با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

هرآنچه باید از کافئین گوگل بدانید

شیما تیموری
شیما تیموری
21:15، 1399/12/25
هرآنچه باید از کافئین گوگل بدانید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

هرآنچه باید از کافئین گوگل بدانید


از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین به روزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل که تاثیر خیلی زیادی روی شیوه‌ی نمایش نتایج در موتور جستجویش داشت، آپدیت کافئین گوگل است. با اینکه کافئین در سال 2010 معرفی شد اما همچنان تاثیر زیادی روی رتبه‌گیری صفحات اینترنتی دارد و نباید از آن غافل شد. در این مطلب با همدیگر به بررسی آپدیت کافئین گوگل می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که چطور از آن برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنید.اگر نیاز به برون سپاری و انجام خدمات سئو با تعرفه اقتصادی را دارید، از منتوریکس راهنمایی بخواهید! 

سایت باید کافئین داشته باشد تا رتبه‌اش را حفظ کند. بدون کافئین، سایتی خمود و خسته خواهید داشت که کاربران اینترنتی کمتر به آن سر می‌زنند و گوگل هم چندان تمایلی برای سر زدن به آن نخواهد داشت. اما منظورمان از کافئین سایت چیست؟

تا قبل از سال 2010، برنامه ایندکس گوگل یا سر زدن خزنده‌های گوگل به صورت کلی بود. یعنی کل فضای وب در بازه‌ی زمانی مشخص، ایندکس می‌شدند؛ بنابراین بین زمان انتشار مطالب اینترنتی هر وبسایت و ایندکس آن‌ها، فاصله یا وقفه می‌افتاد. مثلا در سال 2000 میلادی، ایندکس هر 4 ماه یکبار اتفاق می‌افتاد که در اواخر سال 2001 به یک بار در ماه رسید. با این حال هنوز زمان ایندکس کردن صفحات ایده‌آل نبود. چون در این میان ممکن بود که خیلی‌ از وبسایت‌ها مطالب جدیدی تولید کنند که در صفحات موتور جستجو نمایش داده نمی‌شد. مثلا اگر وبسایتی خبری، اطلاعیه‌ یا خبر مهمی را منتشر می‌کرد و 4 ماه بعد خزنده‌های گوگل به آن سر می‌زدند، عملا آن خبر سوخت شده بود.

آپدیت کافئین گوگل چیست؟این تصویر به خوبی شیوه ایندکس گوگل قبل و بعد از آپدیت کافئین را نشان می‌دهد.

به خاطر همین، گوگل در سال 2010، آپدیت کافئین را معرفی کرد. خزنده‌های گوگل براساس آپدیت کافئین (Caffeine Update) به صورت مجزا به هر وبسایت سر می‌زدند. یعنی هر زمانی که وبسایتی، مطلب جدیدی منتشر می‌کرد، خزنده‌ها شخصا به آن صفحه سر می‌زدند و آن را ایندکس می‌کردند. حالا دیگر زمان از دست نمی‌رفت و مطالب اینترنتی سوخت نمی‌شدند.

تا قبل از سال‌های 2009 و 2010، بیشتر وبسایت‌ها استاتیک بودند، به ندرت تغییر می‌کردند و مطالب روزانه کمتر نوشته می‌شد اما از 2010 به بعد، با داینامیک شدن وبسایت‌ها و نگارش ساعتی و روزانه مطالب اینترنتی، نیاز به سرزدن خزنده‌ها به صورت مداوم احساس می‌شد. نتیجه‌ی این نیاز، معرفی آپدیت کافئین گوگل بود.

آپدیت کافئین چه مزایایی دارد؟

با کافئین گوگل، کاربران اینترنتی خیلی راحت‌تر می‌توانند اخبار و مطالب روز را رصد کنند. دیگر نیازی نیست که وقت زیادی برای پیدا کردن آخرین اخبار صرف کنند. مثلا به جای اینکه 5 دقیقه دنبال آخرین قیمت دلار باشند و در سایت‌های مختلف بچرخند تا قیمت روز را پیدا کنند، با کلیک روی همان نتیجه اول موتور جستجوی گوگل به جوابشان می‌رسند.

از طرف دیگر وبسایت‌هایی که به تازگی کارشان را شروع کردند، هنوز رتبه‌ای در SERPs گوگل ندارند یا اینکه می‌دانند هنوز محتوایی برای یک خبر جدید نیست، با آپدیت کافئین شانس این را دارند که با انتخاب درست عنوان محتوا و نگارش آن به رتبه‌های خوبی برسند. پس با کافئین، دیگر لازم نیست که صاحبان وبسایت هفته‌ها یا ماه‌ها منتظر شرفیابی خزنده‌های گوگل به سایتشان باشند تا ایندکس شوند. همه چیز خیلی زودتر از آن‌چیزی که منتظرش هستند، اتفاق می‌افتد.

مثلا با توجه به معرفی اپلیکیشن کلاب هاوس و پررنگ شدن آن در فضای این روزهای جهان به خاطر کروناویروس، نوشتن مطلبی که به معرفی و بررسی‌اش بپردازد، ایده‌ی بسیار خوبی بود. بنابراین بدون درنگ در مطلبی مفصل راجع به آن نوشتیم که خیلی سریع به یکی از مطالب پربازدید منتوریکس تبدیل شد. 

آپدیت کافئین (گوگل کافئین) سوای تاثیری که روی رتبه‌گیری محتوای به روز و جدید وبسایت‌ها گذاشت به شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک هم کمک کرد. تا قبل از 2010، فیسبوک به عنوان مرجعی برای پیدا کردن مطالب جدید بود اما از این سال به بعد و با ایندکس مطالب صفحاتش توسط گوگل، از قدرتش کاسته شد. در حال حاضر کار به جایی رسیده که وقتی درباره کتاب یا محصول آرایشی و بهداشتی هم در گوگل جستجو می‌کنیم، صفحات اینستاگرامی و فیسبوکی هم جزو نتایج نمایش داده می‌شوند. برای همین است که کارشناسان شبکه‌های اجتماعی به صاحبان صفحات پیشنهاد می‌کنند که روی کپشن‌نویسی و ALT تصاویر هم دقت کنند.

البته این را هم باید بگویم که گوگل با آپدیت کافئینش، شیطنتی هم کرد. براساس این آپدیت، رتبه‌ی صفحات فیسبوک و توئیتر را کاهش داد و سهم‌شان را به یوتیوب داد تا در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل بالاتر باشد.

تاثیر کافئین روی سئو چقدر است؟

ویژگی اصلی آپدیت کافئین، ایندکس سریع و سرزدن‌های مداوم خزنده‌های گوگل است. بنابراین صاحبان وبسایت و کارشناسان سئو باید از این ویژگی به نفع خودشان استفاده کنند. وبسایت‌هایی که برنامه‌ی تولید محتوای مدونی دارند و هیچوقت از نوشتن و انتشار مطالب دست برنمی‌دارند، از کافئین به خوبی استفاده می‌کنند.
چطور از آپدیت کافئین گوگل استفاده کنیم؟ داشتن استراتژی محتوایی، استفاده مناسب از شبکه‌های اجتماعی و انتشار محتوای همیشه سبز و سئومحور.

با شرکت در دوره سئو از مجموعه دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، بر تمام مباحث سئو مسلط شوید.

برنامه‌ی کافئینی برای سایت‌تان داشته باشید

داشتن سئوی فنی خوب، نوشتن محتوای باکیفیت و ساختاربندی درست آن، تجربه کاربری صفحات (UX) و ایمن نگه داشتن وبسایت از کارهایی است که به کافئینی شدن سایت‌تان کمک می‌کند. هرچقدر قهوه‌ی بیشتری برای سایتتان دم کنید و شادتر و سرزنده‌تر نگهش دارید، موفقیت زیادتری برای رتبه‌گیری چشم‌انتظارتان خواهد بود.

  • استراتژی شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید: فیسبوک و توئیتر از وضعیت نمایش صفحات کاربران‌شان در موتور جستجوی گوگل (SERPs) ناراضی‌اند، با این حال می‌توانید با تعیین استراتژی درست و پایبندی به آن که خوشایند الگوریتم‌های گوگل هم باشد، نتیجه بگیرید. کاربران اینترنتی دنبال محتواهای همیشه سبز و به روز هستند و هر ثانیه مشغول جستجوی برای پیدا کردن جواب سوالاتشان می‌گردند. خیلی از آن‌ها برای اطلاع از آخرین وضعیت اخبار و اطلاعات دنیا به اینستاگرام، توئیتر و فیسبوک سر می‌زنند. بنابراین اگر بتوانید به درستی اطلاعات در این صفحات منتشر کنید و به روز باشید، شانس بیشتری دارید که صفحاتتان را در موتور جستجوی گوگل به نمایش بگذارید.
  • محتواها را دوباره بازنویسی کنید: به محتواهای قدیمی سر بزنید و اطلاعاتشان را به روز کنید. لینک‌های جدید به آن اضافه کنید و دوباره منتشرشان کنید. با این کار به گوگل می‌گویید که دوباره به شما سر بزند.
  • لینک‌سازی را از یاد نبرید: از کارهای مهمی که در سئوی داخلی و خارجی سایت باید انجام دهید، لینک‌سازی و گرفتن بک لینک است. البته پیش‌نیاز این کار، تولید مستمر محتوای سئومحور و خوب هم هست.

اگر دوست دارید با تمام الگوریتم‌های گوگل آشنا شوید، حتما مطلب «الگوریتم‌های گوگل چه بود و چه شد؟» را هم مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید برای کسب‌وکارتان از منتوریکس مشاوره دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید. برای دریافت مشاوره جهت بهبود کسب‌وکارتان با ما تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف