با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

الگوریتم پاندا چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
11:42، 1399/01/21
الگوریتم پاندا چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

الگوریتم پاندا چیست؟


در 23 فوریه سال 2011 گوگل یک کارمند را استخدام کرد. وظیفه‌ی این کارمند پیدا کردن سایت‌های بی‌کیفیت از نظر محتوا بود. وقتی او کارش را شروع کرد، در همان ابتدا 12 درصد کیفیت نتایج صفحه جست‌وجو انگلیسی را بهبود بخشید، اما این بهبود اثرات جانبی برای کارمند گوگل در بر داشت، چون او از یک کارمند آرام و سر به زیر تبدیل به کارمندی عصبانی و کونگ‌فو کار شد و سایت‌‌های بی کیفیت را پشت سر هم جریمه می‌کرد.

وقتی به صفحه نتایج جست‌وجو فارسی رسید، با بررسی صفحه نتایج، فهمید که تا صفحه‌ی سوم و چهارم تمام نتایج جست‌وجو مشابه هم هستند و سایت‌ها محتواها را از هم کپی کردند. همچنین سایت‌های مزارع لینک را دید که بسیار معروف بودند و به قول معروف اعتبار دامنه‌ی خوبی داشتند و کافی بود سایت‌های دیگر یک بک‌لینک از آن‌ها بگیرند.

برای مثال سایت Aftab.ir از نمونه مزارع لینک بودند. کارمند جدید گوگل کودتای خود را آغاز کرد و تحول عجیبی با جریمه و پنالتی کردن سایت‌هایی مانند آفتاب، تبیان و... در صفحه نتایج جست‌وجو فارسی داد. او آن‌قدر جدی به کار خودش ادامه داد تا دیگر چیزی از سایت Aftab.ir و سایت‌هایی از این دست نماند و این سایت‌ها به تاریخ پیوستند چون کاربران گوگل را ناراضی می‌کردند.

نام این کارمند عصبانی الگوریتم پاندا است. پاندا تحولی انقلابی در تولید محتوای فارسی، صفحه نتایج جست‌وجو فارسی و سئو سایت به راه انداخت و از مهم‌ترین الگوریتم‌های معرفی شده توسط گوگل است. در این بخش می‌خواهیم با این کارمند عصبانی گوگل آشنا شویم و ببینیم اگر سایت ما توسط پاندا جریمه شود باید چگونه عمل کنیم. البته آنقدرها هم که می‌گویند خشن نیست و اگر با او دوست باشید شما را دوست دارد! همکار دیگر او الگوریتم پنگوئن است که بعدها به پاندا پیوست. اگر سایت شما جزو آن دسته سایت هاییست که توسط این الگوریتم آسیب دیده است، می توانید از خدمات سئو منتوریکس برای بهبود وضعیت و رتبه سایت خود بهره مند شوید.

الگوریتم پاندا سال 2011 استخدام شد

الگوریتم پاندا چیست؟

در قدیم کاربران گوگل از بی‌کیفیتی صفحه نتایج جست‌وجوی آن گله داشتند و این متضاد شعار و فلسفه‌ی گوگل یعنی رضایت کاربرانش از صفحات جست‌وجو بود. تیترهای روزنامه‌های معروف در آن زمان، گوگل را تحت فشار گذاشته بود، چون این تیترها می‌توانست مستقیم بر روی سهام و سهام‌داران آن‌ها تاثیر داشته باشد، به همین دلیل برای بهبود این وضعیت آن‌ها در سال 2011 با ارائه الگوریتم پاندا که به (Farmer) هم معروف است، توانستند بار دیگر کیفیت صفحه نتایج جست‌وجو خود را بالا ببرند و رضایت کاربران را بیشتر کنند.

علت پایین آمدن کیفیت صفحه نتایج جست‌وجو گوگل در این بود که سایت‌ها، تولید محتوای بی‌کیفیت و بی ارزش می‌کردند یا ایجاد مزارع محتوا می‌کردند و کاربر نمی‌توانست به چیزی برسد که به دنبالش بود. پاندا آمد تا از بالارفتن و رسیدن صفحات این سایت‌ها به رتبه اول صفحه نتایج جست‌وجو جلوگیری کند و نگذارد کاربران با ورود به این سایت‌ها از گوگل ناراضی شوند.

الگوریتم پاندا از آن سال، هر چند وقت یک‌بار به روز رسانی شد و سایت‌هایی که قبلا از چشم پاندا دور مانده بودند، پیدا کرد و اگر آن‌ها، سایت بی‌کیفیتی بودند، آن‌ها را جریمه می‌کرد. البته، پاندا آنقدرها هم که فکر می‌کنید خشن نیست، چون علت به وجود آمدن پاندا در واقع پاداش دادن به سایت‌هایی است که کیفیت محتوایی خوب و بالایی دارند تا آن‌ها بتوانند رتبه‌گیری بهتری در صفحه نتایج جست‌وجو داشته باشند.

الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن جزو هسته اصلی گوگل هستند

با شروع به کار کردن الگوریتم پاندا و جریمه صفحات بی‌کیفیت و پاداش دادن به صفحات با کیفیت برخی سایت‌ها از دور مسابقه به طور کامل حذف شدند. اگر پاندا سایت‌ها را جریمه می‌کرد این بدین معنی نبود که سایت‌ها دیگر نمی‌توانستند در گوگل فعالیت کنند، بلکه آن‌ها با بهبود صفحات خود و حل کردن مشکلاتی که توسط پاندا شناسایی شده بود، در خزیدن‌های بعدی می‌توانستند رتبه بگیرند و دوباره برای جایگاه اول بجنگند.

برای مثال سایت‌هایی مانند WIKIHOW شروع به برطرف کردن مشکلات خود کردند و کیفیت محتوایی صفحه‌های موجود در سایت‌شان را بالا بردند و توانستند دوباره رتبه‌های خوبی بگیرند، اما برخی سایت‌ها سخنان پاندا را گوش نکردند و پاندا با یک ضربه آن‌ها را از دور خارج کرد. الگوریتم پاندا از سال 2011 تا 2015 حدود 28 به روز رسانی داشته است که هر بار سایت‌های مختلفی پاداش گرفتند و سایت‌های مختلفی جریمه شدند.

با الگوریتم رنک برین گوگل بیشتر آشنا شوید.

چه چیزی پاندا را عصبانی می‌کند؟

اگر شما بخواهید پاندا را عصبانی کنید، باید موارد زیر را در صفحه‌های خود داشته باشید، اما باور کنید شما نمی‌خواهید که پاندا از دست شما ناراضی باشد، چون در بازی رسیدن به رتبه‌های بالای صفحه نتایج جست‌وجو باید رضایت پاندا را جلب کنید.

  • محتواهای کوتاه (Thin content)
    صفحه‌هایی با محتواهای بسیار کوتاه یا کمتر از 300 کلمه، با محتوای متنی که پاراگراف‌های آن زیاد به هم مرتبط نیستند، پاندا را اذیت می‌کند. برای مثال اگر موضوع محتوای شما درباره دوچرخه کوهستان باشد و فقط چند جمله درباره این موضوع محتوای متنی داشته باشید، قطعا با مشکل رو‎‌به‌رو خواهید شد و احتمال این‌که این صفحه بتواند رتبه خوبی در صفحه نتایج جست‌وجو بگیرد بسیار کم است.
  • محتوای تکراری (Duplicate content)
    محتوای تکراری می‌تواند بلای جانتان باشد. محتوای تکراری، محتواهای کپی با متن کاملا یکسان است که در سراسر اینترنت در سایت‌های مختلف می‌تواند وجود داشته باشد. محتوای تکراری می‌تواند در سایت خودتان نیز به وجود آید، برای مثال دو صفحه که محتوای کاملا یکسانی دارند و فقط یک پارامتر از URL آن‌ها با هم فرق داشته باشد، یک محتوای تکراری به حساب می‌آیند. تولید محتوای تکراری و بی کیفیت دل پاندا را می‌زند.
  • محتوای بی‌کیفیت (Low-quality content)
    به محتواهایی که هیچ اطلاعات مفیدی به خواننده و کاربر گوگل، به دلیل کمبود اطلاعات یا ریز نشدن درباره جزئیات، نمی‌دهد، محتوای بی‌کیفیت می‌گویند. از آن‌جا که گوگل به تجربه کاربری و رضایت و گرفتن نتیجه درباره کلمات جست‌وجو شده توسط کاربرانش بسیار اهمیت می‌دهد، این محتواها را بی‌کیفیت می‌داند.
  • کمبود اعتبار یا عدم اعتماد (Lack of Authority/ Trustworthiness)
    اگر کاربران گوگل نتوانند به دلایل مختلف مانند کمبود منابع معتبر، به محتوای صفحه‌ای اعتماد کنند و آن صفحه را بی‌اعتبار بدانند، پاندا هم آن‌ها را با جریمه رو به رو می‌کند. گوگل می‌گوید سایت‌ها باید طوری باشند که کاربر با خیال راحت بتواند اطلاعات کارت اعتباری خود را هم به آن‌ها بدهد! البته این موضوع برای سایت‌های تجاری کاملا صادق است.
  • ساخت مزارع محتوا (Content Farming)
    ساخت تعداد بسیار زیاد محتوای بی‌کیفیت که اغلب از دیگر سایت‌ها کپی شده‌اند، می‌‌تواند مشکلات جدی برای شما به وجود آورد. برای مثال سایتی تعداد زیادی نویسنده را استخدام می‌کند و آن‌ها شروع به تولید محتوای بی‌کیفیت و بی‌اعتبار در موضوعات مختلف در کلمات کلیدی متنوع می‌کنند. این سایت یک مزرعه محتواست و توسط پاندا مورد هدف قرار می‌گیرد.
  • محتوای بی‌کیفیت تولید شده توسط کاربر (UGC)
    مثال این مورد وبلاگ‌هایی هستند که مطالب بی‌کیفیت وکوتاه را از وبلاگ‌ها یا کاربران مهمان در وبلاگ خود منتشر می‌کنند که باعث عدم اعتماد کاربران گوگل به محتوا و وبلاگ آن‌ها می‌شود.
  • نسبت بالای تبلیغات به محتوا (High ad-to-content ratio)
    اگر تبلیغاتی که در یک صفحه می‌گذارید بیشتر از محتوای متنی اصلی خود صفحه باشد، آن وقت پاندا را عصبانی کرده‌اید.
  • محتواهای بی‌کیفیت که توسط لینک‌های همکاری در فروش احاطه شده‌اند (Affiliate Links)
    اگر شما با شرکت‌های دیگری قرارداد دارید و از آن‌ها برای تبلیغات و فروش محصولاتشان سود می‌گیرید، نباید صفحاتی را ایجاد کنید که محتوای بی‌کیفیت دارد و دورتادور محتوا را با بنرها و لینک‌های همکاری در فروش‌تان پر کنید.
  • سایت‌هایی که توسط کاربران گوگل بلاک شدند (Websites blocked by users)
    سایت‌هایی که به صورت مستقیم یا با استفاده از اکستنشن‌های مرورگر کروم گوگل توسط کاربرانش بلاک شده‌اند، از جمله سایت‌هایی هستند که توسط پاندا جریمه خواهند شد.
  • عدم تطابق محتوا با کلمه جست‌وجو شده (Content mismatching search query)
    اگر محتوای شما با کوئری جست‌وجو شده توسط کابر مطابقت نداشته باشد و کاربر با وارد شدن به سایت شما جوابش را نگیرد، باید به فکر باشید چون هر لحظه امکان جریمه شدن توسط پاندا وجود دارد. برای مثال اگر موضوع شما درباره برندگان اسکار باشد، اما در محتوای شما هیچ برنده‌ای از اسکار را معرفی نکرده باشید، باعث ناامیدی کاربران از سایت‌تان شده‌اید.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

چگونه بفهمید پاندا جریمه‌تان کرده است؟

دیگر با الگوریتم پاندا کم و بیش آشنا شده‌اید، حالا باید بدانید چه وقتی توسط پاندا جریمه شده‌اید؟ اولین سیگنال احتمالی، در کاهش ناگهانی آمار ورودی ارگانیک سایت شما مشخص می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که این کاهش در رتبه‌گیری و کاهش ورودی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. برای مثال قطعا در تابستان جست‌وجو برای رفتن به پیست اسکی کم خواهد شد. دلیل دیگر می‌تواند رتبه‌گیری بهتر رقیبان شما در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل باشد. برای فهمیدن این موضوع می‌توانید بررسی کنید که کدام رقیب شما در جایگاه بالاتری از شما قرار گرفته است و چرا این اتفاق افتاده است.

چهره الگوریتم پاندا وقتی تمام شرایطش را رعایت کردید

گاهی ممکن است الگوریتم پاندا به روزرسانی شده باشد و موردهایی به جریمه‌ها و پاداش‌های این الگوریتم اضافه شود که شما از آن بی‌اطلاع هستید و برخی از موارد به‌روز رسانی جدید را رعایت نکرده باشید، پس بهتر است همیشه اخبار و اطلاعات گوگل را دنبال کنید و از آخرین به روزرسانی‌ها اطلاع داشته باشید تا سایت خود را مطابق با این به‌روزرسانی‌ها بهبود ببخشید.

این را نیز بدانید که گوگل الگوریتم‎‌های دیگری به غیر از پاندا دارد که شاید توسط آن‌ها جریمه شده باشید. در این مطلب با تمام الگوریتم‌های گوگل آشنا شوید.

از کجا بفهمید توسط پاندا جریمه شده‌اید یا رقیبان از شما جلو زده‌اند؟

برای این که بفهمید جریمه شده‌اید یا رقیبان از شما جلو زده‌اند کافی‌ست پاسخ چند سوال را بررسی کنید تا به نتیجه نهایی برسید.

  • سوال اول: آیا سایت شما هنوز ایندکس می‌شود؟

اگر سایت شما ایندکس می‌شود باید موارد دیگر را چک کنید اما اگر سایت شما ایندکس نمی‌شود یا فقط صفحه اصلی آن ایندکس شده است، سایت شما به اصطلاح توسط گوگل بن شده است. این مورد را در گوگل سرچ کنسول خود چک کنید. زمانی که محتواهای خود را بهبود ببخشید و درخواست دوباره دهید، گوگل آن را بررسی می‌کند.

  • سوال دوم: آیا سایت شما هنوز با نام دامنه خودتان ایندکس می‌شود یا با نام‌های منحصر به فرد دیگر؟

اگر سایت شما با نام دامنه خودتان ایندکس می‌شود موارد بعدی را نیز چک کنید اما اگر اینگونه نیست به احتمال سایت شما از راه‌های غیر قانونی اسپمینگ مانند Keyword stuffing، لینک‌های پنهانی و... رنج می‌برد و جریمه شده‌ است. برای حل این مشکل تمام لینک‌های خارجی که احتمال می‌دهید باعث این مشکل شده است را پاک کنید. کمپین‌های تبلیغاتی خود در سایت‌های دیگر که احتمال می‌دهید باعث بروز این مشکل شده باشند را متوقف کنید و مشکلات سئو ON-PAGE خود را حل کنید و دوباره در سرچ کنسول درخواست بازبینی بدهید.

  • سوال سوم: 5 یا 6 کلمه موجود در تگ تیتر صفحه خود را جست‌وجو کنید. آیا هنوز در 10 یا 20 نتیجه‌ی اول هستید؟

سوال سوم آخرین سوالی است که باید به آن جواب دهید. اگر جواب شما به این سوال هم بله است، سایت شما دچار جریمه نشده است و می‌توانید با بهبود کیفیت محتوا و لینک‌سازی، رتبه‌گیری خود را بهتر کنید. اما اگر جواب شما به این سوال خیر است، به احتمال برخی از لینک‌های شما توسط گوگل اسپم شناخته شده یا دیگر آن کیفیت قبلی خود را از دست داده‌اند. نگران نباشید و لینک‌سازی سایت خود را بهتر کنید و دوباره در سرچ کنسول درخواست بازدید دوباره دهید.

برای آشنایی بیشتر با الگوریتم برت گوگل اینجا کلیک کنید.

چگونه جریمه پاندا را برطرف کنیم؟

معمولا برطرف کردن جریمه‌های پاندا، کاری سخت اما ممکن است. از آن‌جا که بیشتر مواردی که پاندا را عصبانی می‌کند مربوط به محتوای بی‌کیفیت است با انجام دادن و بهبود بخشیدن کارهای زیر می‌توانید پاندا را مجبور به بخشش سایت‌تان کنید، البته این کارها باید پیوسته و مثتمر انجام شوند.

  1. از ایجاد مزرعه محتوا و روش‌های غیر اصولی تولید محتوا بپرهیزید
  2. بهبود اساسی محتواهای موجود از نظر کیفیت و ایجاد محتوای جذاب و مفید برای کاربر را در دستور کار خود قرار دهید
  3. نسبت میزان تبلیغات و لینک‌های همکاری در فروش به محتوای اصلی متنی در صفحات را کاهش دهید
  4. سعی کنید محتوای شما با عبارت مورد جست‌وجو کاملا مرتبط باشد و کاربران گوگل جواب خود را در سایت شما پیدا کنند
  5. حذف یا بازنویسی محتواهای تکراری را در دستور کار خود قرار دهید
  6. محتواهایی که توسط کاربران مهمان منتشر می‌شوند را از نظر کیفیت بازنگری و ارزیابی کنید
  7. دور نگه‌داشتن و ایندکس نشدن محتواهای تکراری با استفاده از دستور Nofollow و ربات Noindex

جمع‌بندی

پاندا فقط یک به روزرسانی جدید توسط گوگل بود، اما بعدها به هسته اصلی الگوریتم گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج جست‌وجو پیوست. اگر محتوای باکیفیت و اوریجینال تولید کنید و روی مسائل فنی سئوی خود تمرکز داشته باشید و هدف خود را بر روی ایجاد تجربه کاربری بهتر برای کاربران گوگل بگذارید، الگوریتم پاندا به شما پاداش می‌دهد و با شما مانند یک پاندای بامزه، دوست خواهد بود.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب الگوریتم کبوتر یا الگوریتم مرغ مگس خوار بزنید. برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف