با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

5 اشتباهی که conversion شما را می‌کشد

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
21:31، 1401/03/06
5 اشتباهی که conversion شما را می‌کشد
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

5 اشتباهی که conversion شما را می‌کشد


چگونه میزان بازدید سایت را افزایش دهیم؟ چگونه فروش را افزایش دهیم؟ چگونه سایت را به رتبه اول گوگل برسانیم؟ این‌ها سوالاتی هستند که به راحتی نمی‌توانیم از اینترنت پاسخش را بیابیم و از طرفی افزایش بازدید و سرمایه‌گذاری در کمپین‌های تبلیغاتی نیز همه چیز نیست. ما باید بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کنیم تا سایت به اصطلاح Conversion داشته باشد. اینجاست که حتی بهترین سایت‌ها با هزاران بازدید هم گاهی نمی‌توانند به درستی از طریق دیجیتال مارکتینگ مشتری جذب کنند. در این مطلب به 5 اشتباهی که کانورژن (Conversion) شما را پایین می‌آورد می‌پردازیم. با منتوریکس همراه باشید.

کانورژن و نرخ تبدیل چیست؟

وقتی بازدیدکنندگان سایت شما عملی مطلوب در راستای بازاریابی دیجیتال انجام می‌دهند، به اصطلاح آن را تبدیل یا کانورژن می‌گوییم. کانورژن یک معیار بسیار مهم در قیف بازاریابی است، اما همیشه به معنای خرید از سایت و تبدیل بازدیدکننده به مشتری نیست. کانورژن می‌تواند قبل از فروش اتفاق بیفتد و نشان‌گر یک حرکت و چشم انداز به پایین قیف فروش باشد. از معیارهای مهم دیجیتال مارکتینگ نرخ تبدیل (Conversion Rate) است.

به درصد افرادی که کار خاصی مانند خرید در سایت شما انجام می‌دهند، نسبت به بازدیدکنندگان کل سایت، نرخ تبدیل می‌گویند.

حالا بیایید بریم سراغ موضوع اصلی که به خاطر آن این محتوا را برای خواندن انتخاب کردید. چرا کانورژن پایین است؟

چه عواملی موجب پایین آمدن نرخ تبدیل می‌شوند؟

حالا که با مفهوم نرخ تبدیل آشنا شدید، بیایید ببینیم چه عواملی موجب کشته شدن نرخ تبدیل و کانورژن می‌شود.

1. اشتباه در انتخاب مخاطبان هدف

فروش مداوم نیاز به درک کاملی از مخاطبان و انتخاب پرسونا (Buyer’s Persona) دارد. سایت شما نباید عمومی باشد، چون راضی کردن تمام اقشار جامعه امکان پذیر نیست، به همین علت باید قشر خاصی از جامعه را انتخاب کنید که حاضرند محصول شما را بخرند یا از خدمات شما استفاده کنند. اگر در تبدیل بازدیدکننده به مشتری در سایت خود مشکل دارید و فروش‌تان کم شده، شاید مخاطب هدف خود را اشتباه انتخاب کردید. این کار مانند این است که به یک دوست‌دار محیط زیست، خرید قاشق یک‌بار مصرف پلاستیکی را پیشنهاد دهید، قطعا این فرد قاشق شما را نمی‌خرد چون به خرید قاشق‌های تجدیدپذیر و قابل بازیافت علاقه دارد.

پرسونا و مخاطب هدف

در این اشتباهِ کانورژن‌کُش، متغیرهای زیادی مانند سن، فرهنگ، جنسیت، متأهل یا مجرد بودن، انتخاب قشر نامناسب و... وجود دارند که اگر هر کدام را اشتباه انتخاب کنید باعث فروش کمتر می‌شوند. در هر صورت، هدف گذاری نادرست می‌تواند بر نرخ تبدیل تأثیر منفی بگذارد. مطالب، برند تجاری، بازاریابی و طراحی سایت شما باید مستقیماً پیام خود را به مخاطب هدف برساند، پس تحقیقات بازار را برای تعریف و شناخت صحیح مخاطبان خود درست و اصولی انجام دهید.

اگر دوست دارید در مورد ساخت پرسونا اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «چگونه پرسونا بسازیم؟» را هم مطالعه کنید.

راستی پیش از آن‌که به سراغ مورد دوم برویم، بگذارید به شما بگوییم با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس می‌توانید به سرعت برای ورود به بازار کار آماده شوید.

2. سایت‌تان نیاز مخاطبان را برطرف نمی‌کند

تمام افراد جهان برای برطرف کردن نیاز و پاسخ به سؤالات‌شان به جست‌وجوی اینترنتی روی می‌آورند، می‌خواهد خرید یخچال باشد یا دانستن زیست‌گاه ایگوانا. از طرف دیگر گوگل دوست دارد تا کاربرانش در کسری از ثانیه به پاسخ برسند، برای همین سایت شما باید نیاز آن‌ها را برطرف کند و جواب را از صندوقچه اسرار خود به مخاطب هدیه دهد. اگر بحث فروش باشد، باید به مسائل مختلفی فکر کنید و سؤالاتی مانند سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا آن‌ها هدف از تولید محصول یا ارائه خدمات من را می‌فهمند؟
  • آیا آن‌ها می‌توانند جزئیات و اطلاعات مورد نظرشان را در سایت پیدا کنند؟
  • آیا آن‌ها می‌خواهند در مورد قیمت‌گذاری محصولات بدانند؟
  • آیا در خرید محصول یا خدمات تردیدی دارند؟ چه تردیدهایی خواهند داشت؟

بعد از پاسخ به این سؤالات اطمینان حاصل کنید که نگرانی‌های اصلی را به روشنی و مستقیم برطرف کرده‌اید. شما می‌توانید برای گرفتن بهترین نتیجه از راه‌های زیر استفاده کنید:

  1. بررسی واحد فروش و واحد خدمات به مشتری
  2. استفاده از چت آنلاین
  3. خواندن نظرات مشتریان
  4. رصد شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر
  5. نظرسنجی از مشتری
  6. انجام تست A / B

3. کال تو اکشن و پیشنهاد شما برای بازدیدکنندگان جذاب نیست

بسیاری از مشاغل برای تبدیل ترافیک تلاش می‌کنند چون پیشنهاد آن‌ها قانع کننده نیست و کال تو اکشن (CTA) خوبی ندارند. مشکل معمولاً محصول یا خدمات آن‌ها نیست بلکه نحوه‌ی ارائه دادن محصول یا خدمات است. برای رقابت آنلاین شما به چیزی جذاب‌تر و فراتری نیاز دارید، چیزی که بازدیدکننده را گوشه‌ی رینگ بوکس گیر بیاندازد یا مانند قلاب ماهی‌گیری عمل کند. شما باید تشخیص دهید که چرا محصول یا خدمات شما برای به دست آوردن مشتری بسیار خوب است، سپس بدون هیچ قطعیتی در مورد آن‌ها سخن بگویید.

اهمیت کال تو اکشن در نرخ تبدیل

اگر تنها شما یک محصول یا خدمات را ارائه می‌دادید و رقیبی نداشتید، نیازی به توضیح دلیل بهتر بودن محصول خود ندارید، چون تنها کسی هستید که آن محصول را ارائه می‌دهد، اما در دنیای آنلاین قضیه کمی فرق می‌کند، چون هزاران سایت وجود دارند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم رقیب شما به حساب می‌آیند، پس باید جذاب‌تر و گیراتر از بقیه باشید و درخواست شما برای انجام عمل، متمایز و فکر شده باشد.

برای مثال مطالعات نشان می‌دهد که 80٪ از مشتریان فقط تیتر را می‌خوانند و فقط 20٪ هستند که به بقیه‌ی پیشنهادتان توجه می‌کنند. هرچه عنوان بهتر باشد، نرخ تبدیل شما نیز بهتر است. وقتی پیشنهادی به مشتریان خود می‌دهید، آن‌ها از خودشان می‌پرسند آیا به درد من می‌خورد یا نه؟ و 80 درصد آن‌ها جواب این سؤال را از تیتر کال تو اکشن شما می‌‌دهند. در نهایت راهی برای تمایز خود نسبت به دیگر رقبا پیدا کنید یا در بازی تاج‌وتختِ فروش بیشتر شکست بخورید!

4. پروسه خرید پیچیده است

بهتر است مانند مخاطبان و مشتریان خود فکر کنید و خود را جای آن‌ها بگذارید و متوجه احساس آن‌ها شوید. در هر زمان که جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است؛ پس زمان را از دست ندهید و فرآیند خود را یک‌بار از اول تا آخر انجام دهید، چون حتی اگر یک دکمه عالی CTA برای بازدیدکنندگان داشته باشید، اما روند ثبت سفارش پیچیده باشد، آن‌ها احتمالاً سایت شما را ترک خواهند کرد. درخواست اطلاعات بیش از حد نیز ممکن است دلیل تغییر ذهن مشتری باشد، چون احساس ناخوشایند شکستن حریم شخصی را به وجود می‌آورد. در ایجاد روش خرید نیز بسیار مراقب باشید، برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری آن را کوتاه و ساده کنید و تمام نگرانی خریداران را از بین ببرید. اگر در هر مرحله بازدیدکنندگان از سایت شما راضی نباشند، آن را ترک می‌کنند و شما کانورژنی نخواهید داشت. بهتر است مطلب 6 راهکار برای بهبود کسب و کارهای کوچک را بخوانید.

5. کاربران موبایلی را از دست می‌دهید

این یک اشتباه مرگبار است! اگر این اشتباه را انجام دهید جان سالم به در نخواهید برد! چه اشتباهی؟ صفحات شما دوست‌دار موبایل یا همان موبایل فرندلی نباشند! اگر شما تجربه کاربری خوبی برای کاربران موبایل بر جای نگذارید، آن‌ها سایت شما را ترک خواهند کرد و دیگر باز نمی‌گردند.

تاثیر موبایل فرندلی بودن در نرخ تبدیل

اشتباه متوجه نشوید، تنها ریسپانسیو بودن صفحات سایت کافی نیست، بلکه سایت شما باید از نظر محتوا و ساختار به طور خاص برای موبایل طراحی شده باشد. امروزه بیش از نیمی از کسانی که با اینترنت سر و کار دارند با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت به آن متصل می‌شوند و وب‌گردی می‌کنند. آن‌ها با موبایل خرید می‌کنند، قبض‌هایشان را پرداخت می‌کنند و بیشتر کارهایشان را تنها با موبایل انجام می‌دهند، پس اگر توجهی به کاربران موبایلی نداشته باشید بخش اعظمی از مشتریانی که حاضرند برای محصول یا خدمات‌تان پول پرداخت کنند را از دست خواهید داد. توجه نکردن به کاربران موبایلی مانند سیانور عمل می‌کند و سریع و بدون درد کلک کانورژن و نرخ تبدیل‌تان را می‌کَند.

اگر دوست دارید با راهکارهای عملی بیشتری برای بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «12 راه افزایش نرخ تبدیل چیست؟» را بخوانید.

اما چه کاری باید انجام دهیم تا کاربران موبایلی هم تجربه کاربری خوبی داشته باشند؟ نکات زیر را رعایت کنید:

  • از فونت‌های بزرگ و خوانا استفاده کنید.
  • پاراگراف‌ها را کوتاه بنویسید.
  • هر عملی که کاربر باید انجام دهد فقط با یک اشاره انجام شود.
  • تنها یک CTA داشته باشید.

جهت آشنایی با نسخه جدید آنالیتیکس 4 از دوره ga4 منتوریکس بازدید کنید.

نتیجه‌گیری

برای تبدیل کردن بازدیدکنندگان به مشتری مطمئن شوید پیشنهادتان برای آن‌ها ارزش می‌آورد. اشتباهات بسیاری وجود دارد که باعث کشتن کانورژن و نرخ تبدیل شما شود. با این حال، این موارد در سایت های بدون کانورژن یا با نرخ تبدیل کم تقریباً رایج است. اگر متوجه یکی از اشتباهات این لیست در سایت خود شدید، به سادگی تغییرات را اعمال کنید و تفاوت یا بهبود زیادی در نرخ تبدیل و نتیجه نهایی را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف