با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

راهنمای جامع تسلط بر سئو وبلاگ

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:05، 1402/11/12
راهنمای جامع تسلط بر سئو وبلاگ
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

راهنمای جامع تسلط بر سئو وبلاگ


نگارش محتوا برحسب اصول بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو (SEO)، مهارت بسیار مهمی است که وبلاگ نویسان و بازاریابان باید به این مهارت جهت حفظ موقعیت خود در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP ها) تسلط داشته باشند. کسب رتبه مناسب در صفحات جستجو، نیازمند تلاش زیادی است. هرچند که هیچ روش قطعی جهت قرارگیری در صدر فهرست صفحه جستجو وجود ندارد، اما ارائه محتوای با کیفیت تحت تأثیر بهترین رویه‌های بهینه‌سازی (SEO)، نقش بسیار مهمی در سبقت محتوای شما از سایر رقبا دارد. در این مقاله، قصد داریم تا راهنمای جامعی را در مورد سئو وبلاگ و تمامی نکات مهم آن ارائه کنیم. پس اگر به دنبال تسلط بر نکات سئو وبلاگ هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ساختار پست‌های وبلاگ خود را تعیین کنید

محتوای مکتوب چه به‌صورت دیجیتال و یا چاپی، دارای ساختار مشخصی است. محتوا بدون وجود ساختاری مدون، نامنظم بوده و نمی‌توان به‌درستی آن را درک کرد. به‌طور مثال، یک مقاله دارای عنوان اصلی، عناوین فرعی، متن اصلی و تصاویر یا اجزاء دیگر به تشخیص نویسنده آن است.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا چیست؟

پست وبلاگ نیز دارای ساختار دقیقی است. سرفصل اصلی صفحه (H1)، عنوان پست وبلاگ یا موضوع اصلی متن، محسوب می‌شود. عناوین H2,H3,H4 و غیره، محتوا را به موضوعات مشخص و تخصصی، تقسیم می‌کنند. عناوین فرعی (موضوعات فرعی)، با ارائه اطلاعات دقیق، موجب می‌شوند تا محتوا برای خوانندگان جذاب‌تر و قابل‌فهم شود و از طرفی، خزنده‌های وب‌سایت نیز می‌توانند از این عناوین جهت شناخت اطلاعات پست وبلاگ شما استفاده کنند. این موضوع اهمیت زیادی برای سئو وبلاگ دارد و موتورهای جستجو، مقالات شما را در جایگاه‌های بالاتر SERP ها هنگام جستجوی کاربران، قرار می‌دهند.

سئو برای بلاگ نویس‌ها

سئو برای بلاگ‌نویس‌ها

شما می‌توانید از منابع خبری مانند نیویورک‌تایمز، آتلانتیک و فوربس، جهت دریافت ایده مناسب به‌منظور تعیین ساختار یک محتوای بلند استفاده کنید. این پایگاه‌های خبری، مقالات را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند و از تصاویر، عناصر تعاملی، سرفصل‌ها و عناوین فرعی واضح جهت ترغیب خوانندگان در مطالعه ابتدا تا انتهای محتوا، استفاده می‌کنند. حضور طولانی‌تر خوانندگان در یک صفحه وب‌سایت، اهمیت معناداری در سئو وبلاگ دارد.

وبلاگ‌های هاب اسپات و مشیبل از عناوین فرعی و فهرست‌ها جهت تقسیم‌بندی محتوا استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید الگوهای رایگان هاب اسپات را جهت شروع وبلاگ نویسی و ایجاد ساختاری دقیق برای محتوای خود، بررسی کنید. این الگوها به دلیل ساختار منظم خود، به شما در بهبود وضعیت سئو وبلاگ کمک می‌کنند.

نگارش محتوای طولانی

SERP ها، ارزش زیادی برای محتوای طولانی قائل هستند، زیرا این نوع محتوا، پاسخ‌های دقیقی را نسبت به جستجوی کاربران ارائه می‌کند. هنگام نگارش پست یک وبلاگ، تلاش کنید تا محتوایی را با تعداد کلمات 850 تا 2000 کلمه همانند یک مقاله در یک مجله کاغذی یا روزنامه بنویسید.

اگر پست شما کوتاه‌تر از حد تعیین شده باشد (مثلاً 750-500 کلمه)، برای گوگل چندان جذاب نیست و درنتیجه برای سئو وبلاگ نیز مفید نخواهد بود؛ هیچ قانون قطعی و حتمی در مورد بزرگی و تعداد کلمات محتوا وجود ندارد. شما باید تلاش کنید تا نیازهای خوانندگان خود را با ارائه محتوایی مؤثر و دقیق برآورده کنید (هیچ‌کس علاقه‌ای ندارد تا جملات اضافی و بیهوده را مطالعه کند). بااین‌حال، اگر محتوای شما کمتر از 300 کلمه است، باید جانب احتیاط را رعایت کنید. گوگل علاقه‌ای به محتوای بسیار کوتاه ندارد و این نوع محتوا اثر خاصی بر سئو وبلاگ ندارد، بنابراین احتمالاً این پست، عملکرد مطلوبی در SERP ها ندارد.

بلاگ سئویی

بلاگ سئویی

اگر پست شما طولانی باشد، حتماً از عناوین فرعی در بخش‌های مختلف آن استفاده کنید. محتوا را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا خوانندگان بتوانند به‌راحتی پاسخ پرسش خود را بیابند (به یاد داشته باشید، شما با محتوای دقیق‌تر و شفاف‌تر، به سئو وبلاگ خود کمک می‌کنید).

از عنوان اصلی و مقدمه متن غافل نشوید

مشتریان باید موضوع اصلی محتوای شما را از عنوان اصلی آن و بدون مشاهده عناوین فرعی، بشناسند. یک مقاله خبری را تصور کنید؛ معمولاً در اولین پاراگراف، تاریخ وقوع رویداد، شهری که حادثه در آن رخ داده است و در ادامه، موضوع یا رویداد اصلی بیان می‌شود. هدف این پاراگراف، بیان دقیق موضوع رویداد، حتی در صورت عدم تمایل خوانندگان جهت مطالعه کل مقاله است.
نیازی نیست تا شما نیز در پست وبلاگ خود، همانند ساختار خبری و روزنامه‌نگاری عمل کنید، اما باید نکته اصلی خود را در پاراگراف نخست بیان کنید. جزئیات بیشتر مانند نقل‌قول‌ها، اصطلاحات و اطلاعات بیشتر، باید در خدمت موضوع اصلی وبلاگ شما باشند و سبب کم اهمیت شدن آن نشوند.

اگر پست شما طولانی است، فهرستی از نکات اصلی را به‌صورت خلاصه در بخش ابتدایی بیان کنید. این فهرست نه‌تنها سبب واضح شدن و جذابیت بیشتر برای خوانندگان می‌شود، بلکه پست را برای اسنیپت های گوگل نیز بهینه کرده و پست شما را در صدر صفحه نتایج جستجو قرار می‌دهد و درنهایت، برای سئو وبلاگ بسیار مؤثر است.

اهمیت رعایت دستور زبان

استفاده از دستور زبان بی‌عیب و نقص، همچنان در دنیای وبلاگ نویسی و سئو وبلاگ اهمیت دارد. تبعیت از قواعد دستور زبان موجب می‌شود تا پیام شما به‌درستی و به‌وضوح به مخاطبان شما منتقل شود و کیفیت پست وبلاگ شما را افزایش می‌دهد. صرف زمان لازم برای بررسی پست وبلاگ خود از حیث عدم وجود خطاهای دستور زبان، این پیام را در ذهن مشتریان متبادر می‌کند که شما دقت زیادی در نگارش یک محتوای با کیفیت داشته‌اید.

از لینک‌های خارجی نترسید

ارائه لینک‌های خارجی به منابع شناخته شده، موجب می‌شود تا SERP ها اهمیت بیشتری برای مقاله شما قائل شوند و خوانندگان نیز به منابع بیشتری جهت یافتن راه‌حل چالش کنونی دست می‌یابند. لینک به مقالات مرجع و شاخص، سبب تقویت محتوای پست شما و رتبه مقاله شما در SERP ها می‌گردد و در نهایت در سئو وبلاگ شما مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سئو خارجی چیست؟

از متا دیسکریپشن های جذاب استفاده کنید

متا دیسکریپشن ها یا توضیحات متا، جزو یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها برای خزندگان SERP جهت تعیین رتبه یک وب‌سایت محسوب می‌شوند. متا دیسکریپشن ها، توضیحات کوتاهی هستند که در زیر عنوان آبی در صفحه جستجوی گوگل نشان داده می‌شوند؛ آن‌ها معمولاً حدود 160 کاراکتر هستند. متادیسکریپشن ها، اطلاعات دقیقی را به کاربران SERP هنگام جستجوی آن‌ها ارائه می‌کند. درنتیجه، متا دیسکریپشن های شما، به ترافیک وب‌سایت شما کمک می‌کند و تأثیر به سزایی در سئو وبلاگ شما دارد.

سئو برای بلاگ

سئو برای بلاگ

هنگام نوشتن توضیح مناسب برای پست وبلاگ خود، از مراحل زیر جهت نگارش متا دیسکریشن های جذاب استفاده کنید.:

  1. جذاب و کوتاه بنویسید به‌نحوی‌که بیش از 160-150 کاراکتر نباشد.
  2. از کاراکترهای خاص در متا دیسکریپشن استفاده نکنید. این کاراکترها معمولاً به‌درستی در موتور جستجو نشان داده نمی‌شوند.
  3. فقط از یک یا دو کلمه کلیدی استفاده کنید. در برابر میل به استفاده بیش‌ازحد از کلمه کلیدی، مقاومت کنید.
  4. از محتوای جالب در متا دیسکریپشن استفاده کنید. این توضیح جالب و گیرا، شانس شما را جهت برتری در برابر سایر رقبا، به طرز معناداری افزایش می‌دهد.

از کلمات کلیدی، بیش‌ازحد لازم استفاده نکنید

تردیدی نیست که کلمات کلیدی، نقش بسیار مهمی در رتبه‌بندی سایت شما و سئو وبلاگ دارند، اما نباید در مورد آن‌ها زیاده‌روی کرد. استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی، اثری منفی بر رتبه‌بندی پست شما در گوگل خواهد داشت.

مقاله پیشنهادی: راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی

هنگامی‌که به دنبال تعیین عناوین و استفاده از کلمات کلیدی در تاروپود محتوای خود هستید، از کلمات کلیدی به‌صورت طبیعی و در جای مناسب استفاده کنید؛ درواقع، کلمات کلیدی باید متناسب با جملات و محتوا باشند. اگر محتوای شما طبیعی به نظر نرسد، SERP ها این موضوع را تشخیص می‌دهند و محتوای شما را جریمه می‌کنند، زیرا تجربه مناسبی برای کاربران ارائه نمی‌کند.

به مخاطبان خود توجه کنید

استفاده از بهترین راهکارها برای سئو وبلاگ، ضروری است، اما موتورهای جستجو صرفاً با تایپ کردن یک کلمه کلیدی عمل نمی‌کنند؛ مخاطبان شما نیز اهمیت دارند. مخاطبان شما و اولویت‌های آن‌ها نیز نقش بسیار مهمی در راهبرد محتوای شما دارند. شما باید محتوایی ارائه کنید که کلیه نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند و مطالعه آن جذاب بوده و شخصیت کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد.

بهینه‌سازی محتوا برای موبایل

تغییر در الگوریتم‌های موتور جستجو موجب شده است تا استفاده از موبایل، بخش مهمی در بهینه‌سازی موتور جستجو باشد. اگر به دنبال این هستید تا مخاطب بیشتری را برای پست وبلاگ خود جذب کنید، مطمئن شوید که آن‌ها می‌توانند صفحات وب‌سایت شما را از هر دستگاهی مشاهده کنند. از طراحی ریسپانسیو در دستگاه‌های موبایل جهت تقویت رتبه وب‌سایت خود در موتور جستجو استفاده کنید. حتماً عرض و مقیاس صفحه خود را برحسب دستگاه‌های مختلف موبایل، در نظر بگیرید.

نقشه سایت

نقشه سایت، فهرستی از تمامی صفحات وب‌سایت شما است که جهت چگونگی نمایش وب‌سایت شما در موتورهای جستجو استفاده می‌شود. نقشه سایت موجب می‌شود تا خزنده وب‌های موتورهای جستجو، سایت شما را به‌صورت مؤثر و کامل جستجو کنند. همچنین این ابزار به گروه بازاریابی شما کمک می‌کند تا ساختاری منطقی برای وب‌سایت شما طراحی کنند تا به بازدیدکنندگان کمک کرده تا در زمان کمتر و به‌صورت ساده‌تر، به صفحات موردنظر خود دسترسی داشته باشند. از یک نقشه سایت (سایت مپ) xml استفاده کنید که حاوی URL صفحات موردنظر شما در موتورهای جستجو هستند. نقشه سایت می‌تواند نقش مهمی برای سئو وبلاگ شما داشته باشد.

نقشه سئو سایت

سئو سایت

تصاویر

تصاویر موجب می‌شوند تا صفحات وب برای بازدیدکنندگان جذاب‌تر باشند و به موتورهای جستجو جهت طبقه‌بندی شما کمک می‌کنند. جهت عدم کاهش سرعت زمان بارگذاری صفحات، تعداد تصاویر در یک صفحه، حداکثر به میزان 50 تصویر در نظر گرفته شوند و کلیه تصاویر، متناسب با اندازه وب‌سایت باشند. همچنین در تمامی تصاویر از متن alt استفاده کنید و در صورت لزوم، کلمات کلیدی را به کار ببرید.

سرعت صفحه وبلاگ

صفحات سایت باید به‌سرعت بارگذاری شوند. صفحاتی که سرعت بارگذاری کمی دارند، سبب ناامیدی و بی‌میلی بازدیدکنندگان خواهد شد. جهت رسیدن به عملکرد بهینه، لازم است تا صفحات شما طی 3 ثانیه باز شوند.

سرعت صفحه بلاگ

سرعت صفحه بلاگ

سخن پایانی

توجه به سئو وبلاگ، نقش بسیار مهم در افزایش ترافیک سایت شما دارد. ما در این مقاله، نکات مهمی را جهت بهبود وضعیت صفحات وبلاگ شما ارائه کردیم. شما می‌توانید از راهکارهایی ساده جهت بهینه‌سازی صفحات خود استفاده کنید و شاهد ارتقای وضعیت صفحات وبلاگ و وب‌سایت خود باشید. جهت انجام خدمات سئو سایت، منتوریکس همراه شماست.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف