با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

داده های ساختار یافته structured data چیست و چه نقشی در سئو دارند؟
شیوا محمدی
شیوا محمدی
09:05، 1401/03/04
داده های ساختار یافته structured data چیست و چه نقشی در سئو دارند؟
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

داده های ساختار یافته structured data چیست و چه نقشی در سئو دارند؟


اجازه بدهید با یک سوال شروع کنیم. چطور گوگل این همه اطلاعات در مورد امتیازدهی‌ها، قیمت محصولات، زمان پخت یک غذا، رنگ تیشرت‌ها و خیلی چیزهای دیگر را به دست می‌آورد؟ بسیاری از این اطلاعات توسط داده های ساختار یافته Structured Data به گوگل منتقل می‌شود.

با اضافه کردن استراکچرد دیتا در واقع دارید صفحه‌ای از سایتتان را به شکلی قابل فهم برای موتور جستجو توضیح می‌دهید. برای این کار باید به صفحه سایتتان کدهای استانداردی اضافه کنید و اینجاست که schema.org وارد بازی می‌شود. در این مطلب از منتوریکس می‌خواهیم با استراکچرد دیتا Structured Data آشنا شویم و نحوه استفاده از آن و تاثیر آن بر سئو سایت را بررسی کنیم. 

استراکچرد دیتا Structured Data چیست؟

به عکس زیر نگاه کنید. با یک نگاه متوجه می‌شوید که یک پست درباره نتایج جست‌وجو غنی Rich Results است که در منتوریکس منتشر شده است. عنوان مقاله را می‌بینید، سایتی که آن را منتشر کرده می‌بینید و همینطور جزییات دیگر. نظرتان در مورد عکس چیست؟

شاید عکس در نگاه اول خیلی به عنوان مقاله ارتباطی نداشته باشد، اما همه ما به عنوان یک انسان این توانایی را داریم که بین مفاهیم انتزاعی ارتباط برقرار کنیم. در واقع عکس را می‌بینیم و یک ارتباط بین عکس، عنوان مقاله و موضوع احتمالی می‌سازیم. اما موتورهای جستجو مثل ما نیستند. آن‌ها برای فهم این موضوعات به راهنمایی احتیاج دارند!

برای دریافت خدمات سئو و مشاوره دیجیتال مارکتینگ از منتوریکس، با ما در ارتباط باشید.

تصویر مطلب منتشر شده در سایت منتوریکس

تصویر مطلب منتشر شده در سایت منتوریکس

اینجاست که باید راه برقراری ارتباط با آن‌ها را بلد باشیم. به عبارت دیگر با زبان خودشان با آن‌ها گفتگو کنیم. Structured Data همان راه است. داده های ساختار یافته Structured Data راهی برای توصیف سایت شما است تا موتورهای جستجو بتوانند آن را درک کنند.

داده های ساختار یافته Structured Data کدهایی هستند که در قالبی خاص و با واژگان خاصی نوشته شده‌اند که موتورهای جستجو می‌توانند درک کنند. Schema.org جایی است که می‌توانید این واژگان را پیدا کنید. واژگان Schema، در واقع پل بین شما و موتورهای جستجو هستند و دیتاهای واقعی شما را به کدی تبدیل می‌کنند که پردازش آن برای موتورهای جستجو قابل درک است.

موتورهای جستجو کد را می‌خوانند و از آن برای نمایش نتایج جستجو به روشی خاص و غنی‌تر استفاده می‌کنند. برای این کار شما باید از یک زبان خاص، مثل، JSON-LD استفاده کنید. JSON-LD راهی برای نوشتن کد جاوا اسکریپت است.

وقتی داده های ساختار یافته را از Schema.org به درستی پیاده سازی می‌کنید، به موتورهای جستجو می‌گویید: «سلام، در این صفحه یک مقاله با عنوان «نتایج جست‌وجو غنی Rich Results چیست؟» وجود دارد که در سایت منتوریکس منتشر شده است». حالا موتورهای جستجو دقیقاً می‌دانند که کاربران چه چیزی را می‌توانند در صفحه شما پیدا کنند. این کار به بهینه‌ سازی نرخ تبدیل نیز کمک می‌کند، زیرا اطلاعات دقیق‌تری به کاربران ارائه می‌دهد و تجربه کاربری بهتری را فراهم می‌کند.

استراکچرد دیتا ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات دقیق یک صفحه از سایت را به گوگل بگویید. حالا گوگل می‌تواند از این اطلاعات برای ایجاد نتایج جست‌وجوی غنی استفاده کند. و مخاطبان این نوع نتایج را دوست دارند.

برای درک بهتر، تصور کنید وب سایتی دارید که پر است از دستور پخت انواع غذاها. اگر Structured Data را به صفحه یک دستور پخت غذا اضافه کنید، نتیجه در صفحه نتایج جستجو تغییر می‌کند و «غنی‌تر» از نتایج دیگر خواهد بود. دقیقا به همین دلیل است که ما این نتایج را نتایج جست‌وجوی غنی Rich Results می‌نامیم که قبل‌ترها به آن‌ها ریچ اسنیپت Rich Snippets گفته می‌شد. 

نتیجه جست‌وجوی غنی Reach Results می‌تواند به این شکل باشد

نتیجه جست‌وجوی غنی Reach Results می‌تواند به این شکل باشد

علاوه بر عنوان، یوآرال و توضیحات مختصر، می‌توانید ببینید که چقدر برای پخت یک پای سیب زمان لازم است. این‌ها همه نتیجه اضافه کردن Structured Data به صفحه سایت شماست.

انواع استراکچرد دیتا Structured Data چیست؟

انواع مختلفی از Rich Results داریم که برای هرکدام یک Structured Data وجود دارد. Structured Data همیشه به شکل کد است. اگر Structured Data مربوط به هرکدام از انواع را به سایت اضافه کنید، در هر مورد، گوگل جزئیات بیشتری را به Snippet شما اضافه می‌کند. مثلا برای:

  • کتاب ها
  • فیلم‌ها
  • معرفی محصولات موجود در فروشگاه آنلاین
  • امتیازات و نقدها
  • دستور پخت غذاها
  • ویدیوها
  • سئوالات متداول FAQ

و … یک اسکیما کد خاص وجود دارد. می‌توانید انواع بیشتری را در گالری جستجوی گوگل ببینید. همینطور تعدادی از پرکاربردترین‌ Reach Result را در مقاله دیگری از منتوریکس می‌توانید ببینید.

با توصیف سایت خود برای موتورهای جستجو، به آن‌ها اجازه می‌دهید کارهای جالبی با محتوای شما انجام دهند. Schema.org و پشتیبانی آن در حال توسعه دائمی هستند. از آنجا که داده‌های ساختار یافته اساس بسیاری از پیشرفت‌های جدید در دنیای سئو (مانند جستجوی صوتی) را تشکیل می‌دهند، به زودی شاهد اتفاقات بیشتری خواهیم بود.

مهم‌تر از همه اینکه Structured Data حتی برای نسخه موبایلی صفحه شما تجربه بهتری را فراهم می‌کند. چون این امکان را فراهم می‌کنید که با یک کلیک مثلا بلیط سینما، یا میزی در رستوران رزرو کند. Structured Data مناسب برای موبایل را هم می‌توانید در گالری جستجوی تبلیغات در گوگل ببینید.

یک نمونه از نتایج غنی reach results

یک نمونه از نتایج غنی reach results

چگونه از Structured Data استفاده کنیم؟

ممکن است فکر کنید که استفاده از استراکچرد دیتا ممکن است سخت باشد. اما موتورهای جستجو این کار را برای شما خیلی آسان کرده‌اند. فقط کافی است ببینید که چه جزییاتی برای مخاطب شما می‌تواند جذاب و مهم باشد. آن‌ها را پیدا کنید و Structured Data مناسب را از schema.org بردارید. 

فقط یک نکته اینکه، قبل از استفاده از آن باید از یکی از راه‌های نشانه گذاری برای تطبیق کد Structured Data استفاده کنید. Schema.org دو روش JSON-LD و Microdata را پیشنهاد می‌دهد. البته برای این کار باید از یک برنامه نویس کمک بگیرید. 

راه دیگر این است که از افزونه‌های آماده برای Structured Data استفاده کنید. دیگر لازم نیست خودتان مراحل قبلی را بروید، فقط نوع Structured Data را انتخاب می‌کنید و افزونه بقیه کارها را انجام می‌دهد. ما در مطلبی از منتوریکس ۵ افزونه پرکاربرد برای استراکچرد دیتا را به شما معرفی کرده‌ایم.

Schema.org چیست؟

اسکیما schema یک زبان مشترک است که توسط چندین موتور جستجوی بزرگ ایجاد شده است و حاوی نشانه‌های استاندارد برای داده های ساختار یافته است. این موتورهای جستجو قادر به درک آن هستند. در Schema.org، می‌توانید آنچه برای توصیف صفحات خود نیاز دارید و همچنین نمونه‌هایی از نحوه افزودن Structured Data خود به یک صفحه را بیابید!

Schema.org تمام نیازهای داده ساختار یافته در وب سایت شما را برآورده می‌کند. موتورهای جستجو مانند گوگل می‌توانند این داده ها را جمع آوری کرده و در صورت استفاده از صفحه شما برای توصیف محصولات، نظرات، رویدادها و دستور العمل‌ها و... صفحه شما را به صورت پیشرفته ارائه دهند. 

به عنوان مثال، اگر در سایت تیشرت می‌فروشید، می‌توانید نشان دهید که تیشرت‌های چه رنگی و چه سایزی را در Rich Results آن محصول ارائه می‌دهید. فقط کافی‌ست به Schema.org/Product سر بزنید و کد Structured Data را کپی کنید و در صفحه سایتتان قرار دهید.

توضیحات schema.org برای داده های ساختار یافته structured data

توضیحات schema.org برای داده های ساختار یافته structured data

JSON-LD چیست؟

JSON-LD یکی از راه‌های نشانه گذاری Schema.org است. در واقع راهی برای نوشتن کد سازگار با زبان برنامه‌نویسی سایت شماست. برای پیاده‌سازی درست استراکچرد دیتا، باید یک نشانه‌گذاری بی‌نقص را به موتورهای جستجو ارائه دهید. البته در Schema.org، روش‌های دیگری مانند Microdata یا RDFa را نیز خواهید یافت. JSON-LD یک قالب داده سبک است که خواندن آن برای انسان و ماشین آسان است و این روزها مورد استقبال گوگل است. 

قسمتی از کد structured data سازگار شده با استفاده از JSON-LD

قسمتی از کد structured data سازگار شده با استفاده از JSON-LD

داده های ساختار یافته Structured Data چه کمکی به SEO می‌کنند؟

همانطور که گفتیم با structured data، می‌توانید با موتورهای جستجو "صحبت" کنید. به آن‌ها بگویید که در دستور پخت من چه موادی هست، زمان آماده‌سازی چقدر است و حتی اینکه چقدر کالری دارد. اجرای درست Structured Data ممکن است رتبه بهتری برای شما به ارمغان نیاورد. اما به شکل غیر مستقیم، سایت شما را به یک نتیجه جست‌وجوی بهتر تبدیل می‌کند. حالا چطور؟ 

  • Structured Data این امکان را برای موتورهای جستجو ایجاد می‌کند که محتوای شما را به صورت پیشرفته نمایش دهند. نتایج جست‌وجوی غنی Rich Results، قابل توجه و چشم نواز هستند و بنابراین، احتمال اینکه کاربر روی آن کلیک کند بیشتر است.
  • هرچقدر که اسنیپت شما چاق و چله تر باشد، به خصوص در صفحه نتایج جست‌وجو موبایل، فضای بیشتری را به خودتان اختصاص می‌دهید و لینک‌های رقیب کمتر دیده می‌شوند.
  • فقط گرفتن کلیک کافی نیست. بعد از ورود افراد به صفحه شما، باید محتوای باکیفیتی را به آن‌ها ارائه کنید. اگر از آن‌چه در صفحه شما پیدا می‌کنند خوششان بیاید، ممکن است مدت بیشتری در سایت شما بمانند. و این یعنی نرخ پرش کمتری خواهید داشت. 
  • حالا گوگل این اتفاقات را به عنوان نشانه‌ای از اینکه سایت شما شایسته جایگاه بالایی در صفحه نتایج جستجو است، تفسیر می‌کند و رتبه بهتری می‌گیرید.

سخن آخر

خلاصه، اگر بخواهید که نتیجه جست‌وجوی غنی Rich Results داشته باشید باید جزییات به دردبخور و جذاب برای کاربران را به صورت استراکچرد دیتا و به زبان schema که کد است، به موتورهای جستجو ارائه کنید. آن‌ها را از اسکیما بردارید، کدها را از طریق JSON-LD با زبان سایتتان تطبیق دهید و در صفحه مورد نظرتان قرار دهید و یا از افزونه‌ها برای این کار کمک بگیرید. 

فراموش نکنید که حتما باید کدها را درست به موتورهای جستجو ارائه دهید تا به نتایج غنی برسید. 

شیوا محمدی
شیوا محمدی

شیوا مهندس شیمی‌ست، اما علاقه‌ی شغلی‌اش او را به دنیای کدنویسی و سئو کشانده است. سفر می‌رود، کوهنوردی می‌کند، می‌نویسد و در قسمت محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف