با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

جایگاه صفر (Position Zero) چیست؟ + ترفندهای طلایی

سحر محمدی
سحر محمدی
11:32، 1402/05/08
جایگاه صفر (Position Zero) چیست؟ + ترفندهای طلایی
1 رای    میانگین 3.5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

جایگاه صفر (Position Zero) چیست؟ + ترفندهای طلایی


سئو سایت یعنی رقابت؛ رقابت بر سر دست یافتن به رتبه‌های برتر با رقبای. هر که بیشتر تلاش کند و حواسش به‌تمامی جوانب کار باشد؛ موفق‌‌تر است و جام طلا را بالاخره روزی بالای سر می‌برد. در سئو همه چیز درباره‌ی SERP است؛ رسیدن به نقطه‌ی طلایی دیده‌شدن. اما تابه‌حال فکر کردید که برخی ممکن است از راه دیگری به SERP راه پیدا کنند، بدون آنکه ترتیب نتایج جستجو را به هم بریزند؟ بله این امر شدنی است؛ با رسیدن به « جایگاه صفر » یا «P0». در این مقاله قصد دارم به شما بگویم « جایگاه صفر گوگل چیست؟ » و چطور می‌توان این جایگاه را به دست آورد.

پیش از مطالعه این مقاله، شما می توانید برای دریافت خدمات سئو و بهینه سازی سایت، با منتوریکس در ارتباط باشید.

تعریف جایگاه صفر گوگل

برای درک مفهوم جایگاه صفر گوگل باید گریزی بزنیم به مفهوم سئو سایت. تمامی تلاش‌هایی که در راستای سئو سایت صورت می‌گیرد، یک هدف مشخص دارند؛ دست‌یابی به رتبه‌های برتر در نتایج موتورهای جستجو. هرچقدر رتبه‌‌ی کیوردهای سایتی در نتایج جستجو بالاتر باشد، نرخ کلیک و ترافیک ارگانیک سایت، افزایش معناداری پیدا می‌کند. با این اوصاف منطقی است که رقابت اصلی کسب‌وکارها در بحث سئو سایت بر سر رسیدن به رتبه یک SERP باشد. اما در این مفهوم طلایی دیگری نیز وجود دارد و آن‌هم جایگاه صفر است. اما جایگاه صفر به چه معنا است؟

 

جایگاه صفر گوگل، جایگاه ویژه‌ای است که درست در پایین باکس جستجوی گوگل در صفحه‌ی اول نتایج قرار دارد. در واقع جایگاه صفر محلی برای نمایش بخشی از محتوا شامل متن، عکس، لیست و... است که اطلاعات مفید درباره‌ی کلمه‌ی کلیدی خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 


در واقع جایگاه صفر گوگل، همان لینک ویژه‌ای است که بالاتر از باقی لینک‌ها نمایش داده شود. به‌عبارت‌دیگر و با اندکی دست‌بردن در نقل‌قول معروف بیل گیس: «جایگاه صفر گوگل، پادشاه است».

زمانی که کسی ادعا می‌کند، سایتش در جایگاه صفر قرار دارد؛ به این معنا است که بخشی از محتوای صفحه‌ی هدف مانند یک پاراگراف، لیست یا جدول به شکلی مجزا و ویژه در بالاترین نقطه‌ی SERP نمایش داده می‌شود.

تفاوت جایگاه صفر گوگل با سایر نتایج جستجو؟

زمانی که کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، چند دسته اطلاعات برای شما نمایش داده می‌شود که از نظر ماهیتی باهم تفاوت‌های بسیاری دارند:

  • نتایج مربوط به جایگاه صفر ـ P0
  • نتایج مربوط به تبلیغات گوگل ـ Ads
  • سایر نتایج مبتنی بر سئو

نتایجی که با علامت Ads مشخص شده‌اند، ماجرایی جدای از سئو دارند و مسیر متفاوتی را برای نمایش در SERP طی می‌کنند. اما جایگاه صفر با همه‌ی تفاوت‌هایش با سایر نتایج جستجو، بخشی از فرایند سئو محسوب می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت جایگاه صفر گوگل با سایر نتایج، نحوه‌ی نمایش آن است. در سایر نتایج، ابتدا لینک، سپس تایتل و دیسکریپشن نمایش داده می‌شود، درحالی‌که در نتایج مربوط به جایگاه صفر ابتدا بخشی برجسته از محتوا، سپس لینک، تایتل و دیسکریپشن صفحه‌ی هدف نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانیدگوگل برای رتبه دادن سایت‌ها به چه عواملی توجه می‌کند؟

تفاوت جایگاه صفر و رتبه 1نحوه نمایش لینک جایگاه صفر در نتایج جستجو


همان‌طور که در تصور بالا مشخص است، نتیجه مربوط به جایگاه صفر بهترین نقطه‌ی SERP  را به خود اختصاص داده است، به علاوه‌ی آنکه فضایی که برای نمایش نتایج جایگاه صفر در نظر گرفته شده، بیشتر است. 

تاریخچه جایگاه صفر گوگل

جایگاه صفر گوگل اولین‌بار در سال 2011 معرفی شد و به‌مرور تکامل پیدا کرد. جایگاه صفر برای این ایجاد شد تا کاربران سریع‌تر به محتواهای ارزشمندی که مورد نیازشان هست دست پیدا کنند.

در ابتدای راه محتواهایی که در بخش جایگاه صفر نمایش داده می‌شد، بر اساس پایگاه‌داده‌های مرجعی مانند ویکی‌پدیا بود. اما گوگل به‌مرور الگوریتم‌هایش برای رسیدن به جایگاه صفر را بهبود بخشید و حالا قادر است با بررسی میلیون‌ها صفحه، مفیدترین اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل برای شناسایی مفیدترین و کاربردی‌ترین بخش‌ اطلاعات در صفحات مختلف وب، سایت‌های غیر مرجع نیز فرصت پیدا کردند، شانس خود را برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل امتحان کنند. اگر اهل سرچ کردن به زبان انگلیسی باشید، احتمالا خیلی وقت است که نتایج جایگاه صفر را دیده‌اید. در زبان فارسی اما تنها چندماهی است که الگوریتم‌های گوگل قادر به شناسایی بخش‌های برجسته‌ی محتوایی صفحات و درج‌شان در جایگاه صفر شده‌اند. 

مزایای رسیدن به Position Zero

خب، تا اینجا فهمیدیم که جایگاه صفر گوگل چیست؟ و چگونه در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود. اگر دستی در سئو داشته باشید ارزش جایگاه صفر گوگل ناگفته برای‌تان پیدا است. زمانی که شروع به تدوین استراتژی سئو می‌کنیم، چشم‌اندازی برای آینده سایت متصور می‌شویم که هدف‌ نهایی آن افزایش ورودی‌های ارگانیک سایت، به صورت هدفمند است. بنابراین در ترسیم این چشم‌انداز باید نگاهی هم به جایگاه صفر گوگل داشته باشیم، چرا که دست‌یابی به P0 تضمین قدرتمندی برای رسیدن به اهداف سئویی‌مان است، اما این دستاورد، بازگو کننده‌ی تمام ماجرا نیست. 

اگر بخواهیم دقیق‌تر به دلایل تاثیر‌گذاری جایگاه صفر گوگل در بهبود سئو سایت صحبت کنیم، باید موارد زیر را بررسی کنیم:

قرارگرفتن در جایگاه صفر گوگل به معنای تصاحب فضای بیشتر است

همین حالا عبارت «position zero» را در گوگل سرچ کنید. چه می‌بینید؟ اولین نتیجه مطلبی از سایت Webfx.com است. اگر به دنبال چیستی جایگاه صفر باشید در یک نگاه در همان صفحه‌ی نتایج جستجو به شناختی نسبی از این مفهوم دست می‌یابید. اما بیشتر دقت کنید، یک فضای قابل‌توجه به مطلب Webfx اختصاص‌داده‌شده است. این فضا شامل یک پاراگراف محتوای مفید به همراه یک عکس است. سایت Webfx به‌راحتی محدوده‌ی قابل‌توجهی از SERP را به خود اختصاص داده است.

بگذارید صادقانه بگویم، من روی این لینک کلیک کردم، به دو دلیل یکی آنکه با خواندن همان پاراگراف مجاب شدم که با ورود به صفحه اطلاعات مفیدی دستم را می‌گیرد و دوم اینکه این بخش از SERP آن‌قدر بزرگ است که فرصت کمتری برای مشاهده سایر نتایج به کاربر می‌دهد.

نکته: اغلب کاربران، با مشاهده‌‌ی اولین نتایج موتورهای جستجو، تصمیم‌شان را برای کلیک کردن می‌گیرند و باقی نتایج شانس کمتری برای جلب توجه کاربران دارند. برای درک بهتر این نکته کافی است به عکس زیر نگاهی بیندازید.

نرخ کلیک در جایگاه صفرنرخ CTR در جایگاه‌های مختلف در SERP

جایگاه صفر نرخ CTR را افزایش می‌دهد

خب، افزایش نرخ CTR باتوجه‌به نکته‌ای که در بخش قبلی گفتم، کاملا طبیعی است. زمانی که شما رتبه یک را پشت سر گذاشته‌اید، تعداد بیشتری از کلیک‌های کاربران را از آن خود خواهید کرد. در واقع قرارگرفتن در جایگاه صفر به معنای نرخ CTR 30٪ است.

افزایش سرنخ‌ها در جایگاه صفر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های جایگاه صفر با سایر جایگاه‌های SERP در این است که این جایگاه فرصت بیشتری برای مجاب کردن کاربران دارد. دلیل این موضوع هم خیلی ساده و منطقی است و به نحوه‌ی نمایش جایگاه صفر در صفحه‌ی نتایج بازمی‌گردد.

نمایش نتایج در SERP به این صورت است که ابتدا لینک و سپس تایتل و دیسکرپشن صفحات درج شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید گوگل برای نمایش تایتل و دیسکرپیشن محدودیتی در نظر گرفته. تایتل صفحات نباید بیش از 60 کاراکتر و دیسکریپشن نیز نباید بیش از 160 کارکتر باشد. 

در مورد محتوایی که در جایگاه صفر نمایش داده می‌شود، این محدودیت تعداد کاراکتر وجود ندارد، بنابراین شما زمان بیشتری برای تاثیرگذاری و جلب توجه کاربران دارید. به‌ویژه آنکه محتوای نمایش داده شده در جایگاه صفر، همان‌ محتوایی است که کاربر نیاز دارد؛ بنابراین بر روی آن کلیک می‌کند. کاربرانی که با کلیک بر روی جایگاه صفر وارد سایت می‌شوند، سرنخ‌های جدید و جدی‌ای برای سایت محسوب می‌شوند.

با وجود جایگاه صفر در گوگل، کسب رتبه‌ی یک، به معنای رسیدن به نقطه‌ی امن نیست. حتی اگر رتبه یک در یک کیورد مهم را از آن خود کردید، همچنان باید با جایگاهی بالاتر به رقابت بپردازید. جایگاهی که 10٪ بیشتر از شما کلیک دریافت می‌کند. پس قبل از آنکه دیر شود باید به روش‌های رسیدن به جایگاه P0 فکر کنید.

نحوه نمایش نتایج در جایگاه صفر

برای آنکه بدانیم چطور می‌توانیم جایگاه صفر را تصاحب کنیم؛ لازم است ابتدا با نحوه‌ی نمایش محتوا در این جایگاه آشنا شویم.
نمایش محتوا در جایگاه صفر از 7 قالب زیر پیروی می‌کند:

  1. نمایش محتوای مفید در یک پاراگراف
  2. نمایش محتوا به‌صورت لیست‌های شماره‌گذاری شده از موارد مهم (Numbered lists)
  3. نمایش محتوا به‌صورت بولت (Bulleted lists)
  4. نمایش به‌صورت جدولی از اطلاعات موردنیاز کاربران
  5. نمایش عکس‌های مرتبط با عبارت جستجو شده
  6. نمایش ویدئوی مرتبط
  7. نمایش اطلاعات به صورت نمودارها و گراف‌ها

با شناخت 7 قالب نمایش نتایج در جایگاه صفر، ‌تنها کاری که لازم است انجام بدهید غنی‌کردن محتوای صفحه‌ی هدفتان برای نمایش به این صورت است. اما رسیدن به این شناخت تازه اول راه است.

انواع محتواهای جایگاه صفر

به 7 قالب محتوایی نمایش در جایگاه صفر اشاره کردیم. حالا در این بخش به شما خواهیم گفت چطور به این قالب‌ها دست پیدا کنیم. در واقع هرکدام از قالب‌هایی که معرفی کردیم، شامل دسته‌ای خاص از اطلاعات می‌شوند که هریک به‌نوعی برای کاربران مفید هستند. برای همین مهم است بدانیم که کدام قالب برای چه نوع محتوایی مناسب‌تر است.
در ادامه به 6 محتوای موردنیاز برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل اشاره می‌کنم.

پاسخی برای سوال‌های اساسی کاربران پیدا کنید

کاربران زمانی دست به جستجو می‌زنند که سوالی دارند. به این سوال‌ها فکر کنید. مهم‌ترین سوال کاربرانتان درباره‌ی موضوعی خاص را پیدا کنید و برای آن محتوا تولید کنید.
کاربران اغلب به دنبال یکی از موارد زیر هستند:

  • چرا؟
  • چه زمانی؟ (کی؟)
  • چه مکانی؟ (کجا؟)
  • چه کسی؟
  • چطور؟

اگر شما بتوانید در محتوای درون صفحه‌تان در 50 تا 60 کلمه، پاسخی برای این سوالات پیدا کنید، به‌احتمال زیاد به نقطه‌ صفر گوگل خواهید رسید.
یک ترفند: اگر می‌خواهید به مهم‌ترین سوال‌ها پیرامون موضوعی خاص برسید، تنها کافی است نگاهی به بخش «People also ask» در نتایج جستجو بیندازید و با کشف این سوالات، محتوای صفحه‌ی هدفتان را غنی کنید.

نحوه کار یا دستورالعمل چندمرحله‌ای

تابه‌حال در گوگل مراحل انجام کاری را جستجو کرده‌اید؟ کاربرانی که به دنبال پیداکردن مراحل انجام کاری مشخص‌اند، کاربرانی خودکفا هستند که تصمیم دارند به هر طریقی که شده از 0 تا 100 کاری را خودشان انجام دهند.
این کاربران به دنبال اطلاعات دقیق، جزئی و دسته‌بندی‌شده‌ هستند. در یک کلمه آن‌ها در پی یافتن «چگونگی» هستند. حالا برای آنکه به جایگاه صفر گوگل دست پیدا کنید، فقط کافی است این نیاز اساسی را با دستور چند‌مرحله‌ای پاسخ دهید.

ارائه تعاریف از چیزها

در گوگل عبارت «معنای گوگل چیست» را جستجو کردم. نتیجه‌ای که به من نشان داد، صفحه‌ی ویکی‌پدیا گوگل در جایگاه صفر بود. بسیاری از کاربران قصدشان از جستجو، پیداکردن معنای چیزها است. مثلا وقتی برای اولین‌بار از تلویزیون عبارت هتریک را شنیدم، دست به دامان گوگل شدم تا سر از ماجرا دربیاورم.
شما هم عبارت «هتریک چیست» را به فارسی و انگلیسی جستجو کنید. در هر دو حالت اولین نتیجه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، متعلق به جایگاه صفر گوگل است. با اندک تفاوتی؛ در زبان فارسی نتیجه متعلق به ویکی‌پدیا است و در زبان انگلیسی، نتیجه متعلق به دائرةالمعارف آکسفورد است. البته کاربر در هر دو زبان از جستجوی خود نتیجه می‌گیرد و به خواسته‌اش می‌رسد.

عکس زیر، محتوای جایگاه صفری است که گوگل برای معرفی دوره آموزشی DBA شناسایی کرده. این محتوا به سایت آموزشگاه حسابداران خبره (پکت) تعلق دارد. اگر محتوای این بخش را به دقت بخوانید،‌ متوجه خواهید شد که محتوا به خوبی سوال کاربران در مورد ماهیت دوره حسابداری DBA را پاسخ می‌دهد و به همین دلیل گوگل آن را به عنوان محتوای ارزشمند در جایگاه صفر شناسایی کرده است.

جایگاه صفر دوره DBA

بررسی‌های مقایسه‌ای

محتواهای مقایسه‌ای در سایت‌های فروشگاهی بیشترین کاربرد را دارند. این دست از محتواها به این دلیل نوشته و تولید می‌شوند که تصمیم‌گیری برای کاربران را آسان‌تر کنند، به همین دلیل نزد کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. بر اساس همین اهمیت گوگل نیز در صورتی که محتوای مقایسه‌ای را کامل و دقیق بداند، آن‌را به عنوان محتوای مناسب برای جایگاه صفر نمایش می‌دهد.

اما چطور شانس نمایش محتوای مقایسه‌ای‌مان را در نتیجه‌ی جایگاه صفر افزایش دهیم؟

برای رسیدن به جایگاه صفر در محتواهای مقایسه‌ای می‌توانید سراغ جدول‌ها، نمودارها و فهرست‌های بولت بروید تا شانس بیشتری برای P0 داشته باشید. همچین محتواهای مقایسه‌ای‌تان را به‌روز نگه‌ دارید.

اطلاعات قیمت یا هزینه کالا و خدمات

آگاهی‌یافتن از قیمت یا هزینه‌ی کالا و خدمات از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنتی است. اغلب خریداران اینترنتی مانند زمانی که به بازار مراجعه می‌کنند، در خرید اینترنتی هم از سایتی به سایت دیگر سرکشی می‌کنند تا بهترین کالا با مناسب‌ترین قیمت را پیدا کنند. در این شرایط محتوایی برنده است که نیازشان را برآورده کند.

تهیه لیستی از بهترین‌ها

اغلب مواقع تهیه لیست بهترین یا برترین‌ها به کاربرانمان کمک بزرگی می‌کند. تصور کنید جمعه شب در خانه نشسته‌اید و حوصله‌تان کاملا سر رفته است. تصمیم می‌گیرید فیلم ببینید؛ آن هم نه هر فیلمی، ترجیح می‌دهید مثلا بهترین فیلم 2022 را تماشا کنید و برای این کار باز هم دست به دامان گوگل می‌شوید و با جستجو به لیستی از بهترین فیلم‌های سال می‌رسید، حالا تنها کافی است از بین فیلم‌های منتخب یکی را برای تماشا انتخاب کنید.
اگر شما یک سایت نمایش آنلاین فیلم داشته باشید، قطعا معرفی لیست‌های بهترین فیلم‌ها کمک بزرگی به جذب کاربران می‌کند. حالا بیایید این موضوع را به سایر کسب‌وکارها هم تعمیم دهیم؛ «بهترین برند کفش ورزشی»، «بهترین شهر ایران برای زندگی» یا حتی لیستی از «ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند». اگر همه بخش‌های کار را درست انجام بدهید، احتمالا به‌زودی به جایگاه صفر گوگل خواهید رسید.

جایگاه صفر بهترین شهر

جایگاه صفر؛ بهترین شهر ایران برای زندگی 

روش دستیابی به جایگاه صفر

بعد از آنکه محتواهای ارزشمند برای کاربران را شناسایی کردیم، نوبت به شناخت سازوکارهای سئویی برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل می‌رسد. قبل از توضیح سازوکار‌هایی که شانس حضورتان در جایگاه صفر را افزایش می‌دهد، لازم است یادآوری کنم، تایید صلاحیت محتواها برای نمایش در این جایگاه تنها توسط خود گوگل صورت می‌گیرد. بنابراین تنها کاری که می‌توانیم برای رسیدن به این‌ جایگاه انجام دهیم رعایت مواردی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

حواستان به سئو محتوا باشد

تا زمانی که محتواهایتان سئویی نباشد، شانس زیادی برای حضور در جایگاه صفر یا اساسا SERP ندارید؛ بنابراین هرچقدر بر روی سئوی‌ محتوای خود بیشتر تمرکز کنید، شانس رسیدن به نتیجه‌ی دلخواهتان نیز بیشتر می‌شود. پس بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • در ابتدای محتوا 2 تا 3 جمله را برای پاسخ به سوالات اساسی کاربران اختصاص دهید. تعداد بهینه کلمات بین 40 تا 50 (نهایتا 300 کاراکتر) است.
  • تیترهای دقیق و سئویی بنویسید. با بهینه‌کردن تیترها این فرصت را به خزنده‌های گوگل می‌دهید که شما را به‌عنوان مرجع پاسخ‌گویی برای سوالات اساسی کاربران شناسایی کند.
  • در نوشتن محتوا به لیست‌ها توجه کنید. برای لیست‌ها تیتر سئویی و توضیح‌دهنده بنویسید تا برجسته شوند.
  • در محتوا و تیترها از کلمات کلیدی دم‌دراز (Long tail) و کی وردهای lsi استفاده کنید

بیشتر بخوانیدچطور محتوای سئویی بنویسیم؟

بهینه‌سازی تصاویر

بسیاری از نتایجی که در جایگاه صفر گوگل نمایش داده می‌شوند، همراه با عکس هستند، ‌ بنابراین حتما باید روی بهینه‌سازی تصاویر هم دقت کافی داشته باشید. برای اینکه شانستان در نمایش عکس در جایگاه صفر بالا برود نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • از عکس‌های اورجینال استفاده کنید.
  • عکس‌های اینفوگرافیک شانس بیشتری برای رسیدن به P0 دارند.
  • در نوشتن Alt تصاویر به اطلاعات دقیق و مفید برای کاربران نیز توجه کنید.

به اصول سئویی پایبند باشید

رسیدن به جایگاه صفر گوگل مسیری جداگانه از سئو را طی نمی‌کند؛ بنابراین برای رسیدن به این جایگاه باید تمامی قواعد سئو داخلی را در مورد محتواهای خود رعایت کنید تا شانس بیشتری برای حصول نتیجه داشته باشید

دستیابی به جایگاه P0 با فیچر اسنیپت

فیچر اسنیپت (featured snippets) فرصتی جذاب برای برجسته کردن بخش‌های مهم محتوا را به ما می‌دهد. شناخت این فرصت‌ها و اقدام عملی در جهت اجرای این ترفندها شانس حضور در جایگاه صفر را بیشتر می‌کند.

هدف از معرفی فیچر اسنیپت بهبود تجربه کاربری است. اسنیپت‌ها به ما کمک می‌کنند با شناسایی بخش‌های مفید محتوا و بهینه‌سازی آن‌ها برای کاربران شکل نمایشی ویژه‌ای را در SERP به خود اختصاص دهیم.

اما برای آنکه بتوانیم از امکان درخشان فیچر اسنیپت‌ها برای رسیدن به جایگاه صفر استفاده کنیم باید به 4 نکته توجه داشته باشیم.

  • نکته اول: بررسی جایگاه صفحه هدف و نوع اسنیپت مورد نیاز

برای اینکه فرصت حضور در جایگاه صفر را داشته باشید، ابتدا لازم است صفحه‌‌ی هدف‌ را شناسایی کنید و ببینید که این صفحه با چه کی‌وردهایی در SERP رتبه دارد. قطعا برای رسیدن به P0 باید سراغ صفحات و کیوردهایی بروید که رتبه‌ی قابل توجهی دارند.
قدم بعدی شناسایی نوع اسنیپتی است که پاسخ‌گوی نیاز شما باشد. برای اینکه راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید، می‌توانید محتوای صفحه‌ی هدف‌تان را بررسی کنید و البته نگاهی هم به عملکرد رقبا بیندازید.

  • نکته دوم: سراغ ارزشمندترین محتوا برای کاربران‌تان بروید

در بخش‌های قبلی در مورد اهمیت غنی‌ کردن محتوا با سوالات متداول کاربران صحبت کرده بودم. سوالات متداول کاربران تحت عنوان «People also ask» در SERP نمایش داده می‌شود و بهترین فرصت برای شناسایی دغدغه‌ها و خواسته‌های کاربران‌مان است.
بعد از شناخت سوالات متداول باید برای‌‌شان پاسخ‌های مناسبی که جوابگوی نیاز کاربران است پیدا کنیم. در نهایت این سوال‌ و جواب‌ها را با توجه به اصول سئوی محتوا در متن‌مان بگنجانیم.

  • نکته سوم: استفاده از Rich Snippet و داده‌های ساختاریافته

تولید محتواهایی تحت عنوان «سوالات متداول»، «دستور العمل» یا «مراحل...» درون محتوای صفحات شانس حضور در جایگاه صفر را بیشتر می‌کند به شرط آنکه حواس‌مان به سئو محتوا و انتخاب مناسب‌ترین کی‌وردها و تیترها باشد. همچنین استفاده از امکان Rich Snippet ها و داده‌های ساختاریافته روند دستیابی به جایگاه صفر را تسهیل می‌کند.

  • نکته چهارم: در محتوا نویسی به هرم معکوس توجه کنید

چند درصد کاربران تمامی یک متن را مطالعه می‌کنند؟ طرفداران هرم معکوس در محتوانویسی معتقدند که اصل مطلب را باید در همان پارگراف‌های اول ارائه کرد و در ادامه به جزئیات بیشتری پرداخت. این رویکرد دو تاثیر دارد عمده دارد:

  1. کاربرانی که به دنبال اطلاعات کلی هستند، همان ابتدا جواب خود را پیدا می‌کنند و نیازشان پاسخ‌ داده می‌شود.
  2. ارائه‌ی اطلاعات کاربردی مفید در ابتدای مقاله به عنوان عامل تشویقی برای مطالعه‌ی ادامه مقاله عمل می‌کند.

اما مهم‌تر از همه محتوا نویسی به شیوه هرم معکوس به دلیل پرداخت به اصلی‌ترین بخش‌های موضوع در همان ابتدای مقاله، فرصت قرارگیری در جایگاه صفر را بیشتر می‌کند.

سخن پایانی

در پایان لازم است یک نکته را متذکر شوم؛ جایگاه صفر از سال 2011 وارد دنیای سئو شده است و از آن زمان تاکنون هر روز بیش از گذشته به‌سوی کامل‌شدن پیش می‌رود. از همان ابتدا رسیدن به جایگاه صفر گوگل در اغلب زبان‌ها امکان‌پذیر بوده است، اما در زبان فارسی هنوز بخت و اقبال زیادی پیدا نکرده؛ بنابراین حالا که با مفهوم جایگاه صفر در گوگل آشنا شدید، شاید وقت مناسبی باشد که تلاش کنید تا جام طلا را بالای سر ببرید.

 

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف