با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

الگوریتم کبوتر چیست؟
امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
11:48، 1399/01/21
الگوریتم کبوتر چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

الگوریتم کبوتر چیست؟


تصور کنید به مسافرت خارج از کشور رفتید و تقریبا هیچ شناختی از خیابان‌ها و محیط اطراف‌تان ندارید. وقت شام است و دوست دارید در همان نزدیکی یک شام خوشمزه بخورید، از آن‌جا که با منطقه آشنایی ندارید، گوشی خود را بیرون آورده و در گوگل "رستوران‌های نزدیک من" را جست‌وجو می‌کنید. گوگل رستوران‌های نزدیک شما را نشان می‌دهد و رستورانی را انتخاب می‌کنید، به همین سادگی و راحتی، چند لحظه بعد سرمیز یک رستوران شیک، مشغول خوردن یک غذای خوشمزه خواهید بود.

البته باید بگوییم قبل از 20 آگوست 2013 اگر رستوران‌های نزدیک من را جست‌وجو می‌کردید، رستوران‌هایی که در نتایج جست‌وجو نشان داده می‌شد، آن‌قدرها هم نزدیک شما نبودند و باید کلی راه برای رسیدن به یک رستوران طی می‌کردید، چون قبل از این تاریخ گوگل در صفحه نتایج جست‌وجو خود به موقعیت یا همان لوکیشن توجهی نداشت. وقتی گوگل فهمید کاربرانش نیاز دیگری دارند که باید توسط این شرکت بزرگ برطرف شود، الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm) را معرفی کرد که توجه اصلی‌اش به موقعیت و لوکیشن کاربر بود. در این بخش می‌خواهیم با الگوریتم کبوتر آشنا شویم و تاثیراتش را بر سئو محلی (Local SEO) و تغییراتی که در سئو سایت به وجود آورد را بررسی کنیم. برای استفاده از خدمات SEO منتوریکس و آشنایی با هزینه و تعرفه ها، می توانید از صفحه خدمات سئو ما بازدید کنید.

الگوریتم کبوتر چیست؟

برای شناخت بیشتر الگوریتم کبوتر بیایید اول با مفهوم سئو محلی یا لوکال سئو آشنا شویم. سئو محلی راهی است تا کسب‌وکارهای محلی بتوانند بیشتر خودشان را به مشتریان نشان دهند. در واقع این فرآیند به جست‌وجو کنندگان محلی که به دنبال یک کسب و کار خاص در یک محل یا لوکیشن می‌گردند، کمک می‌کند تا بهترین نتایج را به دست آورند. سئو محلی به کسب‌وکارهای محلی این اجازه را می‌دهد تا مشتری بیشتری جذب کنند و همچنین اطلاعات خود را بهتر و دقیق‌تر به مشتریان عرضه کنند.

الگوریتم کبوتر مانند یک کبوتر واقعی عمل می‌کند

همانطور که در بالا اشاره شد، گوگل تا قبل از الگوریتم کبوتر به فکر لوکیشن یا مکان نبود، اما مشاهده کرد، بیشتر کسانی که جست‌وجو می‌کنند، به دنبال مکان‌های نزدیک خود یا مکان‌هایی در یک محل خاص می‌گردند. برای مثال یک دکتر پوست، مو و زیبایی در تجریش. پس گوگل الگوریتمی را طراحی کرد تا بتواند نتایج را براساس مکان و موقعیت جست‌وجوگر نشان دهد.

با این حساب، اگر شخصی در سعادت آباد عبارت "رستوران‌های نزدیک من" را جست‌وجو کند، الگوریتم کبوتر رستوران‌های نزدیک به جست‌وجو کننده را مانند دانه خوردن یک پرنده، برداشته و در صفحه نتایج جست‌وجو نشان می‌دهد. نتایج نشان داده شده تا شعاع کوچکی از محل جست‌وجو کننده است، به همین دلیل الگوریتم کبوتر رستوران‌هایی که از لوکیشن جست‌وجو کننده دورتر هستند را در نتایج نشان نخواهد داد.اگر شخصی در شیراز همین عبارت رستوران‌های نزدیک من را جست‌وجو کند، نتایج نشان داده شده به او با شخصی که در تهران همین عبارت را جست‌وجو می‌کند فرق دارد و الگوریتم کبوتر در اینجا هم سنگ تمام می‌گذارد و بهترین نتایج را به کاربر نشان می‌دهد، چون می‌داند کاربرش گرسنه است و دوست دارد سریع به غذا برسد.

نتایجی که براساس لوکیشن و موقعیت مکانی نشان داده می‌شود، معمولا نیازهای کاربران را برای اینگونه کوئری‌ها به سرعت برطرف می‌کنند و این نتایج آن‌قدر مرتبط است که کاربران رضایت‌شان به سرعت جلب می‌شود. معرفی الگوریتم کبوتر تحول عظیمی را در جست‌وجوهای محلی و سئوی محلی ایجاد کرد.

الگوریتم کبوتر به منظور پیوند جست‌وجوهای محلی گوگل به الگوریتم‌های گوگل طراحی شد تا باعث بهبود رتبه‌گیری محلی و براساس فاصله و موقعیت مکانی شود. انجمن سئو محلی (Local SEO Community) پس از معرفی این الگوریتم از پیشرفت چشمگیر رتبه‌گیری‌های محلی و ورودی‌های ارگانیک محلی سایت‌ها خبر داد، مخصوصا از زمانی که گوگل تصمیم گرفت کادر 7 نتیجه‌ای محلی قدیمی خود را با کادر 3 لیستی محلی جدیدش عوض کند.

برای آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار اینجا کلیک کنید.

چرا سئو محلی و الگوریتم کبوتر اهمیت دارد؟

جست‌وجوهای محلی توسط کاربران رو به افزایش است و باید به این نیاز پاسخ داده شود. از طرفی کسب‌وکارها نیز نیاز به تبلیغات در گوگل و دادن اطلاعات به مشتریان خود دارند، پس چه چیزی بهتر از این‌که مشتریان، نزدیک به کسب‌وکارشان هم باشند. در قدیم مجلاتی بود که به دم در خانه‌ها می‌آمد و در آن کسب‌وکارهای محلی به معرفی خود می‌پرداختند، اما امروزه دیگر کسی مجله به دست نمی‌گیرد یا همه‌جا مجله را با خود حمل نمی‌کند، به همین علت سئو محلی و الگوریتم کبوتر اهمیت بالایی پیدا می‌کنند.

الگوریتم کبوتر بر بالای صفحه نتایج جستجو گوگل پرواز می‌کند

وقتی می‌خواهیم نتایج صفحه جست‌وجو را براساس سئو محلی و الگوریتم کبوتر بررسی کنیم باید برای شما یک مثال بزنیم. سایت شما در یک کوئری ممکن است رتبه ششم صفحه نتایج جست‌وجو باشد، اما وقتی الگوریتم کبوتر را اعمال می‌کنیم و مورد جست‌وجو شده به موقعیت مکانی، فاصله، زمان کاری، سهولت دسترسی و... مرتبط می‌شود، ممکن است سایت شما در صفحه نتایج جست‌وجو رتبه‌ی بالاتر یا پایین‌تری از رتبه ششم بگیرد. وقتی صحبت از پارامترهای متغیر مکانی است، گوگل، رتبه‌گیری براساس موقعیت را مهم‌تر می‌داند، از این رو صفحه نتایج جست‌وجو، کمی متفاوت‌تر از حالت عادی (بدون در نظر گرفتن موقعیت) خواهد بود.

کبوتران می‌توانند تمام جزئیات را بدون هیچ‌گونه جهت‌گیری مکانی و محیطی مورد بررسی قرار دهند و حرکت دسته جمعی آن‌ها باعث می‌شود در پیدا کردن مورد جست‌وجوی خود بهتر عمل کنند. الگوریتم کبوتر نیز دقیقا همین‌گونه عمل می‌کند و جزئیات را در کمترین زمان در صفحه نتایج نشان می‌دهد. کبوتران خانه‌ی خود را گم نمی‌کنند و هر جا بروند دوباره به خانه‌ی خود بازمی‌گردند، به همین دلیل اگر شما عبارت رستوران‌های ایرانی کانادا را جست‌وجو کنید، هیچ‌وقت نتایج عبارت رستوران‌های ایرانی آلمان را نخواهید دید و این معجزه‌ی الگوریتم کبوتر است.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

الگوریتم کبوتر چه مواردی را تغییر داده است؟

معرفی الگوریتم کبوتر، تغییراتی در جست‌وجوکردن و صفحه نتایج جست‌وجو به وجود آورد که باعث تحول در مواردی که در زیر آمده است، شد:

1. رونق کسب‌وکارهای محلی و شخصی‌سازی نتایج جست‌وجو

از اهداف اعلام شده گوگل برای معرفی الگوریتم کبوتر، پیوند عمیق الگوریتم محلی با الگوریتم‌های سنتی وب بود تا گوگل بتواند بهره‌وری 100 درصدی از سیگنال‌های محلی که به الگوریتم وب متصل می‌شد را داشته باشد. این پیوند‌ انجام شده مشخص کرد که کسب‌وکارهای محلی چقدر به نتایج ارگانیک محلی نیاز دارند تا برای رتبه‌گیری محلی با رقیبان خود به رقابت بپردازند.

در همین حال، الگوریتم کبوتر قابلیت دیگری هم داشت، آن هم محاسبه موقعیت و فاصله نسبت به یک کسب‌وکار محلی بود. از این رو، شعاع جست‌وجو معمولا محدود به کسب‌وکارهایی بود که حضور فیزیکی نزدیک‌تری نسبت به کاربر دارند.

برای مثال اگر شخصی در بندر انزلی نزدیک اسکله و کنار دریای خزر به دنبال یک فست‌فود باشد، الگوریتم کبوتر و گوگل فست‌فودهای نزدیک اسکله را به کاربر نشان می‌دهد، نه فست‌فودهایی که در سطح شهر انزلی وجود دارند.

این‌که چطور الگوریتم کبوتر می‌فهمد و نتایج را نشان می‎‌دهد کمی چالش برانگیز است، اما برخی می‌گویند گوگل از A/B تست استفاده می‌کند تا بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد. با استفاده از شعاع نقشه و استفاده از A/B تست، گوگل می‌تواند کسب‌وکارهای محلی که به کاربر دورتر هستند را از صفحه نتایج حذف کند، کسب‌وکارهای متفاوتی را به کاربر نشان دهد و بازخورد او را ببیند و در نهایت بهترین صفحه نتایج جست‌وجو را برای جست‌وجوگر محلی‌اش فراهم کند.

2. حذف کادر 7 نتیجه‌ای قدیمی

از بارزترین تغییراتی که گوگل بعد از الگوریتم کبوتر انجام داد حذف کادر 7 نتیجه‌ای جست‌وجوهای محلی قدیمی خود و جایگزینی آن با کادر 3 لیستی جدید بود. در ابتدا گوگل 10 کسب‌وکار را در کادر خود نشان می‌داد، اما با پیشرفت و بهبود صفحه نتایج، این نتیجه‌ها به 7 کسب‌وکار کاهش یافت. با آمدن کبوتر و اعمال تغییرات جدید این 7 کسب‌وکار به 3 کسب‌وکار کاهش یافت و از سال 2015 بیشتر کوئری‌های مرتبط با موقعیت مکانی 3 عددی است تا کسب‌وکارها برای رتبه‌گیری و قرارگرفتن در کادر 3 لیستی گوگل بیشتر از پیش تلاش کنند.

3. از بین بردن کسب‌وکارهای اسپم

در قدیم که کادر گوگل 7 کسب‌وکاری بود، برخی از کسب‌وکارها با نام‌های مشابه و منطبق با عبارت کلیدی سعی در بالاآوردن رتبه خود در این کادر داشتند. از آن‌جا که گوگل قادر به تشخیص کسب‌وکارهای حقیقی و قانونی نسبت به این اسپم‌دهندگان که نام خود را دقیقا منطبق با کلمه کلیدی انتخاب می‌کردند، نبود و آن‌ها رتبه‌ی خوبی می‌گرفتند. به همین دلیل کاربران گزارش‌هایی را درباره‌ی این کسب‌وکارهای اسپم، نسبت به نقض قوانین موتور جست‌وجو، به گوگل می‌دادند. گوگل که نگران رضایت کاربرانش بود، با معرفی الگوریتم کبوتر، توانایی شناسایی برخی از کسب‌وکارهای اسپم را به دست آورد و آن‌ها را از نتایج صفحه جست‌وجو کنار گذاشت.

چگونه سایت خود را با الگوریتم کبوتر دوست کنید؟

الگوریتم کبوتر برای کسب‌وکارهای محلی یک چالش به حساب می‌آید، چون می‌توانند با استفاده از الگوریتم کبوتر خود را به مشتریان محلی بیشتری نشان دهند. البته این چالش زمانی آغاز می‌شود که اگر کسی در غرب تهران "رستوران‌های نزدیک من" را جست‌وجو کند، رستوران‌هایی که در شرق تهران هستند حتی اگر بهترین غذای موجود در جهان را هم داشته باشند و سایت خوبی هم داشته باشند، شانس بسیار کمی برای ورود به صفحه نتایج جست‌وجوی این جست‌وجوگر خواهند داشت، اما رستوران‌های شرق می‌توانند با انجام و رعایت موارد زیر با الگوریتم کبوتر دوست شوند:

الگوریتم کبوتر به کسب و کار محلی بسیار کمک کرد

1. ثبت کسب‌وکار خود در گوگل

اولین‌ها را باید اول انجام داد. برای این‌که بتوانید کسب‌وکار خود را به مشتریان محلی معرفی کنید، باید در گوگل، کسب‌وکار خود را ثبت کنید. شما به راحتی با یک اکانت جیمیل و رفتن به نقشه گوگل (Google map) کسبو‌کار خود را ثبت می‌کنید. برای این کار در نقشه‌ی گوگل بر روی محل مورد نظر، راست کلیک کنید و گزینه‌ی Add a Missing Place را بزنید. در کادر باز شده، اطلاعات کسب‌وکار خود را وارد کنید. این کار را با استفاده از Local Business گوگل هم می‌توانید انجام دهید. متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این امکان در داخل کشور ایران میسر نیست و در دیگر مشورها می‌توانند از این مورد استفاده کنند.

2. روش‌های سنتی و سیگنال‌های ارگانیک

شما می‌توانید با نوشتن محتواهای محلی خوب، مانند "کافه‌های نزدیک ولیعصر" یا "بهترین رستوران‌های شرق تهران" و همان روش‌های سنتی سئو مانند لینک‌سازی، بالابردن اعتبار دامنه و تولید محتوای باکیفیتِ الگوریتم پانداپسند، شانس خود را برای گرفتن ورودی‌های ارگانیک محلی بالاتر ببرید.

3. تولید محتوای بسیار محلی

شما با تولید محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی و... که ریشه در محل، سنت، فرهنگ و... دارند می‌توانید شانس خود را برای رتبه‌گیری در جست‌وجوهای محلی بالا ببرید. برای مثال توریست‌ها نمی‌خواهند در کشورهای دیگر فقط توریست باشند و دوست دارند مانند محلی‌ها، طعم زندگی در آن کشور را بچشند، به همین دلیل دنبال محتواهایی می‌گردند که اطلاعات محلی کاملی داشته باشند.

4. درک و یادگیری سئو محلی

کسب‌وکارهای محلی برای رقابت و بودن در لیست 3 عددی گوگل چالش‌های بسیاری دارند. درک و یادگیری سئو محلی و انجام کارهایی مانند بهبود اعتبار و استنادات درباره کسب‌وکار (نظر کاربران گوگل و استفاده از امتیاز دایرکتوری‌هایی مانند فوراسکوئر و دیگر دایرکتوری‌ها)، حذف لیست‌های تکراری و کارهای اساسی‌تر سئو می‌توانند رتبه‌ی بهتری در جست‌وجوهای ارگانیک محلی داشته باشند و کسب‌وکار خود را به هزاران کاربری که به دنبال خدمات آن‌ها هستند معرفی کنند.

5. گزارش اسپم

شاید یک کسب‌وکار باشید و گزارش دیگر کسب‌وکارها به گوگل را شایسته ندانید و بگویید رقابت باید سالم باشد، اما گوگل نظر دیگری درباره گزارش کسب‌وکارهای اسپم دارد. گوگل می‌گوید با بهبود و پیشرفت تکنولوژی، هنوز هم مشکلاتی در پیدا کردن کسب‌وکارهای اسپم و غیر واقعی خواهد داشت. به همین دلیل برای جلب رضایت کاربران، به گزارش‌های کاربرانش درباره این کسب‌وکارها نیازمند است.

این کار یک شرایط برد-برد برای کسب‌وکارهای واقعی و گوگل است. در این شرایط برد-برد گوگل می‌تواند کسب‌وکارهای اسپم را شناسایی کند و آن‌ها را از صفحه نتایج جست‌وجوی خود حذف کند و از طرف دیگر با حذف این کسب‌وکارهای اسپم، شانس رتبه‌گیری کسب‌وکارهای واقعی در جست‌وجوهای محلی بالاتر می‌رود. با این وجود فکر نکنید، گوگل به تمام گزارش‌های آمده عمل می‌کند، چون گوگل هم به رقابت سالم اعتقاد دارد و بررسی‌های بسیاری بر روی گزارش کاربران خود انجام می‌دهد تا بهترین نتیجه را برای کاربرانش به وجود آورد.

با الگوریتم BERT و الگوریتم پاندا نیز آشنا شوید.

جمع‌بندی

در نهایت الگوریتم کبوتر مانند کبوتری که دانه‌های خود را پیدا می‌کند، آن‌ها را جدا می‌کند و در نهایت می‌خورد، کسب‌وکارها و سایت‌ها را براساس موقعیت مکانی، شعاع فاصله تا موقعیت کاربر، سهولت دسترسی و... جدا و بررسی می‌کند تا در نهایت بهترین نتایج را در صفحه نتایج جست‌وجو محلی خود نشان دهد. الگوریتم کبوتر از طرفی رضایت کاربران را جلب می‌کند و از طرفی باعث رونق کسب‌وکارهای واقعی محلی می‌شود که می‌خواهند خود را به مشتریان محلی معرفی کنند و اطلاعات خدمات خود را هر چه بهتر و دقیق‌تر به مشتریان نشان دهند. برای دوست بودن با الگوریتم کبوتر نیازی به انجام حرکات خارق‌العاده ندارید، تنها کافی‌ست رضایت جست‌وجوگران محلی گوگل را به دست اورید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب الگوریتم پنگوئن بزنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ و مشاوره CRO با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف