با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

A/B تست در بازاریابی دیجیتال چیست؟

سینا مسافر
سینا مسافر
10:00، 1401/05/27
A/B تست در بازاریابی دیجیتال چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

A/B تست در بازاریابی دیجیتال چیست؟


«دکمه کال تو اکشن سبز بهتره یا قرمز؟ کدوم متن عملکرد بهتری داره؟ از چه تیتری برای ایمیل مارکتینگ استفاده کنم تا نتیجه بهتری بده؟» جواب این سوال‌ها با یک کار مهم داده می‌شود: A/B تست. بهترین ابزارها و استراتژی‌های بازاریابی را هم داشته باشیم، باز هم در جایی از فرآیند باید دست به دامان A/B تست شویم. در این مطلب می‌خواهیم از قدرت A/B تست بگوییم.

هر کسب و کاری، هدف متفاوتی دارد اما برای اینکه به هدفش برسد باید استراتژی بچیند. اما صاحب کسب و کار چطور تصمیم بگیرد کدام استراتژی بهتر عمل می‌کند؟ شاید دو تا استراتژی متفاوت داشته باشد و در نظرش، هر دوی آن‌ها به خوبی عمل کنند. پس باید چطور تصمیم بگیرد؟ اینجاست که پای A/B تست وسط می‌آید. A/B تست به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم کدام از تغییرات، استراتژی‌ها یا کمپین‌ها بهتر و موثرتر بوده. 

A/B تست چیست؟

A/B تست (A/B test) به چه معناست؟ A/B تست که معمولاً به آن تست تقسیم می‌گویند، روشی است برای مقایسه دو نسخه از یک صفحه وب، یک ایمیل، یک برنامه یا سایر دارایی‌های بازاریابی در برابر یکدیگر، تا مشخص شود کدام عملکرد بهتری دارد.

A/B تست چیست؟

A/B تست چیست؟

ما دیجیتال مارکترها هم از A/B تست استفاده می‌کنیم. مثلا برای بالا بردن عملکرد و بهینه‌سازی صفحه سایت، دو نسخه از یک صفحه (نسخه A و نسخه B) را با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم اصطلاحا کدامشان جواب بهتری می‌گیرند. پس A/B تست، تکنیکی است که برای اندازه‌گیری میزان اثرگذاری یک متن تبلیغاتی، بنر، محتوا یا دکمه کال تو اکشن استفاده می‌شود.

با مشاهده نحوه تعامل بازدیدکنندگان با صفحه نمایش داده شده، می‌توانید تعیین کنید که کدام نسخه از صفحه تاثیرگذارتر است. حالا که مفهوم A/B تست را درک کردید، بیایید ببینیم طراحی آن به چه صورت است.

طراحی A/B تست به چه صورت است؟

A/B تست‌های شما از لحظه‌ای شروع می‌شود که دو نسخه از دارایی بازاریابی (Marketing asset) را که می‌خواهید با یکدیگر مقایسه شود به دو گروه از مخاطبان ارسال می‌کنید.

دارایی بازاریابی شما می‌تواند ایمیل، بروشور، بیوگرافی اینستاگرام،ویدیو، یک نامه فروش، محتوای وبلاگ یا یک تصویر باشد که برای تبلیغ محصولات، خدمات یا نام تجاری شما استفاده می‌شود.

هنگامی که نسخه A و نسخه B خود را ارسال کردید، می توانید شروع به اندازه‌گیری عملکرد آن‌ها کنید تا متوجه شوید کدام یک از این دو بهتر عمل می‌کنند. در نهایت با مشاهده نتیجه نهایی، تصمیم می‌گیرید که از کدام نسخه برای طرح نهایی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

نحوه انجام و اشتباهات رایج در A/B تست

برای اجرای موثر یک A/B تست، باید نسخه A و B خود را از یکدیگر متمایز کنید و تفاوت موردنظر را تعیین کنید. مثلا برای انتخاب دکمه کال تو اکشن (Call To Action) صفحه خرید دوره در آکادمی منتوریکس، تصمیم می‌گیریم به جای رنگ سبز از رنگ قرمز استفاده کنیم.

برای انجام a/b تست آن، باید یک نسخه دیگر از صفحه خرید دوره را طراحی کنیم که کال تو اکشن قرمز داشته باشد. بعد نسخه الف و ب را به کاربران سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس نشان دهیم. 

بعد از گذشت مدت زمانی مشخص مثلا یک هفته، وقتش رسیده که نتایج را بررسی کنیم تا ببینیم دکمه قرمز نتیجه بهتری داشته یا دکمه سبز.

برای به‌دست آوردن نتیجه از گوگل آنالیتیکس می‌توانیم کمک بگیریم. با ساخت ایونت ترکینگ روی دکمه سبز و دکمه قرمز و بررسی کانورژن ریت (conversion rate) هر دکمه، متوجه می‌شویم کدام بهتر بودند. 

برای درک بیشتر، اجازه دهید نگاهی به دستورالعمل‌ها و نکات A/B تست بیندازیم که می‌توانید در هر زمان به عنوان نقشه راه خود برای اجرای A/B تست خود دنبال کنید.

A/B تست و نرخ تبدیل

A/B تست باعث افزایش نرخ تبدیل شما می‌شود

  1. اهداف مشخصی را تعیین کنید

همیشه باید قبل از اجرای A/B تست، اهداف را تعیین کنید. یعنی باید مشخص کنید با انجام این تست به چه چیزی می‌خواهید برسید. افزایش ترافیک؟ افزایش فروش یا lead؟

  1. صفحه‌ای را که تست خواهید کرد، انتخاب کنید

همیشه با مهمترین صفحه خود شروع کنید. این می تواند صفحه اصلی وب سایت شما یا یک صفحه لندینگ باشد. هر آنچه را که انتخاب می‌کنید، همیشه مطمئن شوید که حاوی تمام اطلاعات موردنیاز مشتری است.

  1. عنصری را که می‌خواهید آزمایش کنید، انتخاب کنید

A/B تست به ما این امکان را می‌دهد که یک عنصر را به عنوان وجه تمایز بین دو نسخه آزمایش کنیم. اگر یک دکمه فراخوان، یک عنوان یا یک تصویر را تست می‌کنید با آزمایش تنها یک عنصر، تست را ساده انجام دهید و بگذارید وجه تمایز قابل شناسایی باشد.

البته مطمئن شوید عنصری که می‌خواهید آزمایش کنید، با معیار مورد اندازه‌گیری شما مرتبط باشد. به عنوان مثال، اگر در تلاش هستید تا فروش اتفاق بیافتد، روی عنوان یا CTA خود تمرکز کنید.

  1. نوع متغیر را تعیین کنید

هنگامی که اهداف، دارایی و عنصر خود را برای آزمایش انتخاب کردید، زمان ایجاد یک متغیر است. فقط یک تغییر در عنصری که می خواهید آزمایش کنید ایجاد کنید.

اگر دکمه فراخوان را آزمایش می کنید، می توانید رنگ پس زمینه، رنگ فونت یا اندازه دکمه را تغییر دهید.

  1. بهترین ابزارهای A/B تست را انتخاب کنید

با کمک پیشرفته ترین ابزارهای بازاریابی، می توانید بلافاصله پیشرفت و عملکرد A/B تست خود را پیگیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که از بهترین ابزارهای تست موجود در بازار برای انجام وظایف و همچنین سرعت بخشیدن به کل فرآیند کمپین‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنید.

چند نمونه از نرم افزارهای A/B تست را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • Optimizely
  • Omniconvert
  • Crazy Egg
  • AB Tasty
  • Freshmarketer
  • Convert

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با بهترین ابزارهای A/B تست می‌توانید مطلب 8 ابزار CRO و تست A/B در سال 2022 {بهترین بهترین‌ها} را بخوانید.

  1. تست را طراحی کنید

هنگامی که مشخص کردید از چه ابزارهایی برای اجرای A/B تست خود استفاده می‌کنید، آن موقع زمان طراحی A/B تست شما فرا رسیده است. طراحی شما ممکن است بر اساس ابزاری که استفاده می کنید متفاوت باشد.

  1. تست را اجرا کنید

پس از انجام تغییرات، زمان اجرای تست با ارسال دو نسخه به دو گروه مختلف از مخاطبان است.

  1. داده‌ها و آمار را تجزیه و تحلیل کنید

تحلیل نتایج A/B تست

چرا باید نتایج A/B تست را تحلیل کنیم؟

هنگامی که A/B تست شما اجرا می شود، می‌توانید پیشرفت آن را پیگیری کرده و تجزیه و تحلیل کنید که کدام یک از دو نسخه بهتر عمل می کند یا اینکه آیا هر دو نسخه نتایج یکسانی دارند.

بر اساس این که کدام متغیر برنده شده است و کدام نسخه را مخاطبان هدف شما بیشتر دوست دارند، نتیجه گیری کنید.

بیشتر بخوانید: 5 اشتباهی که conversion شما را می‌کشد

بر روی چه عناصری می توانید A/B تست کنید؟ (نمونه‌های A/B تست)

انواع مختلفی از عناصر وجود دارد که می‌توانید برای AB تست‌های خود تغییراتی در آنها ایجاد کنید. این عناصر می‌توانند باعث موفقیت یا شکست کلی کمپین بازاریابی شما شوند.

  1. عناوین اصلی

عناوین اصلی شما نقش مهمی در ترغیب مشتریان به گشت و گذار در وب سایت شما، کلیک بر روی ایمیل مارکتینگ یا متن تبلیغاتی شما دارند.

عناوین اصلی همان چیزی است که مردم وقتی هر یک از دارایی های بازاریابی شما را می بینند، ابتدا متوجه آن می‌شوند. اگر سرفصل‌ها توجه آنها را جلب نکند، روی دارایی‌های شما کلیک نمی‌کنند یا در وب سایت شما باقی نمی‌مانند.

  1. دکمه فراخوان به عمل (CTA)

CTA شما مشتریان احتمالی و فعلی شما را ترغیب می‌کند که اقداماتی فوری انجام دهند. CTA شما باید آنها را ترغیب کند تا در همان لحظه بر اساس پیشنهاد شما عمل کنند زیرا ارزش زیادی را در زمانی محدود ارائه می‌کنند.

تغییر لحن یا حتی یک کلمه در CTA می‌تواند بر نرخ تبدیل کمپین شما تأثیر بگذارد. تا چه حد با روان‌شناسی رنگ‌ها در طراحی دکمه فراخوان به عمل (CTA) آشنا هستید؟ در مطلب چه رنگی برای دکمه کال تو اکشن (CTA) بهتر است؟ به شما می‌گوییم که از چه رنگی برای طراحی دکمه CTA یا کال تو اکشن استفاده کنید.

  1. ویدئو، صدا و تصاویر

شما به عنوان یک بازاریاب باید بدانید که ویدیوها، فایل‌های صوتی و تصاویر در هر کمپین بازاریابی، چه در وب شما و چه در متن تبلیغ، تأثیر زیادی دارند. آنها جنبه های بسیار مهمی هستند که باید برای آزمایش نیز در نظر بگیرید.

  1. اندازه محتوا

یکی از مواردی که می‌توانید آزمایش کنید، اندازه یا عمق محتوا است. برخی از مصرف کنندگان محتوای طولانی را ترجیح می دهند در حالی که برخی محتوای کوتاهی را ترجیح می دهند که حاوی اطلاعاتی در ارتباط مستقیم با موضوع است.

  1. توضیحات محصول

اگر اهل تجارت الکترونیک هستید، توضیحات محصول یکی از مواردی است که ممکن است بخواهید آزمایش کنید. ممکن است بین قرار دادن توضیحات در یک مقاله یا لیست کردن آنها یکی را انتخاب کنید.

  1. اثبات رسانه های اجتماعی

امروزه مردم تا حد زیادی به رسانه های اجتماعی متکی هستند، بنابراین، ارائه مدرک می‌تواند در افزایش نرخ تبدیل برای وب سایت شما کمک کند. تأثیر آن بر کسب و کار شما به وضوح قابل مشاهده است، به ویژه هنگامی که صحبت از نمایش مدارک رسانه های اجتماعی می‌شود.

  1. صفحات فرود یا لندینگ

صفحه لندینگ شما مهمترین چیز برای کسب و کار شماست، زیرا یک عامل تعیین کننده خواهد بود که آیا می‌توانید فروشی داشته باشید یا اشتراکی را دریافت کنید. بنابراین، باید اولین چیزی باشد که آزمایش ‌کنید تا مشخص شود کدام طرح یا رنگ خاص، مشتری را بیشتر جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید از صفحه فرود (لندینگ پیج) بدانید

کاربرد های A/B تست چیست؟

انتخاب درست با A/B تست

با انجام A/B تست بهترین نسخه را انتخاب کنید

انجام A/B تست می تواند برای برخی کار دلهره آوری باشد. اما مهم است که هدف و مزایای آن را نیز برای کسب و کار درک کنید.

پس چرا تست A/B انجام می‌دهیم؟ کاربرد تست A/B چیست؟

با تمام اطلاعاتی که در بالا ذکر شد، تا به حال باید به خوبی آگاه باشید که A/B تست نه تنها به شما کمک می‌کند تا وب سایت خود را بهینه کنید، بلکه در تعیین بهترین نسخه‌ای که مخاطبان مناسب را جذب می‌کند نیز کمک کننده است.

تست A/B به شما امکان می‌دهد بر روی چیزهایی تمرکز کنید که برای کسب و کار شما مفید هستند، بنابراین فرصت‌های بیشتری برای افزایش فروش و درآمد به شما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 12 راه افزایش نرخ تبدیل چیست؟

حرف آخر

پس آیا A/B تست ارزشش را دارد؟ مسلماً همینطور است. A/B تست قطعا یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای این است که تعیین کنید کدام طراحی برای مشتریان بالقوه شما جذاب است و کدام تکنیک کپی‌رایتینگ آنها را به انجام یک اقدام فوری سوق می‌دهد. برای دریافت خدمات سئو و بهینه سازی سایت، منتوریکس همراه شماست.

سینا مسافر
سینا مسافر

سینا، مدیریت IT خوانده و متخصص سئو به ویژه سئوی Off page است. تسلطش بر منابع انگلیسی باعث شده اولین نفری باشد که سراغ آپدیت‌های سئویی را از او می‌گیریم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف