با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

بازار بزرگ دیجیتال مارکتینگ؛ راسته‌ی محتوا فروش‌ها

چطور محتوای سئویی بنویسیم؟

نیلوفر طالبی
نیلوفر طالبی
10:58، 1400/07/07
چطور محتوای سئویی بنویسیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
بازار بزرگ دیجیتال مارکتینگ؛ راسته‌ی محتوا فروش‌ها

چطور محتوای سئویی بنویسیم؟


قدیمی‌ترین خاطره‌ی من از تولید محتوا، به زمانی برمی‌گردد که کلاس اول ابتدایی بودم. معلمی داشتیم چنان سخت‌گیر که در پایان سال تحصیلی، ما طفلان تازه پا گرفته در ادبیات را مجبور به نوشتن انشا کرد، آن هم با موضوع روز معلم! به‌خوبی چهره‌ی درمانده‌ی همکلاسانم را به یاد دارم. من هم، با همان درماندگی شروع به نوشتن کردم که معلم نور شمع است و چنین است و چنان و در آخر نوشتم: معلم ما غنچه‌ای پر از دانش است! با همین جمله‌ی آخر قلب معلم شصت ساله خود را هدف گرفته بودم، کلمه‌ی غنچه نیز تاثیر خود را گذاشته بود! انشایم به عنوان بهترین در کلاس انتخاب شد و جایزه‌ام یکی از شیرین‌ترین‌ها!
فکر می‌کنم تولید محتوا سئو شده یعنی همین، درست هدف گرفتن مخاطب و کسب رضایت گوگلِ عزیز. اگر به دنبال جواب سوال چگونه یک محتوای سئویی بنویسیم هستید، در ادامه همراه من در منتوریکس باشید تا با مفهوم سئو محتوا بیشتر آشنا شوید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟ به شکل ساده تولید محتوا یعنی پروسه‌ی خلق اطلاعات برای گروه خاصی ازمخاطبان، محتوا می‌تواند به شکل متن نوشتاری، ویدئو، عکس و... باشد. مهم‌ترین هدف تولید محتوا، آگاهی دادن به مخاطب و راهنمایی او برای فروش بهتر است. پس هرچه محتوا غنی‌تر و با کیفیت‌تر باشد شانس فروش شما بالاتر می‌رود.
کارتون سیندرلا را به یاد دارید؟ تولید محتوا همان عصای جادویی فرشته مهربان است، اما اینکه بتوانید با این عصا کدو را به کالسکه‌ای زیبا تبدیل کنید یا کالسکه را به کدو به شما و کیفیت کارتان برمی‌گردد.
شاید برایتان این سوال پیش بیاید که تولید محتوا چه فرقی با تبلیغات دارد؟ در تبلیغات علاوه بر شبکه‌های مجازی احتمال استفاده از شبکه‌های تلویزیونی و یا بیلبوردهای شهری و... نیز وجود دارد که هزینه‌های شما را افزایش خواهند داد و نیز مدت کوتاه‌تری مخاطب شما را درگیر خواهند کرد، اما فرض کنید شما یک محتوای نوشتاری عالی دارید که تا هر زمان صلاح بدانید روی وبسایت و یا شبکه اجتماعی‌تان قابل بازدید خواهد بود. پس ماندگاری محتوا بسیار بیشتر و هزینه آن کمتر خواهد بود.
اگر دقت کنید، تبلیغات تنها نام محصول یا خدمات و نیز معرفی کوتاهی از آن را به شما ارائه می‌دهند، در صورتی که محتوای یک محصول به‌طور کامل آن را بررسی کرده و اطلاعات مفیدی برای رفع نیاز مخاطب به وی ارائه می‌دهند.

سئو چیست؟

سوال بعدی این است؛ سئو چیست؟ SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی موتور جستجوست. در واقع در سئو، کاری می‌کنیم که صفحات سایت ما در موتورهای جست‌و‌جو مثل گوگل بهتر نمایش داده شوند و واضح است که هر چه صفحات کسب‌وکارمان بیشتر دیده شوند، میزان فروش نیز بالاتر خواهد رفت.

فرض کنید در روزنامه آگهی‌ای برای تبلیغ کار خود چاپ کرده‌اید، اگر آگهی در صفحه‌ی اول و با تیتر جذاب باشد بیشتر به چشم خواننده می‌آید یا در صفحات آخر و با متنی خشک و کسل‌کننده؟ در واقع سئو سایت، جابه‌جایی مطالب و آگهی‌ها به صفحه‌ی اول روزنامه (گوگل) و درست در اولین نگاه خواننده است.

سئو محتوا

سئو، شما را به مخاطب هدف نزدیک‌تر می‌کند

سئو بخش اساسی بازاریابی دیجیتال است، زیرا مردم سالانه میلیاردها جست‌وجو انجام می‎دهند که اغلب، با هدف پیدا کردن اطلاعات در مورد کالاها و خدمات است. بیشتر دیده شدن و رتبه‌ی بالاتر در نتایج جست‌وجو می‌تواند تاثیر مهمی در کسب‌وکار شما داشته باشد.

تاثیر محتوا بر سئو

همان‌طور که اشاره کردیم محتوانویسی سئویی می‌تواند کاربران را به سمت صفحات شما روانه کند، پس چه بهتر که محتوا سئویی و پویا تولید کنیم. محتوای پویا، محتوایی‌ست که بر اساس رفتار و علایق کاربر تغییر کند. محتوای پویا انواع محتواهایی را ارائه می‌دهد که به احتمال زیاد هر کاربر خاص از آن لذت می برد، این امر در ایجاد تعامل بیشتر کاربران، بازگشت بازدیدکنندگان، افزایش متوسط زمان صرف شده در سایت شما و در نهایت افزایش فروش نقش اساسی دارد. حواس‌تان باشد مردم ممکن است آن‌چه نوشته‌اید را فراموش کنند، اما هرگز فراموش نمی‌کنند شما چه احساسی در آن‌ها به‌وجود آورده‌اید.

رعایت اصول سئو در محتوا

گوگل معیارهای خاصی برای اندازه‌گیری کیفیت محتوا دارد

رفتار کاربر دائماً تغییر می‌کند؛ با افزایش دانش و آگاهی، کاربران جستجوگران بهتری می‌شوند؛ به همین دلیل است که باید چرایی پشت یک کلمه کلیدی خاص را بشناسید. این همان چیزی است که نشان می‌دهد چرا یک کلمه کلیدی حجم جست‌وجوی بیشتری نسبت به کلمه کلیدی دیگر دارد. بنابراین محتوا می‌تواند مواد اولیه‌ی سئو را در اختیار شما قرار دهد، چه در لندینگ پیج‌ها و چه محتواهای بلاگی.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز سئوکار شدن

چگونه یک محتوای سئو شده بنویسیم؟

در این قسمت، با مراحل و روش‌های تولید یک محتوا برای سئو آشنا می‌شویم، آماده‌ی حرکت به سمت صفحه‌ی اول روزنامه شوید.

1. کلمه کلیدی را بیابید

یافتن کلمات کلیدی مناسب به شما در تسلط بر نتایج جستجو و جلب رضایت مخاطبان هدف، کمک می کند و استفاده از کلمات کلیدی اشتباه، تنها باعث اتلاف وقت و بودجه‌ی شما خواهد شد. بر روی کلمات کلیدی دم دراز یا Long Tail Keywords تمرکز کنید. ممکن است گاهی میزان جست‌وجوی آن‌ها کم باشد، اما همچنان رتبه بالایی در SERPها می‌دهند. مردم معمولاً وقتی می‌خواهند اطلاعات بیشتری در مورد یک موضوع خاص بدست آورند از عبارات کلیدی طولانی‌تری استفاده می‌کنند. بینشی که می‌توانید در این جستجوی واقعی بیابید؛ می‌تواند به استراتژی محتوا و همچنین استراتژی بازاریابی شما کمک کند.

محتوا سئو

قدم اولیه‌ی دیده‌شدن، پیدا کردن دقیق کلمات کلیدی است

حالا به معرفی چند منبع عالی برای پیدا کردن کلمات کلیدی می‌پردازیم:

  •  تکمیل خودکار گوگل یا Google Autocomplete
    در این بخش می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس جست‌وجوهای کاربران واقعی پیدا کنید و کلمات را همان‌گونه که کاربران انتخاب کرده‌اند، انتخاب خواهید کرد.
  • وب‌سایتKeyword tool

وارد وب‌سایت Keywordtool.io شوید، خود را به جای کاربر بگذارید، اگر شما بودید برای پیدا کردن جواب آن‌چه در ذهن دارید چه کلمه یا عباراتی را جست‌وجو می‌کردید؟ لیستی از آن‌ها تهیه کنید. حالا سایت را باز کرده و زبان آن را به فارسی تغییر دهید سپس کلمات را جست‌وجو کنید تا آن‌هایی که رتبه‌ی بالاتری در موتور جست‌وجو دارند بیابید.

  •  گوگل ترندز Google trends
    وارد گوگل ترندز شوید و عبارات لیست تهیه شده خود را جست‌وجو کنید.نکته‌ی قابل توجه در گوگل ترند این است که به شما اجازه می‌دهد تا عبارات جست‌وجو شده را با یکدیگر مقایسه کنید؛ در واقع خواهید فهمید از بین عبارات لیست‌تان کدام‌یک مقام اول از نظر میزان جست‌وجو را دارد.
    علاوه بر این، می‌توانید صفحات رقبای اصلی خود را بررسی کنید تا بفهمید کدام کلید واژه ها باعث ایجاد ترافیک باکیفیت می شوند.
    توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، خوانایی محتوای شما را مختل می کند؛ بنابراین از انجام این کار خودداری کرده و خوانندگان را گیج نکنید.
    علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی در قسمت اصلی پست خود، از برچسب های وبلاگ با برچسب زدن چند کلمه کلیدی مرتبط برای هر پست استفاده کنید. اکثر وبلاگ‌ها، دارای قابلیت برچسب‌گذاری هستند.

 2.قالب‌بندی کنید

برای تولید محتوا سئو شده باید ساختار اصلی محتوای خود را مشخص کنید. هر بخش محتوا باید شامل مقدمه، متن اصلی و نتیجه‌گیری باشد. با پیکربندی محتوا، نوشتن برای شما آسان‌تر و سریع‌تر خواهد شد. آن‌چه را که می‌خواهید بگویید، مثل یادداشت‌ها یا نقل‌قول‌های از پیش تعیین شده به ترتیب منطقی بنویسید و مشخص کنید. آمادگی زودهنگام، در طولانی مدت شما را از سردرد نجات خواهد داد! محتوای خود را با یک نتیجه‌گیری هیجان‌انگیز به پایان برسانید تا کاربران تشویق شوند، دست به عمل بزنند!


3. جای مخاطب بنشینید

هنگام نوشتن مقاله‌ی سئو شده، از دید مخاطب خود به مسائل نگاه کنید:

  • مخاطب شما کیست؟
  • از چه کلمات کلیدی‌ای استفاده می‌کند؟
  • به چه اطلاعاتی نیاز دارد؟
  • چرا این اطلاعات را نیاز دارد؟

این نکته در سئو محتوا بسیار مهم است و به نظر می رسد آسان باشد، اما بسیاری کسب‌وکارها، به اشتباه محتوا تولید می‌کنند. اگر دوست دارید بیشتر با مخاطب‌شناسی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «پرسونا چیست؟» را بخوانید.

نکات سئو محتوا

مخاطب خود را به دقت شناسایی کنید  

مطالبی بنویسید که مورد علاقه بازار هدف شما باشد یا به سوالات آن‌ها پاسخ دهد. لازم نیست همه‌ی پست‌ها در مورد محصول یا خدمات شما باشد، اما همه‌ی آن‌ها باید به زمینه‌ی کاری شما مربوط باشند. با نوشتن محتوای مناسب سئو سایت، خود را به عنوان یک متخصص در زمینه‌ی شغلی‌تان تایید کنید.

4. استراحت را فراموش نکنید

نوشتن و تولید محتوا ذهن شما را خسته می‌کند و یک ذهن خسته نمی‌تواند خلاق باشد؛ به همین دلیل در زمان تولید محتوا هر از چند گاهی به خود استراحت دهید تا مغزتان نفسی تازه کند.

5. تمیز و مرتب باشید

نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه کنید این است که پاراگراف های خود را تا حد امکان کوتاه نگه دارید؛ معنی حرف ‌ما این نیست که هر جمله باید در یک خط جدید شروع شود، اما پاراگراف‌ها مرتب شده و موضوع خود را داشته باشند.
از گزینه‌های قالب‌بندی مختلف مانند بولت‌ها، برجسته کردن متن و تغییر فونت خود استفاده کنید، این امر خواندن محتوا را برای کاربران آسان می‌کند و محتوای شما کمتر خسته‌کننده خواهد بود.
محتوای شما ممکن است عالی باشد، اما به‌راحتی در قالب غیرسازماندهی شده و ناکارآمد از بین می رود.

6. تیترهای خیره‌کننده استفاده کنید

انتخاب تیترهای مناسب تاثیر به سزایی در جذب مخاطبان شما دارد. تیترهای جذاب علاوه بر جلب توجه کاربران،‌ می‌توانند به آن‌ها آگاهی دهند که قرار است با چه محتوایی روبه‌رو شوند. قدرت یک عنوان موثر در سئو را دست کم نگیرید! تیترهایی بنویسید که واضح و جالب باشند و از کلمات کلیدی غنی استفاده کنید؛ خلاقیت را فراموش نکنید.

آموزش محتوای سئویی

 تیترهای جذاب و خیره‌کننده پیدا کنید 

 7. لینک‌ها را بهینه کنید

بهبود دادن لینک‌ها که می‌تواند به 2 صورت انجام شود:

  • لینک‌های داخلی که مخاطب را به صفحات دیگر وب‌سایت شما می‌برد، مثل وبلاگ، فروشگاه و...
    با افزودن لینک‌های داخلی، به موتورهای جست‌وجو کمک کنید تا ارتباط محتوای شما را درک کنند، هم‌چنین خوانندگان خود را تشویق کنید تا زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند
  • لینک‌های خارجی که مخاطب را به سایت‌های دیگری که صحت ادعای شما در متن را تایید کرده، هدایت می‌کنند
    انجام این موارد برای ایجاد محتوای SEO ضروری هستند، اما باید مراقب باشید زیرا پیوند به سایت‌های غیرمعتبر یا استفاده از اطلاعات قدیمی فقط به جای کمک، به شما آسیب می‌رسانند

8. به‌روز رسانی را فراموش نکنید

حتی اگر محتواهای عالی و سئویی تولید می‌کنید باز هم نیاز دارید هر از چند گاهی محتوای خود را به‌روز رسانی کنید. دلیل این کار چیست؟گوگل همیشه می‌خواهد بهترین نتایج را در اختیار جست‌وجوگران بگذارد، در نتیجه اگر مرتبا محتوا تولید نکنید گوگل صفحه‌ی شما را به‌عنوان یک گزینه‌ی مناسب برای معرفی انتخاب نخواهد کرد.
یک یا دوبار در هفته برای شروع بسیار عالی‌ست؛ به کاربران فرصت دهید تا مطالب جدید شما را هضم کنند.

9. عکس‌ها هم مهم‌اند

بهینه‌سازی تصاویر، یکی از بهترین‌ راه‌ها برای غنی کردن محتوای شماست. گوگل قادر نیست متن‌های داخل تصاویر را بخواند، اما می‌تواند محتوای تصاویر را در نتایج جست‌وجو تفسیر کند. شما نیاز دارید متن Alt، عناوین توصیفی و زیرنویس‌های مناسب برای محتوای خود تولید کنید.

آموزش تولید محتوای سئو شده

برای یادگیری تولید محتوای سئویی، آموختن مهارت‌های خاصی نیاز است؛ می‌توانید با ثبت نام در دوره‌های آنلاین و پرداخت هزینه، بیاموزید چگونه یک محتوای سئویی بنویسید یا یوتیوب و سایت‌ها را برای آموزش تولیدمحتوا رایگان جست و جو کنید و هم‌زمان با شاگردی کردن در این بازار بزرگ و کارآموزی، سطح خود را بالا ببرید. به امید این‌که، روزی دکان خود را تاسیس کنید و درآمد از تولیدمحتوایتان داشته باشید.

هم‌چنین می‌توانید با شرکت در دوره‌های مجازی آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، تولید محتوا و سئو را از حرفه‌ای‌ها بیاموزید. در دوره‌‌ی محتوا، آموزش تولید محتوا و در دوره سئو، از پایه سئو را خواهید آموخت.
خب، حالا وقت آن رسیده تا چوب جادویی‌تان را بیاورید و شروع کنید!
ناامید نشوید، تمرین کنید و کمک بگیرید؛ به زودی در راسته محتوا فروش‌ها خواهید درخشید.

مقالات آموزشی سئو داخلی و محتوا که از دید منتوریکس برای شما مرتب شده اند: 

  1. سئو داخلی چیست؟
  2. سئو محتوا چیست؟
  3. تحقیق کلمات کلیدی
  4. تقویم محتوایی
  5. چطور ایده های محتوایی پیدا کنیم؟
  6. انواع محتوا ها و فرمت های تولید محتوا
  7. چگونه محتوا بنویسیم؟
  8. جریان محتوا (Content flow) چیست؟
  9. داستان سرایی در تولید محتوا
  10. محتوای همیشه سبز
  11. بهبود مقالات قدیمی برای بهبود سئو
  12. کلمات کلیدی longtail
  13. کیورد استافینگ

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید. برای دریافت و انجام خدمات سئو سایت، با منتوریکس همراه باشید.

 

نیلوفر طالبی
نیلوفر طالبی

نیلوفر عاشق نوشتن است، از 10 سال پیش وبلاگ می‌نوشته و حالا در قسمت تولید محتوا یارِ دوست داشتنی منتوریکس شده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف