با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

نرخ پرش (Bounce rate) چیست؟

سپیده برون
سپیده برون
14:25، 1399/11/18
نرخ پرش (Bounce rate) چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

نرخ پرش (Bounce rate) چیست؟


«آمدم، سیخونک زدم و رفتم» آویناش کاوشیک، متخصص دیجیتال مارکتینگ گوگل در این جمله، نرخ پرش را به خلاصه‌ترین روش ممکن، بیان می‌کند. خطر نرخ پرش از این جهت است که به موتورهای جست‌وجوگر پیام «این صفحه از پس وظیفه خطیر درگیرکردن کاربر برنیامده» را می‌دهد. نرخ پرش، معیاری برای نشان‌د‌ادن کیفیت صفحات وبسایت و محتوای شما برای مخاطبان است. اما واقعاً نرخ پرش چیست؟ چه زمانی یک بازدید‌کننده می‌پرد؟ آیا فقط چون دلش می‌خواهد دکمه برگشت را می‌زند یا عوامل دیگری هم دخیلند؟ با مشاهده نرخ پرش یک صفحه، چه چیزی می‌توانید درباره آن بگویید؟ چه تفسیری دارید؟ در این مقاله به سوال نرخ پرش چیست جواب می‌دهیم و یادتان می‌دهیم چطور بازدیدکننده‌های خود را نپرانید. با منتوریکس همراه باشید.

نرخ پرش چیست و چرا اهمیت دارد؟

نرخ پرش به زبان ساده به درصد بازدیدکنندگانی گفته می‌شود که بدون هیچ اقدامی، مثلاً کلیک کردن روی یک لینک، پرکردن فرم یا فشاردادن دکمه خرید، از همان صفحه‌ای که وارد شدند، خارج می‌شوند. اگر بازاریاب هستید، مهم است که میزان نرخ پرش و تأثیر آن بر استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال را درک کنید. به عنوان مثال، نرخ پرش زیاد، ممکن است نشان دهنده مسائل سئو سایت باشد، مثلاً بارگذاری کند سایت یا خوانایی ضعیف محتوا.

نرخ پرش چیست

سه دلیل اصلی برای اهمیت نرخ پرش وجود دارد:

  1. کاربری که همان صفحه اول ساز برگشت را می‌زند، از بازدیدکننده به مخاطب یا مشتری تبدیل نشده است. وقتی در این مرحله متوقف می‌شوید، نمی‌توانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
  2. نرخ پرش با رتبه‌بندی گوگل در اولین صفحه نتایج جست‌وجو، ارتباط مستقیم دارد.
  3. نرخ پرش بالا، به شما اطلاعاتی درباره مشکلات محتوا، تجربه کاربری، طراحی صفحه و... می‌دهد.

در ادامه مقاله درباره نرخ پرش مناسب و روش‌های بهبود نرخ پرش بحث خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

نرخ پرش «متوسط» چیست؟

نرخ پرش متوسط به‌طور میانگین بین ۴۱ تا ۵۱% است. با این حال، نرخ پرش «نرمال» به حوزه کاری و جایی که ترافیک خود را از آن کسب می‌کنید، بستگی دارد. وبسایت‌های مختلف، نرخ پرش متفاوتی دارند. مثلاً سایت‌های تجارت الکترونیک کمترین میانگین نرخ پرش (۲۰ تا ۴۵%) و وبلاگ‌ها نرخ پرش تا ۹۰ درصد را هم تجربه می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید نرخ پرش مناسب را بدانید، سایت خود را با سایت‌های هم حوزه خود مقایسه کنید. منابع ترافیک سایت شما، به‌طور چشم‌گیری بر نرخ پرش سایت شما تأثیر می‌گذارند. تبلیغات نمایشی و ترافیک شبکه‌های اجتماعی، نرخ پرش فوق العاده بالایی دارند.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

نرخ پرش «مناسب» چقدر است؟

 نرخ پرش 0% وجود ندارد اما می‌توانید حدود نرخ پرش ایده‌آل سایت خود را بشناسید. برای فهمیدن این‌که نرخ پرش مناسب چقدر است، باید تفاوت میان نرخ پرش بالا و پایین را درک کنید. نرخ پرش بالا به این معنی است که مدت زمانی که بازدیدکننده در صفحه می‌ماند کوتاه است و آن‌ها تنها از یک صفحه بازدید می‌کنند و سپس می‌روند.

نرخ پرش پایین به این معنی است که بازدیدکنندگان وقت خود را در یک صفحه می گذرانند و مثلاً روی لینک‌های موجود کلیک می کنند. نرخ پرش بالا همیشه چیز بدی نیست. نرخ پرش مناسب و نرخ پرش بد، اصطلاحاتی نسبی هستند. طبق گفته گوگل، اگر موفقیت سایت شما به مشاهده بیش از یک صفحه، توسط کاربران بستگی دارد، بله، نرخ پرش زیاد اتفاقی ناگوار است. اما اگر یک وبلاگ تک صفحه‌ای دارید، پس نرخ پرش بالا کاملاً طبیعی است.

این توصیه را از یک وبلاگ‌نویس نسبتاً قدیمی، بشنوید که تأثیری که تعداد محدودی مخاطب باکیفیت در رشد محتوای شما دارد، صد هزار بازدیدکننده روزانه نمی‌گذارد. از طرفی باید نوع و ساختار سایت را هم در نظر بگیرید. مثلاً دیجی‌کالا، یک سایت تجارت الکترونیک است که هر صفحه به محصول خاصی اختصاص داده شده و مشتری باید در همان صفحه خرید کند. احتمالاً صفحه اصلی این مدل سایت‌ها، بالاترین نرخ پرش را دارد.

برگردیم سر سوال اول، نرخ پرش مناسب چقدر است؟ نرخ پرش از ۵۶ تا ۷۰% خیلی زیاد است، ۴۱ تا ۵۵% نرخ پرش متوسط محسوب می‌شود و نرخ پرش مطلوب در محدوده ۲۶ تا ۴۰% قرار می‌گیرد.

می‌توانید با استفاده از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل ترافیک، که میانگین مدت زمان بازدید یک صفحه و تعداد کل بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد را نشان می‌دهد، نرخ پرش یک صفحه را بررسی کنید.

تفاوت نرخ خروج با نرخ پرش

نرخ خروج (Exit Rate) و نرخ پرش، از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند اما به‌خاطر شباهت‌های جزئی، گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شوند. همانطور که قبلاً هم گفتیم، نرخ پرش، درصد افرادی را محاسبه می‌کند که وارد یک صفحه می‌شوند و بلافاصله از آن خارج می‌شوند. اما نرخ خروج به درصد کاربرانی اطلاق می‌شود که صفحه خاصی را ترک می‌کنند (حتی اگر ابتدا وارد آن نشده باشند). بگذارید با یک مثال ساده، خودمان و شما را از دست این مفاهیم خلاص کنیم:

تفاوت نرخ خروج با نرخ پرش

حالت اول:

شما وارد صفحه شماره ۱ می‌شوید. چند ثانیه بعد، به هر دلیلی، دستتان را روی دکمه برگشت فشار می‌دهید. این حرکت شما، در افزایش نرخ پرش آن سایت مؤثر است.

حالت دوم:

وارد صفحه شماره ۱ می‌شوید، سپس روی لینک صفحه شماره ۲ کلیک می‌کنید. پس از مشاهده محتوای صفحه شماره ۲، مرورگر خود را می‌بندید و می‌روید. به‌دلیل اینکه در صفحه شماره ۱، اقدامی (کلیک روی لینک) انجام دادید، نرخ پرش محسوب نمی‌شود. از آن‌جایی هم که ورود شما به آن سایت از صفحه شماره ۲ نبوده، خروج شما هم نرخ پرش محسوب نمی‌شود. فقط نرخ خروج از صفحه شماره ۲ را افزایش می‌دهید.

چطور نرخ پرش پایین‌ترین داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید، نرخ پرش پایین‌تری را تجربه کنید، باید بر موارد تأثیرگذار بر نرخ پرش کنترل بیشتری داشته باشید. مثلاً سرعت صفحه، پنجره‌های پاپ‌آپ، افزونه‌ها، عنوان و توضیحات متا، صفحه سفید و خطاهای فنی، کیفیت محتوا، دوست دار موبایل بودن صفحات، تنظیمات گوگل آنالیتیکس و... اما چه راه‌هایی برای کاهش نرخ پرش وجود دارد؟

۶ روش کاربردی برای کاهش نرخ پرش

در ادامه 6 روش کاربردی برای کاهش نرخ پرش را با هم مرور می‌کنیم:

۱. از تست A/B استفاده کنید

تست A/B روشی برای بررسی بهتر عملکرد سایت است. ممکن است برای یک محصول دو صفحه فروش متفاوت داشته باشید -صفحه A و صفحه B- که طراحی و نحوه فراخوان به اقدام متفاوتی (CTAs) دارند. اجرای آزمون A/B به این معنی است که شما یک صفحه را به نیمی از بازدیدکنندگان و صفحه دیگر را به نصف دیگر افراد، نشان می‌دهید. نتایج مشخص می‌کند، کدام صفحه بازدیدکنندگان را برای مدت زمان طولانی‌تری در سایت شما نگه می‌دارد.

۲. سایت را برای موبایل بهینه‌سازی کنید

با افزایش تعداد افرادی که از طریق موبایل، در وبسایت‌ها می‌گردند و گوگل که اهمیت ویژه‌ای به وبگردان موبایل به‌دست می‌دهد، سایت شما باید برای این نوع ترافیک بهینه شود. اگر بارگذاری سایت شما در موبایل مدت زیادی طول بکشد و کاربر سراغ منابع دیگر برود، هر چقدر برای طراحی سایت هزینه کردید، به همان نسبت ضرر کرده‌اید.

۳. خواندن صفحات سایت را آسان کنید

شما باید با استفاده بیشتر از فضای سفید، اندازه فونت‌های بزرگ‌تر، هدرهای مختلف برای تجزیه بلوک‌های محتوا و پاراگراف های کوتاه‌تر و ساده‌تر، صفحه را جذاب و خواندنی کنید. این‌جور وقت‌ها می‌گویند: «بیشتر از این‌که تولستوی باشی، سعی کن همینگوی باشی». آن‌هایی که مشقت خواندن کتاب‌های تولستوی را کشیده‌اند، می‌دانند چه می‌گویم!

فراخوان‌به‌عمل (CTA) فراموش نشود

۴. فراخوان‌به‌عمل (CTA) فراموش نشود

اگر محتوای قوی و بهینه‌شده‌ای در یک صفحه دارید، باید به نوع اقدامی که از بازدیدکنندگان انتظار دارید هم فکر کنید. مثلاً دکمه خرید را بفشارند یا ایمیل خود را در یک فرم وارد کنند یا روی لینکی که برای آن‌ها قرار دادید، کلیک کنند. می‌توانید بیش از یک فراخوان‌به‌عمل در هر صفحه داشته باشید اما این کارتان ممکن است، افراد را گیج یا منصرف کند. رنگ، متن و اندازه فراخوان‌به‌عمل بسیار مهم است. مثلاً شرکت اپل، ابعاد دکمه فراخوان‌به‌اقدام را حداقل ۴۴ پیکسل پیشنهاد می‌کند.

۵. توضیحات متا (Meta Description) را اصلاح کنید

اگر عنوان متا، توضیحات متا و URL صفحه با آنچه در آن صفحه وب ارائه می‌دهید، مطابقت ندارد، نرخ پرش صفحه بالا می‌رود. پس باید همخوانی بیشتری بین محتوا و تنظیمات سئو سایت شما وجود داشته باشد. کلمات کلیدی باید در توضیحات متا گنجانده شوند. اگر کسی متقاعد شده که به‌دلیل توضیحات متای صفحه جست‌وجو، روی لینک شما کلیک کند، شما موفق شده‌اید، هماهنگی میان محتوا و سئو را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه و تعرفه خدمات سئو در منتوریکس 

۶. کلمات کلیدی پرترافیک باارزش را هدف قرار دهید

پروسه انتخاب کلمات کلیدی، می‌تواند با توجه به نقطه‌ای از قیف فروش که در آن قرار دارید، متفاوت باشد. هدایت ترافیک و ایجاد اعتبار یا تلاش برای تبدیل خریدارانی که توجه آن‌ها را جلب کرده‌اید، همه این‌ها، با جادوی کلمات ممکن است. اگر کلمه‌ کلیدی را انتخاب کنید که ترافیک بسیاری به سایت شما جذب کند، باید با محتوای باکیفیت و به‌روز، وعده خود را عملی کنید.

حرف آخر: با یک استراتژی درست‌ودرمان بازدیدکنندگان خود را نپرانید

نرخ پرش مانند فشار خون آدمیزاد، فاکتور مهمی برای سلامت سایت است. با بررسی نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل نرخ پرش، می‌توانید ایده‌های تازه برای محتوا، بک‌لینک، تجربه کاربری و استراتژی بازاریابی پیاده کنید که زمینه جهش شما را فراهم کنند. از نرخ پرش، برای تصمیم‌گیری درباره صفحاتی که نیاز به توجه بیشتری دارند، استفاده کنید. برآوردن انتظارات بازدید‌کنندگان، سایت شما را جذاب می‌کند و همه می‌دانیم، که وبسایت‌های جذاب، ترافیک بیشتر و رتبه‌ بهتری می‌گیرند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «نرخ تبدیل چیست؟» را هم مطالعه کنید. همچنین اگر برای کسب‌وکارتان نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ دارید، با ما تماس بگیرید تا شرایط کسب‌وکارتان برای دریافت مشاوره را بررسی کنیم.

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف