با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

آموزش بازرسی لینک‌ها URL Inspection
ساسان سلوتی
ساسان سلوتی
18:34، 1399/04/07
آموزش بازرسی لینک‌ها URL Inspection
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

آموزش بازرسی لینک‌ها URL Inspection


یکی از بزرگ‌ترین امتیازات وبمسترتولز جدید همین منو و امکان است. از طریق همین منو است که می‌توانیم یک لینک را تحلیل کنیم و بفهمیم که آیا ایندکس شده یا نه؟ آیا crawl شده است یا نه؟ آیا مشکلی دارد و از این دست موارد. در این مطلب همراه منتوریکس باشید تا با هم نگاهی بیندازیم به منوی URL Inspectio گوگل و کارکردش.

URL Inspection چیست؟

تصور کنید که لینک‌های سایتمان ساخته شده، تنظیمات سئویی را هم اجرا کرده‌ایم. حالا می‌خواهیم ببینیم آیا این لینک‌ها index شده‌اند و ربات‌های گوگل به آن‌ها سر می‌زنند؟
منوی URL Inspection در سرچ کنسول گوگل این امکان را برای ما فراهم می‌کند که با یک عمل بسیار ساده همه‌ی این اطلاعات را به دست بیاوریم. چگونه؟ در ادامه به شما می‌گوییم.

با شرکت در دوره سئو منتوریکس به تمام فوت و فن‌های سئو از جمله آموزش کامل سرچ کنسول مسلط شوید.

URL Inspection گوگل چطور کار می‌کند؟

برای بازررسی لینک‌ها، وارد سرچ کنسول شوید. از منوی سمت چپ، قسمت URL Inspection را پیدا کنید. در سرچ باکس مخصوص این قسمت، آدرس URLای که می‌خواهید بررسی شود را وارد کنید.

حالا کمی صبر کنید تا اطلاعات این صفحه برای‌تان نمایش داده شود. پس از بررسی، 3 دسته اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود:

1. url ایندکس شده است یا نه

دسته اول به شما نشان می‌دهد که url شما توسط گوگل شناخته و بررسی شده است یا نه. اگر همه چیز درست پیش رفته باشد تیک این قسمت سبز است. اما اگر گوگل نتوانسته باشد صفحه شما را Crawl کند، این قسمت نارنجی یا قرمز نمایش نمایش داده می‌شود. خطاهای سرور و مشکلات فنی سایت می‌تواند دلیل چنین خطایی باشد.

فیچر مهم بعدی در این قسمت، دکمه‌ی Request Indexing است که پرکابردترین قسمت این منو است. اگر تغییرات مهمی در صفحه‌ی مود نظرتان اعمال کرده‌اید و دوست دارید گوگل زودتر متوجه این تغییرات بشود، از این امکان استفاده کنید. البته تضمینی برای این‌که گوگل حتما به این درخواست جواب بدهد وجود ندارد، با این وجود در اکثر مواقع به این درخواست پاسخ مثبت می‌دهد. یادتان باشد به صورت افراطی از این فیچر استفاده نکنید.

2. Coverage

دراین قسمت به چند نکته باید توجه کنید:

  • Sitemaps: در این قسمت می‌توانید ببینید که آیا Url شما در سایت مپ هست یا نه.
  • Last Crawl: آخرین باری که این صفحه Crawl شده است، چه زمانی بوده. اگر صفحه‌ی مهمی دارید، بهتر است تاریخ crawl شدنش تاریخ روز نزدیک‌تر باشد، در غیر این صورت پیام خوبی از گوگل دریافت نمی‌کنید و باید به دنبال رفع اشکال باشید.
  • Index Allow: اگر یادتان باشد، در فایل robots.txt مشخص می‌کنیم که چه قسمت‌هایی از سایت برای ربات‌های گوگل allow و چه قسمت‌هایی Disallow باشد. بنابراین اگر به اشتباه ulrای را Disallow کرده باشیم، از این قسمت متوجه می‌شویم.
    Canonical: آیا URL شما تگ کنونیکال دارد یا نه.

3. Enhancement

در این قسمت وضعیت Enhancementهایی مثل Mobile Usability و انواع Rich Resultها برای آن URL نمایش داده می‌شود.

4. Live Test

در این قسمت می‌توانید یک تست لایو از وضعیت URL خود بگیرید. سپس در قسمت view tested page اطلاعات فنی آن صفحه مثل وضعیت HTML و اطلاعات دیگری که بیشتر به درد دولوپرها می‌خورد را ببینیم.

چه زمانی باید از این منو استفاده کنیم؟

این منو، آنقدرها هم پر کاربرد نیست. یعنی نیازی نیست هر URL را اختصاصا در این منو بررسی کنید. این منو وقتی به کار می‌آید که به عملکرد یک URL مشکوک باشیم یا این‌که آنقدر آن URL مهم باشد که نیاز داشته باشیم وضعیت بررسی شدن آن توسط ربات‌های گوگل را مجدد بررسی کنیم.

جمع‌بندی

در این مقاله با منوی URL Inspection سرچ کنسول و نحوه کار با آن آشنا شدیم. همانطور که گفته شد این منو زمانی کاربرد دارد که می‌خواهیم وضعیت Crawl شدن یک صفحه مهم را بررسی کنیم. اگر سوالی در مورد این قسمت از ما دارید، حتما در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

دوست دارید دیجیتال مارکتر شوید؟ همین حالا در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس شرکت و شانس خود برای وارد شدن به بازار کار را امتحان کنید. اگر صاحب کسب‌وکار هستید و فرصت شرکت در دوره را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت منتوریکس استفاده کنید و به راحتی سرنوشت کسب‌وکاران را تغییر دهید.

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی

ایدئولوژی اصلی ساسان اینه تا اونجایی که می‌تونه به کنجکاوی‌هاش پاسخ مثبت بده. برای همین، کارها و علایق جورواجوری رو دنبال می‌کنه؛ مثلاً: غواصی، دوچرخه‌سواری، یوگا، گیاه‌شناسی، عکاسی ماکرو و... تو کار هم همین طور بوده: از مدیر فروش بازاریابی تا منابع انسانی، دیجیتال مارکتینگ و تدریس...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف