طراحی خوب، آن‌ها را هدایت کنید به صفحه فرود سایت. اگر کارتان را خوب انجام دهید، از نتیجه راضی خواهید شد.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز تبلیغات در اینستاگرام

کمپین‌های تبلیغاتی پولی

استفاده از تبلیغات پولی در صورت شناخت پلتفورم‌ها و ارزیابی جوانب مختلف کار می‌تواند به شدت کارساز باشد. تعداد کانال‌های تبلیغاتی کم نیست. از گوگل ادز گرفته تا شبکه‌های تبلیغاتی ایرانی، گزینه‌هایی هستند که باید بین آن‌ها انتخاب کنید. اما یادتان باشد، حتما از متخصصان این حوزه کمک بگیرید، تا با کاهش ریسک، بازدهی کمیپن‌های خود را بالا ببرید.
شیما به عنوان یک کار بلدِ متخصص، حرف‌های زیادی برای گفتن به شما دارد. اگر می‌خواهید سر وقت تبلیغات گوگل بروید، نگاهی به مقاله‌ی معرفی کمپین‌های گول ادز شیما بیندازید. اگر هم می‌خواهید با شبکه‌های ایرانی تبلیغات آشنا شوید، شیما باز هم دستش پر است و به شما از نتورک‌های ایرانی می‌گوید.

ایمیل مارکتینگ

این ابراز نیز می‌تواند رایگان باشد، به شرط آنکه آشنایی کامل با آن داشته باشید. به صورت کلی 2 روش برای ارسال ایمیل به کاربران برای هدایت ترافیک به صفحه فرود وجود دارد.

  • ارسال یک‌جای ایمیل‌ها
  • کمپین ایمیل قطره‌ای

مورد اول در بازه‌ی زمانی کوتاهی انجام می‌گیرد؛ سریع است و نتیجه‌ی کمتری دارد. مورد دوم در فواصل زمانی که مشخص کردید؛ آهسته و پیوسته صورت می‌گیرد. زمان بیشتری باید صرف کنید، اما خروجی کار رضایت‌بخش‌تر است.

جمع‌بندی

در این مقاله آنچه که برای آشنایی با مفهوم Landing page نیاز داشتید را بررسی کردیم. صفحه فرود تاثیر بالایی در افزایش نرخ تبدیل دارد. در این میان نباید از تاثیرش بر سئو سایت غافل شویم. اگر همه‌چیز، از طراحی گرفته تا ارائه درست پیش رود و با یک استراژی فکر شده روی کلمات کلیدی، سئو سایت نیز از مواهب صفحه‌ فرود بی‌نصیب نمی‌ماند. برای دریافت خدمات سئو، روی منتوریکس حساب کنید!
یادتان باشد، تنها 7 ثانیه وقت دارید.

 

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف