با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سئو ویدئو چیست؟ (راهنمای کامل بهینه سازی ویدئو در گوگل)

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی
21:55، 1401/04/29
سئو ویدئو چیست؟ (راهنمای کامل بهینه سازی ویدئو در گوگل)
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سئو ویدئو چیست؟ (راهنمای کامل بهینه سازی ویدئو در گوگل)


این روزها فقط صحبت از بهبود سئو سایت برای محتوای متنی نیست و پایش به سایر پلتفرم‌ها مثل یوتیوب و اینستاگرام هم کشیده شده. حتی برای سرویس‌های اشتراک ویدئوی ایرانی مثل آپارات و تماشا هم می‌توانیم به فکر بهینه‌سازی باشیم. در این مقاله از منتوریکس قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از جوانب سئو، یعنی سئو ویدئو آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا بتوانید سئو را به بهترین و جامع‌ترین شکل ممکن برای تمامی بخش‌های محتوایی (ویدئویی تا متنی) پیاده کنید.

سئو ویدیو (Video SEO) چیست؟

سئو به معنای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است و بسیاری از ما تصور می‌کنیم که فقط مربوط به محتوای متنی است. در صورتی که سئو اینستاگرام، سئوی تصاویر و سئوی ویدئو را هم باید به این دسته اضافه کنیم. معمولا محتوای تصویری (عکس و ویدئو) هواخواه بیشتری دارد و زودتر نتیجه می‌دهد. البته به شرطی که درست و اصولی تولید شود و برای سئوی آن وقت گذاشت.

سئو ویدئو یعنی فرآیند بهینه‌سازی ویدئوها برای موتورهای جستجو به خصوص گوگل تا مطمئن شویم که گوگل ویدئو را ایندکس می‌کند. هرچقدر بهینه‌سازی بهتر باشد، نمایش ویدئوی ما به افرادی که دنبال آن هستند، بالاتر هم خواهد رفت. راهنمای سئوی ویدئویی به جز گوگل، به بهینه‌سازی ویدئو در بینگ، یاهو و یوتیوب هم کمک می‌کند. 

بیشتر بخوانید: خدمات سئو در منتوریکس چه شرایط و هزینه هایی دارد؟

بهترین روش های سئو ویدیو

7 ترفند و نکته برای بهینه‌سازی ویدئوهای منتشر شده در فضای آنلاین را برایتان می‌گوییم. این راهکارهای سئوی ویدئویی به شما کمک می‌کند تا شانس نمایش و دیده شدن ویدئویتان را بالا ببرید.

  1. دسترسی به ویدئو خود را آزاد کنید

یکی از روش‌های سئو ویدئو این است که ابتدا دسترسی به ویدئو خود را برای عموم کاربران آزاد کنید. به این ترتیب کاری می‌کنید که گوگل بتواند به‌راحتی به محتوای سایت شما دسترسی داشته باشد. همچنین باید ویدئو بدون این‌که نیازی به انجام کار خاص و پیچیده‌ای توسط کاربر باشد، قابل مشاهده شود.

  1. از استراکچرد دیتا استفاده کنید

برای این‌که گوگل بتواند به‌راحتی موضوع ویدئو شما را متوجه شود، باید از استراکچد دیتا استفاده کنید. با کمک اسکیما مارکاپ یا همان علائم اسکیما می‌توانید به گوگل نشان دهید که موضوع ویدئو شما در چه ارتباطی است. اسکیما مارکاپ می‌تواند شامل اطلاعاتی از قبیل طول ویدئو، تامنیل، دیسکریپشن، لینک محتوای ویدئو و... باشد.

  1. از سایت مپ ویدئو استفاده کنید

موتورهای جست‌وجو با کمک نقشه سایت یا همان سایت مپ از بخش‌های مختلف سایت شما دیدن می‌کنند.  پس اگر می‌خواهید سرعت ایندکس بخش‌های مختلف سایت شما افزایش پیدا کند، باید از سایت مپ دقیق و عالی استفاده کنید. یک سایت مپ ویدئو به گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا به‌راحتی به ویدئو دستریس پیدا کنند و آن را ایندکس نمایند. در نتیجه در آموزش سئو ویدئو همیشه توصیه می‌شود که از سایت مپ ویدئو استفاده نمایید.

  1. قابلیت ایندکس ویدئو را چک کنید

باید مطمئن شوید که گوگل می‌تواند فایل محتوای ویدئویی شما را ایندکس کند تا این‌که بفهمد این ویدئو برای ارائه پیشنمایش و لحظات کلیدی ویدئو مناسب است. قابلیت پیشنمایش یکی از قابلیت‌های مهم گوگل است. به این ترتیب چند ثانیه از ویدئو را به به مخاطب نشان می‌دهد. این قابلیت از ارائه یک کاور یا همان تامنیل ثابت و ساده به‌مراتب بهتر و هیجان‌انگیزتر است. شما می‌توانید از متا تگ Max-Video-Previwe برای کنترل طول این پیش‌نمایش استفاده کنید. وقتی که گوگل با کمک فایل ویدئویی شما توانست ویدئو شما را تحلیل کند، قابلیت پیش‌نمایش را به آن اضافه می‌کند.

  1. از تگ‌های مرتبط استفاده کنید

در آموزش سئو ویدئو نیز همانند سئو محتوای متنی، بحث تگ‌ها وجود دارند. تگ‌ها نوعی دسته‌بندی محتوا محسوب می‌شوند. با کمک تگ‌ها می‌توانید نوع محتوا را به گوگل نشان دهید. زمانی که از تگ‌های مرتبط استفاده کنید، محتوای ویدئویی شما در نتایج جست‌وجو به‌راحتی نمایش داده می‌شود. به همین خاطر حتماً برای سئو بهتر ویدئو باید از تگ‌های مرتبط استفاده نمایید.

  1. از رزولوشن بالای ویدئو اطمینان حاصل کنید

حتماً باید از ویدئو با رزرولوشن تصویر بالا استفاده کنید. این موضوع اهمیت بسیاری دارد. وقتی که رزولوشن ویدئو بالا نباشد، مخاطب تمایلی به تماشای آن پیدا نمی‌کند. در حال حاضر مخاطبان به‌دنبال تماشای ویدئو باکیفیت هستند. به همین خاطر اهمیت بسیاری دارد که از ویدئو باکیفیت همراه با وضوح بالا استفاده کنید. بهتر است از نورپردازی مناسبی استفاده کنید تا کیفیت ویدئو شما افزایش پیدا کند.

  1. کیفیت صدا را فراموش نکنید

یکی دیگر از مباحث آموزش سئو ویدئو، استفاده از فیلم‌هایی با کیفیت صدای مناسب است. فراموش نکنید که تجربه کاربران تأثیر مستقیم روی بهبود سئو ویدئو دارد. وقتی که کیفیت صدای ویدئو مطلوب نباشد، مخاطب ویدئو را تا انتها تماشا نمی‌کند. پس حتماً از ویدئو با کیفیت صدای مناسب استفاده نمایید.

راهکارهایی برای سئو ویدیو

در جریان تولید ویدئو و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف باید به چند پیش‌نیاز مهم دقت کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

  1. تیتر جذاب و گیرا انتخاب کنید

تیتر، همان عبارتی است که در بالای ویدئو شما در موتورهای جست‌وجو نمایش داده می‌شود. تیتر شما باید حس کنجکاوی در مخاطب ایجاد کند و منحصر‌به‌فرد باشد. از ترفندهای تیترنویسی محتوایی می‌توانید برای ویدئوهایتان استفاده کنید. مخاطب قرار دادن خواننده، اشاره به ترس، مشکل و ایجاد حس همدلی در تیترها از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. همچنین باید از کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط و LSI در تیتر استفاده کنید. تیتر شما باید جامع باشد و ویدئو شما را تا حدودی شرح دهد. به شکلی که وقتی کسی تیتر شما را ببیند، تا حدودی متوجه شود که قرار است چه محتوایی را مشاهده کند و در عین حال کنجکاو برای دیدن آن باشد.

بیشتر بخوانید: چطور تیتر اغواگر بنویسیم؟

  1. کیورد ریسرچ ویدئویی داشته باشید

باید دنبال پرجستجوترین عبارت‌ها بگردید و نیاز مخاطب را پیدا کنید. البته در این راه، می‌توانید پرسونای کانال ویدئویی‌تان را هم مشخص کنید. مثلا تعیین کنید که برای چه کسانی با چه مرتبه شغلی و حتی چه گروه سنی قرار است محتوای ویدئویی تولید کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با پرسونای مخاطب، مطلب ما را بخوانید تا در تدوین برنامه‌ی تولید ویدئو با آگاهی بیشتری جلو بروید.

در آموزش سئو ویدیو باید مخاطب را در نظر داشته باشید. ببینید که چه عبارت‌هایی بیشتر توسط مخاطبان جست‌وجو می‌شود. سپس حول همان موضوع تولید محتوا کنید. همچنین می‌توانید از عبارت‌های پرجست‌وجو مخاطبان به‌عنوان تیتر ویدئو خودتان استفاده کنید. به این ترتیب سئو ویدئو شما بهتر و بهتر خواهد شد. همچنین نتایج بهتری در موتورهای جست‌وجو به دست می‌آورد.

اگر سری به یوتیوب بزنید، حتما متوجه این ترفند خواهید شد. فقط کافیست کلمه‌ای را جستجو کنید تا با تعداد زیادی ویدئو مواجه شوید که عبارات پر جستجوی تقریبا یکسانی دارند.

  1. متای توضیحات را دست کم نگیرید

همانطور که متا دسکریپشن یا متای توضیحات برای محتوای متنی مهم است، در ویدئو هم باید به آن توجه کنید. در جست‌وجوی صفحه نتایج و در قسمت زیر تیتر می‌توانید چند جمله به‌عنوان دیسکریپشن اضافه کنید. این توضیحات اضافی برای بسیاری از کاربران ارزشمند هستند. به این ترتیب پیش از آن‌که بخواهد ویدئو را بارگذاری کند و وقت برای آن صرف نماید، این چند جمله را می‌خواند تا متوجه اصل موضوع ویدئو شود. دسکریپشن (Description) باید توضیحات ارزشمند از ویدئو را ارائه دهد. یکی از انواع و روش سئو کردن ویدیوها، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در دسکریپشن است.

  1. ویدئو خود را فصل‌بندی کنید

زمانی که ویدئوهای حرفه‌ای یوتیوب را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که هر بخش ویدئو یک بخش یا همان Chapter دارد. به این ترتیب مخاطب می‌تواند به‌راحتی بخش‌های مختلف را بررسی نماید و مستقیم سر بخشی برود که به آن نیاز دارد. بخش‌بندی یکی از عناصر تولید محتوای ویدئویی است که روی سئوی آن هم اثر می‌گذارد. شما می‌توانید برای هر Chapter یک نام یا همان عنوان قرار دهید. این عنوان‌ها نیز توسط گوگل بررسی می‌شود. به این ترتیب گوگل حتی از طریق عنوان بخش‌های مختلف شما نیز ویدئو را به مخاطبان نشان می‌دهد.

  1. ویدئو را روی سایت خود Embed کنید

در حال حاضر اکثر ما ویدئوهای خود را روی سایت‌های مختلف بارگذاری می‌کنیم. در سایت‌هایی همانند Vimeo، آپارات، تماشا و یوتیوب می‌توانیم ترافیک بسیار بالایی داشته باشیم؛ اما باز هم می‌توانید کد ایمبد ویدئو را روی سایت خود قرار دهید. اِمبد کردن یکی دیگر از روش‌های سئو کردن ویدئو محسوب می‌شود. اگر یک ویدئو مهم دارید و می‌خواهید به‌خوبی سئو شود و موتورهای جست‌وجو آن را به دیگر نشان دهند، می‌توانید آن را روی صفحه سایت خود هم قرار دهید. 

  1. متن ویدئو را قرار دهید

ترنسکریپت کردن ویدئو یا قرار دادن محتوای داخل ویدئو در قالب متن، یکی از بخش‌های سئویی ویدئویی است. به این ترتیب گوگل اطلاعات بیشتری درباره ویدئو شما خواهد داشت. به یاد داشته باشید که باید شما به روش‌های مختلف به گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو نشان دهید که موضوع ویدئوی شما در چه رابطه است. به این ترتیب گوگل آن را به مخاطبان بیشتری نشان می‌دهد.

  1. از Thumbnail مناسب استفاده کنید

یادتان می‌آید که در گذشته می‌گفتند یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید؟ خب این روزها دیگر این‌طور نیست. بیشتر مردم از روی جلد یک کتاب آن را قضاوت می‌کنند. مخصوصاً وقتی که صحبت ویدئوی آنلاین باشد. شما می‌توانید یک فریم را به‌عنوان کاور ویدئو خود انتخاب کنید یا یک کاور بسیار جذاب طراحی نمایید. هرچه کاور یا همان thumbnail ویدئو شما جذابیت بیشتری داشته باشد، بیشتر دیده می‌شود. 

پلاگین های مخصوص ویدیو

می‌توانید از بخش‌های مختلف پلاگین‌های متفاوت سئو را برای سئو ویدئو استفاده کنید. مثلا پلاگین یوست سئو که از معروف‌ترین افزونه های سئو وردپرس است بخشی برای سئوی ویدئو هم دارد. ابزارهای دیگری همانند Ahrefs و همچنین Tubebuddy نیز برای سئو ویدئو وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را هم استفاده کنید.

جمع‌بندی

در جریان سئوی ویدئو از آنالیز ویدئوها هم غافل نشوید. خوشبختانه پلتفرم‌ها داشبورد مخصوصی برای بررسی و تحلیل ترافیک ویدئو به ما نشان می‌دهند که می‌توانیم از اطلاعاتشان استفاده کنیم. 

اگر شما هم تجربه‌ای درباره سئوی ویدئو دارید، با ما در میان بگذارید.

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی

علیرضا به قهوه، نوشتن و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارد و معتقد است نوشتن برایش به تفریح تبدیل شده تا کار :) 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف