با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

CTR چیست و چگونه نرخ کلیک را افزایش دهیم؟
صدف صبوری
صدف صبوری
21:27، 1402/12/09
CTR چیست و چگونه نرخ کلیک را افزایش دهیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

CTR چیست و چگونه نرخ کلیک را افزایش دهیم؟


در صورتی که به عنوان یک کسب و کار فعال در اینترنت به دنبال کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو هستید یا قصد دارید تبلیغات شما بیشتر دیده شود، در هر دو حالت نرخ کلیک از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از اهداف مهم هر سایت این است که در تبلیغات و در صفحه نتایج جستجو به ترافییک بالایی دست پیدا کند.

ترافیک بالا زمانی اتفاق خواهد افتاد که کاربران به کلیک کردن بر روی لینک یا روی تبلیغ سایت ترغیب شوند. هر چه تعداد کلیک‌ها بیشتر باشد به این معنی است که ترافیک بیشتری به سمت سایت هدایت می‌شود. CTR شاخصی است که با استفاده از آن می‌توان عملکرد سایت در جذب ورودی‌ها را سنجیده و با استفاده از چند راهکار ساده مقدار آن را افزایش داد. با این مطلب از بلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس همراه باشید.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

هدف اصلی از طراحی یک سایت و فعالیت در حوزه بازاریابی دیجیتال این است که بتوان مخاطبانی که به دنبال محصول یا خدمات ارائه شده یک سایت هستند را جذب کرد. در واقع مهم‌ترین هدف از اجرای بازاریابی دیجیتال این است که این افراد از هر طریق وارد سایت شده و با کلیک بر روی محصول یا خدمات مورد نظر خود به مشتری تبدیل شوند. در واقع نرخ کلیک کاربران بر روی قسمت‌های مختلف یک سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای درک بهتر این موضوع که نرخ کلیک چیست باید با مفهومی به نام Impression آشنا شد. در خصوص Impression باید گفت که هر بار به نمایش درآمدن صفحات یک سایت در صفحه نتایج جستجو، به معنای محاسبه یک Impression برای سایت است. در اینجا موقعیت لینک در صفحه نتایج جستجو اهمیت ندارد و برای همه سایت‌هایی که دارای لینک در این صفحه هستند یک Impression ثبت می‌شود.

در صورتی که کاربر پس از نمایش لینک در صفحه نتایج جستجو، بر روی آن کلیک کند، در این شرایط یک کلیک برای سایت ثبت می‌شود. در واقع نرخ کلیک یا CTR و مشاوره بهینه سازی نرخ تبدیل به صاحبان و مدیران سایت کمک می‌کند تا بتوانند تعداد کاربرانی که پس از به نمایش درآمدن صفحه سایت در نتایج جستجو بر روی آن کلیک کرده و وارد سایت شده‌اند را تشخیص دهند. در واقع نرخ کلیک به ما می‌گوید که چه درصدی از کاربران پس از نمایش لینک در صفحه نتایج جستجو بر روی آن کلیک کرده‌اند.

نرخ کلیک ارگانیک چیست؟

زمانی که لینک‌های مربوط به صفحات یک سایت بتوانند جایگاه خود را در نتایج جستجو به صورت طبیعی و بدون تبلیغات بدست آورده و کاربران با کلیک بر روی آن وارد قسمت‌های مختلف سایت شوند، به آن نرخ کلیک ارگانیک گفته می‌شود. میزان نرخ کلیک ارگانیک رابطه مستقیم با ترافیک داشته و هر چه این میزان بالاتر باشد، ترافیک بیشتری از طریق موتورهای جستجو به سایت هدایت می‌شود.

بر خلاف تصور، نرخ کلیک ارگانیک جزو فاکتورهای رتبه‌بندی در گوگل نیست. در واقع نمی‌توان گوگل را با چند بار جستجو و کلیک بر روی لینک وب‌سایت فریب داده و رتبه آن را ارتقاء داد. اما با این حال نباید نسبت به آن بی‌توجه بود. گوگل از این فاکتور به منظور ارزیابی سایر جنبه‌های الگوریتم مانند کیفیت نتایج کلی جستجو استفاده می‌کند؛ در واقع گوگل با استفاده از این نرخ، اطلاعات مهمی در مورد میزان جذابیت سایت و همچنین مرتبط بودن آن با نیازهای کاربران بدست می‌آورد. 

نحوه محاسبه CTR چیست؟

همانطور که گفته شد در نرخ کلیک دو عامل تعداد کلیک و Impression از اهمیت زیادی برخوردار است. برای محاسبه این نرخ نیز به این دو متغیر نیاز دارید. در صورتی که به مقدار هر دو متغیر دسترسی داشته باشید، به راحتی می‌توان از طریق فرمول محاسبه نرخ کلیک،‌ آن را بدست آورد:

CTR=/تعداد کلیک‌هاImpression100×

اهمیت افزایش نرخ کلیک سایت چیست؟

بر اساس نظر متخصصان در زمینه سئو و بازاریابی دیجیتال، میزان مطلوب نرخ کلیک برای یک سایت بین 3 تا 5% است. در واقع سایت‌هایی که CTR آن‌ها در این بازه قرار دارد، از نظر گوگل یک سایت مطلوب و مفید برای کاربران هستند.

گوگل از الگوریتمی به نام رنک برین استفاده کرده و میانگین نرخ کلیک در هر سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که این نرخ برای یک سایت بالا باشد، بدون شک می‌تواند جایگاه و رتبه‌ بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست آورد. در واقع افزایش نرخ کلیک سایت باعث می‌شود که گوگل محتوا و مطالب آن سایت را برای کاربران مفید قلمداد کرده و به این ترتیب رتبه آن در SERP را بهبود ببخشد.

برای بررسی نرخ کلیک سایت، از روش‌هایی مانند A/B تست در بازاریابی دیجیتال هم استفاده می‌شود. 

نحوه افزایش نرخ کلیک

چگونه نرخ کلیک را افزایش دهیم؟

سایت‌ها برای کسب نتایج بهتر از سئو و افزایش ترافیک ارگانیک خود از طریق موتورهای جستجو، با رعایت نکات زیر می‌توانند نرخ کلیک ارگانیک را بهبود و افزایش دهند.

نوشتن عنوان جذاب

یکی از مؤثرترین راهکارها به منظور افزایش نرخ کلیک گوگل، استفاده از عناوین جذاب است. استفاده از عناوین کلیشه‌ای و تکراری باعث می‌شود که کاربران به آن توجه نکرده و به کلیک کردن بر روی آن ترغیب نشوند. اما استفاده از یک عنوان جذاب بسیاری از کاربران را ترغیب می‌کند تا وارد آن شده و از موضوع سر درآورند. استفاده از کلمات و عبارت‌هایی مانند آسان، ساده، ارزان، رایگان، چگونه، چیست، n راهکار مؤثر، شگفت‌انگیز، منحصر به فرد، تضمینی، طلایی، جادویی و غیره در عنوان باعث می‌شود که کاربران بیشتر به کلیک کردن بر روی لینک ترغیب شوند.

سایت‌ها باید با توجه به حوزه فعالیت خود یک عنوان را انتخاب کرده و از کلمه کلیدی مرتبط در آن استفاده کنند. منظور از استفاده از کلمه کلیدی به این معنی نیست که به دفعات آن را در عنوان تکرار کنید؛ زیرا استفاده بیش از حد باعث می‌شود که گوگل آن را کلمه اضافه در نظر گرفته و نتیجه معکوس در کسب رتبه داشته باشد. بهتر است عنوان انتخاب شده با توجه به حوزه کاری به مدت یک هفته مورد استفاده قرار گرفته و در این مدت بررسی شود که کدام کلمات بیشترین جذابیت را برای کاربران داشته است.

توجه به توضیحات و متادسکریپشن

به توضیحات یک تا دو خطه که در صفحه نتایج جستجو در زیر عناوین نمایش داده می‌شود، متادیسکریپشن یا تگ توضیحات گفته می‌شود. در صورتی که در این قسمت یک توضیح کوتاه و در عین حال جذاب در مورد صفحه مورد نظر نوشته شود، می‌تواند کاربران را به کلیک بر روی آن ترغیب کند.

در این قسمت می‌توان از حدود 168 کاراکتر استفاده کرد به طوری که کاربر با خواندن آن حس کند که چیزی در انتظار او است و بر روی لینک صفحه کلیک کند. در صورتی که مدیران سایت به این بخش توجه نکنند، گوگل به صورت خودکار بخشی از محتوای صفحه را با توجه به موضوع جستجوی مخاطب در این بخش نمایش می‌دهد.

هر چه باید درباره تایتل و متای دیسکریپشن بدانید را در این مطلب بررسی کرده‌ایم. 

توجه به اسکیما

یکی دیگر از راهکارهای موثر به منظور افزایش نرخ کلیک، توجه به اسکیما یا نشانه‌گذاری است. اگر به نتایج صفحه جستجوی گوگل دقت کرده باشید، در کنار توضیحات و عنوان برخی نشانه‌گذاری‌ها، مانند ستاره‌های زرد رنگ که امتیاز یک سایت را نشان می‌دهند، وجود دارد که باعث جلب نظر کاربر می‌شود و نقش اساسی در کلیک کاربران ایفا می‌کنند.

12 اسکیمای کاربردی + نحوه ساخت و تست آن‌ها در این مطلب بخوانید. 

چگونه نرخ کلیک تبلیغات را افزایش دهیم؟

در صورتی که یک سایت پس از محاسبه نرخ کلیک به این نتیجه برسد که مقدار آن برای تبلیغات گوگل کمتر از حد انتظار است باید به دنبال اجرای راهکارهایی به منظور افزایش آن باشد. راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که با بکارگیری آن‌ها می‌توان نرخ کلیک تبلیغات را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

شناسایی مخاطبان هدف

هیچ سایت و کسب و کاری وجود ندارد که به اندازه کافی منابع برای هدف قرار دادن کل بازار از طریق تبلیغات در اختیار داشته باشد. به همین منظور بهتر است با توجه به حوزه کاری و نوع محصولات و خدمات، گروهی از مشتریان را هدف قرار دهند. بهترین اقدام برای این کار، بررسی ویژگی‌های مشترک مخاطبان و بخش‌بندی آن‌ها گروه‌های متمایز است.

پس از این کار می‌توان بخشی از آن‌ها که بیشتر آورده را دارند مورد هدف قرار داد. برای این کار می‌توان از داده‌های مختلفی مانند جنسیت، سن، سبک زندگی، تحصیلات و غیره استفاده کرد.

در تبلیغات هرچه دایره هدف‌گیری مخاطبان کوچک‌تر باشد، پیام آن دقیق‌تر به مخاطب هدف رسیده و در این شرایط نرخ کلیک افزایش پیدا می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، نرخ CTR در کمپین‌های تبلیغاتی که از بخش‌بندی مخاطبان استفاده کرده‌اند 3 برابر بیشتر از کمپین‌هایی بوده که از این شیوه استفاده نکرده‌اند.

استفاده از تبلیغات در زمان مناسب

اینکه یک سایت بتواند بهترین زمان برای نمایش تبلیغات خود را با توجه به حوزه کاری تشخیص دهد، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در افزایش نرخ کلیک سئو داشته باشد. برای این کار می‌توان از داده‌ها و اطلاعاتی که در خصوص رفتار کاربران به دست آمده، استفاده کرده و تبلیغات را زمان‌بندی کرد. با بررسی اطلاعات مربوط به رفتار کاربران می‌توان به این نتیجه رسید که در چه ساعاتی از روز نرخ کلیک و Impression بالاتر بوده و زمان مناسبی برای نمایش تبلیغ است.

برخی از سایت‌ها و کسب و کارها محصولات و خدماتی را ارائه می‌کنند که مخصوص فصل مشخصی از سال هستند، به همین منظور بهتر است تبلیغات خود راجع به آن محصول را در فصل مورد نظر و در زمان اوج نیاز کاربران و مصرف نمایش دهند. به عنوان مثال تبلیغ کردن لباس‌های زمستانی در وسط گرمای تابستان مؤثر نبوده و کسی را به کلیک کردن بر روی آن ترغیب نمی‌کند. چون تمایل و نیازی برای خرید این محصول در این شرایط وجود ندارد.

استفاده از عنوان جذاب

زمان طلایی در تبلیغات به منظور جذب مخاطب 3 تا 5 ثانیه است. به همین دلیل عنوان تبلیغ اولین و مهم‌ترین فرصتی است که می‌توان از آن برای ترغیب کردن مخاطب به کلیک استفاده کرد.

استفاده از یک عنوان جذاب تأثیر قابل توجهی بر بالا رفتن نرخ کلیک داشته و می‌توان گفت به نوعی سرنوشت کلیک کردن یا نکردن مخاطبان بر روی یک تبلیغ تا حد زیادی در گرو عنوان آن است. این موضوع در تبلیغات همسان بنری که شرایط برای توضیحات بیشتر فراهم نیست از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید بتوان با چند کلمه کاربران را ترغیب کرد.

از جمله مهم‌ترین نکاتی که در نوشتن یک عنوان جذاب برای تبلیغ باید در نظر گرفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرسیدن سوال و استفاده از عنوان‌های سوالی
  • استفاده از کلمات قدرتمند و ترغب کننده مانند آسان، رایگان، تخفیف، بهترین، جادویی و...
  • استفاده از اعداد
  • ارائه کردن پیشنهادات ویژه مانند تخفیف در عنوان

توجه بیش از حد به متن تبلیغ

پس از انتخاب عنوان جذاب،‌ نوبت به بهینه‌سازی متن تبلیغ می‌رسد. در صورتی که در تبلیغات از یک متن تبلیغ قوی در کنار عنوان جذاب استفاده شود، می‌توان نرخ کلیک را به میزان قابل توجهی افزایش داد. برای نوشتن متن تبلیغ جذاب باید به نکات زیر توجه کرد:

  • اجتناب از پرگویی و تکرار موضوعات بدیهی
  • استفاده از افعال معلوم به جای افعال مجهول
  • عدم اغراق در شمردن مزیت‌ها
  • نشانه گرفتن احساسات مخاطبان

استفاده از CTA (کال تو اکشن)

از دیگر راهکارهای مؤثر در افزایش نرخ کلیک در تبلیغات این است که مخاطب در نیمه راه رها نشود؛ تصور کنید که مخاطب ظاهر و عنوان تبلیغ را پسندیده و در ادامه با خواندن متن آن وسوسه شود و آماده انجام اقدام مورد نظر باشد؛ در این شرایط بدون کال تو اکشن مناسب نمی‌توان انتظار نتیجه مطلوب داشت. در واقع با دعوت مخاطب به انجام عملی مشخص که با نام CTA (Call to Action) شناخته می‌شود می‌توان مخاطب را را تا رسیدن به مقصد نهایی و مودر نظر همراه کرد.

می‌دانید که چه رنگی برای دکمه کال تو اکشن (CTA) بهتر است؟ این مطلب را درباره آن بخوانید. 

توجه به ظاهر تبلیغ

توجه به عناصر بصری در تبلیغات یکی از موضوعاتی است که اهمیت زیادی دارد و نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب و افزایش نرخ کلیک ایفا می‌کند. در صورتی که از یک تبلیغ انتظار CTR بالا دارید باید به ظاهر آن نیز توجه کرده و با استفاده از عناصر مختلف یک تبلیغ خوش آب و رنگ آماده کنید. از مهم‌ترین نکاتی که در مورد ظاهر تبلیغ باید مورد توجه قرار داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از رنگ‌های متناسب و مرتبط با برند
  • استفاده از گیف یا تصاویر متحرک
  • استفاده از فونت‌های زیبا با اندازه مناسب
  • توجه به سادگی و پرهیز از شلوغی

مطرح کردن پیشنهاد به صورت شفاف

موضوع مهمی که در تبلیغات باید مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند در افزایش نرخ کلیک مؤثر باشد این است که یک سایت چه مزیت و منفعتی برای کاربران دارد تا بتواند آن‌ها را وسوسه کرده به جای رقبا به سراغ‌ آن آمده و بر روی تبلیغ کلیک کنند. در صورتی که می‌خواهید نرخ کلیک تبلیغات خود را افزایش دهید باید که ارزش پیشنهادی داشته و آن را به صورت واضح و شفاف اعلام کنید.

خلاقیت

در خصوص تبلیغات باید به این نکته اشاره کرد که در حدود 90% افراد ذهنیت خوبی نسبت به آن نداشته و آن را آزاردهنده می‌دانند. به همین دلیل در صورتی که می‌خواهید نرخ کلیک تبلیغات خود را افزایش دهید، باید با بکارگیری خلاقیت و دوری از تبلیغات کلیشه‌ای و نخ‌نما از دامن زدن به این بدبینی جلوگیری کنید. به جای استفاده از ایده‌های تکراری، به دنبال ایده‌های نو و خلاقانه باشید که بتوان بیشترین تأثیر را روی مخاطب داشته باشد. هر چند پیدا کردن ایده‌های نو و خلاقانه دشوار است اما با اختصاص زمان مناسب برای این کار می‌توانید بهترین نتیجه را از تبلیغات خود بدست آورید.

استفاده از افزونه‌های تبلیغات در گوگل به منظور بالا بردن نرخ کلیک

استفاده از افزونه‌های تبلیغات در گوگل

استفاده از افزونه‌های رایگان تبلیغات در گوگل یک پیشنهاد اختصاصی است که می‌توان به منظور بالا بردن نرخ کلیک مورد توجه قرار داد. در صورتی که از این افزونه‌ها برای تبلیغات استفاه کنید، این امکان را در اختیار خواهد داشت که بتوانید اطلاعات بیشتری مانند اطلاعات تماس، لینک صفحات مهم و غیره به تبلیغ خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل اضافه کنید. با استفاده از این روش تبلیغ سایت و کسب و کار شما فضای بیشتری را در صفحه SERP به خود اختصاص می‌دهد و در نتیجه بهتر دیده شده و اطلاعات اصلی و مهم در همان برخورد اول در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

استفاده از تست A/B

اگر می‌خواهید نرخ کلیک تبلیغات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، از امتحان کردن هراس نداشته باشید. در مورد عکس انتخاب شده برای تبلیغ، عنوان، متن، کال تو اکشن و همه عناصر مربوطه تست انجام دهید و بررسی کنید که کدام گزینه بهتر بوده و می‌تواند تأثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد. با مقایسه این موارد و نتایج آن‌ها با یکدیگر به عنوان تست A/B شناخته می‌شود در نهایت می‌توان تبلیغی را ساخت و منتشر کرد که بیشترین تأثیرگذاری را روی مخاطب داشته و به این ترتیب منجر به افزایش نرخ کلیک شود.

سخن پایانی

CTR یا Click Through Rate یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد در سئو به حساب می‌آید که با محاسبه آن می‌توان به این نتیجه دست پیدا کرد که عملکرد سایت از نظر سئو داخلی و سئو خارجی در چه میزانی بوده و چند درصد از کاربران از طریق صفحه نتایج جستجو یا تبلیغات به سمت سایت هدایت می‌شوند. در صورتی که نرخ کلیک در یک سایت بالا باشد، گوگل به این نتیجه می‌رسد که این سایت برای مخاطبان جذابیت داشته و توانسته به خوبی نیاز آن‌ها در مورد موضوع جستجو برآورده کند. به همین دلیل رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو را بهبود می‌بخشد.

برای داشتن یک نرخ کلیک بهینه و بهبود یافته، یا باید به سراغ سفارش طراحی سایت از ابتدا بروید یا از مشاوران بهینه سازی سایت و سئوی اصولی، بخواهید تا سایت شما را بررسی و بهینه کنند. 

سوالات متداول

سوالات متداول را در ادامه می‌خوانید. 

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

یکی از شاخص‌های مهم در سئو سایت به حساب می‌آید که نشان می‌دهد چند درصد از کاربران در صفحه نتایج جستجو بر روی لینک صفحه سایت کلیک کرده و به آن هدایت شده‌اند.

چرا افزایش نرخ کلیک سایت مهم است؟

گوگل با محاسبه میانگین نرخ کلیک سایت‌ها توسط رنک برین میزان جذاب بودن آن‌ها برای مخاطبان و همچنین توانایی آن‌ها در برطرف کردن نیاز کاربران را تشخیص داده و در رتبه‌بندی صفحه نتایج جستجو لحاظ می‌کند.

ایمپرشن چیست؟

به تعداد نمایش لینک صفحه‌ای از یک سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل فارغ از جایگاه و رتبه‌ قرارگیری آن در صفحه، Impression گفته می‌شود که یکی از متغیرهای مهم در محاسبه نرخ کلیک است.

صدف صبوری
صدف صبوری

صدف کارشناس محتوا و شبکه‌های اجتماعی منتوریکس است. پیگیری و سرعت عمل بالایی دارد و دانش تصویرسازی‌اش در خلق تصاویر جذاب به او کمک می‌کند. تخصص‌اش مدیریت پروژه‌های مختلف محتوایی برای گرفتن بهترین نتیجه است؛ چه محتوای سایت باشد، چه شبکه‌های اجتماعی.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف