با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

مزرعه لینک (Link-Farm) چیست و آیا خطرناک است؟

سپیده برون
سپیده برون
13:00، 1401/03/05
مزرعه لینک (Link-Farm) چیست و آیا خطرناک است؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

مزرعه لینک (Link-Farm) چیست و آیا خطرناک است؟


اوایل دهه ۹۰ شمسی، لینک‌ دادن و گرفتن در بلاگستان فارسی خیلی روی بورس بود. اگر یک وبلا‌گ‌نویس پرطرفدار لینک محتوای شما را در وبلاگش قرار می‌داد، دیگر نانتان در روغن بود. برای گوگل هم رد و بدل کردن لینک حکم چک سفید امضاء را دارد. حتی یک زمانی صفحاتی با تعداد لینک‌های ورودی زیاد، صدرنشین صفحه نتایج جست‌وجو می‌شدند. شما هم شنیده‌اید با ساخت مزرعه لینک می‌شود یک شبه راه صد ساله را رفت؟ دنبال لینک‌های کیلویی برای بیشتر به چشم گوگل آمدن هستید؟ دست نگهدارید! اول داستان مزرعه لینک را کامل بخوانید و بعد تصمیم بگیرد.

مزرعه لینک از کجا آمد؟

در گذشته الگوریتم امتیازدهی گوگل، به‌نحوی طراحی شده بود که صفحات را براساس لینک‌های ورودی ارزش‌گذاری می‌کرد. ایده گوگل این بود که وبسایت‌ها با لینک کردن صفحات باکیفیت و منحصربه‌فرد به اشتراک‌گذاری محتوای مفید کمک کنند. در جهان خیالی که گوگل برای خود تصور کرده بود وبسایت‌های معتبر و مشهور به سایت‌های تازه‌کاری که حرفی برای گفتن داشتند برای یافتن مخاطب کمک می‌کردند.

اما از آنجایی که مهم‌ترین مسأله برای سیستم PageRank گوگل، در سئو سایت تعداد لینک‌های ورودی بود، تولید محتوای باکیفیت نه تنها اهمیت خود را از دست داد بلکه لینک‌سازی هزینه کمتری در مقایسه با تولید محتوای منحصربه‌فرد داشت. بنابراین بستر شیره مالیدن بر سر گوگل فراهم شد.

پیج رنک یا PR رتبه‌‌ای بین صفر تا ده است که به هر وبسایت اختصاص داده می‌شود. هر چقدر این عدد به ده نزدیک‌تر باشد نشان‌دهنده تعداد بیشتر لینک‌های ورودی به آن صفحه است.

مدیران برخی سایت‌ها برای پیج رنک بالاتر با تبادل لینک‌های نه‌چندان باکیفیت به لینک‌سازی شبکه‌ای روی آوردند. هدف آن‌ها این بود که با گول زدن گوگل سریع‌تر دیده شوند و بازدید بیشتری بگیرند. دستکاری موتورهای جست‌وجوگر به این شیوه باعث کسب جایگاه بهتر نسبت به سایت‌هایی می‌شد که محتوای مفید منتشر می‌کردند و ماجرای مزرعه لینک (Link Farm) هم از همین جا شروع شد.

مزرعه لینک چیست؟؟ماهیت مزرعه لینک

اگر مدیر کسب‌وکار هستید و می‌خواهید با روش‌های اصولی رتبه‌ی وب‌سایتتان را افزایش دهید، گرفتن مشاوره دیجیتال مارکتینگ معتبر از اولین قدم‌هاست. مشاور دیجیتال مارکتینگ و سئوی خبره، مشاوری‌ست که از همان ابتدا حقایق را به شما بگوید و وقت و هزینه‌ی شما را با چنین روش‌هایی هدر ندهد.

مزرعه لینک دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟

مزرعه لینک به شبکه‌ای از وبسایت‌ها گفته می‌شود که به صورت ضربدری یا مشترک به ‌یکدیگر لینک می‌دهند. لینک‌های مزرعه لینک را می‌توان خرید یا با راه‌اندازی وبسایت‌های ثالث ایجاد کرد. تصور کنید به تازگی یک سایت در زمینه مد و لباس راه‌اندازی کرده‌اید. به‌جای وقت گذاشتن روی محتوا، بازاریابی و شبکه‌سازی حقیقی دوست دارید هر چه زودتر به صفحه اول نتایج جست‌وجو راه پیدا کنید.

بنابراین سراغ تکنیک‌های سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) می‌روید. مزرعه لینک یکی از این متدهاست که مدیران وب بااستفاده از آن لینک‌های مصنوعی و فیک دریافت می‌کنند. مزرعه لینک انواع مختلفی دارد اما به‌طور کلی در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند:

مزرعه لینک و سئو کلاه سیاهمزرعه سیاه از کارهایی است که در سئوی کلاه سیاه انجام می‌شود. 

مزرعه لینک دستی (Manual link farm)

در اینترنت بازار فروش لینک ارزان، حسابی داغ است. مدیران وبسایت‌ها با پرداخت مبلغ کم عضو یکی از این سایت‌ها می‌شوند به امید این‌که جایگاه خود را در رتبه‌بندی گوگل بهبود دهند. با کمک سایت‌های فروش مزرعه لینک در زمان کمی می‌توانید چند صد بک‌لینک دریافت کنید.

مزرعه لینک غیر دستی (Non – manual link farm)

بعضی از مدیران وبسایت‌ها خود دست به‌کار شده و بلاگ و سایت‌های مختلفی را تنها با هدف قرار دادن لینک صفحات سایت اصلی، راه‌اندازی می‌کنند. این روش باعث می‌شود رتبه سایت‌ اصلی در مدت زمان کوتاهی بالا رود. اما زمانی که گوگل متوجه مزرعه لینک بودن سایت لینک دهنده شود، همه وبسایت‌ها را جریمه می‌کند.

به این دسته از وبلاگ‌ها اصطلاحاً private blog network (PBN) گفته می‌شود. شبکه بلاگ خصوصی مجموعه‌ بلاگ متصل به‌ هم یا متصل به یک شرکت است. هدف از چنین شبکه‌ای معمولاً تبلیغ وبلاگ‌های دیگر در همان شبکه و در نتیجه افزایش رتبه در موتور جست‌وجو یا درآمد حاصل از تبلیغات آنلاین در وبلاگ‌هاست.

وبسایت حاوی مزرعه لینک چه آینده‌ای دارد؟

همانطور که می‌دانید گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوگر در جهان الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود را به‌طور پیوسته به‌روز می‌کند. چندین سال است که دست سایت‌هایی که با کمک مزرعه لینک و روش‌های لینک‌سازی مصنوعی در صفحه اول نتایج (SERP) قرار می‌گیرند، برای گوگل رو شده. اگر در سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ تازه‌کار هستید باید بدانید که مزرعه لینک رتبه‌بندی و اعتبار سایت شما را نابود می‌کند.

حتی ممکن است گوگل سایت یا صفحات شما را به‌طور کامل از نتایج جست‌وجوی ارگانیک حذف کند. در چند سال گذشته، هزاران وبسایت که از سیستم لینک‌دهی مزرعه لینک استفاده کردند، توسط گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو جریمه شده‌اند. اکنون گوگل به طور شفاف اعلام کرده است که مزرعه لینک و روش‌هایی مانند خرید لینک، لینک‌سازی متقابل و... خلاف دستورالعمل گوگل وبمستر و یک استراتژی بی‌فایده برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجوست. 

الگوریتم پنگوئن و مزرعه لینکالگوریتم پنگوئن گوگل مسئول رسیدگی به لینک‌های خوب و بد است. منبع تصویر: ahrefs

برای یادگیری درست و اصولی دیجیتال مارکتینگ، توصیه می‌کنیم در دوره دیجیتال مارکتینگ معتبر ثبت‌نام کنید و قبل از شرکت در هر دوره تحقیقات لازم و کافی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: الگوریتم‌های گوگل چه بود و چه شد؟

مزرعه لینک چه تأثیری روی سئو و رتبه سایت دارد؟

گوگل به محض شناسایی مزرعه لینک یا شبکه‌ وبلاگی متصل، رتبه سایت و سئو سایت را مورد هدف قرار می‌دهد. از آنجایی که احتمال جریمه وجود دارد، ارزش ندارد که برای ارتقای رتبه وبسایت از مزرعه لینک استفاده کنید. زمانی که تعداد لینک‌های ورودی بی‌کیفیت را کاهش می‌دهید، رتبه سایت موقتاً افت پیدا می‌کند.

البته تجربه کاهش رتبه کم‌هزینه‌تر از مجازات گوگل است. زیرا جریمه‌ای که گوگل برای شما در نظر می‌گیرد چیزی نیست که بتوانید به‌راحتی آن را پیش‌بینی کنید. نوع مجازات به بزرگی دامنه و میزان پیچیدگی مزرعه لینک بستگی دارد. اگر شبکه لینک‌دهی به‌طور قابل توجهی گسترده باشد، وبسایت با خطر مسدودیت دائمی روبه‌روست. علاوه‌ بر این ممکن است گوگل تصمیم بگیرد محتوای شما را از ایندکس خود بیرون بیاورد. موتورهای جست‌وجوگر روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند و به‌آسانی سایت‌های مزرعه لینک را از نتایج جست‌وجوی خود حذف می‌کنند.

در سیستم اعتباردهی گوگل، بک‌لینک، فاکتوری تعیین‌کننده است. بنابراین می‌توانید روی لینک‌بیلدینگ (Link Building) به عنوان راهی خوب برای محبوب‌تر نشان دادن وبسایتتان حساب کنید. البته همه بک‌لینک‌ها به یک اندازه مورد توجه گوگل قرار نمی‌گیرند. لینک‌هایی که از صفحات مرتبط و معتبر به‌یکدیگر پیوند داده می‌شوند بیش از لینک‌های نامرتبط مورد لطف گوگل قرار می‌گیرند.

از نظر گوگل لینک باکیفیت لینکی است که به وبسایت‌های مفید، مرتبط و منحصربه‌فرد داده شود. در واقع گوگل دوست ندارد به کار بی‌زحمت مزد بدهد. بنابراین تولید محتوای اصولی و ناب ارزش بیشتری خلق می‌کند.

لینک های بدلینک‌های بد چه لینک‌هایی هستند؟

چطور لینک خوب را از ‌لینک بد تشخیص دهیم؟

گاهی افراد برای کسب رتبه بهتر در کلمات کلیدی خاصی و قرارگیری در نتایج جست‌وجوی ارگانیک، سعی می‌کنند سر گوگل شیره بمالند.  Link schemes به مجموعه اقدامات عمدی یا سهوی مدیران وبسایت برخلاف دستورالعمل‌های گوگل وبمستر گفته می‌شود. بسیاری از تازه‌واردان دنیای سئو توانایی تشخیص لینک‌های باکیفیت را ندارند. آن‌ها نمی‌دانند که اشتباهات لینک‌سازی می‌تواند آسیب جدی به رتبه سایت در گوگل وارد کند.

بیایید برخی از اقدامات نادرستی که گوگل در دسته Link schemes قرار می‌دهد را بررسی کنیم:

  1. تبادل لینک برای صفحات خدمات یا محصولات
  2. خرید و فروش لینک‌
  3. لینک‌دهی انبوه برای یک کلمه کلیدی خاص
  4. استفاده بیش از حد از انکر تکست (متن لنگر) حاوی کلمات کلیدی در مقالات و پست‌های مهمان

راه‌های بسیاری وجود دارد که گوگل متوجه می‌شود لینک‌های شما از نوع Link schemes است. اگر فکر می‌کنید روش مورد استفاده شما دستورالعمل گوگل وبمستر را نقض می‌کند فوراً به بخش گزارش لینک سرچ کنسول گوگل بروید و هر چه سریع‌تر آن را حذف کنید. منتظر واکنش گوگل به لینک‌ها نمانید چون نمی‌دانید چه چیزی در انتظار شماست. هر چه زودتر از شر آن‌ها خلاص شوید، بهتر است. اما چطور از دست مزرعه لینک راحت شویم؟

خلاص شدن از شر مزرعه لینک در ۶ قدم

اگر به هر دلیلی قبلا از مزرعه لینک استفاده می‌کردید قبل از این‌که مورد غضب گوگل واقع شوید سایتتان را نجات دهید.

  1. قدم اول: متوقف کردن همه فعالیت‌های مرتبط با مزرعه لینک
  2. قدم دوم: حذف لینک‌های خروجی
  3. قدم سوم: پیدا کردن تمام لینک‌های تبادلی و PBN
  4. قدم چهارم: با ابزارهای موسوم به Disavow ارتباط خود را با این لینک‌ها قطع کنید
  5. قدم پنجم: لینک کردن برخی از مقالات آموزنده و جذاب به یکدیگر
  6. قدم ششم: اگر قبلا توسط گوگل مجازات شده‌اید باید این مرحله را نیز انجام دهید. در غیر این صورت اقدامات قبلی کافی است. پس از انجام مراحل قبلی بااستفاده از Search Console Tools از گوگل درخواست تجدید نظر کنید.

همه بک‌لینک‌ها مزرعه لینک نیستند

بک‌لینک به ویژه برای سئو ارزش زیادی دارد، چرا که مانند رای اعتمادی‌ست که یک سایت به سایت دیگر می‌دهد. در واقع بک‌لینک سیگنال مثبتی‌ست که از طرف سایت‌های تاییدکننده محتوای شما به موتور جست‌وجو داده می‌شود. اگر تعدادی سایت باکیفیت به محتوای شما لینک دهند، گوگل نتیجه می‌گیرد محتوای شما ارزش قرارگیری در SERP را دارد. بنابراین به‌دست آوردن این بک‌لینک‌ها تاثیر مثبتی در جایگاه شما می‌گذارد. برخی از بک‌لینک‌ها ذاتاً از بقیه ارزش بیشتری دارند. گرفتن لینک از سایت‌های معتبر، محبوب و پرمخاطب قطعاً نتیجه یکسانی با لینک‌هایی که از سایت‌های ناشناخته و نامربوط می‌گیرید به شما نمی‌دهد.

تفاوت لینک سالم و لینک بدتفاوت بازدید صفحات در لینک‌های سالم و لینک‌های بد که از مزرعه لینک آمدند. 

در شبکه‌های اجتماعی می‌توان لینک‌های واقعی و جالب ایجاد کرد. وبلاگ‌نویسی مهمان هم روشی عالی برای گرفتن لینک از سایت ثالث باکیفیت است. از آنجایی که هدف از این کار افزایش آگاهی مخاطب و خلق ارزش در فضای وب است از جمله اقدامات سئوی کلاه سفید (White Hat SEO) محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

کوتاه سخن این‌که مزرعه لینک از نظر گوگل عملی غیراخلاقی و مردود محسوب می‌شود. چرا که این کار سرقت ترافیک سایت‌هایی‌ست که واقعاً برای محتوایشان تلاش می‌کنند. بنابراین اگر رتبه بالایی در نتایج جست‌وجوی گوگل می‌خواهید باید از مزرعه لینک فاصله بگیرید. بهتر است تا بجای مراجعه به روش های اشتباه در سئو وبسایت، از خدمات سئو معتبر و مناسب بهره مند شوید.

گوگل می‌خواهد که با بیشترین سرعت ممکن دقیق‌ترین و جامع‌ترین اطلاعات در دسترس همه افراد باشد. به کمک لینک، صفحات به‌هم متصل و منابع به‌اشتراک گذاشته می‌شوند و هر کس به‌راحتی می‌تواند ایده‌های تازه را بخواند. به همین دلیل هم مزرعه لینک که اساس آن لینک‌های تصلدفی و نامرتبط است، موجب می‌شود به‌وسیله همان آسانسوری که بالا رفتید با قدرت بسیار سقوط کنید. اگر نمی‌دانید از کجا لینک‌سازی را شروع کنید، سراغ وبسایت‌هایی بروید که در حوزه کسب‌وکار و صنعت شما فعالیت می‌کنند. چند نمونه محتوای بک‌لینک شده را پیدا کنید و از همین امروز تولید محتوای خلاقانه و اصولی را در دستور کار خود قرار دهید.

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف