با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

این گزارش‌ها را از تیم دیجیتال مارکتینگ‌تان بخواهید

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی
10:34، 1401/02/01
این گزارش‌ها را از تیم دیجیتال مارکتینگ‌تان بخواهید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

این گزارش‌ها را از تیم دیجیتال مارکتینگ‌تان بخواهید


درست است که دیجیتال مارکترها یک سر دارند و هزار سودا، اما مدیران دیجیتال مارکتینگ و کسب‌وکارهای آنلاین یک سر دارند و هزاران سودا! این‌که همزمان حواس‌مان به بخش‌های مختلف کسب‌وکارمان باشد، اصلا کار ساده‌ای نیست، به‌خصوص وقتی پای دیجیتال‌مارکتینگ هم در میان باشد! سئو سایت، بازاریابی محتوایی، PPC، ایمیل مارکتینگ، sms مارکتینگ و... تنها بخشی از منشور هزار رنگ دیجیتال مارکتینگ هستند که تنها اگر درست بدرخشند به کسب‌وکارمان کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پس این مدیران عزیز که وقت سر خاراندن هم ندارند، باید راهی داشته باشند تا از همه چیز در لحظه مطلع بشوند و حواسشان به درخشش منشور کسب‌وکارشان باشد. همانطور که احتمالا شما هم حدس می‌زنید، کلید طلاییِ آسودگی مدیران، داشتن «گزارش‌های صحیح و منظم» است. اما یک مدیر دیجیتال مارکتینگ به چه گزارش‌هایی نیاز دارد؟ اگر شما هم در سِمَت مدیریت هستید و به دنبال راه حلی طلایی می‌گردید، خواندن این مطلب را از وبسایت آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس از دست ندهید.

گزارش های دیجیتال مارکتینگارائه گزارش دیجیتال مارکتینگ در جلسات بازاریابی کار سختی است.

چه گزارش‌هایی برای مدیر کسب و کار نیاز است؟

بگذارید سخن را کوتاه کنیم و مستقیم برویم سر اصل مطلب! یک مدیر کسب‌وکار آنلاین، چه گزارش‌هایی را باید به صورت منظم دریافت کند؟ مواردی که در زیر آمده‌اند حداقل‌ گزارش‌هایی هستند که غفلت از آن‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی را به سازمان تحمیل کند. ضمناً این گزارش‌ها می‌تواند نشان‌دهنده صحت عملکرد تیم دیجیتال مارکتینگ هم باشد.

این که قالب و فرم گزارش به چه طرق مختلفی می‌تواند باشد، موضوع مقالات دیگر ما خواهد بود. در این جا صرفاً به سنجه‌ها و سرفصل گزارش‌ها پرداخته شده است.

1. بازدید کلی سایت به تفکیک کانال‌ها

این‌که چه میزان بازدید داشته‌ایم، از ساده‌ترین گزارش‌های ممکن است. لازم است که این میزان بازدیدها به تفکیک کانال‌های ورودی نشان داده شوند و عملکرد ما در هر کدام از این کانال‌ها بررسی و موشکافی شوند.
5 کانال ورودی اصلی شامل این موارد می‌شوند: Organic، Direct، Referrals، Social، Paid Search

گزارش دیجیتال مارکتینگ

گزارش ترافیک ورودی در گوگل دیتا استودیو

گزارش گوگل دیتا استودیو برای ترافیک ورودی

2. گزارش از Referrals به تفکیک Source

این گزارش عملکرد وب‌سایت‌هایی که در آن تبلیغ انجام داده‌ایم را نشان می‌دهد. سنجه‌های مهمی که در این گزارش باید دیده شوند: میزان بازدید، bounce rate، average time session و conversion است.
اضافه کردن سنجه‌های هزینه هر source، conversion rate و cost conversion به این گزارش، کار تحلیل عملکرد را بسیار بهبود می‌دهد.

  • Bounce rate: یا به زبان خودمانی، نرخ پرش به تعداد کاربرانی اشار دارد که بعد از ورودشان به سایت کار دیگری (مانند بازدید از دیگر صفحات) نمی‌کنند.
  • Average time session: میزان متوسط زمانی که کاربران در سایت گذاشته‌اند.
  • Cost conversion: میزان هزینه‌ای که برای هر conversion پرداخت شده است.

3. گزارش از Paid search به تفکیک Ad Groups

در این گزارش عملکرد ما در گوگل ادز نشان داده می‌شود. سنجه‌های مورد نیاز در این گزارش:
Average cost, total cost, bounce rate, average session, conversion
برای بهبود گزارش می‌توان عملکرد را بر اساس keywords هم بررسی کرد. می‌توان بهترین و بدترین عملکردها را از لحاظ هزینه و میزان conversion با تأکید بیشتر بررسی کرد.

گزارش گوگل ادز از گوگل دیتا استودیوگزارش گوگل ادز در گوگل دیتا استودیو

4. گزارش کلمات کلیدی مهم

هر سازمانی دسته‌ای از کلمات کلیدی دارد که برایش نقش حیاتی در سئو دارند. بنابراین لازم است که مدیران، عملکرد تیمشان را در این خصوص بررسی کنند.
برای این کار ابتدا باید تکلیف‌تان را به صورت شفاف با این کلمات روشن کنید؛ لیستی از آن‌ها تهیه و سنجه‌های زیر را بررسی کنید. بهتر است این گزارش‌ها به صورت هفتگی مقایسه شوند. یعنی وضعیت این هفته با هفته پیش مقایسه شود. سنجه‌های لازم در گزارش موارد زیر هستند:

  • Impression: میزان نمایش کلمه کلیدی در موتور جستجو
  • Click: میزان کلیک به روی واژه کلیدی در موتور جستجو
  • CTR: از تقسیم میزان کلیک به میزان نمایش به دست می‌آید
  • Position: رتبه ما در نتایج موتورهای جستجو

برای تهیه این گزارش باید از ابزار سرچ کنسول (وبمستر تولز) یا آنالیتکس استفاده کرد.

بنا بر تجربه شخصی اگر مدیری برای این کار هفتگی 10-15 دقیقه وقت صرف کند، می‌تواند جلوی ضررهای بسیار بزرگی را بگیرد و حتی منشا سودهای زیادی باشد.

5. گزارش Conversion Rate

مقصود از Conversion اهدافی است که ما برای کسب‌وکار آنلاین خودمان تعریف کردیم: فروش، ثبت‌نام در خبرنامه، دانلود، اجرای ویدیو. هر کدام از این موارد می‌توانند goalهای ما باشند که رسیدن به آن برای ما با ارزش است. برای به دست آوردن میزان conversion rate تعداد کل visitorها را به میزان goal تقسیم می‌کنیم.

  • برای این‌که ارزیابی را دقیق‌تر کنیم همانطور که در بالا گفتیم بهتر است این کار به تفکیک کانال‌ها و منابع انجام شود.

6. گزارش از content

در این گزارش مشخص می‌شود که بیشترین بازدید از صفحات سایت ما مربوط به کدام صفحات است. لازم است دقت کنیم که آیا صفحات مهم در میان آن‌ها قرار دارند یا خیر. بهتر است این گزارش به صورت مقایسه‌ای باشد، یعنی عملکرد هر هفته با هفته قبل مقایسه شود.

7. گزارش از Landing page

در این گزارش متوجه خواهیم شد که کدام صفحات سایت، محل ورود به سایت ما بوده‌اند. اینجا بررسی میزان bounce rate و average session‌ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چرا که اگر برای ورود به سایت هزینه‌ای انجام می‌دهیم ولی صفحه ورودی ما bounce rate بالایی دارد، به مثابه این است که در تشتِ سوراخ آب می‌ریزیم.

گزارش دیجیتال مارکتینگ 2

8. گزارش Exit page

این گزارش نشان خواهد داد که کاربران از کدام صفحات ما خارج شده‌اند. یعنی کجا به بن‌بست رسیده‎اند. البته گفتنی است که بسیاری از exit pageها، همان صفحات مهم و پربازدید ما هستند. تحلیل این گزارش نیاز به موشکافی و دقت زیادی دارد. این گزارش به ما خواهد گفت که چه صفحاتی باید بهبود پیدا کنند.

9. گزارش از Return Vs New Visitors

در این گزارش متوجه می‌شویم در یک بازه زمانی چقدر کاربر جدید داشته‌ایم و چه میزان کاربر قدیمی. این موضوع بسیار تحلیلی است و عملکرد این گزارش بسته به کمپین‌ها و تلاش‌های مارکتینگی ما معنای متفاوتی پیدا می‌کنند. از طرفی سهم بالای return ممکن است که نشانگر این باشد که ما مشتریان وفادار بیشتری پیدا کردیم یا این تحلیل را داشته باشیم که در یافتن مشتریان جدید خوب عمل نکرده‌ایم.

10. گزارش از قیف فروش (Funnel)

با این گزارش متوجه خواهیم شد که چه میزان کاربر وارد سایت شده‌اند و در هر مرحله از خرید چه میزان ریزش (Drop off) داشته‌ایم. کشف مراحلی که بیشترین ریزش صورت گرفته و بهبود آن بسیار مهم است. ضمنا معیاری به ما می‌دهد که از چند درصد بازدیدها چه میزان فروش خواهیم داشت. به طور مثال متوجه می‌شویم که%1 بازدیدکنندگان تبدیل به خریدار می‌شوند، بنابراین با این معیار خواهیم دانست که برای 1000 خرید چند بازدیدکننده به روی سایت داشته باشیم.

  • البته بهتر است که این قیف به تفکیک channel و source های بازاریابی بررسی شوند.


11. گزارش (Customer Acquisition cost)CAC/ CPO (Cost per Order)

CAC یا CPO از جمله مهم‌ترین گزارش‌ها هستند. این‌که ما بدانیم برای انجام یه خرید یا یک Acquisition چه میزان باید هزینه کنیم. این گزارش چند نکته بسیار مهم دارد:

  • عملکرد تیم مارکتینگ در گذر زمان مشخص خواهد شد، یعنی تیم مارکتینگ چقدر توانسته هزینه‌ها را بهینه کند. این گزارش به ما کمک می‌کند تا ارزیابی خوبی از این‌که میزان هزینه و ارتباط آن با میزان فروش یا سرنخ داشته باشیم. برای بهینه کردن تمام هزینه‌ها و کسب نتیجه رضایت‌بخش، دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ تخصصی بسیار ضروری است.
  • CAC در کسب و کارهای جدید نقش بسیار مهمی دارد. ممکن است میزان CAC بالا در یک کسب و کار، توجیه اقتصادی آن را زیر سوال ببرد. استارت‌آپ‌ها باید این سنجه را با دقت ویژه مورد تحلیل قرار دهند. قطعا میزان CAC به صورت خطی و ثابت نیست. میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) می‌تواند تفاوت فاحشی در آن ایجاد کند.

12. گزارش ایمیل مارکتینگ

سنجه‌های که در ایمیل مارکتینگ باید مورد توجه قرار گیرند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Email Open Rate: نرخ باز کردن ایمیل‌ها
  • Click: میزان کلیک به روی لینک‌های ایمیل
  • Unsubscribe: تعداد کسانی که از عضویت در خبرنامه انصراف دادند.
  • New subscriber: تعداد کاربران جدیدی که به سیستم ایمیل مارکتینگ اضافه شده‌اند.

گزارش از شبکه‌های اجتماعی

مهم‌ترین سنجه در شبکه‌های اجتماعی میزان engagement کاربران است. محاسبه این مورد از میزان مشارکت کاربران در پست‌های انتشار یافته صورت می‌گیرد. برخی ابزارها این سنجه‌ها را به رایگان در اختیار می‌گذارند. البته این گزارش‌ها به صورت کامل قابل اتکا نیستند و بهتر است از ترکیبی از روش‌ها استفاده شود.

این مطلب را بخوانید:

چطور در کمتر از 30 دقیقه گزارش اینستاگرام بسازید

اگر مدیر هستید و تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، به ما بگویید شما از تیم دیجیتال مارکتینگ‌تان چه گزارش‌هایی می‌خواهید؟ با کدام یک از گزارش‌هایی که در این مطلب آمده، آشنا نبودید؟ راستی شما می‌توانید برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارتان با ما در تماس باشید.

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی

ایدئولوژی اصلی ساسان اینه تا اونجایی که می‌تونه به کنجکاوی‌هاش پاسخ مثبت بده. برای همین، کارها و علایق جورواجوری رو دنبال می‌کنه؛ مثلاً: غواصی، دوچرخه‌سواری، یوگا، گیاه‌شناسی، عکاسی ماکرو و... تو کار هم همین طور بوده: از مدیر فروش بازاریابی تا منابع انسانی، دیجیتال مارکتینگ و تدریس...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نگین شهیدی
1400/12/21
مفید بود ممنون
پاسخ...
نهال ظاهری
1401/01/14
ممنون از بازخوردتون.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف