با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور محتوای قدیمی سایت را بهبود بدهیم؟

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی
21:21، 1401/04/15
چطور محتوای قدیمی سایت را بهبود بدهیم؟
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور محتوای قدیمی سایت را بهبود بدهیم؟


بهبود و به روز رسانی محتواهای قدیمی چقدر روی افزایش بازدید گوگل اثر دارند؟ چطور باید محتواهای قدیمی را به روز کنیم؟ این سوال را معمولا هر صاحب سایت در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که مقالات قدیمی چه تاثیری بر سئو سایت دارند و چطور می‌توان با بهبود مقالات قدیمی سئو بهتری داشت؟ 

محتوای قدیمی تاثیری روی سئو دارد؟

گوگل حساسیت بسیاری روی به روز بودن محتوا دارد. به همین خاطر، یک دوره زمانی خاصی را برای نمایش محتوا در صفحه جستجویش تعیین میکند. یعنی مثلاً وقتی که محتوای شما یک سال از تاریخ انتشارش گذشته باشد، دیگر همانند گذشته در رتبه‌های بالای موتورهای جست‌وجو به نمایش در نمی‌آیند و آن را جزو محتوای کهنه یا outdated قرار می‌دهد. برای همین است که باید هرچند وقت یکبار دستی به سر و گوش محتواها بکشیم و تر و تازه نگهشان داریم.

در این نمودار به خوبی رابطه محتوای تازه (Fresh) نسبت به زمان را می‌بینیم.

در کل، موتورهای جست‌وجو همواره در تلاش هستند تا بهترین محتوا را با کیفیت بسیار عالی در اختیار کاربران خود قرار دهند. پس وقتی از تاریخ انتشار محتوای مدت طولانی گذشته، نباید انتظار نتیجه خارق‌العاده و رتبه خوبی باشیم. محتوای قدیمی، حتی بک لینک کمتری را در مقایسه با محتواهای جدید دریافت می‌کند. 

به همین خاطر، زمانی که محتوا را آپدیت می‌کنیم، در حقیقت به گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو با زبان خودمانی می‌گوییم: «هِی، موتور جستجو! بیا و یه سر به سایتم بزن. من محتوامو آپدیت کردم!»
در نتیجه، گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری (بینگ، یاهو و...) سراغ مطلبمان می‌آیند و بررسی‌اش می‌کنند. با این کار، به آن‌ها نشان می‌دهیم که محتوای ما ارزش خوانده و دیدن شدن را دارد.

به دنبال این اتفاق، شانس قرار گرفتن در صفحه اول گوگل یا رتبه‌های بهتر برای محتوای ما بالا خواهد رفت. از طرف دیگر، بک‌لینک‌های بهتری هم دریافت می‌کنیم. نتیجه‌اش چیست؟ ترافیک ارگانیک بیشتر.

پس همین امروز باید دست به کار شویم و برنامه مدونی برای بهبود مقاله‌های قدیمی داشته باشیم.

چطور محتواهای قدیمی را بررسی کنیم؟

خب حالا که متوجه این شدیم که می‌توانید بهبود سئو با مقالات قدیمی را انجام دهید، سؤال اینجاست که بهبود سئو مقالات قدیمی را با کدام محتوا آغاز کنیم؟ وقتی که بلاگ شما انواع و اقسام محتوا داشته باشد، انتخاب محتوایی که می‌خواهید برای بهبود مقالات قدیمی انتخاب کنید، کار پیچیده‌ای به نظر می‌آید.

محتوای قدیمیهیچکسی از محتوای قدیمی خوشش نمی‌آید!

قطعاً اینطور نیست که بتوانید در یک لحظه تمامی محتواهای قدیمی خود را آپدیت کنید. این کار بسیار زمان‌بر است و نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد. برای این کار باید در مرحله اول اقدام به شناسایی مقاله های ارزشمند کنید و اولویت‌بندی‌شان کنید.

خب، سؤال اینجاست که چطور باید محتواهای ارزشمند را شناسایی کنیم؟

برای این کار باید آنالیز محتوای قدیمی را انجام دهید. بعد از آنالیز محتوای قدیمی می‌توانید یک برنامه‌دقیق برای بهتر کردن رتبه مقالات قدیمی به وجود بیاورید. به نظر شما کدام یک از انواع محتوای قدیمی بلاگ شما ارزش آپدیت کردن را دارند؟ یا این‌که کدام یک دارای اولویت بیشتری هستند؟

1- اول از همه دنبال محتوایی بگردید که در بازه زمانی 3 تا 6 ماه اخیر، بیشترین ترافیک ارگانیک را از دست داده‌اند. برای مثال، شش ماه پیش یک محتوا 100هزار ترافیک ارگانیک داشته و حالا تعداد آن به 500 کاهش پیدا کرده است. این محتوا الویت بیشتری به محتوایی دارد که ترافیک آن مثلا از 100هزار به 10هزار کاهش پیدا کرده است. پس اول ببینید که کدام محتوا با روند سریع‌تری رو به افول است.

پیدا کردن محتوای قدیمی با سرچ کنسولاز بهترین ابزارها برای پیدا کردن ترافیک و رتبه‌های محتوا، سرچ کنسول است.

2- پس از آن باید ببینید که کدام یک از محتواهای شما در رتبه دوم گوگل قرار دارند. این محتوا یعنی شهرت بسیاری دارد و برای مردم نیز بسیار ارزشمند است. به همین خاطر در رتبه دوم قرار دارد. در عین حال به دلایل مخلتفی هنوز در رتبه اول قرار ندارد. پس می‌توانید با آپدیت و بهبود مقالات قدیمی، رتبه آن را افزایش دهید.

3- در نهایت باید به‌دنبال محتوایی بگردید که محتوایی بسیار ارزشمند دارند و تعداد کلمات کلیدی بسیار بالایی در آن به کار رفته است؛ اما به‌هیچ‌وجه رتبه خوبی ندارند. این مقالات برای بهبود مقالات قدیمی گزینه مناسبی محسوب می‌شود. پس برای انتخاب محتوایی در جهت بهبود مقالات قدیمی، به این سه معیار پایبند باشید.

چطور محتواهای قدیمی را بهبود بدهیم؟

حالا که با اهمیت بهبود مقالات قدیمی آشنا شدیم و می‌دانیم که کدام یک از انواع محتوا را باید ابتدا آپدیت کنیم، باید بدانیم که از چه روشی برای آپدیت استفاده کنیم. در این بخش به شما روش‌های مختلف سئو کردن مقالات قدیمی را نشان خواهیم داد. ما از این روش‌ها برای بهبود محتوای وبلاگ منتوریکس و مشتریان منتوریکس هم استفاده می‌کنیم. 

آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکسبرای به روز‌ کردن محتوای قدیمی و خدمات سئو سایت روی منتوریکس حساب کنید.

1. کلیدواژه‌های جدید اضافه کنیم

گاهی ممکن است دانش سئویی‌مان در زمان تولید محتوا کم باشد و با گذر زمان بیشتر شود. به همین خاطر، محتوایمان رتبه خوبی ندارد. شاید هم کلید واژه‌ای که برای محتوا انتخاب کردیم، کلید واژه مناسبی نبوده یا این‌که ارتباط کمی با مخاطبان هدفمان داشته است. حال که مدتی از انتشار محتوا گذشته و اطلاعات بیشتری داریم، می‌توانیم با کمک ابزارهای مفید تحلیل کلیدواژه، کلیدواژه‌های بهتری را برای محتوا انتخاب کنیم. به این ترتیب با اضافه کردن کلیدواژه‌های جدید و کاربردی می‌توانیم به بهبود مقالات قدیمی کمک کنیم. راستی به این نکته توجه کنید که درجه سختی و همچنین میزان حجم جستجو کلمات کلیدی را هنگام انتخاب کلیدواژه‌های جدید در نظر بگیرید.

2. سئو داخلی را آپدیت کنیم

برای سئو کردن مقالات قدیمی باید چند مرحله مختلف را انجام دهید. در این مراحل باید سئو تایتل، متا دیسکریپشن، تایتل مقاله و زیر تیترهای محتوا را تغییر دهیم (SEO On-Page).

تایتل سئویی، باید یک عبارت جذاب باشد تا نرخ کلیک (CTR) بالایی به دست بیاورد. متا دیسکریپشن یا توضیحات را باید طوری انتخاب کنیم که شامل کلید واژه باشد و همچنین حس کنجکاوی در مخاطب را ایجاد کند. به علاوه این‌که مخاطب متوجه شود که با خواندن این مقاله، قرار است چه اطلاعاتی به دست بیاورد. تایتل مقاله نیز باید با سئو تایل متفاوت باشد و به درستی آن را انتخاب کنیم. در ضمن به یاد داشته باشید که مخاطبانمان در اولین نگاه دنبال تیترها و زیرتیترها می‌گردند. پس تیتربندی مناسبی را باید در نظر داشته باشیم و از کلمات جذاب استفاده کنیم.

3. محتوا را آپدیت کنیم

منظور از این بخش، آپدیت بدنه اصلی محتوا است. محتوای شما نقش بسیار مهمی در جذب ترافیک ارگانیک ایفا میکند. چون خواننده، دنبال بدست آوردن اطلاعات مفید و جذاب است، معمولا هنگام جستجو در گوگل، سوالش را می‌پرسد. پس می‌توانیم محتوا را به گونه‌ای آپدیت کنیم که در جواب نیاز خواننده باشد.

 این آپدیت گاهی می‌تواند شامل حذف یا تغییر محتوای قبلی باشد. برای مثال بسیاری از مراکز تفریحی، تجاری و... در دوران کرونا تعطیل بودند. حال که شرایط به حالت عادی خود بازگشته باید متن محتوا را تغییر دهیم و به کاربران بگوییم که دوباره وضعیت فعالیت این مجموعه‌ها به حالت عادی خودشان بازگشته‌اند.

4. روی لینک‌ها تمرکز کنیم

لینک بیلدینگ یا لینک سازی برای بهبود محتوای قدیمی از بهترین روش‌های سئو کردن محتوای قدیمی محسوب می‌شوند. لینک‌ها می‌توانند باعث به دست آوردن رتبه بهتری در صفحه موتورهای جستجو شوند. اول از همه باید دنبال لینک‌های شکسته یا Broken Links باشیم یعنی لینک‌هایی که خواننده را با خطای 404 رو‌به‌رو می‌کنند. باید تمامی این لینک‌ها را ریدایرکت کنید یا مشکل آن‌ها را برطرف نمایید تا تجربه کاربری بهبود پیدا کند.

پس از آن باید دنبال ایجاد لینک‌های داخلی در محتوا باشیم. هرچه لینک‌های داخلی بهتری در محتوا داشته باشیم، سئوی بهتری هم منتظرمان است. پس بهتر است در آپدیت، روی لینک‌های داخلی تمرکز کنیم. ممکن است زمانی که مقاله را نوشته بودیم، محتواهای مرتبط کمتری داشتیم، اما معمولا بعد از چند ماه، تعداد محتواها افزایش پیدا می‌کند. پس فرصت خوبی است که لینک‌سازی داخلی را بهبود بدهیم. این مورد برای ما هم اتفاق افتاد. در اوایل کارمان برای بلاگ‌های آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، آهسته و با طمانینه جلو می‌رفتیم و مطلب می‌نوشتیم. برای همین، محتواهای مرتبط کمی داشتیم اما حالا که دو سال و اندی از عمر وبلاگ منتوریکس گذشته، کلی مطالب مرتبط داریم که می‌توانیم آن‌ها را به همدیگر لینک کنیم. 

5. محتوای تصویری و ویدئویی را از یاد نبریم

محتوای مالتی‌مدیا همیشه می‌تواند به بهبود تجربه کاربری محتوا کمک کند. بهتر است در محتوایمان از تصاویر بسیار زیبا و باکیفیت در کنار فیلم‌های عالی استفاده کنیم. بعضی وقت‌ها هم پیش می‌آید که از زمان انتشار محتوا تا به امروز، تصاویر و ویدئوهای بهتری در زمینه محتوا بوجود آمده باشند. پس چه بهتر که از آن‌ها در آپدیت و بهبود مقالات قدیمی خود استفاده کنیم.

راستی سئوی تصاویر را هم نباید از یاد ببریم. نوشتن ALT Text تصاویر، کپشن و اسم درست تصاویر به سئو سایت هم کمک می‌کند. گاهی تغییر مشخصات تصویر به تنهایی می‌تواند باعث بهبود سئوی محتوایمان شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سئو ویدئو

6. فرمت محتوای را تغییر دهیم

گاهی دلیل رتبه پایین محتوای قدیمی شما، فرمت کلی آن است. برای مثال شاید تیتربندی مناسبی نداشته‌ایم. با اضافه کردن فهرست مطالب به‌صورت عددی،در ابتدای مقاله می‌توان روی بهبود تجربه کاربری اثر گذاشت. استفاده از جدول محتوا (table of content) در ابتدای محتوا کمک بزرگی به تغییر فرمت محتوایی می‌کند. 

بیشتر بخوانید: چطور table of content درست کنیم؟

7. خوانایی محتوا را بهبود بدهیم

نباید با دید کاملا سئویی به محتوا نگاه کنیم و تمام هم و غم خودمان را روی سئوی محتوا بگذاریم. بلکه باید به خوانایی و جذابیت آن هم اهمیت بدهیم. خوانایی بالای محتوا به کاهش نرخ پرش یا بانس ریت کمک می‌کند.

منظور از خوانایی و UX خوب، این است که کاربر هنگام خواندن مقاله‌مان، حس خوبی داشته باشد و تجربه مناسبی به دست بیاورد. گاهی یک مطلب آنقدر از نظر بصری خسته‌کننده یا گیج‌کننده است که هیچکس دلش نمی‌خواهد آن را بخواند. به همین خاطر، حتی اگر محتوای بسیار ارزشمندی تولید کنیم که سئوی خوبی هم داشته باشد، احتمالش کم است که خواننده از خواندنش صرف‌نظر کند.

در بهبود مقالات قدیمی باید:

  • به جمله‌بندی‌های خود دقت کنید
  • تعداد کلمات داخل هر پاراگراف نباید بیشتر از 150 کلمه باشد
  • از تیتر و زیرتیر به‌خوبی استفاده کنید
  • از جملات کوتاه استفاده کنید
  • از جملات مجهول دوری نمایید
  • جملات باید کاملاً واضح باشند و اصل مطلب را ادا کنند
  • به جای استفاده از کلمات ربط، جملات کوتاه استفاده نمایید
  • هرچه تعداد جملات کوتاه بیشتر باشد، خوانایی مقاله نیز بیشتر خواهد بود
  • چند جمله را با یک کلمه آغاز نکنید

8. در تایتل سئویی، زمان را بنویسیم

این موضوع می‌تواند تا 5% به افزایش ترافیک ارگانیک شما کمک کند. برای مثال وقتی که بهترین رستوران‌های تهران را جست‌وجو کنید، بسیاری از تایتل‌های سئویی در گوگل، دارای عنوان بهترین رستوران‌های تهران در سال 1401 هستند. خب زمانی که شما به‌عنوان یک کاربر می‌خواهید یکی از این مقالات را برای خواندن و دریافت اطلاعات انتخاب کنید، کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟ مقاله‌ای که درباره بهترین رستوران‌های تهران در سال 1400 هستند یا بهترین رستوران‌های تهران در سال 1401؟ پس حتماً در سئو تایتل تاریخ آپدیت مقاله را باید بنویسیم.

برای مثال، ما برای یکی از مشتریانمان که در صنعت گردشگری فعال است از این تکنیک استفاده می‌کنیم. به جای نوشتن قیمت بلیط تهران مشهد از تایتل سئویی «قیمت بلیط مشهد در بهار 1401» استفاده کردیم.

9. محتوا را reindex کنیم

تمامی روش‌های بهبود مقالات قدیمی برای این هستند که مقاله شما در معرض دید عموم قرار بگیرد. پس به همین خاطر بعد آپدیت مقاله باید مطمئن شویم که گوگل این مقاله را reindex کرده باشد. برای دوباره ایندکس کردن محتوا، باید لینک مطلب را در بخش inspection tool قرار دهیم و درخواست index را ثبت کنیم.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که بدون انجام این کار، گوگل کار ایندکسینگ را انجام می‌دهد اما امکانش هست که دیرتر به سایتمان سر بزند. مثلا اگر قرار است بدون اعلام ما در insepction tool گوگل 5 روز دیگر به محتوای به روز شده‌مان سر بزند، با reindex که خودمان انجام می‌دهیم، سرعت ایندکس به روز اخیر خواهد رسید. 

در نهایت: چطور نتیجه تغییرات محتوا را پیگیری کنیم؟

زمانی که بهبود مقالات قدیمی را انجام دادیم، باید دنبال نشانه‌های این آپدیت و تاثیر آن روی ترافیک و رتبه محتوا باشیم. می‌خواهیم بدانیم که این به روز رسانی چه تاثیری روی محتوای قدیمی ما داشته؟! 

برای این کار می‌توانید از ابزارهای تحلیلی مختلف مثل گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول، SEMRush استفاده کنیم و دنبال رتبه مقالمان بگردیم. در صورتی که بعد از آپدیت، رتبه مقاله ارتقا پیدا کند، CTR بالاتری نصیبمان خواهد شد.

مقایسه نرخ کلیک، ایمپرشن، کلیک و رتبه محتوا قبل و بعد از آپدیت بهترین راه برای بررسی نتیجه است. هرچه این تغییرات چشم‌گیرتر باشند، یعنی بهبود مقالات قدیمی را به روش بهتری انجام داده‌ایم.

خب دوستان متوجه شدید که بهبود مقالات قدیمی یک روش عالی برای افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود سئو مقالات قدیمی است. به یاد داشته باشید که یکی از مهمترین معیارهای الگوریتم گوگل برای رتبه‌بندی مقالات مختلف در نتایج جستجو، زمان انتشار و آخرین تغییرات است. گوگل همیشه ترجیح میدهد تا نتایج عالی را به کاربران خود ارائه دهد. قطعاً مطالب کهنه و قدیمی برای کاربران جذابیتی ندارند و مدام باید آپدیت شوند. پس برنامه بهبود مقالات قدیمی را به صورت منظم در لیست تولید محتوای خود قرار دهید.

برای دریافت خدمات سئو و مدیریت تولید محتوا می توانید روی منتوریکس حساب کنید.

 

مقالات آموزشی سئو داخلی و محتوا که از دید منتوریکس برای شما مرتب شده اند: 

  1. سئو داخلی چیست؟
  2. سئو محتوا چیست؟
  3. تحقیق کلمات کلیدی
  4. تقویم محتوایی
  5. چطور ایده های محتوایی پیدا کنیم؟
  6. انواع محتوا ها و فرمت های تولید محتوا
  7. چگونه محتوا بنویسیم؟
  8. جریان محتوا (Content flow) چیست؟
  9. داستان سرایی در تولید محتوا
  10. محتوای همیشه سبز
  11. بهبود مقالات قدیمی برای بهبود سئو
  12. کلمات کلیدی longtail
  13. کیورد استافینگ

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

 

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی

علیرضا به قهوه، نوشتن و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارد و معتقد است نوشتن برایش به تفریح تبدیل شده تا کار :) 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف