با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

دونیت مارکتینگ چیست؟ {از کجا آمد؟ + فرهنگ دونیت در ایران}

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
12:37، 1401/01/16
دونیت مارکتینگ چیست؟ {از کجا آمد؟ + فرهنگ دونیت در ایران}
6 رای    میانگین 3.7/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

دونیت مارکتینگ چیست؟ {از کجا آمد؟ + فرهنگ دونیت در ایران}


در گذشته حمایت از سازمان یا هنرمندی که دوستش دارید، تنها با خرید محصولات آن‌ها بود، اما رفته رفته شکل بازی تغییر کرد، چون اینترنت همه چیز را تغییر داد، به همین علت روش جدیدی برای حمایت از هنرمندان با نام Donate به وجود آمد که سبک جدیدی از سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding) را ارائه می‌کرد. در این مطلب قصد داریم بگوییم دونیت مارکتینگ چیست و چگونه از آن برای پیشرفت و بهبود کار خود استفاده کنیم.

دونیت (Donate) از کجا آمد؟

دونیت یا همان حمایت به صورت امروزی از کجا آمد؟ چرا با صدقه دادن فرق دارد؟ چند وقت پیش مسابقات موسیقی یوروویژن برگزار شد و گروه Maneskin از ایتالیا توانست برنده مسابقات شود. این گروه نیز از حمایت هواداران خود به خوبی استفاده کرد، اما اولین گروهی که توانست دونیت مارکتینگ کند و دونیت را به شکل امروزی اجرا کند گروه موسیقی Marillion بود. اعضای این گروه در سال 1997 در اینترنت گفتند که نیاز به 60 هزار دلار برای اجرای کنسرت دارند. طرفداران ان‌ها نیز در جواب گفتند چرا ما از شما حمایت نکنیم و این 60 هزار دلار را جمع نکنیم. تمام! همین‌جا دونیت به وجود آمد. اما گروه Marillion برای اینکه بتوانند دونیت یا حمایت مالی خود را بگیرند از روش دیگر دیجیتال مارکتینگ استفاده کردند، یعنی ایمیل مارکتینگ! شاید بگویید ایمیل مارکتینگ دیگر جواب نمی‌دهد، اما در اشتباه هستید، حداقل برای گروه Marillion کاملا جواب داده است. پس از به وجود آمدن دونیت و دونیت مارکتینگ، فرهنگش کاملا در میان مردم جهان جا افتاد، ولی در ایران سوتفاهم‌هایی درباره دونیت وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

دونیت مارکتینگ چیست

دونیت مارکتینگ چیست؟

دونیت مارکتینگ تعریف خاصی ندارد و نمی‌شود روی آن تعریفی گذاشت. به صورت ساده حمایت مالی شما از هنرمندی که دوستش دارید، هدفی که ان را دنبال می‌کنید، سازمانی که می‌تواند در جهان تغییر ایجاد کند و... است. در دونیت هیچ زور و اجباری وجود ندارد و شما اگر دلتان بخواهد این حمایت مالی را انجام می‌دهید. این حمایت مالی می‌تواند از چند هزار تومان تا چند میلیارد تومان باشد و معمولا سقف خاصی ندارد. گاهی برخی از تولید کنندگان محتوا در ازای دونیت شما خدماتی را ارائه می‌دهند و سقف خاصی برای دونیت شما قرار می‌دهند. اما دونیت مارکتینگ چیست و چرا تولید کنندکان محتوا از آن استفاده می‌کنند؟



به زبان ساده حمایت مالی از کسانی که دوست دارید ارزش آفرینی کنند.


تصور کنید که شما یک استریمر هستید یا در یوتیوب تولید محتوا می‌کنید و یا سایتی دارید که مطالب مفیدی تولید می‌کنید، اما در اوایل سرمایه خاصی برای ادامه کار ندارید و تجهیزات شما بسیار اولیه است. پس از اینکه مخاطبان خود را پیدا کردید و به قول معروف کارتان روی موج خروشان دریا افتاد، برای پیشرفت کار و ارائه بهترین کیفیت نیاز به حمایت مالی دارید. مخاطبان شما می‌توانند برای دیدن پتانسیل بالای شما و تولید محتوای با کیفیت‌تر از شما حمایت مالی یا دونیت کنند. دونیت مارکتینگ یک موقعیت برد-برد برای مخاطبان و تولیدکنندگان محتواست.

با شرکت در دوره بازاریابی محتوا از مجموعه دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بر اصول دیجیتال مارکتینگ مسلط شوید.

چند مدل دونیت داریم؟

بعد از این‌که فهمیدیم دونیت چیست حالا باید بدانیم چند مدل دونیت داریم و معمولا در کجا از این نوع دونیت مارکتینگ استفاده می‌شود.

دونیت آزاد

در این نوع دونیت که معمولا هنرمندان و استریمرها استفاده می‌کنند هیچ سقفی برای دونیت شما وجود ندارد. یعنی شما می‌توانید هر چقدر که دلتان می‌خواهد حمایت کنید یا اصلا این کار را انجام ندهید. استریمرهای توییچ و یوتیوب از این نوع استفاده می‌کنند.

دونیت برای خیریه یا یک هدف مشخص

بسیاری از افراد برای خیریه استریم می‌کنند و دونیت‌های شما را به خیریه می‌دهند. برای مثال میا پلیز (Mia plays) از یوتیوبرهای معروف، تنها در 2 ساعت توانست 40 میلیون تومان دونیت برای خیریه جمع آوری کند. البته این روش فقط برای استریم نیست، بلکه سازمانی ممکن است برای هدفی مانند کمک به کودکان سرطانی حمایت مالی شما را جمع کنند.

دونیت مارکتینگ چیست

دونیت همراه با هدیه (پاداش)

این مدل از دونیت یا سرمایه گذاری جمعی معمولا در سایت‌هایی مانند کیک استارتر دیده می‌شود. در این نوع از دونیت مارکتینگ، سازمان‌ها، هنرمندان و تولید کنندگان محتوا در ازای سقفی از دونیت کار خاصی را برای شما انجام می‌دهند یا هدیه‌ای را برای شما می‌فرستند. یک طراح سایت را فرض کنید که برای خرید یک سیستم گرافیکی قدرتمند نیازمند حمایت مالی است. او سقف خود را 30 میلیون تومان تعیین می‌کند، اما گزینه‌هایی برای دونیت انتخاب می‌کند. 1. در ازای 30 هزار تومان دونیت، یک کارت پستال دریافت می‌کنید. 2. در ازای 500 هزار تومان حمایت مالی، یک جلسه مشاوره برای شما می‌گذارد. 3. در ازای 2 میلیون تومان دونیت یک وبسایت ساده تک برگی ساخته خواهد شد.

در این مدل شما می‌توانید یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید و دونیت خود را انجام دهید و در قبالش هدایا و سرویس خود را دریافت کنید. باید توجه داشته باشید که اگر دونیت به سقف 30 میلیون تومان برسد، شما این خدمات را دریافت خواهید کرد، اگر نرسد، این پروژه در واقع شکست خورده است.

دونیت و وضعیت دونیت مارکتینگ در ایران

از کودکی ما را با آموزه‌هایی چون صدقه دادن و کمک کردن به مردم بزرگ کردند. معمولا این صدقه و کمک‌ها همراه با ترحم و دلسوزی است، چون این هزینه‌هایی که انجام می‌شود به افراد فقیر و کم‌توان مالی می‌رسند و بدون هیچ چشم‌داشتی است. به همین دلیل مردم دونیت کردن را با صدقه دادن اشتباه می‌گیرند و حس خوبی درباره دونیت ندارند، چون فکر می‌کنند تولید کنندگان محتوا با این سیستم و دستگاه‌ها فقیر نیستند و دارند از مردم کلاهبرداری می‌کنند، در صورتی که دونیت کاملا به تصمیم شما بستگی دارد که این کار را انجام دهید یا خیر؟

دونیت مارکتینگ

در واقع در دونیت کردن، شما از کار یک نفر حمایت می‌کنید تا بتواند خود را پیشرفت دهد و کارهای بهتری را ارائه کند. برای مثال موسیقی خیابانی را در نظر بگیرید. شخصی در گوشه خیابان گیتار خود را زیر بغل زده است و آهنگ می‌نوازد، شما برای حمایت مبلغی را برای هنرش پرداخت می‌کنید تا بتواند با آن پول گتار بهتری بخرد یا برنامه‌های کنسرت یا ضبط آلبوم را بچیند. حمایت شما باعث انگیزه مضاعف برای آن گیتاریست می‌شود که به راهش ادامه دهد و همچنان با موسیقی ارزش آفرینی کند.

البته با عوض شدن نسل و آشنایی بیشتر نسل جدید با اینترنت، دونیت در میان مردم ایران به خوبی جا افتاده است. همانطور که بسیاری از استریمرهای معروف ایرانی می‌گویند کسانی که دونیت می‌کنند معمولا از نسل جدید و دهه 80 و 70 شمسی هستند که بیشتر با تکنولوژی آشنا هستند. هر جند افرادی که با این حوزه آشنایی دارند هم دست به حمایت مالی می‌زنند.



پرسپولیس و استقلال که تیم‌های مطرح پایتخت هستند نیز گاهی از دونیت مارکتینگ استفاده می‌کنند.


چرا باید دونیت کنیم؟

گفتیم که دونیت کردن یک کار دلخواهی است و کاملا دست شماست که مبلغی را به عنوان حمایت مالی بپردازید، اما براساس تحقیقات بسیاری که درباره این کار شده است دونیت باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و احساس رضایت بیشتری داشته باشید. در زیر بیشتر درباره اینکه چرا باید Donate کنیم پرداختیم.

  1. حس رضایت نسبت به خود

براساس تحقیقات کلی میلر در ملتی که کمک و حمایت مالی از دیگران وجود دارد، شادی بیشتری نسبت به ملتی که در آن دونیت انجام نمی‌شود، وجود دارد. این یعنی افراد با دونیت و حمایت مالی از دیگران احساس می‌کنند تغییری در این دنیا به وجود آوردند و به یک فرد کمک کردند که به آرزوهایش برسد. این حسی است که نمی‌توان انکار کرد.

  1. موقعیت برد-برد

در بالا گفتیم که دونیت یک موقعیت برد-برد است. در اینجا خواهیم گفت چرا؟ تصور کنید شما استریمری را دوست دارید و از تماشای بازی کردن آن لذت می‌برید. برای مثال چند استریمر معروف مانند نینجا، پوکیمانه، پیودی‌پای، کورپس هازبند، ksi، مستر بیست، مستر دیسرسپکت یا استریمرهای معروف مانند فرشاد سایلنت، میا پلیز، آریا کئوکسر. این افراد در ابتدای کار این دوربین و سیستم بسیار خوب را نداشتند و با وسایل ابتدایی کار خود را شروع می‌کردند. برای مثال کوثر یا همان تاکسیک گرل استریم‌های خود را از کافی نت دوستش شروع کرده است. حمایت مالی شما از افرادی که کارشان را دوست دارید باعث می‌شود ان‌ها بتوانند خود را ارتقا بدهند و کارهای با کیفیت‌تری را به شما عرضه کنند. اینجا همان موقیعت برد برد است. استریمر به وسایل پیشرفت کار خود رسیده است و شما هم به محتوای با کیفیت‌تر از موضوعی که دوستش دارید.

دونیت مارکتینگ 2

  1. عدالت در جامعه

می‌توان گفت شما با این کارتان سرمایه را در جامعه گسترش می‌دید و باعث گردش مالی می‌شوید. همچنین عدالت در جامعه نیز افزایش می‌یابد و منابع به صورت مشخصی پخش می‌شود. برای مثال تولیدکنندگان هزینه و وقت زیادی می‌گذارند تا ارزش آفرینی کنند و به صورت رایگان در اختیار جامعه بگذارند، به همین دلیل نیاز به حمایت دارند تا بتوانند این کار را به صورت مداوم انجام دهند و آموزش‌ها را رایگان برای کسانی که دسترسی به آموزش‌های عالی ندارند، بسازند.

سخن آخر 

اگر بخواهیم درباره این‌که دونیت مارکتینگ چه تاثیری بر مردم و تولید کنندگان محتوا دارند، صحبت کنیم باید تا دو قدم مانده به صبح بیدار بمانیم. دونیت مارکتینگ که از روش‌های سرمایه گذاری جمعی است، می‌تواند پایه و حمایت از ریشه‌هایی باشد که دارند خشک می‌شوند و نیازمند آب و نور خورشید برای رشد هستند. اگر نخواهیم مسئله را ادبی کنیم باید بگوییم اگر دونیت می‌کنید بدانید که صدقه نیست و در واقع شما از کار و ارزش حمایت می‌کنید، هر چند که برخی از افراد به دلیل کارهای خیرخواهانه مراسم و استریم‌های دونیت خیره می‌گذارند. اگر هم دونیت دریافت می‌کنید، باید بدانید که در قبال دونیت کنندگان باید متعهد باشید و کار خود را پیشرفت دهید. تا حالا دونیت کردید و نظر شما درباره آن چیست؟

اگر این مطلب برای‌تان جالب بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «افیلیت مارکتینگ چیست؟» را هم بخوانید. همچنین شما می‌توانید برای کسب‌وکارتان از ما منتوریکسی‌ها مشاوره دیجیتال مارکتینگ و انجام خدمات سئو سایت دریافت کنید. برای این منظور کافی‌ست با ما تماس بگیرید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف