با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

الگوریتم Page layout چیست؟
صدف صبوری
صدف صبوری
21:21، 1402/12/09
الگوریتم Page layout چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

الگوریتم Page layout چیست؟


گوگل در طول دوران فعالیت خود همواره تلاش کرده تا با ارائه الگوریتم‌های مختلف خلاءهای موجود در رتبه‌بندی نتایج جستجو را برطرف کند. الگوریتم page layout یکی از این الگوریتم‌ها است که در سال 2012 معرفی شد. در مورد این الگوریتم معرفی شده توسط گوگل به دلیل ارائه اطلاعات کم در مورد آن و همچنین عدم انجام تجزیه و تحلیل درست، اما و اگرهای زیادی وجود دارد. همین امر باعث شده که سوالات زیادی درباره این الگوریتم و تأثیرات آن بر روی سئو سایت‌ها مطرح شود. در این مقاله از بلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس قصد داریم با این الگوریتم آشنا شده و تأثیر آن بر سئو را مورد بررسی قرار دهیم. 

الگوریتم Page Layout چیست؟

یکی از مهم‌ترین معیارها برای گوگل در سال‌های اخیر در رتبه‌بندی سایت‌ها، تجربه کاربری UX است؛ در واقع رضایت گوگل از یک سایت به رضایت کاربران از آن وابسته است. بسیاری از سایت‌ها به شکلی طراحی می‌شوند که اولین مواجهه کاربران با آن‌ها بنرهای تبلیغاتی بسیار زیاد بوده و کاربر برای رسیدن به محتوای اصلی مد نظر خود باید تا پایین صفحه اسکرول انجام دهد.

تصور کنید پس از جستجو در گوگل در مورد یک موضوع وارد یک سایت با چنین طراحی شوید؛ بدون شک با مشاهده این حجم از بنرهای تبلیغاتی احساس ناخوشایندی داشته و به احتمال زیاد سایت را ترک کرده و از مطالب سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید.

الگوریتم page layout با نام Top Heavy و Above the Fold نیز شناخته می‌شود و سایت‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد که در طراحی از تبلیغات زیادی استفاده کرده و کاربران را مجبور می‌کنند که به منظور دسترسی به محتوای مورد نظر، ابتدا این تبلیغات را مشاهده کنند. در واقع این الگوریتم بر ساختار و طراحی سایت و نحوه قرار گرفتن تبلیغات متمرکز بوده و باعث شد که این سایت‌ها به منظور ارائه تجربه کاربری بهتر تغییراتی در طراحی صفحات و ساختار آن ایجاد کنند.

برای اینکه بدانید گوگل برای رتبه دادن سایت‌ها به چه عواملی توجه می‌کند، این مطلب را بخوانید. 

گوگل از ارائه الگوریتم Page Layout چه هدفی داشت؟

در الگوریتم page layout سایت‌هایی مورد هدف قرار دارند که کاربران را مجبور می‌کنند برای رسیدن به محتوای اصلی از بنرهای تبلیغاتی مختلف عبور کرده و تعداد زیادی اسکرول به پایین صفحه انجام دهند. بر اساس گفته مت کاتس به عنوان رئیس سابق تیم Webspam گوگل، که در سال 2012 منتشر شده است کاربران پس از ورود به سایت ترجیح می‌دهند با محتوای اصلی مواجه شوند.

در صورتی که یک کاربر وارد یک سایت شده و در بخش اصلی سایت که در نگاه اول دیده می‌شود، تبلیغات زیادی وجود داشته باشد و محتوای مورد نظر را مشاهد نکند، تجربه کاربری خوبی نخواهد داشت. از این رو چنین سایت‌هایی با این طراحی و ساختار موفق به کسب رتبه خوب در نتایج جستجو در طول زمان نخواهند شد.

گوگل نیز در مطلبی در مورد مشکلات نمایش تبلیغات در سایت‌ها اشاره کرده که شکایت‌های زیادی از کاربران در مورد این موضوع دریافت کرده که پس از کلیک بر روی یک سایت در صفحه نتایج جستجو، وارد سایت‌هایی می‌شوند که نمی‌توانند در آن محتوای واقعی را از بین تبلیغات و محتوای غیر مرتبط پیدا کنند. همین امر باعث شده که آن‌ها از تجربه خود رضایت نداشته باشند.

گوگل در خصوص الگوریتم page layout می‌گوید که اجرای این الگوریتم بر روی کمتر از یک درصد سایت‌ها تأثیر داشته و اجرای آن باعث شده که تجربه کاربری در نزد مدیران سایت‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده و در نتیجه در طراحی و حجم نمایش تبلیغات به کاربران دقت بیشتری به خرج دهند.

چه به‌روزرسانی‌هایی برای الگوریتم page layout منتشر شده است؟

پس از عرضه و معرفی الگوریتم page layout در 19 ژوئن 2012 توسط گوگل با هدف شناسایی و جریمه سایت‌های که بیش از حد معمول از محتوای تبلیغاتی استفاده می‌کنند، تا به امروز به‌روزرسانی‌های مختلفی از الگوریتم های گوگل برای آن منتشر شده و تغییراتی در آن ایجاد کرده است:

  • اولین به روزرسانی الگوریتم در 9 اکتبر 2012: این به‌روزرسانی که چند ماه پس از معرفی منتشر شد، فرصتی را فراهم کرد که سایت‌های جریمه شده به واسطه اجرای این الگوریتم، در صورت ایجاد تغییرات مثبت و رفع ایرادات، از پنالتی خارج شوند.
  • دومین به‌روزرسانی الگوریتم در 6 فوریه 2014: در خصوص این به‌روزرسانی اطلاعات دقیق از سوی گوگل اعلام نشد اما احتمال می‌رود که در این نسخه، تغییراتی در عملکرد و بهبود فرایند ایندکس در الگوریتم page layout ایجاد شده باشد.
  • سومین به‌روزرسانی الگوریتم در 1 نوامبر 2016: به عنوان آخرین به‌روزرسانی تا به امروز، شاهد خودکار شدن فرایند الگوریتم page layout در این نسخه بودم. در واقع با اجرای این نسخه، سایت‌های جریمه شده در صورت تصحیح ایرادات، به صورت خودکار از جریمه خارج می‌شوند.

به روز رسانی‌های الگوریتم Page Layout

چه سایت‌هایی تحت تاثیر الگوریتم page layout قرار می‌گیرند؟

در خصوص تأثیر الگوریتم page layout بر سایت‌ها باید به این موضوع اشاره کرد که در هر به‌روزرسانی کمتر از یک درصد سایت‌های فعال در وب تحت تأثیر قرار گرفته‌اند؛ سایت‌هایی که از انتشار محتوای مفید برای کاربران خود غفلت کرده و از تبلیغات زیادی در بالای صفحه سایت استفاده می‌کردند، بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

بر اساس توضیحات ارائه شده توسط مت کاتس این الگوریتم بر روی سایت‌هایی که از حجم مناسب تبلیغات استفاده می‌کردند تأثیری نداشت. در اثر اجرای الگوریتم page layout سایت‌هایی که محتوای اصلی آن‌ها در میان انبوهی از تبلیغات گم شده است، جریمه شده و رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب نمی‌کنند.

بسیاری از سایت‌ها از طریق تبلیغات بیشترین درآمد خود را کسب می‌کنند در عین حال که مدیریت حجم تبلیغات از نظر وب‌مستران کار دشواری است. بر اساس الگوریتم page layout وب‌مسترها باید به این موضوع توجه کنند که استفاده بیش از حد از تبلیغات عواقبی مانند جریمه شدن سایت را به دنبال داشته و به همین دلیل باید نمایش و استفاده از تبلیغات در سایت خود را مدیریت کنند.

به طور کلی کاربران پس از ورود به یک سایت از طریق صفحه نتایج جستجو، علاقه‌ای به مشاهده حجم انبوهی از تبلیغات ندارند و ترجیح می‌دهند به راحتی به محتوای مورد نظر دسترسی داشته باشند. در صورت عدم توجه به این موضوع تجربه کاربری سایت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و در رتبه‌بندی آن تأثیر منفی خواهد داشت. یعنی این موارد می‌تواند روی فاکتورهای رتبه بندی سایت‌ها در گوگل تاثیر مستقیم بگذارد. 

معرفی و اجرای الگوریتم page layout توسط گوگل باعث شده که این روزها سایت‌های بزرگ تبلیغات خود را در پایین صفحه نمایش دهند و در صورت ضرورت به نمایش در بالای صفحه، یک یا دو مورد را انتخاب کنند. در واقع در خصوص اجرای این الگوریتم باید گفت که هم به سود مدیران سایت بوده و هم برای تبلیغ‌دهندگان و بازدیدکنندگان نیز سودمنده بوده است.

تأثیر الگوریتم page layout بر سئو سایت چیست؟

در خصوص تأثیر الگوریتم page layout بر سئو سایت باید گفت که بیش از اینکه جایگاه و رتبه سایت‌ها را در نتایج جستجو تحت تأثیر قرار دهد، شرایطی را فراهم کرد که وب‌مسترها و مدیران سایت دیدگاه متفاوتی نسبت به تبلیغات پیدا کرده و از تعداد کمتری در حد امکان در ساختار سایت خود استفاده کنند. این کار باعث می‌شود که تجربه کاربردی ارتقاء پیدا کرده و به این ترتیب نرخ پرش سایت کاهش پیدا کند.

از چه راهکارهایی برای بهینه‌سازی سایت بر اساس الگوریتم page layout استفاده کنیم؟

با توجه به اجرای الگوریتم page layout برای رتبه‌بندی سایت‌ها، در صورت استفاده از برخی راهکارها می‌توان سایت را بر اساس این الگوریتم بهینه‌سازی کرد.

حذف تبلیغات از فضای بالای صفحه سایت

بیشترین حساسیت در الگوریتم page layout بر روی تبلیغات موجود در بالای صفحه سایت است. پر کردن این قسمت توسط تبلیغات به جای معرفی برند و راه‌های ارتباطی، کار اشتباهی بوده و خطر جریمه شدن سایت را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل یکی از بهترین راهکارهای بهینه‌سازی سایت بر اساس این الگوریتم حذف تبلیغات از بالای صفحه سایت و انتقال آن به پایین صفحه (Below the Fold) است.

بهینه‌سازی سایت بر اساس الگوریتم page layout

ایجاد تناسب در نمایش محتوای با کیفیت و تبلیغات

در خصوص الگوریتم page layout باید به این نکته اشاره کرد که مخالفتی با تبلیغات در سایت ندارد، اما عقیده دارد که اولویت باید ارائه محتوای با کیفیت در مورد جستجوی کاربران باشد. به همین دلیل یکی از بهترین راهکارهای بهینه‌سازی سایت بر اساس این الگوریتم، رعایت تناسب در نمایش تبلیغات در کنار ارائه محتوای با کیفیت به کاربران است.

توجه به رنگ و طراحی المان‌های سایت

یکی از مواردی که در الگوریتم page layout بر روی آن حساسیت وجود دارد، کنتراست رنگ‌ها در سایت است. بهترین راهکار برای جلوگیری از جریمه شدن توسط این الگوریتم و بهینه‌سازی سایت، بررسی دقیق رنگ عناصر و المان‌های مختلف در سایت است به طوری که کاربر برای مشاهده محتوای صفحات با سختی روبرو نشود.

سخن پایانی

الگوریتم page layout یکی از الگوریتم‌هایی است که توسط گوگل به منظور رفع ایرادات و خلاءهای موجود در رتبه‌بندی سایت‌ها معرفی شده که بیشتر تأکید آن بر روی ارائه محتوای با کیفیت به منظور رفع نیازهای کاربران است. در واقع این الگوریتم با جریمه کردن سایت‌هایی که از محتوای تبلیغاتی زیاد در بالای صفحه استفاده کرده و کاربران را مجبور به اسکرول کردن برای دسترسی به محتوای اصلی می‌کنند، شرایطی را فراهم کرده که مدیران سایت ارتقاء تجربه کاربری و محتوای با کیفیت را در اولویت قرار دهند و ضمن جلوگیری از جریمه شدن، رتبه بهتری در نتایج جستجو بدست آورند.

سوالات متداول

سوالات متداول را در ادامه می‌خوانید. 

الگوریتم page layout چیست؟

یکی از الگوریتم‌های طراحی شده توسط گوگل برای رتبه‌بندی سایت است که باعث شده سایت‌ها برای ایجاد تجربه کاربری بهتر تغییراتی در طراحی و ساختار سایت اعمال کنند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، صفحه خدمات سئو منتوریکس را ببینید. 

هدف الگوریتم page layout چیست؟

هدف اصلی این الگوریتم جریمه کردن سایت‌هایی است که از تبلیغات زیاد در بالای صفحه استفاده کرده و کاربران برای دسترسی به محتوای اصلی مجبور به اسکرول کردن زیاد هستند تا با اعمال تغییرات تجربه کاربری را بهبود دهند.

آیا الگوریتم page layout بر سئو تأثیر دارد؟

اجرای این الگوریتم بیشتر باعث تغییر نگرش در مدیران سایت به منظور در اولویت قرار دادن ارائه محتوای با کیفیت شده که ارتقاء تجربه کاربری را به دنبال داشته و باعث بهبود رتبه در نتایج جستجو می‌شود.

صدف صبوری
صدف صبوری

صدف کارشناس محتوا و شبکه‌های اجتماعی منتوریکس است. پیگیری و سرعت عمل بالایی دارد و دانش تصویرسازی‌اش در خلق تصاویر جذاب به او کمک می‌کند. تخصص‌اش مدیریت پروژه‌های مختلف محتوایی برای گرفتن بهترین نتیجه است؛ چه محتوای سایت باشد، چه شبکه‌های اجتماعی.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف