با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

۱۰ مهارت ضروری برای اینکه یک سئوکار حرفه‌ای شوید

شیوا محمدی
شیوا محمدی
09:09، 1401/03/07
۱۰ مهارت ضروری برای اینکه یک سئوکار حرفه‌ای شوید
3 رای    میانگین 4.7/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

۱۰ مهارت ضروری برای اینکه یک سئوکار حرفه‌ای شوید


«چطور در سئو حرفه‌ای شوم؟» خیلی از کسانی که قدم در یادگیری سئو می‌گذارند و از مرحله‌ی ابتدایی گذر می‌کنند، این سوال را از خودشان می‌پرسند. برای همین، کنجکاوانه دنبال پیدا کردن جواب هستند و تا به جواب دلخواه نرسند، «آروم نمی‌گیگیرند»! حالا در این مقاله می‌خواهیم به این دسته از افراد بگوییم که چطور در سئو سایت پیشرفت کنند و یک سئوکار حرفه ای شوند. 10 مهارت برای سئو کار حرفه‌ ای شدن را بررسی می‌کنیم. 

در هر شغل و مهارتی، مرحله‌ای هست به اسم رُکود. این قاعده در دیجیتال مارکتینگ و سئو هم هست. در این مرحله، مرحله‌ای بدیهیات سئو را یاد گرفتیم و احساس می‌کنیم درجا می‌زنیم. در حقیقت، صدایی در مغز ما می‌گوید که ادامه بده و بیشتر یاد بگیر. این صدا به ما کمک می‌کند که به سمت حرفه‌ای شدن در سئو قدم برداریم. اما از کجا شروع کنیم؟ از چه منابعی استفاده کنیم؟ چه نکاتی برای حرفه‌ای شدن در سئو به ما کمک می‌کند؟ ما ۱۰ مهارتی را که به شما کمک می‌کند از مرحله رکود سئویی عبور کنید، در این مقاله از منتوریکس فهرست کرده‌ایم. 

برای درک درستی از این موضوع، از صفحه خدمات سئو منتوریکس نیز بازدید کنید.

۱. هدف از جستجوی کاربر را تجزیه و تحلیل کنید

تجزیه و تحلیل هدف جستجو (search intent) یعنی فهمیدن هدف کاربر از جستجو کردن یک کلمه کلیدی خاص. مثلا اگر کاربری کلمه پیتزا فروشی را جستجو می‌کند، دوست دارد چه نتیجه‌ای را ببیند؟ شما باید بفهمید که این شخص دنبال پیدا کردن نزدیک‌ترین پیتزافروشی است یا اینکه می‌خواهد یک پیتزا فروشی افتتاح کند؟ یا شاید هم می‌خواهد در یک پیتزا فروشی کار کند! برای پیدا کردن جواب درست به این سوال‌ها، باید 2 فاکتور زیر را در نظر بگیرید:

اول: شما به عنوان یک سئوکار حرفه ای باید روانشناسی هر کلمه را بدانید. این مهارت را دست‌کم نگیرید. چون در نهایت با همین توانایی می‌توانید نیاز کاربر را برطرف کنید؛ یعنی چیزی که دنبالش بود را به او بدهید. جایزه گوگل هم این است که رتبه شما را در صفحه نتایج جستجو بالاتر می‌آورد. 

دوم: موتورهای جستجو هم برای خودشان عالمی دارند و از هرکلمه‌ای که کاربر جستجو می‌کند برداشت خاصی دارند. مثلا نتایجی که به یک کاربر نشان می‌دهند ترکیبی از سایت‌های پیتزا فروشی‌ و سایت‌هایی است که بهترین رستوران‌ها را معرفی کرده‌اند. 

حالا نکته اینجاست که اگر بخواهید یک مطلب با عنوان تاریخچه پیتزافروشی در ایران را سئو کنید، باید حواستان باشد که هدف جستجوی این کلمه برای گوگل چیزی است مثل این: «کاربر می‌خواهد بداند نزدیک‌ترین پیتزافروشی کجاست؟ یا ارزان‌ترین‌ پیتزافروشی در همین دور و بر کدام‌ها هستند؟»

مهارت حرفه ای شدن در سئواگر دکتر فروید هم کارشناس حرفه‌ای سئو بود!

پس فراموش نکنید که هدف جستجو (search intent) را هم از دید روانشناسانه و هم از دید موتورهای جستجو بررسی کنید. 

۲. از کدنویسی سر در بیاورید

یه عنوان یک سئوکار حرفه ای نیازی ندارید که دانش زیادی در کدنویسی داشته باشید اما موقعیت‌هایی پیش می‌آید که سردرآوردن از کدهای برنامه‌نویسی خیلی به شما کمک می‌کند. مثلا وقتی می خواهید بدانید که سایتی برای موتورهای جستجو خوب نوشته شده یا نه! در این زمان، نحوه نوشتن کد و توانایی خواندن کدهایی که از قبل روی سایت وجود دارند، شما را حرفه‌ای نشان می‌دهند. این توانایی، مزیت‌های دیگری هم دارد؛ مثلا خیلی راحت می‌توانید با دولوپرهای سایت صحبت کنید یا خیلی شیک و مجلسی، مشکلات سایت را به زبان خودشان با آن‌ها در میان بگذارید.

اگر کمی هم پیشرفت کنید، کارهای خسته کننده و پر زحمتی مثل ریدایرکت‌ها و کیوورد ریسرچ را ساده‌سازی کنید. وحشت نکنید! بلد بودن کد نویسی از پیش‌نیازهای یک متخصص سئو سایت نیست! اما برای حرفه‌ای شدن مهارت خیلی خوبی است. خیلی هم خودتان را به دردسر نیندازید، یک دانش مقدماتی از HTML، CSS و جاوا اسکریپت کافی است. 

۳. با ارورهای سرور و مدیریت آن آشنا شوید

حتما قبلا به خطای ۵۰۲ برخورد کرده‌اید. اگر جوابتان منفی است هرچه سریع‌تر بیشتر درموردش بخوانید و یاد بگیرید. البته مسئولیت مدیریت سرور به عهده هیچ سئوکاری نیست! اما دانستن نحوه اثرگذاری سرور روی کراول سایت، سرعت بارگذاری سایت شما را چند پله بالا می‌برد. مثلا استفاده از CDN به جای سرورهای استاتیک (ثابت) سرعت بارگذاری سایت را بالاتر می‌برد. اما قبلش باید بدانید که سرورهای استاتیک چه هستند، چطور کار می‌کنند و چه محدودیت‌هایی دارند. 

خطای 502 گوگلخطای 502 گوگل: زمانی که درخواست به سرور طول می‌کشد یا انجام نمی‌شود.

ارور کلود فلراز معروف‌ترین و اعصاب خردکن‌ترین ارورهای سایت: ارور کلود فلر

چیز دیگری که باید بدانید اثر هاست (میزبان) روی تجربه کاربر و در دسترس بودنش برای گوگل است. و اینکه چطور uptime یا اصطلاحا آپ تایم سرور یعنی زمانی که سرور به درستی کار می‌کند و مکانش چه اثری بر عملکرد سایت دارند؟ 

کدهای 5xx نشان‌دهنده مشکل از سمت سرور هستند که اجازه نمی‌دهند سایت به خوبی برای کاربر نمایش داده شود. برای شروع می‌توانید از سایت httpstatuses.com برای یاد گرفتن کدهای وضعیت اچ تی تی پی استفاده کنید و بفهمید که مشکلات سایت از کجاست! 

۴. محتوا نویسی بلد باشید

خب تولید محتوا از آن مهارت‌هایی است که از اوجب واجبات است! اگر می‌خواهید یک متخصص حرفه‌ای سئو باشید، سعی کنید حتما به فرآیند نوشتن مسلط شوید. ممکن است در نهایت محتوایتان درخشان نباشد اما اینکه بدانید به چه محتوایی در سئو، محتوای عالی گفته می‌شود، به افزایش مهارت شما کمک می‌کند. 

تازه وقتی که دارید برای بقیه توضیح می‌دهید که چطور سئویی بنویسند، دقیقا می‌دانید که از چه چیزی حرف می‌زنید. مثلا همه می‌دانند که محتوا یا تبلیغ باید ارتباط معنایی با عبارت‌های مورد نظر داشته باشد اما اینکه برای رسیدن به این سطح چه باید کرد خودش یک عامل تعیین‌کننده بین سئوکار حرفه ای و تازه‌کار است. 

بیشتر بخوانید: چطور محتوای سئویی بنویسیم؟

به جز نوشتن محتوا باید یاد بگیرید که چطور آن را ویرایش و اصلاح کنید. در اصل باید یاد بگیرید که محتوا را براساس اصول سئویی ویرایش کنید. چون خیلی وقت‌ها ممکن است محتوایی به دست شما بدهند و از شما بخواهند که کار سئویی‌اش را انجام دهید. بنابراین باید بدانید که از چه معیار و نکاتی برای بهبود محتوا در جهت اهداف سئویی باید استفاده کنید.

مثلا ممکن است محتوایی به دستتان برسد که پر از کلمه‌های کلیدی خیلی بی‌ربط و کمتر مرتبط با متن باشد. در متن جا داده شده‌اند. بنابراین باید از نظر کلمه کلیدی، غنی‌ترش کنید. یادتان باشد نوشته‌ها برای خودشان ساختار و روحی دارند. با پریدن میان نوشته و بریدن قسمت‌هایی که سئویی نیست، نوشته خراب می‌شود. 

قبل از اینکه قیچی دست بگیرید و محتوای متنی را سلاخی کنید، نوشتن و اصول نوشته‌های حرفه‌ای را یاد بگیرید. فقط با همین شرط است که هم می‌توانید خوب ویرایش کنید و هم بدانید چه می‌خواهید و خیلی ساده از نویسنده محتوا درخواست کنید. 

۵. گزارش‌دهی را یاد بگیرید

یک توانایی بسیار مهم این است که بتوانید تاثیر کارتان را نشان دهید. چه به صورت فریلنسر سئو کار کنید و چه برای یک شرکت و سازمان، توانایی ارائه گزارش از کارتان، خود به‌ خود شما را حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد. 

گزارش خوب نوشتن کار آسانی نیست. یک گزارش خوب در عین اینکه ساده و قابل خواندن برای هرکسی است، باید یک شمای کلی از کار را نشان دهد، اولویت‌ها و محدودیت‌های کار را به خوبی توضیح دهد و با تفسیر داده‌ها و اطلاعات و پیش‌بینی، یک چشم‌انداز کلی از آینده را هم برای کارفرما ترسیم کند. 

خب با این گزارش تمام عیار، کارفرما یا صاحب کسب‌وکار و هر کسی که مخاطب گزارش شماست، برای آینده تصمیم‌های تعیین کننده می‌گیردو از فردای آن روز به شما به چشم همان سئوکار حرفه‌ای که دوست داشتید نگاه می‌کند. 

پیشنهاد می‌کنیم کتاب داستان‌پردازی با داده‌ها را هم بخوانید تا با فوت و فن ساخت گزارش و قصه‌گویی از طریق گزارش آشنا شوید.

۶. سئو فورکستینگ (SEO Forecasting) یاد بگیرید

سئو فورکستینگ یعنی بتوانید بازدید و ترافیک آینده سایت را تخمین بزنید. سئوکاران باتجربه این توانایی را دارند. پیش بینی ترافیک یک علم پیچیده است و فاکتورهای تاثیرگذار زیادی دارد. به خاطر همین امکان تخمین دقیق اتفاقات آینده ممکن نیست و محدوده می‌توان مشخص کرد. در صورتی که با کسب‌وکارهای بزرگ کار می‌کنید اتفاقتی مثل تغییرات سیاسی و رقابت بازار تخمین‌های شما را بر هم می‌زنند. 

یک سئوکار حرفه‌ای جایی برای این تغییرات می‌گذارد. نتیجه دلچسبی که این مهارت برای شما دارد، این است که حرفتان خریدار بیشتری پیدا خواهد کرد و چشمتان را تیز می‌کند. خیلی سریع فرصت‌ها را می‌بینید و پیشنهادهای بهتری می‌دهید. 

۷. تجزیه و تحلیل Log file را بلد باشید

Log file در واقع یک نوع سیستم ثبت خودکار وقایع است که با آنالیزش متوجه خواهید شد که چه زمانی، چه کسانی و با چه دستگاهی از سایت شما بازدید کرده‌اند. حتی متوجه می‌شوید که ربات‌های گوگل چه زمانی وارد سایت شما می‌شوند. این اطلاعات برای تحلیل رفتار کاربر روی سایت خیلی خیلی کمک کننده هستند. 

ابزارهایی مثل sunlight می‌توانند در اوایل کار به شما دید خوبی بدهند. اما تازه این اول ماجراست. اینکه متوجه شوید چه صفحاتی از سایت، دیده می‌شود و چه صفحاتی اصطلاحا تار عنکبوت بسته، یک بخش قضیه است اما بخش مهم‌تر توانایی تحلیل گزارش‌ها و پیدا کردن راه حل است. مثلا اگر جاهایی از سایت شما توسط خزنده‌های موتور جستجو (Crawlers) بررسی نمی‌شود، این سوال را ایجاد می‌کند که شاید لینک‌سازی داخلی مشکل پیدا کرده. 

در هر صورت تجربه و دانش در این بخش از شما یک سئوکار حرفه ای می‌سازد.  

۸. مهاجرت سایت را یاد بگیرید

خب این چیزی نیست که باتجربه‌ها هم هزاران بار انجام داده باشند و کار آسانی نیست. واقعا تجربه می‌خواهد! اول کار ممکن است ساده باشد اما اتفاقات پیش‌بینی نشده همیشه می‌افتند و انرژی و زمان بسیار بیشتری از شما می‌گیرند. اما با این‌حال، اگر بخواهید از آن سئوکارهای حرفه ای باشید، در هر فرصتی این کار را با دقت یاد بگیرید. اما قبلش حتما باید دانش فنی‌تان را تا حد ممکن بالا ببرید و قدرت برنامه‌ریزی و هدایت فرآیند را در خودتان تقویت کنید. 

انتقال وب سایت (که اصطلاحا مهاجرت سایت نامیده می‌شود)، یک مجموعه تمام‌عیار از ریزه‌کاری‌های سئو است که توانایی شما را خیلی خوب محک می‌زند.

۹. بهینه سازی برای سایر موتورهای جستجو را یاد بگیرید

یک اصل واقعی برای سئوکار حرفه‌ای شدن این است که مدام تجربه جدید کسب کنید و دانشتان را ارتقا دهید. روی همین حساب، بقیه موتورهای جستجو بینگ (Bing)، یاهو و حتی سایر پلتفرم‌های اجتماعی مثل یوتیوب (youtube) و پینترست (pinterest) را هم بررسی کنید. خیلی صورت خوشی ندارد که به همه بگویید من سئوکار حرفه‌ای هستم در حالی که با بقیه موتورهای جستجو غیر از گوگل کار نکرده باشید.  

تازه سایت‌های دیگری با موتورهای جستجویی متفاوت از موتورهای معمول مثل تریپ ادوایزر (TripAdvisor) هم وجود دارند که پر از فرصت یادگیری هستند. اولین و بهترین کار هم این است که سعی کنید رتبه یک سایت یا محتوایی را در این پلتفرم‌ها ارتقا دهید و ببینید چه کاری بهترین نتیجه را می‌دهد.

علاوه بر این موضوع، محدود نگه‌داشتن آموزش و تجربه، فرصت‌های کاری و پیشرفت را از شما می‌گیرد. تا می‌توانید دانش‌تان را گسترش دهید. هرچه بیشتر بهتر!

۱۰. فقط محدود به ایران نباشید

از پیچیده‌ترین پروژه‌هایی که یک متخصص سئو می‌تواند داشته باشد، پروژه‌های بین‌المللی است. این کار پیچیده است چون فاکتورهای اثرگذار زیادی دارد. حتما از سئوی فنی، سئوی آن پیج و روابط عمومی دیجیتال (digital PR) استفاده کنید. 

وقتی مخاطب بین‌المللی دارید، طیف گسترده‌ای از سوالات از ابتدای کار پیش می‌آید که شما را آبدیده می‌کند و باعث می‌شود تا چم و خم کار را یاد بگیرید. مثلا سوالاتی در مورد بهترین ساختار ممکن سایت یا ترجمه محتوا و بومی سازی محتوا برای مخاطب‌ها به زبان‌های دیگر. خلاصه که برای به سلامتی رد شدن از این آزمون سخت، باید بتوانید استراتژی سئوی درستی بچینید و دانش فنی بالایی داشته باشید. برای شروع از گوگل کمک بگیرید. گوگل آموزش‌های خوبی برای سایت‌های چند زبانه و چند منطقه‌ای دارد. سخت است اما ممکن است! 

حرف آخر

مهارت‌هایی که گفته شد چندتا از لازمه‌های یک سئوکار حرفه‌ای شدن هستند، اما کمک خوبی برای افتادن در مسیر تمام عیار شدن هستند. اگر هم همه را الان نخواهید یاد بگیرید، دانش تئوری هم دید خوبی به شما می‌دهد. اما خب تغییرات منتظر نمی‌مانند و سریع اتفاق می‌افتند. کلید حرفه‌ای شدن بالا رفتن از پله آخر، به روز بودن و توانایی همگام شدن با تغییرات است. 

شیوا محمدی
شیوا محمدی

شیوا مهندس شیمی‌ست، اما علاقه‌ی شغلی‌اش او را به دنیای کدنویسی و سئو کشانده است. سفر می‌رود، کوهنوردی می‌کند، می‌نویسد و در قسمت محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف