با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

۶ قدم عملی برای بهبود کسب‌وکارهای کوچک

سپیده برون
سپیده برون
09:14، 1401/01/19
۶ قدم عملی برای بهبود کسب‌وکارهای کوچک
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

۶ قدم عملی برای بهبود کسب‌وکارهای کوچک


در دنیایی که بیش از 80% کسب‌وکارهای کوچک به‌خاطر مشکلات مالی، شکست می‌خورند، ویروس کرونا چهره اقتصاد و بازار را زیرورو کرده است. اشتباه نکنید! در این مقاله قرار نیست درباره نقش بحران کرونا در بلایی که سر کسب‌وکارهای نوپا آمده، غرولند کنیم. بلکه می‌خواهیم فرصتی را پیش روی‌تان بگذاریم که بسیاری از کسب‌وکارهایی که در سال ۲۰۲۰ شکست خوردند، آن‌ را پشت گوش انداخته بودند. از آن‌جایی که آدم‌ها ترجیح می‌دهند خرید‌های کوچک و بزرگ خود را آنلاین انجام دهند، روزبه‌روز حجم جست‌وجو در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجوگر، بیشتر می‌شود. به همین دلیل امروزه، سئو برای هر کسب‌وکار کوچکی یک ابزار حیاتی و نوعی سرمایه‌گذاری است، نه هزینه اضافی. اگر هیچ چیز از سئو سایت نمی‌دانید، مقاله ۶ قدم عملی برای بهبود کسب‌وکارهای کوچک را مطالعه کنید. اگر هم از سئو سردرمی‌آورید، می‌توانید با کمک این مقاله، با ایده‌های جدید سراغ توسعه کسب‌وکار خود بروید. با منتوریکس همراه باشید.

چرا سئو برای کسب‌وکارهای کوچک اهمیت دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین دلایل اهمیت سئو، برای کسب‌وکارهای کوچک این است که بیش از ۵۰% ترافیک وبسایت‌ها توسط جست‌وجوی ارگانیک تولید می‌شود، درحالی‌که این میزان برای جست‌وجوهای پولی 15% است. بد نیست بدانید که ۷۰ تا 80%  کاربران، تبلیغات در نتایج جست‌وجو را کاملاً نادیده می‌گیرند و حتی برخی از آن‌ها به فهرست کسب‌وکارهای تبلیغ‌شده، اعتماد ندارند. از دیگر دلایلی که چرا سئو برای کسب‌وکارهای کوچک شبیه مایه حیات است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. روش بازاریابی مقرون‌به‌صرفه با نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالاتر محسوب می‌شود
  2. در برخی موارد بدون پرداخت یک ریال می‌توانید برای کسب‌وکار خود مشتری دست‌وپا کنید
  3. ترافیکی که از جست‌وجوی ارگانیک به‌دست می‌آید، کیفیت بالایی دارد، چون کاربران شما را به‌خاطر نیازشان پیدا می‌کنند
  4. کمک می‌کند برای کسب‌وکار کوچک خود برندسازی کنید
  5. آینده بازاریابی درونگرا و بازاریابی دیجیتال در سئو است
  6. با توسعه سئو، همیشه یک برگ برنده در میان رقبای خود دارید

آینده بازاریابی را سئو رقم می‌زند

دلیل اصلی علاقه‌ کسب‌وکارهای بزرگ نسبت به سئو این است که بدون صرف بودجه‌های آنچنانی می‌توانند کسب‌وکارهای بزرگ را زمین بزنند. اگر شما هم مشتاق توسعه کسب‌وکار خود با سئو هستید، بیایید قدم اول را با هم برداریم:

۱. یک وبلاگ راه اندازی کنید

وبلاگ‌نویسی روشی آسان، برای افزودن کلمات کلیدی به‌صورت ارگانیک به وبسایت است. تولید محتوای جدید، به‌طور منظم، باعث می‌شود گوگل مرتباً سایت شما را ایندکس کند. موتورهای جست‌وجوگر، محتوای ارزشمند را تشخیص می‌دهند و همین باعث افزایش رتبه گوگل سایت می‌شود. خلق و توسعه پرسونا براساس اهداف مخاطب، سن، عادات خرید، علایق و... به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند تا ارتباط میان محتواهای خود را حفظ کنند.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است

۲. صفحات را برای موبایل بهینه‌سازی کنید

گوگل وضعیت نسخه موبایل سایت را معیاری برای رتبه‌بندی قرار می‌دهد. این کار برای اطمینان از این است که افرادی که از موبایل استفاده می‌کنند، آن‌چه که می‌خواهند را در سایت پیدا کنند. چون بیش از ۵۰% جست‌وجوها از طریق موبایل انجام می‌شود. کسب‌وکارهای کوچک که بودجه محدودی دارند می‌توانند از ابزار رایگان Mobile-Friendly Test گوگل برای ارزیابی میزان بهینه‌سازی سایت برای موبایل استفاده کنند. کاهش زمان بارگذاری، فعال کردن صفحات موبایل سریع و پرشتاب (AMP) و کاهش اندازه تصاویر به بهبود عملکرد موبایل کمک می‌کند.

چند تکنیک حرفه‌ای سئو برای موبایل‌فرندلی کردن صفحات سایت:

  • سایت باید در کمتر از ۳ ثانیه بارگذاری شود
  • قالب ریسپانسیو (واکنش‌گرا) برای موبایل طراحی کنید
  • طراحی ساده و مینیمال را جایگزین قالب‌های فانتزی کنید
  • اصول دسترسی‌پذیری (Accessibility) را در وبسایت خود رعایت کنید

۳. نقشه سایت طراحی کنید

طراحی نقشه سایت، خطر خطای موتورهای جست‌وجو، به‌ویژه برای سایت‌های بزرگ یا سایت‌هایی که لینک‌های خارجی کمی دارند را کم می‌کند. تهیه نقشه سایت با ابزارهای آنلاین و رایگانی که این روزها وجود دارد، عین آب خوردن است. یکی از مواردی که می‌توانید درنظر داشته باشید نقشه سایت XML می‌باشد. وقتی نقشه سایت کامل شد‌، آن را از طریق Search Console به Google ارسال کنید و سپس به فایل اصلی سایت خود اضافه کنید.  

سایت مپ کمک می‌کند تا گوگل سایتتان را بهتر درک کند

۴. برای هر محصول، صفحه‌ی جدا ایجاد کنید

بعضی از کسب‌وکارهای کوچک، همه محصولات خود را در یک صفحه اصلی فهرست می‌کنند. شاید فکر می‌کنند اگر کالا جلوی چشم بازدید‌کننده باشد، زودتر آن‌ها را در قیف فروش هل می‌دهند، اما سخت در اشتباهند. برای بهره‌وری بیشتر از سئو باید به هر نوع محصول صفحه‌ای جداگانه اختصاص دهید. این‌طوری می‌توانید برای هر کالا در کلمات کلیدی مختلفی، رتبه کسب کنید. مثلاً اگر فروشگاه آنلاین لباس دارید، یک صفحه برای شلوار جین و صفحه دیگری برای تیشرت و یک صفحه دیگر برای پیراهن ایجاد کنید. برای هر کدام هم می‌توانید زیرمجموعه‌های دیگری (مثلاً شلوار مردانه – شلوار جین مردانه – شلوار جین آبی) ایجاد کنید. این کار هوشمندانه برای شما رتبه و در نتیجه درآمد بیشتری به همراه خواهد داشت.

۵- در انتخاب کلمات کلیدی هوشمندانه عمل کنید

موفقیت یک کمپین سئو به کلمات کلیدی هدفمند بستگی دارد. به همین دلیل باید کلمات کلیدی درست و هوشمندانه را برای کسب‌وکار کوچک خود انتخاب کنید. همه کلمات کلیدی نتایج یکسانی به‌ همراه ندارند. برخی از کلمات کلیدی حجم جست‌وجوی بیشتری دارند اما بازدهی چندانی ندارند. در‌حالی‌که برخی از آن‌ها پربازده هستند اما دایره جست‌وجوی کوچکی دارند. علاوه‌بر این، بر کلمات کلیدی دم‌بلند تمرکز کنید، زیرا رتبه‌بندی آن‌ها آسان است و بازدهی بیشتری نسبت به کلمات کلیدی دم‌کوتاه دارند. مقاله سیر تا پیاز کلمات کلیدی Longtail و تأثیر آن در سئوی سایت، به شما برای شروع کار کمک می‌کند. بازدهی کلمات کلیدی به ماهیت آن کلمات بستگی دارد. برای همین باید هدف و نیت پشت جست‌وجوی آن را بفهمید. از خودتان بپرسید چرا کاربران این کلمه را جست‌وجو می‌کنند؟ مثلاً وقتی کاربری «بستنی» را در گوگل جست‌وجو می‌کند، می‌خواهد درباره بستنی اطلاعات به‌دست بیاورد. اما وقتی فردی عبارت «بهترین بستنی شکلاتی نزدیک من» را تایپ می‌کند، دنبال یک بستنی فروشی درجه یک می‌گردد.

۶. از اسکیما استفاده کنید

گوگل هر چقدر هم شما را به‌خاطر هوشمندی‌اش شگفت‌زده کند، همچنان یک ربات است و باید با زبان خودش با او حرف بزنید. اسکیما، علامت‌ها و نشانه‌هایی‌ست که به گوگل در درک بهتر محتوای سایت شما کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند، محتوای شما را طبق آن نشانه‌ها، در صفحه نتایج رتبه‌بندی کند. موتورهای جست‌وجوگر مانند گوگل داده‌های ساختار یافته‌ای همچون تصاویر، نویسنده، تاریخ انتشار، امتیازبندی، آخرین ویرایش، عنوان صفحه و فرمت صفحه را با کد اسکیما شناسایی می‌کنند.

حرف آخر

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجوگر، سرمایه‌گذاری برای آینده کسب‌وکارهای کوچک است. اگر می‌خواهید در این بازار پررقابت زنده بمانید و تجارت خود را توسعه دهید باید برای آن وقت بگذارید. برای سئوی حرفه‌ای، نیازی نیست داروندار خود را به آتش بکشید. حتی کوچک‌ترین و نوپاترین کسب‌وکارها هم می‌توانند از تکنیک‌ها و ابزارهای سئو برای ایجاد یک استراتژی مؤثر و باکیفیت در حد جیب خود، استفاده کنند. پس بهانه‌ها را کنار بگذارید و از امروز شروع کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب سئو یا PPC بزنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ و یا انجام خدمات seo با منتوریکس در تماس باشید.

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف