با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

لینک سازی PBN: یک راه عالی برای جریمه سایت

شیوا محمدی
شیوا محمدی
10:28، 1400/08/05
لینک سازی PBN: یک راه عالی برای جریمه سایت
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

لینک سازی PBN: یک راه عالی برای جریمه سایت


حتما در مورد شبکه PBN، لینک سازی PBN یا لینک سازی شبکه ای شنیده‌اید. بعضی از افراد ادعا می‌کنند که PBN بک لینک خیلی خوبی به سایتشان داده. ما می دانیم که بک لینک ها برای بهبود سئو و در نتیجه دیده شدن در صفحه نتایج جست‌وجو SERP موثر هستند، اما آیا یک لینک های PBN هم این کار را می‌کنند؟ اگر اینطور است، خوب کار می‌کنند؟ اصلا یک شبکه PBN چطور کار می‌کند؟ ما در این مطلب از منتوریکس به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

لینک سازی PBN چیست؟

خوشبختانه، درک لینک سازی PBN بسیار راحت است. در روزگاران گذشته عرصه سئو سایت، شخصی متوجه می‌شود که چطور می‌شود از سایت‌هایی با دامنه اعتبار بالا حجم زیادی از بک لینک را روانه سایت خودش کند. حالا چطور؟

صاحبان آن سایت دامنه‌های منقضی شده که قبل از انقضا اعتبار زیادی برای خودشان ساخته بودند را می‌خریدند و بعد از بالا رفتن تعداد این دامنه‌ها، محتوایی که می‌خواستند بک لینک داشته باشد را در هر کدام از آن سایت‌های به اشتراک گذاشتند و به محتوای اصلی خودشان اصطلاحا بک لینک دادند.

اینطوری خیلی شیک و در یک چشم به هم زدن تعداد بسیار زیادی بک لینک با ارزش برای خودشان ساختند!

در همان لحظه تاریخی، یک شبکه PBN متولد شد.

به عبارت دیگر، می‌توانید PBN ها را مثل پایگاه داده‌ای از سایت‌ها در نظر بگیرید که وقتی پولی پرداخت می‌کنید، همه آن‌ها به سایت شما بک لینک می‌دهند. یعنی شما یک شبکه خصوصی از وبلاگ ها برای خودتان دارید که با هر تعداد در هرزمان که بخواهید به سایت اصلی لینکشان می‌کنید. به نظر می‌رسد با این همه بک لینک PBN با ارزش، اعتبار دامنه شما و در نتیجه سئو و رتبه بندی سایت شما به سرعت افزایش پیدا کند. عالی‌ست، نه؟

در نهایت چیزی شبیه این به نظر می رسد. 

یک شبکه PBN به این شکل است

یک شبکه PBN به این شکل است

ارزشش را ندارد که با پرداخت پول خیلی کمی در زمان کمی اعتبار سایت خود را بالا ببرید؟ این اتفاق که رویای تمام سئوکاران است! 

اما این همه ماجرا نیست!

کمتر سئو کاری از شبکه PBN به راحتی حرف می‌زند. لینک سازی PBN در حال حاضر چیزی شبیه سیب ممنوعه است.

صرف نظر از اینکه از لینک سازی شبکه ای PBN استفاده کنید یا نه باید نحوه عملکرد و جنبه‌های ریسکی آن را بدانید چون همه سئوکاران در مقاطعی از کارشان با رقیبی روبه‌رو می‌شوند که از لینک سازی PBN استفاده می‌کند.

لینک سازی PBN با سایت شما چه کار می‌کند؟

یک شبکه PBN می‌تواند در مقاطعی در افزایش رتبه سایت شما خیلی موثر باشد. گیج شدید؟ بالاخره لینک سازی PBN در افزایش رتبه موثر هست یا نه؟ مگر غیر از این است که بک لینک گرفتن از سایت‌های معتبر در افزایش رتبه موثر است؟

یک شبکه PBN حتما رو بهبود سئو تاثیر دارد. اما این خوب بودن دیری نمی‌پاید، به زودی PBN نیمه تاریکش را به شما نشان خواهد داد. خوب، اگر همه سایت‌هایی که از آن‌ها بک لینک دریافت کرده‌اید، سایت‌هایی با فعالیت بسیار کم، به‌روزرسانی‌های کم و تقریباً بدون پیوند داخلی هستند، گوگل مشکوک می‌شود. 

لینک سازی PBN می‌تواند مثل یک شمشیر دو لبه عمل کند. درواقع می‌تواند یک ابزار مفید باشد یا یک تاکتیک منفور در حد تروریسم!

نیمه تاریک لینک سازی PBN چطور سایت شما را تهدید می‌کند؟

با وجود اینکه زمان در سئو فاکتور ارزشمندی محسوب می‌شود و استفاده از PBN خیلی وسوسه برانگیز است اما استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

شبکه PBN عالی است اما تا روزی که گوگل شما را دستگیر کند. گوگل از لینک سازی PBN متنفر است و سایت‌هایی که از این تاکتیک استفاده می‌کنند را با کاهش اعتبار دامنه، رتبه خیلی بد و یا گاهی از دست رفتن دامنه جریمه می‌کند. به همین دلیل است که این تاکتیک کوتاه مدت طلقی می‌شود. در صورت ایجاد شبکه PBN و جریمه شدن مدت زیادی طول می‌کشد تا گوگل دوباره به شما اعتماد کند و باید سئوی سایتتان را از صفر شروع کنید.

گوگل مدت‌هاست که با لینک سازی PBN مبارزه می‌کند و در سال‌های گذشته، جریمه‌های سنگین کسب‌وکارهایی که از این تاکتیک استفاده کرده‌اند درس عبرتی برای سایرین شده است. در واقع الگوریتم پنگوئن گوگل برای همین راه‌اندازی شد تا فضایی عادلانه برای رقابت بین سایت‌ها را فراهم کند.

گوگل روز به روز هوشمندتر می‌شود و به تناسبش، استفاده از تاکتیک‌های سئو کلاه خاکستری مثل لینک سازی PBN ریسکی‌تر و سخت‌تر می‌شود. چیزی که به نظر می‌رسد در حال حاضر کار می‌کند، وب‌سایت‌های واقعی با محتوای اصلی و باکیفیت هستند که خودکفا هم باشند.

چطور یک شبکه PBN را شناسایی کنیم؟

کلید شناسایی شبکه PBN «ردپای» بین سایتی است که بسیاری از داده‌های فنی در سایت‌ها یکسان هستند. شبکه های PBN قدیمی روی یک IP بودند، سرورهای مشترک، اطلاعات WHOIS یکسان داشتند یا حتی از محتوای یکسانی در تمام سایت‌ها استفاده می‌کردند.

اما حالا لینک سازی PBN بسیار پیچیده‌تر است و شناسایی آن برای کاربران سخت‌تر است. زیرا سایت‌ها، صنایع، موضوعات و طرح‌های مختلفی را در برمی‌گیرند. برای تشخیص لینک سازی PBN موارد زیر را بررسی کنید:

  • هاستینگ: آیا همه سایت‌ها از IP مشابه استفاده می‌کنند؟ می‌توانید از SpyOnWeb.com یا ابزارهای مشابه برای شناسایی سایت‌هایی که با هر سایت دیگری میزبانی می‌شوند، استفاده کنید.
  • طراحی سایت: آیا همه سایت ها از طرح، پیمایش، طرح رنگ مشابه استفاده می‌کنند؟
  • تم‌های مشابه: قالب‌های وردپرس گاهی اوقات نام تم را در کدشان دارند. کد منبع را در مرورگر خود بررسی کنید.
  • مالکیت سایت: پایگاه داده WHOIS را برای اطلاعات تماس صاحب سایت‌ها بررسی کنید. داشتن داده‌های WHOIS مخفی یک پرچم قرمز است. اگر همه صاحبان سایت یکسان باشند، واضح است که وبلاگ‌ها به هم متصل هستند.
  • محتوای تکراری: یک پاراگراف را در جستجوی گوگل کپی کنید تا ببینید آیا محتوا در سایت‌های دیگر وجود دارد یا خیر.
  • پروفایل بک لینک: بک لینک سایت‌ها در Ahrefs یا Majestic را بررسی کنید تا ببینید چه میزان پیوند بین سایت‌ها وجود دارد.
  • تصاویر و ویدیوها: از آنجایی که تولید ویدیوها و تصاویر در یک شبکه PBN سخت و پرهزینه است، احتمالاً در تمام سایت‌های یک شبکه PBN تکرار می‌شوند. می‌توانید برای کشف ویدیوها و تصاویر تکراری از جستجوی عکس یا ویدیوی خود گوگل استفاده کنید. 

چطور از سایت خود در برابر لینک سازی شبکه ای PBN محافظت کنید؟

هیچ مشاور سئو معتبری لینک سازی PBN را برای استراتژی لینک سازی یا افزایش ترافیک سایت توصیه نمی‌کند. اما خطر درگیری سایت شما در شبکه PBN بدون اطلاع شما هم وجود دارد. به خصوص اگر استراتژی لینک سازی سایتتان را برون سپاری کرده باشید. اگر کسی سعی کرد شما را برای تبادل لینک‌های زیاد متقاعد کند، فرار کنید! 

به یاد داشته باشید: فقط به این دلیل که از آنچه پشت پرده می گذرد آگاه نیستید، به این معنی نیست که مسئولیت عواقب آن را بر عهده نخواهید داشت

نظارت قوی بر استراتژی لینک سازی کلیدی است. یاد بگیرید که گوگل کدام تاکتیک‌ها را دوست ندارد و کلاهبرداری می‌نامد و کسی که مسئول ایجاد پیوند به سایت شما است، از تمام این دستورالعمل‌ها پیروی می‌کند. هر بک لینک دهنده معتبری باید در مورد پیوندهایی که برای شما فراهم می‌کند شفاف باشد. اگر آن‌ها از لینک سازی PBN استفاده کرده باشند شما هم در امان نخواهید بود.

بیشتر بخوانید: 5 ابزار رایگان برای چک کردن بک لینک‌ها 

جمع‌بندی

ممکن است در مقابل رقبایی که ظاهرا از استراتژی لینک سازی خاکستری مثل لینک سازی PBN استفاده می‌کنند احساس ناامیدی کنید. اما مطمئن باشید که تاکتیک آن‌ها به زودی شکست خواهد خورد. 

در حالی که آن‌ها سرگرم برنامه‌های از پیش شکست خورده‌شان هستند، شما از کمپین‌های قوی برای ساخت بک لینک معتبر استفاده کنید که ماندگاری طولانی مدت دارند و گوگل آن‌ها را می‌پسندد. 

به طور کلی، شبکه PBN یک استراتژی لینک سازی خطرناک و غیرقابل قبول است. بک لینک فقط زمانی باید داده شود که واقعاً ارزشی برای کاربر فراهم کند. هر چیزی که برعکس باشد باعث افت سایت شما در نتایج جستجو می‌شود و می‌تواند نتیجه غیر قابل بازگشتی داشته باشد.

خودتان و شرکتتان را از دردسر از دست دادن پول، منابع و زمان نجات دهید و روی استراتژی لینک سازی بهتر تمرکز کنید که بدون درگیری نتیجه می‌دهد.

شیوا محمدی
شیوا محمدی

شیوا مهندس شیمی‌ست، اما علاقه‌ی شغلی‌اش او را به دنیای کدنویسی و سئو کشانده است. سفر می‌رود، کوهنوردی می‌کند، می‌نویسد و در قسمت محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف