با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

الگوریتم رنک بِرِین (Rank Brain) چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
11:05، 1401/03/06
الگوریتم رنک بِرِین (Rank Brain) چیست؟
2 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

الگوریتم رنک بِرِین (Rank Brain) چیست؟


در زمان‌های دور در کتاب‌های فانتزی و فیلم‌های علمی و تخیلی دیدیم، روزی ربات‌ها باهوش‌تر از انسان‌ها می‌شوند و توانایی یادگیری را به دست می‌آورند. در این بخش می‌خواهیم با کارمند دیگر گوگل، در واقع با الگوریتم دیگر گوگل آشنا شویم که از هوش مصنوعی (A.I) استفاده می‌کند تا کاربران گوگل را بیشتر از پیش راضی کند. این الگوریتم کمی پیشرفته‌تر از الگوریتم‌هایی چون پاندا و پنگوئن است و به نوعی کمک‌دهنده و تکمیل‌کننده‌ی الگوریتم مرغ مگس‌خوار به حساب می‌آید. نام این کارمند گوگل که در 26 اوکتبر 2015 معرفی شد، الگوریتم رنک بِرِین (Rank Brain Algorithem) است. در این بخش می‌خواهیم با جادوی گوگل به وسیله هوش مصنوعی و استفاده از فرآیند machine learning بیشتر آشنا شویم و ببینیم الگوریتم رنک برین چه تغییراتی را در سئو سایت و افزایش بازدید گوگل به وجود آورده است. با منتوریکس همراه باشید.

الگوریتم رنک بِرِین (Rank Brain) چیست؟

در سال 2011 و 2012 الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن معرفی شدند که سعی داشتند کیفیت محتواها را افزایش بدهند و از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی جلوگیری کنند تا رضایت کاربران را از نتایج صفحه جست‌وجو (SERP) بالا ببرند. برخی از سایت‌ها با تکرار بیش از حد کلمه‌ی کلیدی می‌توانستند جایگاه خوبی در صفحه نتایج به دست آورند به همین دلیل اول پنگوئن عصبانی می‌شد و از عصبانیت پنگوئن دیگر الگوریتم‌ها نیز به ستوه می‌آمدند.

در همین حین الگوریتم تند و تیز مرغ مگس‌خوار هم دست تنها بود تا این‌که در سال 2015 گوگل، الگوریتم خود را با نام رنک برین (Rank Brain) معرفی کرد که نه تنها بر اعصاب خود مسلط بود بلکه سعی می‌کرد به جای این‌که کلمه کلیدی جست‌وجو شده مورد نظر توسط کاربر را را در نظر بگیرد، معنا و مفهوم کلمه‌کلیدی را هم بفهمد و نتایج مرتبط با مفهوم آن کلمه کلیدی را در صفحات وب پیدا کند و در صفحه نتایج جست‌وجو نشان دهد. به همین ترتیب پدیده‌ای با نام مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی به وجود آمد.الگوریتم رنک برین از اجزای تشکیل دهنده هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل است که از سیستم machine learning (توانایی خودیادگیری یک ماشین با استفاده از اطلاعات و ورودی‌های داده شده) استفاده می‌کند تا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را در رابطه با کوئری جست‌وجو شده نشان دهد.

الگوریتم رنک برین نگاهی به سوی آینده است

قبل از الگوریتم رنک برین، گوگل از الگوریتم‌های اصلی خود برای تعیین و نشان دادن نتایج برای کوئری جست‌وجو شده استفاده می‌کرد، اما بعد از معرفی الگوریتم رنک برین، اعتقاد براین است که با تفسیر داده‌هایی مانند مکان شخص جست‌وجو کننده، شخصی‌سازی آن و کلماتی که در جست‌وجو استفاده می‌کند، می‌توان هدف اصلی جست‌وجوگر را از جست‌وجویش تشخیص داد تا بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه را به آن نشان داد. از این رو، گوگل می‌تواند با الگوریتم رنک برین که از فرآیند یادگیری ماشینی یا همان machine learning استفاده می‌کند مرتبط‌ترین نتایج را در صفحه نتایج جست‌وجو نشان دهد.

رویکرد استفاده از فرآیند یادگیری ماشینی در الگوریتم رنک برین همان چیزی است که این الگوریتم را از به روزرسانی‌های دیگر گوگل متفاوت می‌کند. با خودآموزی الگوریتم رنک‌برین برای تولید یک صفحه نتایج جست‌وجو مفید، گوگل داده‌های خود را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند و به الگوریتم رنک برین می‌دهد، سپس الگوریتم با گذشت زمان شروع به محاسبه و یادگیر می‌کند تا سیگنال‌های متفاوت را با نتایج متفاوت مطابقت دهد. در آخر براساس نتیجه‌ی این محاسبات رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو را مشخص می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره الگوریتم‌ها، آشنایی با الگوریتم کبوتر را پیشنهاد می‌کنیم.

برای فهمیدن الگوریتم رنک برین باید چه کار کرد؟

اول از همه یادتان باشد که الگوریتم رنک برین سومین عنصر تاثیرگذار مهم بر رتبه‌گیری سایت‌ها در صفحه نتایج، بعد از لینک‌سازی و کیفیت محتوا است. با این واقعیت، برای فهمیدن این الگوریتم پیچیده، کافی‌ست پای خود را در کفش گوگل کنید و هدف واقعی از جست‌وجوی کوئری‌های جست‌وجو شده مانند مکان برگزاری المپیک یا بهترین رستوران تهران را بفهمید. شاید پیش خود بپرسید هدف واقعی از کوئری جست‌وجو شده چیست؟ پس بهتر است این سوال‌ها را از خود بپرسید.

آیا المپیک زمستانی مد نظر کاربر است یا المپیک تابستانی؟ آیا منظور کاربر المپیک برگزار شده است یا همانی که 4 سال دیگر قرار است برگزار بشود؟ آیا در حال حاضر کاربر در هتل خود در محل المپیک است و می‌خواهد به مراسم افتتاحیه آن برود یا دنبال تاریخچه‌ی المپیک است و می‌خواهد بداند المپیک از کجا آغاز شده؟

برای کوئری‌های مختلف باید اینگونه سوال‌ها را از خود بپرسید. در مثالی دیگر اگر کاربر کوئری بهترین رستوران تهران را جست‌وجو کند باید از خود بپرسید آیا کاربر در حال حاضر در تهران است و شکمش صدا می‌دهد و می‌خواهد به یک رستوران شیک برود یا قرار است برای روز ولنتاین عشقش را به یک رستوران خوب دعوت کند؟ یا هزاران سوال دیگری که در این مورد می‌توانید از خود بپرسید که چرا کاربر عبارت بهترین رستوران تهران را جست‌وجو کرده است.

خب چنان‌که خود فهمیده‌اید به هیچ وجه نمی‌شود با الگوریتم‌های پاندا، پنگوئن یا مرغ مگس‌خوار جواب چنین سوال‌هایی را بدهیم و بهترین نتایج جست‌وجو را برای کاربر فراهم کنیم. چون اگر فقط با استفاده از کیفیت محتوا و لینک‌سازی بخواهیم صفحه نتایج جست‌وجو را به کاربر نشان دهیم ممکن است نتایج غیر مرتبطی را نشان بدهیم. برای مثال اگر المپیک سوچی در روسیه یک ماه پیش برگزار شده باشد و سایت رسمی المپیک چندین لینک خوب گرفته باشد و چندین محتوای با کیفیت تولید کرده باشد، با توجه به الگوریتم‌های سابق سایت المپیک سوچی روسیه، رتبه اول را در کوئری ما خواهد گرفت که شاید منظور کاربر آن نباشد.

نمایی از افتتاحیه المپیک سوچی ‌ عکس: TIME MAGAZINE

در این شرایط پیچیده است که الگوریتمی مانند رنک برین بسیار به کارمان می‌آید. این الگوریتم با توانایی محاسبه به صورت ریاضیاتی و استفاده از هوش مصنوعی و توانایی یادگیری ماشینی می‌تواند متوجه شود که بیشتر کاربرانی که به دنبال مکان برگزاری المپیک هستند، می‌خواهند از مکان برگزاری المپیک بعدی (چه المپیک زمستانی باشد و چه المپیک تابستانی) اطلاع پیدا کنند. به همین دلیل، در این حالت گوگل کادری را در صفحه نتایج جست‌وجو خود نشان می‌دهد که حاوی جواب کوئری جست‌وجو شده است تا نیازهای کاربر را به سرعت جواب دهد.
البته گوگل در کادر پاسخ خود به مسائل متفاوتی توجه دارد تا نیازهای کاربرش را بتواند به خوبی پاسخ دهد. برای مثال اگر یک کاربر در سوچی و در حین برگزاری بازی‌های المپیک کوئری مکان برگزاری المپیک را جست‌وجو کند، گوگل ممکن است به جای این که مکان برگزاری المپیک بعدی را به او نشان دهد، مسیرهای دسترسی، زمان و مکان برگزاری مسابقات یا مسائل مربوط به آن را نشان دهد. همچنین گوگل توجه دارد که کاربر محتواهایی را می‌خواهد که بسیار به روز باشند. به همین دلیل سیگنال‌هایی که از کاربر دریافت می‌کند را با محتواهای به‌روز ترکیب می‌کند و بهترین صفحه نتایج جست‌وجو را برای او فراهم می‌کند.

از آن‌جا که هنوز میزان و چگونگی تاثیر گوگل بر نحوه عملکرد هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل به صورت کامل مشخص نشده است، از بهترین راه‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی عملکرد الگوریتم رنک برین، مشاهده و ردگیری پاسخ گوگل به انواع متفاوت کوئری‌های کلیدی شماست. باید ببینید اغلب چقدر گوگل به منظور واقعی شما پاسخ درست می‌دهد؟

با شرکت در دوره سئو از سری دوره دیجیتال مارگتینگ به یک سئوکار و دیجیتال مارکتر حرفه‌ای تبدیل شوید.

آیا الگوریتم رنک برین نحوه سئو سایت‌ها را تغییر داده است؟

بسته به پیچیدگی و مدرن بودن مهارت‌های سئو کردن سایت‌تان، الگوریتم رنک برین ممکن است تغییراتی جزئی یا عمده را در عملکرد و تئوری‌ها داده باشد. بیل اسلاوسکی مخترع در یک مثال واضح تاثیرات و ضرورت وجود رنک برین در محیط جست‌وجو را این‌گونه شرح می‌دهد:
برای یک سوارکار اسب یک حیوان چهارپا بزرگ است، برای یک نجار اسب چهارپا دارد اما در مزرعه زندگی نمی‌کند و یونجه نمی‌خورد. برای یک ژیمناستیک‌کار اسب حیوانی‌ست که روی آن زین می‌گذارند. با توجه به رنک برین و اطمینان از ثبت و ضبط این دیدگاه‌ها درباره‌ی یک اسب، احتمالا بهترین راه برای بهینه‌سازی همان یادگیری ماشینی است.
کارشناسان سایت معتبر MOZ سه نکته اصلی را در فهمیدن محیط رنک برین دریافته‌اند که به سئو در تمام سطوح بسیار کمک می‌کند:

  • سیگنال‌های (متغیرهای) رتبه‌بندی مختلفی برای کوئری‌های مختلف اعمال می‌شوند

قبل از الگوریتم رنک برین، بسیار خوب بود تا تمام متغیرها و سیگنال‌های سنتی مانند تنوع لینک، کیفیت و عمق محتوا، مطابقت کلمات کلیدی و... را بهینه‌سازی کنیم. اما بعد از الگوریتم رنک برین، سئوی ما باید بتواند محتواهایی را مشخص کند که به بهترین وجه نیاز کاربر را پاسخ‌ دهد. برای مثال برای یک طوفان ناگهانی یا مراسم اسکار وقتی نزدیک برگزاری‌اش هستیم، تازگی و به روز بودن محتوا بسیار مهم است، اما درباره‌ی سئو موضوعی مانند تاریخ موسیقی سنتی ایران، باید بر روی عمق محتوا، مرتبط بودن کلمات کلیدی، لینک‌سازی و بالابردن اعتبار دامنه خود بیشتر کار کنیم.

  • سیگنال‌هایی که به اعتبار وب‌سایت شما اعمال می‌شود

سئو به دنبال ایجاد شهرت و اعتبار برای برند سایت‌تان به عنوان منبعی مورد اعتماد برای کاربران و موتورها جست‌وجو و ایجاد تجربه‌ی خوب کاربری برای مردم است. مزایای ایجاد چنین شهرت و اعتباری می‌تواند رتبه‌گیری خوب در کوئری‌های مهم باشد. آیا برند و سایت شما برای کسب چنین شهرتی نیاز به به روزرسانی، بالابردن عمق و کیفیت محتوا، تنوع لینک‌های گرفته شده، درگیری بالای مخاطبان یا دیگر سیگنال‌ها دارد؟ جواب در موضوعی‌ست که شما درباره‌ی آن تولید محتوا می‌کنید. اگر درباره‌ی رویدادهای ورزشی می‌نویسید به‌روز بودن بسیار مهم است، اگر درباره تاریخ می‌نویسید، عمیق بودن و کیفیت و اعتبار محتوا مهم‌تر است. آیا جست‌وجوهایی که شما دوست دارید در آن رتبه بگیرید از نوع جواب‌های کوتاه و سریع است یا دوست دارید از نوع جست‌وجوی عمیق و گردش در سایت‌تان باشد؟ در گذر زمان، دامنه‌تان با سیگنال‌هایی که قرار است به آن جواب بدهد، باید شهرت برندتان را بسازد. توجه داشته باشید که الگوریتم رنک برین فضایی را می‌سازد که برند شما را برای دادن اطلاعات خاص در موضوع خاص برای جواب دادن به نیاز خاص کاربران و راضی کردنشان مشهور می‌کند.

  • یک صفحه با یک کلمه کلیدی دیگر مرده است!

در سال 2016 رنک برین برای تمامی کوئری‌های موجود در موتور جست‌وجو گوگل اعمال شد. شاید الان هم فهمیده باشید که تولید محتوا برای وسیله‌ای مانند قاشق، قاشق چای‌خوری، قاشق نقره، قاشق سوپ‌خوری، قاشق آشپزخانه به صورت تک تک برای هر کدام از این کوئری‌ها کاری دشوار و وقت‌گیر است. در سئوی مدرن، تمام این عبارات یا URLهای متفاوت را می‌توان در یک محتوای کامل و خوب تولید کرد که عبارت و کلمات و اصطلاحات کلیدی بیشتری درباره‌ی یک موضوع را دربرگیرد. شاید این چیز جدیدی برای کارشناسان سئو نباشد، اما با ظهور الگوریتم رنک برین و محیطی که به وجود می‌آورد، تمرکز بر روی مفهوم عبارات کلیدی و پوشش کلمات کلیدی مرتبط را پررنگ‌تر می‌کند. این بدین معنی است که به جای ساخت صفحه‌های تک تک برای قاشق، قاشق سوپ‌خوری، قاشق نقره، بیاییم یک مطلب کامل و باکیفیت، با عمق محتوایی خوب تولید کنیم که براساس محیط رنک برین باشد و نیازهای کاربران را پوشش دهد.

الگوریتم رنک برین، الگوریتمی که نباید نادیده گرفتش

آیا الگوریتم رنک برین برای سایت‌ها جریمه دارد؟

شاید از خودتان بپرسید الگوریتم رنک برین برای سایت‌ها، مانند الگوریتم پاندا یا الگوریتم پنگوئن جریمه دارد؟ باید اشاره کنیم که این الگوریتم برای سایت‌ها جریمه ندارد و فقط سعی در نشان دادن بهترین و مرتبط‌ترین نتایج در صفحه نتایج جست‌وجو به کاربران برای برطرف کردن و پاسخ به نیازهای آن‌ها به وجود آمده است.

جمع‌بندی

در آخر اگر می‌خواهید الگوریتم رنک برین با شما دوست باشد به مفهوم کلیدی و مفهوم کلمات کلیدی جست‌وجو شده توسط کاربران خود دقت کنید تا بتوانید مرتبط‌ترین محتواها را برای آن‌ها تولید کنید تا این محتواها بتوانند فرای نیازهای کاربران را با جست‌وجوی یک کوئری برطرف کنند. منتوریکس در ارائه و انجام خدمات سئو، با توجه به جدیدترین الگوریتم های گوگل، پروژه های خود را مدیریت می کند.

 

مقالات آموزشی سئو سایت که از دید منتوریکس برای شما مرتب شده اند: 

  1. تاریخچه سئو
  2. الگوریتم رنک بِرِین
  3. الگوریتم برت BERT
  4. سئو کلاه سفید
  5. سئو کلاه سیاه
  6. سئو کلاه خاکستری
  7. سئو داخلی
  8. سئو خارجی
  9. سئو تکنیکال
  10. چگونه سئو کار شویم

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف