با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

18 نوع قالب محتوایی که بازاریابی محتوایی را به زانو درمی‌آورد

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
17:13، 1401/03/11
18 نوع قالب محتوایی که بازاریابی محتوایی را به زانو درمی‌آورد
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

18 نوع قالب محتوایی که بازاریابی محتوایی را به زانو درمی‌آورد


پیش‌تر در مطلب «تولید محتوا چیست؟» و انواع مختلف محتوا چه هستند؟ به معرفی برخی از قالب‌های محتوایی پرداختیم اما در این مطلب می‌خواهیم به بی‌نهایت و فراتر از آن برویم و  18 نوع قالب محتوایی که کانتنت مارکتینگ را به زانو درمی‌آورد را معرفی کنیم. با استفاده از انواع قالب‌های محتوایی می‌توانید مطمئن باشید مانند انیمه‌های هایائو میازاکی خاص هستید و بازاریابی محتوایی کسب‌وکارتان می‌تواند مانند قلعه متحرک هاول به هر کجا که می‌خواهید، برود یا با استفاده نکردن از آن‌ها مانند تایتانیک به صخره تکراری شدن محتوا برخورد کند و کشتی‌تان غرق شود. انتخاب با شماست، اما اگر ادامه‌ی این مطلب را در منتوریکس بخوانید شگفت‌زده خواهید شد! 

1. ابزارها (Tools)

شاید فکرش را نمی‌کردید که ابزارهای مختلف در یک صفحه می‌تواند خودش یک محتوا باشد. از ابزارهای مختلف غافل نشوید. ساده‌ترین ابزاری که در یک صفحه وجود دارد، ابزار جست‌وجو در سایت است. برخی از سایت‌های گردشگری ابزاری برای دانستن وضعیت آب و هوای شهرهای مختلف می‌گذارند و برخی از سایت‌های دیجیتال مارکتینگ قسمت‌های مختلفی برای آنالیز سئو یا پیدا کردن بهترین نام دامنه قرار می‌دهند تا مخاطب بتواند به راحتی در آن نام‌های مختلف را برای دامنه خود انتخاب کند. به اینگونه ابزارها به اصطلاح Interactive هم می‌گویند. نوع دیگری از ابزار در سایت Alexa وجود دارد که شما با دادن URL سایت‌تان می‌توانید رنک الکسا خود را در جهان و ایران مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: رتبه بندی الکسا چیست؟

ابزارها، ابزاری قدرتمند برای بازاریابی محتوا هستند

2. اینفوگرافیک

تاثیر اینفوگرافیک‌ها در عصر امروز که مردم وقت سر خاراندن ندارند بسیار چشمگیر است. شما می‌توانید در یک اینفوگرافیک حجم بالایی از اطلاعات مفید را با ظاهری جذاب و فریبنده به مخاطب ارائه دهید. هر هفته یک اینفوگرافیک در سایت خود منتشر کنید و تأثیرش را بر ترافیک سایت‌تان اندازه بگیرید، قطعا شگفت زده خواهید شد. طراحی یک اینفوگرافیک هزینه‌ی بسیار کمتری نسبت به نوشتن چند محتوای متنی دارد و تاثیر آن نیز بیشتر است چون می‌تواند هزاران هزار کلمه را در یک خط به مخاطب خود القا کند. هزینه‌ی بازگشت سرمایه (ROI) آن هم بیشتر است.

فراموش نکنید که می‌توانید به راحتی لینک اینفوگرافیک خود را در مطالب مختلفی قرار دهید و به راحتی آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. یادتان باشد که اینفوگرافیک‌ها باید مسائل مرتبط با موضوع وبسایت‌تان را نشان دهد، پس اینفوگرافیک تاریخچه کنسول‌های بازی در سایت یک دندانپزشک به درد نمی‌خورد.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

3. راهنما و دستورالعمل‌ها

همه مردم جهان دوست دارند چیزهای جدیدی یاد بگیرند، اما نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند برای همین قالب محتواهایی که به صورت دستورالعمل مرحله به مرحله انجام کاری است، برای آن‌ها بسیار مفید واقع می‌شوند، چون به آن‌ها اجازه می‌دهد لذت انجام کارهای جدید را بچشند.

بهترین مثالی که می‌توانیم برای این نوع قالب محتوایی بزنیم، ویدیوهای کانال DIY یا Do it yourself است که مرحله به مرحله کارها و ترفندهای زندگی را یاد می‌دهد تا تمام مردم بتوانند برخی از کارها را خودشان انجام دهند، خواه چاپ عکس بر روی تی‌شرت باشد یا تُست کردن نان با اتو! این راهنماها و دستورالعمل‌ها می‌تواند به صورت قالب اینفوگرافیک هم باشند.

4. شبکه‌های اجتماعی

از سال 2011 که انقلاب شبکه‌های اجتماعی بود و تلفن‌های هوشمند آمدند، مردم میل به ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، اسنپ‌چت و دیگر شبکه‌های اجتماعی آوردند. کاربران هر روز از خواب بلند می‌شوند و عکس‌ها و خاطرات و مسائل آموزشی را در شبکه‌های اجتماعی‌شان به اشتراک می‌گذارند. پس چرا شما در سایت‌تان از شبکه اجتماعی استفاده نکنید؟

داده‌های خود را برای انتخاب قالب محتوا جدی بگیرید

البته یادتان نرود شما می‌خواهید کانتنت مارکتینگ کنید و یک کاربر ساده نیستید. برای همین اگر ویدیویی را در آپارات یا یوتیوب آپلود کردید، لینک آن را نگیرید و در دیگر شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید، بلکه ویدیو را باید در هر پلتفرم به صورت جداگانه آپلود کنید تا بیشترین ترافیک را از هر پلتفرم بگیرید. برخی از مارکترهای تازه‌کار و به قول گیمرها نوب این اشتباه را انجام می‌دهند پس شما این اشتباه را نکنید و برای هر پلتفرم، قالب محتوایی مناسب آن را بسازید. چون محتوای فیسبوک برای فیسبوک است و محتوای لینکدین برای لینکدین!

5. ویدیو

ویدیوها از قدیمی‌ترین قالب‌های محتوایی هستند که از زمان پیدایش تلویزیون وجود دارند. با پیدایش یوتیوب و سرویس‌های اشتراک ویدیو این قالب محتوایی چیزهای جدیدی را به خود دید. ساخت ویدیو می‌تواند در اینگیجمنت و ترافیک بیشتر بسیار به شما کمک کند. کافی‌ست آمار چندبرابر شده تعداد بازدیدهای روزانه از سایت یوتیوب در دوران شیوع کرونا را در سال 2020 را ببینید تا بفهمید ویدیو و ساخت ویدیو چقدر می‌تواند مفید باشد. ویدیوی شما باید جذاب، آموزنده و سرگرم کننده باشد تا مخاطب ارتباط بهتری با سایت شما برقرار کند. نیاز نیست مانند اسکورسیزی فیلم بسازید، حتی یک ویدیو یک دقیقه‌ای ساده از تریلر عرضه کنسول پلی استیشن 5 کافی‌ست تا ترافیک بسیاری را برای شما به ارمغان آورد.

6. پادکست

پادکست نمود ضرب‌المثل فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه! است. شاید پادکست بسیار ساده و ابتدایی به نظر برسد اما تأثیر به سزایش را می‌توانید به سرعت ببینید. از بهترین پادکست‌هایی که در ایران وجود دارند می‌توان به علی بندری و چنل بی، پادکست فردوسی خوانی، رادیو دیو و در گذشته‌ای نه چندان دور رادیو چهرازی اشاره کرد. پادکست‌ها هزینه‌ی ساخت چندانی ندارند، حتی با یک موبایل ساده و یک برنامه ضبط صدا می‌توانید پادکست بسازید.

امروزه پلتفرم‌های بسیاری برای شنیدن پادکست در ایران وجود دارد. ساوند کلاد، اسپاتیفای، شنوتو، کست باکس و... از پلتفرم‌های موجود است. مردم در هر زمانی می‌توانند پادکست را گوش کنند، در حال دویدن، در حال رانندگی یا حتی قبل از خواب! برای آشنایی با پادکست دیجیتال مارکتینگ اینجا کلیک کنید.

7. پادکست زنده

گاهی در هنگام ساخت پادکست و گفت‌وگو با مهمانان می‌توانید ار پادکست خود ویدیو بگیرید و به صورت زنده آن را در سرویس‌های مختلف پخش کنید تا به سرعت با مخاطبان خود در ارتباط باشید. حتی اگر پادکست را به صورت زنده هم نتوانستید پخش کنید، ویدیوهای صحبت کردن و ساخت پادکست برای مخاطبان بسیار جذاب است! این را ما نمی‌گوییم، تنها کافی‌ست آمار بازدید ویدیو پادکست یوتیوبر معروف جیک پاول یا رپر معروف جی‌ایزی یا خواندن سلنا گومز را درحال ضبط پادکست ببینید.

8. وبینار

سال 2020 انفجار وبینار بود. در سالی که نمی‌توانستیم به دلیل شیوع بیماری کرونا، کنفرانس و جلسات را به صورت حضوری برگزار کنیم، وبینارها روی کار آمدند تا بازی را عوض کنند. وبینار از چند جهت سود دارد. اول مخاطب واقعی در وبینارها شرکت می‌کنند و مشتاقانه به دنبال اطلاعات و راهنمایی شما هستند، دوم می‌توانید بلیت‌های حضور در وبینارتان را به فروش برسانید و درآمدزایی کنید. سوم در وبینار می‌توانید دیگر محصولات و خدمات‌تان را معرفی کنید یا به پرسونال برندینگ بپردازید. وبینارها بهترین راه ارتباط گرفتن در کسب و کارهای حوزه B2B است و جالب‌تر این‌که در وبینارها بسیار سریع می‌توانید فیدبک‌ها را دریافت و بررسی کنید.

وبینار از بهترین قالب‌های محتوایی است

9. کتاب الکترونیکی

استفاده از کتاب الکترونیکی برای رونق کسب و کار یک روش عالی برای ارتقا شناخت برند است. نوشتن کتاب الکترونیکی و توزیع آن میان مشتریان یا مخاطبان احتمالی نوع نسبتا جدیدی از قالب محتوایی است. کتاب الکترونیکی با به نمایش گذاشتن دانش و تخصص حرفه ای شما، راهی عالی برای بالا بردن اعتبار کسب‌وکار شماست.

نوشتن یک کتاب الکترونیکی به شما و کسب‌وکارتان اعتبار فوری می‌دهد و کمک می‌کند شما به راحتی خود را در جایگاه یک متخصص در زمینه‌ی مورد نظرتان جای دهید. کتاب الکترونیکی را می‌توانید به صورت رایگان در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید یا با فروش آن کسب درآمد کنید. کتاب الکترونیکی یک راه تضمین شده برای بالابردن اعتبار و اینگیجمنت نیز است.

10. محتوای Embed

از دیگر قالب‌های محتوایی که شاید از آن غافل بودید، محتواهایی است که از سایت‌های دیگر Embed می‌کنید. به این نوع از قالب محتوا، محتوای Hybrid هم می‌گویند. برای مثال می‌‌توانید ویدیوی خود را به جای اینکه در سایت خود آپلود کنید و حجم صفحه را بالا ببرید تا سرعت بارگذاری صفحه پایین آید، آن را در سایتی مثل نماشا و آپارات یا یوتیوب بارگذاری کنید و کد Embed ویدئو را در صفحه ویرایشگر HTML قرار دهید. این کار سرعت لودینگ صفحه را بیشتر می‌کند و تنوع بیشتری برای مخاطب می‌آورد. برخی از ابزارها مانند نمایش آب‌وهوا یا حتی جدول لیگ‌های فوتبال انگلیس را هم می‌توانید در سایت خود Embed کنید و محدودیتی وجود ندارد.

11. ماجراجویی

ماجراجویی و رسیدن به نتیجه یا رستگاری، داستان خوبی برای داستان سرایی و روایت هستند. سفرنامه‌ها، تحقیقات شما برای یک هدف از پیش تعیین شده، مراحل کاری مختلف و هر چیزی که قابل روایت باشد، در آن ماجراجویی داشته باشید و به نتیجه برسید می‌تواند ماجراجویی باشد. برخی از سخنرانی‌های Ted Talks در واقع ماجراجویی افراد مختلف است که می‌خواهند نتایجی که گرفتند را با مردم به اشتراک بگذارند. ماجراجویی‌ها را نیز می‌توانید به صورت اسلایدی و مرحله به مرحله نشان دهید.

12. کلاس‌های آنلاین

چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است! از کودک 7 ساله تا دانشجوی بیست و چند ساله با کلاس‌های آنلاین آشنا هستند. کلاس‌های آنلاین ارزش بسیار بالایی برای Brand Awareness دارد و باعث بازاریابی و فروش غیر مستقیم می‌شود. این کلاس‌های آنلاین شاید رایگان باشند و شاید در قبال آن مبلغی دریافت کنید. سایت‌هایی مانند مَسترکلاس، هاب اسپات و یودمی از معروف‌ترین ومحبوب‌ترین سایت‌هایی هستند که کلاس‌های آنلاین درباره موضوع‌های مختلف ارائه می‌دهند و هر روز بر تعداد کاربران‌شان اضافه می‌شوند، چون عصر، عصر پیشرفت و دانش است و هر کس سعی می‌کند خودش را از نظر فردی و حرفه‌ای ارتقا دهد.

13. استریم کردن

اگر یک گیمر حرفه‌ای باشید قطعا با استریم کردن آشنا هستید. مخاطبان دوست دارند استریم بازی‌های مورد علاقه‌شان را ببینند. پلتفرم‌هایی مانند توییچ (Twitch) مکانی برای استریم کردن بازی‌ها و هر چیز دیگری از جمله برنامه‌های سرگرمی یا وبینار است. در واقع هر چیزی را می‌توانید در پلتفرم توییچ استریم کنید. در ایران هم سایت آپارات امکان استریم کردن را فراهم کرده است.

توییچ از بهترین پلتفرم‌ها برای استریم کردن است

لایوهای اینستاگرامی نیز نوع دیگری از استریم کردن هستند که به شما کمک می‌کنند با مخاطبان‌تان به صورت مستقیم ارتباط بگیرید تا ببینید آن‌ها واقعا چه چیزی نیاز دارند و از شما چه انتظاراتی دارند، از طرفی باعث اعتماد دو طرفه و بیشتر هم می‎‌شود.

14. پست مهمان یا محتوای ساخته شده توسط کاربر

گاهی حس می‌کنید محتوای شما قلمش تکراری شده است و نیاز دارید مخاطبان خود را شگفت زده کنید. برای همین اینفلوئنسرها یا مهمانان یا حتی کاربران شما می‌توانند تولید محتوا کنند و آن‌ها را در سایت‌تان منتشر کنید. برای مثال صداوسیمای ایران از تکراری شدن و نداشتن مخاطب به ستوه آمده بود، برای همین دست به دامن اینفلوئنسرهای اینستاگرام با میلیون‌ها مخاطب شد و از آن‌ها خواست تا در تولید سریال‌ کمکش کنند.

گاهی تیم‌های بزرگ فوتبال صفحه اجتماعی خود را در اختیار بازیکنانشان می‌گذارند تا آن‌ها برای یک روز آن را بچرخانند. برای مثال تیم منچستر یونایتد یک روز را به پل پوگبا اختصاص داد تا برای اینستاگرام این باشگاه پست بگذارد. به این کار به اصطلاح Take over می‌گویند. در سایت‌های گردشگری نیز سفرنامه‌های افراد معروف از قالب محتوایی پست مهمان یا محتوای ساخته شده توسط کاربر تبعیت می‌کند که باعث تنوع برای مخاطب می‌شود.

15. مجله

یک چیز اضافه همیشه خوب است. علاوه بر تمام قالب‌های محتوایی که در قبل گفتیم، مجله نیز می‌تواند نظر مخاطبان را بسیار جلب کند. نیازی نیست یک مجله‌ی هفتگی داشته باشید، مجله را می‌توانید به صورت ماهانه، فصلنامه یا سالانه منتشر کنید و برای مخاطبان‌تان که برای دریافت آن ثبت‌نام کردند بفرستید. حس کردن کاغذ و بوی آن حس خوبی القا می‌کند. شرکت‌هایی مانند دیجیکالا یا تی‌نکست مجله تولید می‌کنند و به صورت دیجیتالی یا کاغذی منتشر می‌کنند. مجله نباید مانند وبلاگ شما باشد و می‌تواند گزارش سالانه کسب‌وکارتان همراه با اخبار مهم حوزه‌ی تخصصی‌تان باشد. با وبلاگ مخاطبان آنلاین را جذب می‌کنید و با مجله، مخاطبان آفلاین را جذب می‌کنید و فروش‌تان بیشتر خواهد شد.

16. پست‌های لیستی

پست‌های لیستی که معمولا در شبکه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ می‌بینیم عاشقان زیادی دارد. چه کسی از لیست بهترین عجایب دنیا بدش می‌آید؟ برای مثال همین مطلبی که می‌خوانید یعنی «18 نوع قالب محتوایی که کانتنت مارکتینگ را به زانو درمی‌آورد» نوعی از پست‌ لیستی است. یادتان باشد که لیستی که درست می‌کنید برای مخاطب قابل فهم و ساده باشد. همچنین اطلاعات ریز و بسیار مفیدی در اختیارش قرار دهد.

17. عکس‌های اسلایدی

عکس‌های اسلایدی را معمولا در اینستاگرام می‌بینیم که قابلیت گذاشتن 10 عکس را دارد یا در لینکدین. اگر به دنبال ایده برای محتوا هستید و می‌خواهید از قالب محتوایی ماجراجویی هم استفاده کنید، در 10 عکس می‌توانید داستان را تعریف کنید. استفاده از عکس‌های اسلایدی باعث درگیری و اینگیج بیشتر مخاطبان می‌شود چون برای تعویض اسلایدها باید روی عکس‌ها کلیک کنند. ترکیب تصویر و نوشته همراه با داستان سرایی سیستم برنده‌ای است که حتی سر الکس فرگوسن هم برای چیدن ترکیب منچستر از آن استفاده می‌کند، پس از ترکیب برنده در استراتژی محتوایی و تم محتوایی خود بهره ببرید.

18. تجزیه و تحلیل‌ها

دیگر نوع قالب‌های محتوایی استفاده از تجزیه و تحلیل‌هاست. این تجزیه و تحلیل‌ها می‌تواند از تجربه‌ی خودتان به دست آید یا از منابع و تجربه دیگران. اگر این تجزیه و تحلیل‌ها را از سایت‌های دیگر یا منابع مختلف در محتوای خود می‌آورید حتما به آن اشاره کنید یا به آن سایت لینک دهید تا اعتبار آن‌ها مشخص باشد. همچنین قالب‌های محتوایی تجزیه و تحلیل از بهترین محتواها برای لینک‌سازی هستند چون می‌توان به آن لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی خوبی دهیم و رتبه خودمان را در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل بالاتر ببریم چون گوگل به اعتبار و مفید بودن مطالب اهمیت زیادی می‌دهد.

جمع‌بندی

فراموش نکنید که در یک پست وبلاگ یا محتوای شبکه اجتماعی تنها از یک قالب محتوایی استفاده کنید و از ترکیب چندین قالب با هم استفاده کنید تا کانتنت مارکتینگ شما اثرگذاری بیشتری داشته باشد و اینگیج و ترافیک بیشتری را داشته باشد. شما از کدام قالب‌های محتوایی استفاده می‌کنید؟ در قسمت نظرات بگویید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف