با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
22:41، 1399/02/06
چطور بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟
1 رای    میانگین 3.5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟


در این قسمت از آموزش می‌خواهیم به شما یاد دهیم تا یک نینجای حرفه‌ای شوید و میان کلمات کلیدی (Keyword) بهترین کلمه کلیدی را برای مطلب‌تان جهت تولید محتوا انتخاب کنید. حالا چرا باید در این قسمت نینجا باشید؟ در ژاپن، نینجاها برای جاسوسی و نفوذ در جنگ‎‌های نامتعارف و چریکی استخدام می‌شوند و از وسایل مختلفی استفاده می‌کنند تا با از بین بردن چند نفر به هدف اصلی خود برسند.
برای پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی یا همان (Keywords Research) شما باید مانند یک نینجا جاسوسی کنید، از ابزارهای مختلف استفاده کنید و چندین کلمه کلیدی نامتعارف را از بین ببرید تا به کلمه‌ی کلیدی اصلی خود برسید. پس در این آموزش کمربندتان را محکم کنید و سربندتان را ببندید چون می‌خواهیم به جنگ رقبا برویم. با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس همراه باشید.

انتخاب کلمه کلیدی

اولین مرحله برای نینجا شدن در پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی، انتخاب کردن یک کلمه کلیدی است. در ارائه خدمات تخصصی سئو سایت کلمه کلیدی برای ما بسیار مهم است چون باید در متن مطلب، بصورت صحیح درج شده باشد و چگالی خوبی نیز داشته باشد و هم در تگ تایتل، پاراگراف اول یا همان مقدمه استفاده شده باشد. کلمه کلیدی دقیقا همان پل میان کاربران گوگل و سایت شما و تبدیل شدن کاربر به مشتری است.
تصور کنید یک فروشگاه دوچرخه فروشی آنلاین می‌خواهد کاربران را از گوگل راهی سایت خود کند و در نتایج جست‌وجوی گوگل رتبه اول را به دست آورد. اگر این سایت دوچرخه فروشی کلمه کلیدی خود را "فروشگاه دوچرخه" انتخاب کند، در همان لحظه جنگ را می‌بازد، چون کاربران و مشتریانش در گوگل به دنبال فروشگاه دوچرخه نیستند، بلکه می‌خواهند دوچرخه بخرند و بین مدل‌های موجود یکی را بپسندند. پس اگر گوگل در بازی "مورتال کمبت" بود، دستور Finish Him را می‌داد و سایت شما باید تا راند بعدی منتظر می‌ماند.

پیدا کردن کلمه کلیدی

اگر آن مغازه دوچرخه فروشی آنلاین که در مثال بالا اشاره کردیم، به جای انتخاب کلمه‌ی "فروشگاه دوچرخه"، کلمه‌ی "خرید دوچرخه" را به عنوان کلمه کلیدی خود انتخاب می‌کرد، که معمولا کاربران این کلمه را برای خرید یک دوچرخه جست‌و‌جو می‎کنند، در نتایج صفحه‌ی جست‌و‌جو گوگل (SERP) می‌توانست موفق‌تر عمل کند و کاربران زیادی را راهی سایت خود کند.
در مثال بالا با اهمیت انتخاب کلمه کلیدی مناسب آشنا شدید. اما چگونه یک کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید؟ آیا باید خودتان حدس بزنید؟ آیا باید به کتاب‌های قطور دانشگاهی و مراجع مراجعه کنید؟ یا راه‌ها و ابزارهای ساده‌تری هم وجود دارد؟ در ادامه‌ی نینجا شدن در پیدا کردن کلمه کلیدی، به شما یاد می‌دهیم چگونه از ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی یا همان شمشیر و ستاره پران و نانچیکوی خود در این بخش استفاده کنید.

دوره دیجیتال مارکتینگ و آموزش دوره GA4 منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

روش‌هایی برای پیدا کردن کلمه کلیدی

روش‌های مختلفی برای پیدا کردن کلمه کلیدی وجود دارد تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید. البته یادتان باشد به یک روش بسنده نکنید و حداقل 2 تا 3 روش را به کار ببرید تا بهترین کلمه کلیدی را برای سایت خود برگزینید:

1. پیشنهادهای گوگل

پیشنهادهای گوگل که در قدیم به آن نیچه گوگل هم می‌گفتند مانند فریدریش نیچه فیلسوف آلمانی به شما جملات و کلمات فلسفی نمی‌گوید. پیشنهاد‌های گوگل مانند فردی می‌ماند که صدها بار آن را دیده‌اید اما اسمش را نمی‌دانستید. در واقع پیشنهاد‌های گوگل همان لیست پیشنهادی گوگل از پرجست‌و‌جوترین و پرتکرارترین کلمات مرتبط، با کلمه‌ای که می‌خواهید آن را جست‌وجو کنید، است. با بررسی پیشنهادهای گوگل می‌توانید بفهمید چه کلمات دیگری برای کاربران مهم است و بیشتر از همه سرچ می‌شوند تا دقیق‌ترین کلمه را برای سایت خود استفاده کنید. البته به پیشنهادهای گوگل بسنده نکنید و چند روش دیگر را هم به کار ببندید.

2. جست‌وجوهای مرتبط گوگل

وقتی کلمه‌ای را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، در پایین صفحه نتایج جست‌وجو گوگل معمولا کلمات کلیدی مرتبط با کلمه اصلی جست‌وجو شده به شما نشان داده می‌‌شود. این کلمات معمولا 8 عدد هستند که با دیدن آن‌ها می‌توانید دید بازتری داشته باشید و ایده‌های بهتری برای انتخاب کلمه کلیدی سایت‌تان بگیرید.

3. گوگل ترندز (Google Trends)

گوگل ترندز به شما نشان می‌دهد که کاربران همین الان چه چیزی را سرچ می‌کنند و با این ابزار رایگان می‌توانید چند کلمه کلیدی را که در انتخاب آن‌ها شک دارید، با هم مقایسه کنید و بهترین را انتخاب کنید. برای استفاده از این سایت اول به آدرس گوگل ترندز بروید. سپس در کادر جست‌وجو کلمه کلیدی مورد نظرتان را بنویسید و اینتر (Enter) را بزنید. حالا آمار و نموداری از جست‌وجو کاربران در تاریخ مختلف را می‌بینید. می‌توانید با اضافه کردن کلمات دیگر و مقایسه نمودارها با هم بهترین کلمه را انتخاب کنید. در بالای صفحه می‌توانید جست‌وجو‌ها را براساس زمان، مکان، پلتفرم جست‌وجو و... فیلتر کنید تا دقیق‌ترین نتایج را به دست آورید.

گوگل ترندز

4. بررسی رقبا

قسمت جاسوسی آغاز شد! با روش‌های بالا توانستید با شمشیر و نانچیکو برخی از کلمات کلیدی بی اهمیت را از میدان به‌در کنید اما شاید کافی نباشد. شما باید ببینید رقبای‌تان از چه کلماتی استفاده می‌کنند تا از رقابت عقب نمانید. این بررسی باید مو به مو باشد تا بتوانید تصمیم درست‌تری بگیرید.
روش‌های بالا برای انتخاب یک کلمه کلیدی بسیار خوب است و هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت. اما می‌خواهیم به شما استفاده از عبارت کلیدی (Long-Tail Keywords) یا کلمات کلیدی طولانی را پیشنهاد دهیم.

اگر دوست دارید با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بیشتر آشنا شوید، سری به مطلب «6 ابزار رایگان keyword research» بزنید.

عبارت کلیدی (Long-Tail Keywords)

بیایید دوباره برگردیم به مثال فروشگاه دوچرخه که در اوایل این مطلب اشاره کردیم. تصور کنید فروشگاه دوچرخه، کلمه کلیدی "خرید دوچرخه" را انتخاب کرده است. در این کلمه کلیدی که بسیار جست‌و‌جو می‌شود شاید رقابت بسیار سخت باشد و بالا آمدن سایت شما در صفحه‌ی اول نتایج گوگل، زمان زیادی ببرد و شاید در این رقابت شکست بخورید. در اینجا عبارت کلیدی مانند یک سوپرمن نجات‌تان می‌دهد. عبارت کلیدی چیست؟ عبارت کلیدی از چند کلمه، به جای یک یا دو کلمه کلیدی تشکیل شده است و به اصطلاح دنباله‌دار است.
اگر عبارت کلیدی "خرید دوچرخه کوهستان" را انتخاب کنید، نتایج جزئی‌تر خواهد شد و رقابت نسبی خواهد بود و کمی آسان‌تر می‌شود. در اینجا شما می‌توانید راحت‌تر یک کاربر را تبدیل به مشتری کنید و جامعه‌ی هدف بهتری داشته باشید.
آخرین ترفند نینجایی در این مثال انتخاب عبارت کلیدی "خرید دوچرخه کوهستان ارزان" است. در اینجا شانس بسیار بالایی دارید تا به رتبه اول صفحه نتایج جست‌وجو گوگل برسید، چون رقابت در این عبارت کلیدی جزئی‌تر است. از طرفی، کاربرانی که شما را در رتبه اول صفحه نتایج گوگل می‌بینند و از این عبارت کلیدی به سایت شما می‌آیند، پتانسیل بالقوه‌ای دارند تا از سایت شما خرید کنند و مشتری شما شوند.

استراتژی کلمه کلیدی خود را بچینید

اکنون که اصطلاحات مربوط به پیدا کردن کلمه کلیدی و روش‌های پیدا کردن آن‌ها را فهمیدید، وقت آن است کمی حرفه‌ای‌تر عمل کنید و استراتژی خود را برای کلمه کلیدی و Keyword research خود بچینید. این بخش جزیی از استراتژی سئو شماست که باید با دقت زیادی انجام شود. با انجام روش‌های زیر و با دقت به آن‌ها می‌توانید استراتژیک‌تر شوید:

کیوورد ریسرچ و استراتژی کلمات کلیدی

1. کلمه کلیدی بر اساس رقیبان

با روش‌های بالا، به احتمال تعداد زیادی کلمه کلیدی را پیدا خواهید کرد. اما از کجا می‌توانید بفهمید برای کدام کلمه کلیدی باید آستین‌ها را بالا بزنید و وارد رقابت شوید؟ اینجا هم باید کمی تفکر کنید و کلمه کلیدی را انتخاب کنید که در حال حاضر رقیبانتان در آن رتبه بندی نمی‌شوند، به همین دلیل به راحتی می‌توانید به رتبه‌های بالای صفحه نتایج جست‌وجو بروید. سپس، لیستی از کلمات کلیدی که رقبا در آن رتبه بندی می‌شوند تهیه کنید و برای آن‌ها محتوای جذاب و خلاق ایجاد کنید. در روش اول، از فرصت‌های از دست رفته رقبا استفاده خواهید کرد و در روش دوم، وقت حمله به آن‌هاست. برای پیاده سازی استراتژی سئو خارجی (off page SEO) نیز، استفاده از کلمات کلیدی بصورت صحیح بسیار حائز اهمیت است.

2. کلمه کلیدی بر اساس فصل

دانستن روندهای فصلی می‎تواند در تنظیم استراتژی محتوا بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، در عید نوروز بازار سفر به کیش داغ می‌شود، برای همین می‎توانید از ماه‌های قبل برای سفر نوروزی به کیش محتوا تهیه کنید. البته مناسبت‌ها را نیز نباید فراموش کنید. برخی از مناسبت‌ها مانند نیمه شعبان، ایام محرم، ماه رمضان، روز بزرگذاشت شعرا و غیره می‌تواند در بالا بردن اعتماد و اعتبار شما تاثیر داشته باشند، چون مردم فکر می‌کنند شما به آن‌ها توجه دارید و این چیزی است که گوگل می‌خواهد. منتشر کردن این نوع از محتوا و کلمات کلیدی در زمان مناسبش می‌تواند ترافیک بسیار خوبی را راهی سایت شما کند. 

3. کلمه کلیدی بر اساس منطقه

با محدود کردن تحقیقات کلمات کلیدی خود به شهرها، شهرستان‌ها یا استان‌های خاص در Google Keyword Planner، می‌توانید مکانی خاص را به صورت استراتژیک هدف قرار دهید یا علاقه مندی‌ها را براساس منطقه در Google Trends ارزیابی کنید. تحقیقات خاص جغرافیایی به ارتباط بیشتر محتوای شما با مخاطبان هدف کمک بسیاری خواهد کرد. به عنوان مثال مردم تهران شاید به دنبال ماشین‌های کوچک و جمع و جور باشند، در حالی که در مناطق دیگر مانند سیستان و بلوچستان، مردم به دنبال ماشین‌هایی مانند زانتیا یا وانت کاپرا باشند.

نتیجه‌گیری

پیدا کردن کلمه کلیدی یا به قول معروف Keyword research اصلا سخت نیست و می‌توانید چندین و چند کلمه کلیدی را برای سایت و موضع آن پیدا کنید، اما چیزی که این معقوله را سخت می‌کند، انتخاب کلمات کلیدی و شروع یک رقابت سالم با دیگر رقباست. اگر استراتژی محتوای شما اشتباه پیش رود، ترافیک خوبی به دست نخواهید آورد و نرخ تبدیل خوبی هم نخواهید داشت. ازطرفی با آمدن ترافیک نامناسب، نرخ تبدیل شما کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر بازدیدکنندگان شما به مشتری تبدیل نخواهند شد. در پیدا کردن کلمه کلیدی دقت لازم را داشته باشید، چون اگر از فرصت‌های موجود استفاده نکنید و به رقیبان در صفحه نتایج جست‌وجو حمله نکنید، شکست خواهید خورد.

 

 

مقالات آموزشی سئو داخلی و محتوا که از دید منتوریکس برای شما مرتب شده اند: 

  1. سئو داخلی چیست؟
  2. سئو محتوا چیست؟
  3. تحقیق کلمات کلیدی
  4. تقویم محتوایی
  5. چطور ایده های محتوایی پیدا کنیم؟
  6. انواع محتوا ها و فرمت های تولید محتوا
  7. چگونه محتوا بنویسیم؟
  8. جریان محتوا (Content flow) چیست؟
  9. داستان سرایی در تولید محتوا
  10. محتوای همیشه سبز
  11. بهبود مقالات قدیمی برای بهبود سئو
  12. کلمات کلیدی longtail
  13. کیورد استافینگ

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

 

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف