با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

از سیر تا پیاز کلمات‌ کلیدی Longtail و تأثیر آن در سئوی سایت
سپیده برون
سپیده برون
13:31، 1401/03/04
از سیر تا پیاز کلمات‌ کلیدی Longtail و تأثیر آن در سئوی سایت
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

از سیر تا پیاز کلمات‌ کلیدی Longtail و تأثیر آن در سئوی سایت


چند بار شده که سوالی را با استفاده از کلمات‌ کلیدی مرتبط از گوگل بپرسید اما به جواب‌های پرت‌ و پلا و بی‌ربط بربخورید؟ سایت‌هایی را ببینید که هیچ سنخیتی با موضوعی که ذهن شما را درگیر کرده ندارند؟ گوگل، شبیه نمایشگاهی است که کسب‌وکارها برای عرضه محصولات و خدماتشان در آن، غرفه اجاره می‌کنند.

نام برخی از کالاها یکسان است یا بعضی از فروشندگان برای انداختن محصول خود به مشتری آن را با اسم یک محصول پرطرفدار، ارائه می‌دهند. پس ما در این آشفته بازار چطور می‌توانیم منظور خود را به گوگل بفهمانیم؟ کلمات کلیدی longtail دوای درد ماست. اما برای دانستن این‌که چطور می‌توان بااستفاده از کلمات کلیدی طولانی ترافیک را افزایش داد، با منتوریکس همراه باشید تا ببینیم کلمات کلیدی longtail چیست و چه تأثیری در سئو سایت دارند؟

در بخش تحقیقات پیرامون کلمات کلیدی یا keyword research به استراتژی Long Tail Keywords هم برمی‌خورید. در حقیقت این استراتژی پنهان سئوکارها است. ساسان به شما می‌گوید که چطور از این قدرت مهم استفاده کنید؟! 

کلمات کلیدی longtail چیست؟

اگر خواننده‌ی پروپاقرص منتوریکس باشید، می‌دانید کلمات کلیدی چیست و چه تأثیری در سئو دارد. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم اگر به‌عنوان کسب‌وکار تازه‌کار یا حتی باسابقه از رقابت سر کلمات کلیدی shorttail خسته شدید، کمی هم برای شناخت کلمات کلیدی longtail وقت صرف کنید. اهمیت کلمات کلیدی دم بلند دقتی است که برای جذب مخاطب هدف مناسب به ‌خرج می‌دهند.

کلمات کلیدی longtail یا کلمات کلیدی بلند، عباراتی شامل سه تا چند کلمه هستند. در مقایسه با کلمات کلیدی short-tail (کلمات کلیدی کوتاه)، که از یک تا دو کلمه تشکیل شده‌اند، کلمات کلیدی بلند، مفاهیم گسترده و اهداف کاربر را هدف قرار می‌دهند. از ویژگی‌های کلمات کلیدی longtail، حجم‌ جست‌وجوی کمتر، دایره رقابت کوچک‌تر و هزینه کلیک (CPC) پایین‌تر است.

به کلمات کلیدی longtail، کلمات کلیدی بلند، طولانی یا دم‌بلند نیز گفته می‌شود. اما علت این‌که متخصصان سئو به این عبارات، longtail می‌گویند، ربطی به تعداد کلمات مورد استفاده ندارد. اگر حجم جستجوی کلمات کلیدی دم بلند و کوتاه را روی یک نمودار ترسیم کنیم، کلمات کلیدی دم بلند در "انتهای دم" نمودار ظاهر می‌شوند و تصویری شبیه دم ایجاد می‌کنند. (در دوره سئو و دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس استراتژی longtail را به صورت جامع و کامل توضیح داده‌ایم).

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

کلمات کلیدی دم دراز

می‌خواهید دم دایناسور باشید یا سر آن؟ انتخاب با شماست!

کلمات کلیدی longtail چه کلماتی هستند؟

تصور کنید فردی عبارت «سازمان‌های عام‌المنفعه» را جست‌وجو می‌کند. نتایج از خیریه تا کار داوطلبانه تا کمک به کودکان کار گسترده است. یا مثلاً جست‌وجوی «نکات بازاریابی» که از بازاریابی محتوا گرفته تا بازاریابی شبکه‌ای را شامل می‌شود. «سازمان‌های عام‌المنفعه» و «نکات بازاریابی» کلمات‌کلیدی دم‌کوتاه هستند.

حالا بیایید این دو کلمه کلیدی را کنار هم بگذاریم. عبارت «نکات بازاریابی برای سازمان‌های عام‌المنفعه» ساخته می‌شود. یک کلمه کلیدی longtail که هدف مشخصی را جست‌وجو می‌کند. در واقع با کمک این کلمه کلیدی دم‌بلند از گوگل می‌خواهیم نکات مربوط به بازاریابی که در سازمان‌های عام‌المنفعه اعمال می‌شود را بیابد.

استراتژی کلمات کلیدی longtailدر این نمودار به خوبی متوجه تاثیر کلمات کلیدی دم دراز روی کانورژن خواهید شد.

چگونه کلمات کلیدی لانگ تیل را پیدا کنیم؟

اولین و ساده‌ترین راه، انتخاب یک موضوع کلی و جست‌وجوی آن در تبلیغات در گوگل است. به محض نوشتن عبارت در کادر جست‌وجو، گوگل با استفاده از تکمیل خودکار یا Autocomplete، شروع به نشان‌دادن عبارات پیشنهادی به شما می‌کند. قابلیت تکمیل خودکار یا تکمیل کلمه، ادامه عبارتی که کاربر در حال تایپ آن است را پیش‌بینی می‌کند.

در کادر ایجاد شده، کلمات‌ کلیدی طولانی مرتبط با موضوع خود را پیدا کنید. برای یافتن کلمات کلیدی دم‌بلند بیشتر و متنوع‌تر، سراغ people also ask و searches related to هم بروید. در این دو بخش، معمولاً به کلمات کلیدی به‌دردبخوری برمی‌خورید. روش دیگر برای یافتن کلمات کلیدی دم بلند، جست‌وجوی کلماتی است که رقبای شما با آن‌ها رتبه کسب می‌کنند.

یک راه عالی دیگر، برای پیداکردن کلمات کلیدی longtail، خواندن ذهن مخاطبان است. منظورمان رمالی نیست! همین که ببینید آن‌ها چطور فکر می‌کنند و محصولات و خدمات مورد نیاز خود را چگونه جست‌وجو می‌کنند، کافی است. زبان جست‌وجوی آن‌ها را بیاموزید. ببینید عبارت را چگونه بیان می‌کنند.

برای این کار، سری به فروم‌ها و انجمن‌های آنلاین بزنید. بخش‌های مرتبط با حوزه کاری خود را زیرورو کنید. بررسی کنید که مخاطبان شما، چه سوالاتی دارند و از چه کلمات و اصطلاحاتی استفاده می‌کنند. از فیسبوک، اینستاگرام و توییتر غافل نشوید. شبکه‌های اجتماعی هیچ‌وقت شما را دست‌خالی نخواهند گذاشت.

بهترین راه حرف زدن با مخاطبان و مشتریان است، از آن‌ها بخواهید مشکلات و سوالاتشان را مستقیماً با شما مطرح کنند.

کلمات کلیدی longtail چه تأثیری در سئو دارند؟

حدود ۷۰% از کل ترافیک جست‌وجو از طریق کلمات کلیدی دم‌بلند ایجاد می‌شود. بنابراین، اگر کلمات کلیدی طولانی بخشی از استراتژی سئوی شما نباشد، فرصت ارزشمندی که مخاطبان هدف را به سوی شما سرازیر می‌کند را از دست می‌دهید. پس اگر به فکر گرفتن مشاوره سئو هستید، از او بخواهید برای استراتژی Long Tail سایت‌تان برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد.

کلمه کلیدی دم درازمیزان رقابت کلمات کلیدی longtail و کوتاه

بیایید ببینیم کلمات کلیدی longtail چه اثراتی بر مولفه‌های مهم سئو همچون جذب مخاطب، میزان رقابت، نرخ تبدیل و همچنین هزینه‌ها می‌گذارند.

جذب مخاطب هدف

کلمات‌ کلیدی دم‌بلند برخلاف کلمات کلیدی دم‌کوتاه با هدف و انگیزه خاصی جست‌وجو می‌شوند. از آن‌جایی که با مثال درک هر مفهومی ساده‌تر است، این دفعه هم با یک مثال شروع می‌کنیم:

«سیستم تهویه مطبوع» یک کلمه کلیدی دم‌کوتاه است. هر کاربری از جست‌وجوی این عبارت منظور و هدف متفاوتی دارد. از جمله:

  • سیستم تهویه مطبوع چیست؟
  • چه نوع سیستم‌های تهویه مطبوعی وجود دارد؟
  • سیستم تهویه مطبوع چطور کار می‌کند؟
  • کدام سیستم تهویه مطبوع به‌کار من می‌آید؟
  • میانگین قیمت سیستم تهویه مطبوع چقدر است؟
  • اجزای سازنده سیستم تهویه مطبوع چیست؟
  • سیستم تهویه مطبوع کجا فروخته می‌شود؟
  • بهترین برند سیستم تهویه مطبوع کدام است؟

هرکدام از این کلمات کلیدی دم‌بلند، محتوای متفاوتی را می‌طلبد. دلیلی هم ندارد که کاربر، جواب همه آن‌ها را بخواهد یا قصد داشته باشد، یک سیستم تهویه مطبوع بخرد. شاید فقط دنبال اطلاعات کلی یا جزئی است. این‌که شما نمی‌دانید دقیقاً مخاطب شما در جست‌وجوی چه چیزی است، کمی کار را سخت می‌کند. اما یادتان هست درباره نحوه پیداکردن کلمات کلیدی دم‌بلند چه گفتیم؟ قرار شد، هر وقت کارتان گره خورد سراغ مشتریانتان بروید. احتمالاً گذاشتن یک جعبه از من بپرس (Ask me) در استوری اینستاگرام، کارتان را راه بیندازد.

دانستن انگیزه کاربران، تیم بازاریابی دیجیتال را قادر می‌سازد یک استراتژی سئوی طولانی‌مدت تدوین کنند، تا به سوالات و مشکلاتی پاسخ‌ دهند که کاربر توسط کلمات کلیدی longtail مطرح می‌‌کند. تمرکز بر کلمات کلیدی طولانی، به شما در جذب مخاطبانی که می‌دانند چه می‌خواهند، کمک‌ می‌کند.

میزان رقابت

وقتی یک کلمه کلیدی چندین هدف مختلف (یا حتی چندین معنی) دارد، برای تولید محتوای باکیفیت سر آن دعواست. چون استفاده از این کلمات، ترافیک زیادی را به‌سمت سایت‌ها روانه می‌کند. البته ماجرا به همین سادگی نیست و نباید نقش سایر فاکتورهای سئو و الگوریتم‌های گوگل را دست‌ کم گرفت.

بنابراین برای رقابت روی کلمات کلیدی پرمتقاضی، خودتان را به آب‌وآتش نزنید. چون ممکن است به نتیجه دلخواهتان نرسید. مثلاً اگر درباره سئو، تولید محتوا می‌کنید و هدف شما ثبت ایمیل مخاطب برای خبرنامه است، از کلمات کلیدی کلی مانند سئوی اینستاگرام یا سئوی تولید محتوا، استفاده نکنید.

علاوه‌بر همه این حرف‌ها، کلمات‌ کلیدی longtail، معمولاً طیف وسیعی از معانی و حوزه‌ها را دربر می‌گیرند. بنابراین، زمین بازی شما بزرگتر از وقتی می‌شود که فقط با هم‌صنفان خود رقابت می‌کنید. از آن‌جایی که کلمات کلیدی دم‌بلند جستجوی کمتر و اهداف محدودتری دارند، شانس شما را برای دیده‌شدن بیشتر می‌کنند.

چون ممکن است رقبای قَدَرِ شما اصلاً از این کلمات کلیدی برای بهینه‌ سازی نرخ تبدیل سایت خود استفاده نکنند. این بدان معناست که برای رتبه‌گیری چالش کمتری خواهید داشت. در نتیجه، سایت شما برای کلمات‌ کلیدی کم‌رقابت و باارزش، در صفحه اول نتایج جست‌وجو قرار می‌گیرد.

پیدا کردن کلمات کلیدی longtailاز autocomplete گوگل می‌توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی longtail استفاده کنید. 

نرخ تبدیل

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که یک موضوعی را در گوگل جست‌وجو کردید و بی‌ربط‌‌‌ترین محتوای ممکن را دیده‌اید. این‌جور مواقع چه‌کار می‌کنید؟ روی سایت کلیک می‌کنید؟ معلوم است که نه! هیچ کاربری روی سایتی که با جست‌وجوی او بی‌ربط باشد، کلیک نمی‌کند. کاربری که دنبال دستور تهیه لوبیا پلو با لوبیا سبز می‌گردد، انتظار دیدن محتوایی درباره نحوه کشت لوبیا سبز را ندارد.

برای همین هم روی لینک شما کلیک نمی‌کند. در این سناریو، شما سایت خود را برای یک کلمه کلیدی، بهینه می‌کنید، که حتی نتیجه‌ای به شما نمی‌دهد. (اگر نمی‌دانید نرخ تبدیل یا همان conversion Rate چیست و چه اهمیتی دارد، خواندن این مطلب را در اولویت قرار بدهید).

مزیت بعدی کلمات کلیدی دم‌بلند در مقایسه با کلمات کلیدی دم‌کوتاه، سرمایه‌گذاری بلندمدت است. با کمک کلمات کلیدی longtail، نرخ تبدیلی بیش از ۳۵% به‌دست می‌آورید. با بهینه‌سازی سایت خود برای عبارات مرتبط‌تر، در حال رقابت و رتبه‌گیری برای کلمات کلیدی هستید که بیشترین ارزش را برای کسب‌وکار شما دارند.حتی ممکن است روزی پرچم‌دار تولید محتوای صنعت خود شوید.

هزینه‌های بازاریابی دیجیتال

حجم جستجوی بالا و رقابت تنگاتنگ برای کسب رتبه از کلمات ‌کلیدی shorttail، هزینه بسیار زیادی دارد. زیرا تیم سئو برای حفظ رتبه‌بندی نیاز به زمان بیشتری دارد. در برخی مواقع، پول و وقت خود را برای به‌دست‌آوردن یک نتیجه غیرمنطقی خرج می‌کنید. کلمات کلیدی longtail، بهینه‌سازی و حفظ رتبه در نتایج جست‌وجو را آسان‌تر می‌کند.

بهترین قسمت آن، صرف وقت روی کلمات کلیدی است که نرخ تبدیل بالاتری ارائه می‌دهند. این به‌معنای بازگشت سرمایه‌ای است که تیم بازاریابی دیجیتال شما می‌تواند برای رشد استراتژی محتوا یا SEO هزینه کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای این‌که در وقت، انرژی و هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید، برای کسب‌وکارتان مشاوره دیجیتال مارکتینگ بگیرید. همچنین برای رشد و بهینه سازی وبسایتتان در موتور های جستجو، از خدمات سئو سایت منتوریکس بهره مند شوید.

آیا همین که از کلمات کلیدی دم بلند استفاده کنیم، کافی است؟

به‌طور کلی، کلمات‌ کلیدی دم‌بلند، تاثیر بدی در سئوی سایت شما نمی‌گذارند اما همیشه هم قرار نیست باعث اوج گرفتن شما شوند. منظورمان این است که رتبه‌گرفتن با کلمات کلیدی longtail که از قضا مهجور هم هستند، لزوماً از کلمات کلیدی shorttail با حجم جست‌وجوی زیاد، آسان‌تر نیست. چون خیلی وقت‌ها گوگل همان نتایجی را با جست‌وجوی کلمات کلیدی طولانی نشان می‌دهد، که برای کلمات‌ کلیدی کوتاه فهرست می‌کند.

سخن پایانی

هدف این مقاله، بررسی نحوه برخورد گوگل با کلمات‌کلیدی طولانی بود. توجه به این جزئیات به شما کمک می کند تا به طور موثر، انواع مختلف کلمات کلیدی دم‌بلند را هدف قرار دهید و سهم بیشتری از ترافیک موتورهای جست‌وجوگر داشته باشید. چون روزبه‌روز به تعداد کاربرانی که برای کشف محصولات و خدمات جدید به موتورهای جست‌وجوگر هجوم می‌آورند، بیشتر می‌شود.

دانستن هر نکته‌ای در زمینه سئو، شما را برای استراتژی بازاریابی دیجیتال تجهیز می‌کند. اما خیالتان راحت باشد! استراتژی قرص و محکم و هوشمندانه شما را به سرمنزل مقصود که همان ترافیک بیشتر است، می‌رساند.

اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، مطالب «6 ابزار رایگان keyword research» و «استراتژی سئو چیست؟» را هم بخوانید.

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف