با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام {هر آنچه باید بدانید}

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی
10:58، 1401/03/23
راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام {هر آنچه باید بدانید}
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام {هر آنچه باید بدانید}


حدس می‌زنید جمعیت کاربران ایرانی اینستاگرام چقدر است؟ بیش از 50 میلیون نفر! برای همین است که خیلی از کسب کارهای کوچک و بزرگ برای حضوری موفق و تاثیرگذاری بیشتر، دنبال راه‌های جذاب تولید محتوا در اینستاگرام هستند. حال سؤال اینجاست که چطور باید تولید محتوا در اینستاگرام را انجام داد؟ چه قوانینی را رعایت کرد؟ اصول تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ در این مقاله از سلسله مقالات آموزش اینستاگرام منتوریکس با ما همراه باشید تا با صفر تا صد تولید محتوا در اینستاگرام آشنا شوید.

تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

وقتی قرار است درباره صفر تا صد تولید محتوا در اینستاگرام با شما صحبت کنیم، پس می‌توانید انتظار داشته باشید که از همین سؤال آموزش خودمان را آغاز کنیم. تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ با اینکه سوال ساده‌ای است اما جوابش به همین سادگی نیست. در حقیقت هرآنچه که شما روی پلفترم اجتماعی اینستاگرام پست می‌کنید یا قرار می‌دهید، یک محتوا محسوب می‌شود. محتوا انواع مختلفی دارد؛ اما اینستاگرام نیز، کاربران خود را به استفاده از برخی انواع محتوای خاص محدود می‌کند. برای مثال برخلاف فیسبوک یا توییتر، امکان استفاده از محتوای تماماً متنی در اینستاگرام وجود ندارد. به همین شکل، امکان قرار دادن یک محتوای صوتی نیز در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد. (البته شاید بعدها نظرش عوض شود!)

به صورت کلی می‌توان گفت محتوای اینستاگرام به دو دسته تصویری و ویدئویی تقسیم می‌شود. شما می‌توانید روی انواع تصویر، نوشته قرار دهید و به اصطلاح عکس نوشته داشته باشید. یا اینکه روی عکس‌ها صدا بگذارید تا بتوانید یک فایل صوتی را داخل اینستاگرام پست کنید. تمامی این مدل‌های مختلف، همگی محتوا هستند. محتوا را می‌توانید در استوری یا پست اینستاگرام قرار دهید. فراموش نکنید که مردم برای سرگرمی به اینستاگرام می‌آیند. پس تولید محتوای سرگرم‌کننده در اینستاگرام اهمیت بسیاری دارد.

اصول تولید محتوا در اینستاگرام

در بخش قبلی به صورت مختصر اشاره کردیم که مردم برای سرگرمی به اینستاگرام می‌آیند. پس باید یک محتوای سرگرم‌کننده برای آن‌ها ایجاد کنید. حال سؤال اینجاست که اصول اساسی تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ از چه تاکتیک های تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنیم که موفق شویم؟ در ادامه این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس شما را با برخی اصول اولیه تولید محتوا در اینستاگرام آشنا خواهیم کرد.

چه نوع محتوایی در اینستاگرام نظرتان را بیشتر جلب می‌کند؟

  • محتوای سرگرم‌کننده را فراموش نکنید

به نوعی می‌توان گفت که اولین اصل در تولید محتوای اینستاگرام، ساخت محتوای سرگرم‌کننده است. فرد باید در ابتدا با محتوای شما بتواند سرگرم شود. پس از آنکه با محتوای شما سرگرم شد، روی پست شما زمان می‌گذارد. آن را لایک می‌کند یا برایتان کامنت ثبت می‌کند. پس می‌توان گفت که پیش از هر چیز دیگر باید به فکر سرگرمی مخاطب خود باشید. وقتی که محتوای سرگرم‌کننده تولید کنید، توجه مخاطب به پیج شما جلب خواهد شد. پس حتماً می‌توانید به این ترتیب، جذب فالوور بالایی داشته باشید. اگر در یک زمینه خیلی تخصصی فعالیت می‌کنید، بهتر است حتی آموزش‌های تخصصی خود را در قالب انواع محتوای سرگرم‌کننده ارائه دهید. به این ترتیب مخاطب تا انتهای محتوای شما را می‌بیند، آن را ذخیره کرده و برای دیگران هم ارسال می‌کند.

  • مخاطب هدف خود را بشناسید

هرچه از این اصل بگوییم کم گفتیم. شاید بارها و بارها در خصوص مخاطب هدف در این آموزش صحبت کنیم. آیا یک دارو را می‌توان برای دو بیمار تجویز کرد؟ قطعاً نه. هرکس ذائقه، شرایط، خلقیات و روحیات خاصی دارد. پس نمی‌توان گفت محتوایی که ما خودمان خوشمان می‌آید برای تمامی افرادی که در پیج ما حضور دارند هم جذاب است. اگر قادر به درک کامل مخاطب هدف خود باشید، قطعاً نیمی از راه را خواهید پیمود. در حقیقت باید ببینید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ در چه گروه سنی قرار دارند؟ جنسیت آن‌ها چیست؟ چه مشاغلی دارند؟ علایق آن‌ها چیست؟ دارای چه سطح درآمدی هستند؟ آیا تحصیل کرده‌اند یا نه؟ در چه موقعیت مکانی قرار دارند؟ وقتی که به تمامی این سؤالات پاسخ دادید، باید نیاز آن‌ها را درک کنید.

برای مثال زنان خانه‌دار معمولاً کسانی هستند که به دیدن و شنیدن علاقه بیشتری تا خواندن دارند. پس بهتر است برای این دسته افراد، انواع محتوای ویدئویی یا تصویری تهیه کنید. در عین حال افراد جوان که ‌دنبال آموزش و یادگیری هستند، به خواندن علاقه دارند. پس می‌توانید از عکس‌نوشته‌هایی با متن طولانی استفاده کنید. در نتیجه اول از همه باید مخاطب هدف خود را پیدا کنید. آن‌ها را آنالیز کرده و علایق، شرایط، روحیات و... آن‌ها را بیابید. به این ترتیب می‌توانید موضوعات تولید محتوا در اینستاگرام را پیدا کنید و متوجه شوید که چه محتوایی در اینستاگرام تولید کنیم.

بیشتر بخوانید: پرسونا چیست؟

  • محتوای اصلی خود را انتخاب کنید

بعد اینکه مخاطب هدف خودتان را به صورت کامل شناختید، نوبت به این می‌رسد که نوع اصلی محتوای خود را انتخاب کنید. برخی افراد از خودشان فیلم می‌گیرند و تولید محتوا می‌کنند. برخی دیگر از یک عکس استفاده می‌کنند. برخی دیگر از ویدئوی طولانی با اطلاعات زیاد خوششان می‌آید. بعضی دیگر هستند که از عکس‌های اسلایدی استفاده می‌کنند. پیش از آنکه بخواهید موضوعات تولید محتوا در اینستاگرام را پیدا کنید، باید قالب اصلی محتوایی خودتان را انتخاب نمایید. همان طور که توضیح دادیم، این قالب اصلی محتوایی نیز به صورت مستقیم به مخاطبان شما بستگی دارد. یعنی اگر مخاطبان شما علاقه وافر به تماشای ویدئو دارند، پس چه بهتر که از ویدئوهای سرگرم‌کننده و آموزشی برای آن‌ها استفاده کنید. پس انتخاب یک قالب محتوایی اصلی، بخشی از اصول ابتدایی تولید محتوا در اینستاگرام محسوب می‌شود.

  • در قالب‌های مختلف محتوا تولید کنید

بعد آنکه قالب اصلی محتوای خود را انتخاب کردید، باید بدانید که حتماً نیاز به استفاده از قالب‌های دیگر خواهید داشت. شما برای آنکه پیچ متنوع و جذابی داشته باشید، باید بتوانید در قالب‌های مختلف محتوا تولید کنید. شما اکثریت را در نظر گرفته‌اید و یک قالب را برای آن‌ها انتخاب کرده‌اید؛ اما از اکسپلور و هشتگ ممکن است افرادی را جذب کنید که به خواندن علاقه داشته باشند. پس به صورت متناوب باید در قالب‌های مختلف اقدام به تولید محتوا کنید.

انواع تولید محتوا در اینستاگرام

اگر قصد تولید محتوا در اینستاگرام را دارید، باید بدانید که انواع روش‌های مختلف برای تولید محتوا در اینستاگرام نیز وجود دارند. منظور از انواع تولید محتوا، موضوعات تولید محتوا در اینستاگرام نیست. موضوعات می‌توانند بسیار گسترده باشند و در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد. انواع محتوای اینستاگرامی بسیار گسترده و متنوع هستند. پس باید انواع آن‌ها را بشناسید.

  • محتوای تک عکس

محتوای تک عکس ساده‌ترین نوع محتوا در اینستاگرام محسوب می‌شود. این نوع پست بیشتر در بین بلاگرها رواج دارد. آن‌ها در لحظه یک عکس از روزمره‌گی خودشان پست می‌کنند و بازدید خوبی هم خواهند داشت. البته این نوع محتوا برای ارائه نمونه کار و... نیز مناسب خواهد بود.

  • محتوای ویدئویی شخصی

منظور از محتوای ویدئویی شخصی چیست؟ خب منظور همان محتوای ویدئویی است که خودتان آن را به صورت یکتا و منحصر‌به‌فرد تولید کرده باشید. این روش یکی از بهترین روش‌های تولید محتوا در اینستاگرام محسوب می‌شود. بد نیست بدانید که الگوریتم‌های اینستاگرام نیز علاقه بسیاری به این نوع محتوا دارد. در حقیقت برای تولید این نوع محتوا، می‌توانید از سایر رقبا ایده بگیرید؛ اما خودتان از صفر تا صد آن ویدئو را باید آماده کنید. افرادی که در پیج خود از این نوع محتوا استفاده می‌کنند، طرفداران بسیاری دارند. به همین خاطر معمولاً صاحب‌های صفحات بزرگ اینستاگرامی، ‌دنبال کسانی هستند که قادر به تولید این نوع محتوا برای آن‌ها باشند. هزینه این نوع تولید محتوا در اینستاگرام معمولاً بسیار گران است. به همین خاطر اکثراً تلاش می‌کنند تا خودشان این نوع محتوا را با انواع لوازم تولید محتوا در اینستاگرام تولید کنند.

محتوای ویدئویی هرچه افکت‌های تصویری بیشتری داشته باشد، بیشتر دیده می‌شود. حتی بهتر است از نوشته، زیرنویس، اموجی و... نیز در ویدئو خودتان استفاده کنید. خودتان را جای مخاطب بگذارید. آیا دلتان می‌خواهد یک ویدئوی خشک و رسمی ببینید؟ یا اینکه دوست دارید ویدئو افکت‌های مختلفی داشته باشد؟ برای ایجاد افکت باید از انواع نرم افزار تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنید.

  • محتوای ویدئویی شخص ثالث

گاهی شما دکوراسیون مناسبی ندارید. شاید دلتان نمی‌خواهد که جلوی دوربین بیایید. حتی امکان دارد که تجهیزات مناسبی نداشته باشید. مثلاً کیفیت دوربین شما مناسب نباشد. حتی گاهی برخی از انواع پیج‌ها، تجهیزات تخصصی کار خود را ندارند یا نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برای مثال شاید یک پیج آشپزی، انواع لوازم آشپزی مناسب فیلم‌برداری نداشته باشد. حتی برخی پیج‌ها مثلاً در زمینه ماشن‌آلات صنعتی فعالیت می‌کنند. این دسته افراد نیز نمی‌توانند یک ماشین صنعتی را هر روز در اختیار داشته باشند و از آن برای تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنند.

به همین خاطر این دسته عزیزان می‌توانند از ویدئوهای ساخته شده توسط دیگران در پیج خود استفاده کنند. فقط باید موضوع کپی رایت را به‌شدت مراقب باشید. گاهی موسیقی روی کلیپ یا خود کلیپ دارای حق ناشر یا همان کپی رایت است. اگر اینستاگرام این موضوع را متوجه شود، پیج شما به خطر می‌افتد. پس با احتیاط عمل کنید. همچنین بهتر است از تمامی قسمت‌های کلیپ استفاده نکنید. برای مثال می‌توانید بخش‌هایی از آن را برش دهید، روی آن افکت بگذارید، نوشته قرار دهید و حتی خودتان روی آن صحبت کنید. به این احتمال اینکه بعداً به خاطر حق ناشر دچار مشکل شوید، کمتر خواهد بود.

این روش برای کسانی که می‌خواهند پروژه تولید محتوا خود را به دیگران بسپارند و در عین حال قادر به ارائه محصولات یا صحنه‌ای برای فیلم‌برداری و عکاسی به طراح نیستند، بهترین گزینه مناسب می‌شود. به این ترتیب تولیدکننده محتوا می‌تواند انواع محتوای باکیفیت و مرتبط با موضوع را از پلتفرم‌های مختلف استخراج نماید و با هم ترکیب کند. نتیجه این نوع محتوا، یک ویدئوی بسیار حرفه‌ای و زیبا خواهد بود؛ اما در نهایت یکتا و منحصر‌به‌فرد نیست.

  • پادکست صوتی

گاهی برخی افراد به خاطر مشکلات خانوادگی، خجالت، شئونات اسلامی و.... دلشان نمی‌خواهد که جلوی دوربین بیایند. این دسته افراد می‌توانند از انواع پادکست استفاده کنند. خب همان طور که اشاره کردیم، امکان بارگزاری یک فایل صوتی در اینستاگرام وجود ندارد. پس چاره چیست؟ شما می‌توانید چند عکس را پشت سر هم قرار دهید و بین آن‌ها افکت بگذارید. حتی از عکس نوشته نیز می‌توانید استفاده کنید. سپس روی آن صحبت کرده و مطالبی که می‌خواهید را به مخاطب انتقال دهید. حتی گاهی می‌توان فقط یک عکس گذاشت و روی آن صحبت کرد و خروجی ویدئو از برنامه گرفت. این کار بسیار بسیار ساده است. با کمک انواع نرم افزار تولید محتوا در اینستاگرام همانند اینشات نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. البته در این روش به یکی از مهم‌ترین انواع لوازم تولید محتوا در اینستاگرام یعنی میکروفون نیاز خواهد داشت.

  • عکس‌نوشته

عکس نوشته از جمله رایج‌ترین و البته محبوب‌ترین انواع محتوا در اینستاگرام محسوب می‌شود. در عکس نوشته شما یک عکس مرتبط را انتخاب می‌کنید و سپس روی آن نوشته قرار می‌دهید. برای این کار نیز می‌توانید از انواع نرم افزار تولید محتوا در اینستاگرام همانند اینشات استفاده کنید. این روش بسیار ساده است. معمولاً این پست‌ها به راحتی اکسپلور می‌روند. شما می‌توانید با این کار، پیام خود را به راحتی به مخاطب برسانید. البته باید بدانید که بهتر است نوشته‌ها کمتر باشند تا حوصله مخاطب سر نرود. 

  • پست‌های اسلایدی

پس اسلایدی را می‌توان ترکیبی از تمامی پست‌های بالا دانست. برخی انواع پست‌های اسلایدی به صورت کاروسل (Carousel) ارائه می‌شوند. برخی دیگر چند عکس را بدون ارتباط بصری کنار هم قرار می‌دهند. شما می‌توانید با کمک فوتوشاپ، پست‌های اسلایدی طراحی کنید که در بخش میانی، به هم ارتباط دارند. این ارتباط بصری باعث می‌شود که فرد کنجکاو شود که چه مطلبی انتظار او را می‌کشد. به همین خاطر بازخورد بسیار مناسبی خواهد داشت. برای مثال یک تصویر از فردی موفق را در بخشی قرار می‌دهید که نیمی از در سمت راست پست اول و نیمی از آن در سمت چپ اسلاید دوم باشد. به این ترتیب مخاطب خود را ترغیب می‌کنید تا پست را ورق بزند. حتی پست‌های ویدئویی را می‌توانید به تکه‌های 60 ثانیه‌ای تبدیل کنید و پست اسلایدی بسازید.

کدام نوع محتوا برای پیج من مناسب است؟

در بخش قبلی با انواع مختلف تولید محتوا در اینستاگرام آشنا شدیم. حال شاید دچار تردید و سردرگمی شوید و با خودتان بگویید که کدام از نوع محتوا برای پیج من مناسب است؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از افراد را مشغول می‌کند. به نظرتان پست اسلایدی بهترین گزینه است؟ شاید هم ویدئو اختصاصی طولانی؟ کدام می‌توانند بهتر عمل کنند و باعث جذب و رضایت مخاطب شوند؟ پاسخ شاید شما را شوکه کند. در اصل باید بدانید که هر نوع پیجی بر اساس مخاطب خود می‌تواند از محتوای مختلفی استفاده کند. این موضوع شاید کمی باعث سردرگمی بیشتر شما شود.

در حقیقت باید ابتدا به‌خوبی مخاطب هدف خودتان را درک کنید. برای مثال اگر مخاطب شما جوانان باشند، بتوانید از ویدئوهای طولانی استفاده کنید. البته این موضوع نیاز به آزمون و خطا دارد. می‌توانید چند قالب تولید محتوا را امتحان کنید تا ببینید کدام یک تعامل بیشتری دارند. حتی می‌توانید در استوری از مخاطبان خود درباره جدیدترین پست‌ها بپرسید. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که مخاطبان شما کدام یک از این انواع را ترجیح می‌دهند. به همین سادگی قادر خواهد بود تا مخاطب خود را بشناسید و بر همان اساس محتوا تولید کنید.

موضوعات تولید محتوا در اینستاگرام

در آموزش کامل تولید محتوا در اینستاگرام معمولاً انواع لوازم تولید محتوا در اینستاگرام، نرم افزار تولید محتوا در اینستاگرام، بهترین دوربین برای تولید محتوا در اینستاگرام و تاکتیک های تولید محتوا در اینستاگرام بیان می‌شوند؛ اما شاید برای شما موضوعات تولید محتوا در اینستاگرام یک چالش بسیار بزرگ باشد. شاید با خودتان بگویید که چه محتوایی در اینستاگرام تولید کنیم که مخاطبان بیشتری داشته باشیم؟ یافتن این موضوع در ابتدا شاید دشوار باشد. به همین خاطر مرحله به مرحله این موضوع را برای شما روشن می‌کنیم.

در ابتدا به سراغ پیج رقبای خود بروید. آمار پست‌های آن‌ها را بررسی کنید. لیست بهترین پست‌هایی که بیشترین تعامل داشته‌اند را بنویسید. پس از مدتی لیستی کامل از بهترین موضوعاتی که مخاطبان شما را جذب می‌کند را خواهید داشت. در ابتدا تقلید و تکرار کنید. این موضوعات را به شکلی دیگر محتواسازی کنید. بعد از مدتی، مخاطبان شما پیام می‌دهند یا کامنت می‌گذارند و سؤالات مختلفی می‌پرسند. همین سؤالات موضوعات بعدی تولید محتوای شما در اینستاگرام خواهند بود! همچنین می‌توانید سری به گوگل ترند بزند. یا از Related Search گوگل استفاده کنید. از کلید واژه خود استفاده نمایید و ببینید چه کلیدواژه‌هایی در گوگل بیشتر جستجو می‌شود. به این ترتیب می‌توانید دغدغه‌های ذهنی کاربران خود را پیدا کنید.

ایده های تولید محتوا در اینستاگرام

ایده‌های مختلفی برای تولید محتوا در اینستاگرام وجود دارد. هیچ نسخه جامعی هم نیست که بتوان برای تمامی پیج‌ها تجویز کرد. ایده یک چیز بکر باید باشد. چیزی که به ذهن کس دیگر نرسیده باشد. خب به این ترتیب است که می‌توانید منحصر‌به‌فرد باشید. در ابتدا خلاقیت شاید به سراغتان نیاید؛ اما باید بدانید که خلاقیت مثل ماهیچه بدن است. هرچه از آن بیشتر استفاده کنید، قوی‌تر خواهد شد. ناگهان به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید که چقدر خلاق شده‌اید. یافتن ایده در ابتدا کار دشواری خواهد بود. به همین خاطر بهتر است همان طور که در بخش قبلی گفتیم، ابتدا به پیج رقبا و همکاران خود مراجعه کنید. کسانی که مخاطبان هدفی مشابه شما دارند یا در زمینه‌ای مشابه شما فعالیت می‌کنند.

پست‌های آن‌ها را به‌خوبی بررسی کنید. باور کنید که صدها ایده به ذهنتان می‌آید. سپس به سراغ اکسپلور بروید. ببینید چه پست‌هایی در زمینه کاری شما بیشتر به اکسپلور می‌روند. سپس روی تمامی آن‌ها کار کنید. می‌توانید از وبسایت‌هایی همانند یوتیوب، فیسبوک، آپارات و... نیز برای تولید محتوا کمک بگیرید. همچنین برخی انواع وبسایت هستند که انواع فوتیج ویدئویی یا عکس را به فروش می‌رسانند. لازم نیست آن‌ها را بخرید. فقط ببینید و ایده بگیرید. بررسی، مطالعه و وقت‌گذاشتن، بهترین ایده‌های تولید محتوا در ذهنتان را ایجاد می‌کنند.

ابعاد محتوای اینستاگرام

برای تولید محتوا در اینستاگرام باید بدانید که این محتوا در چه ابعادی باید قرار داشته باشد. جالب است بدانید که ترجیح اینستاگرام، ساخت پست‌های مربعی شکل است. درباره اینستاگرام هم می‌توان پیکسل رزولوشن را بیان کرد و هم نسبت گفت. برای مثال رزولوشن 1080 در 1080 پیکسل، نسبت 1:1 دارند. این نسبت همان پست‌های مربعی است. رزولوشن بعدی 1350 در 1080 پیکسل خواهد بود. این رزولوشن همان نسبت 4:3 است. پست‌های 4 در 3 به صورت مستطیل عمودی هستند. معمولاً بهتر است از این دو رزولوشن برای تولید محتوا استفاده کنید.

برخی انواع پست به صورت تمام صفحه افقی هستند. این پست‌ها نسبت 6:19 دارند و معمولاً دارای رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل هستند. از این نوع پست بیشتر در IGTV استفاده می‌شود. البته به تازگی در پست نیز می‌توانید استفاده کنید. دانستن این ابعاد، در ساخت کاور به شما کمک بسیاری می‌کند. فقط بهتر است برای آنکه قالب کلی پیج شما ظاهر مناسبی داشته باشد، از اندازه یکسان برای تمامی پست‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین راهنمای سایز پست، استوری، IGTV اینستاگرام

تقویم تولید محتوا در اینستاگرام

منظور از تقویم محتوا در اینستاگرام چیست؟ آیا اصلاً تا به امروز در زمینه تولید محتوا در اینستاگرام با نام تقویم تولید محتوا رو‌به‌رو شده‌اید؟ خب اجازه دهید ابتدا کمی درباره لزوم نظم و انضباط در اینستاگرام صحبت کنیم. الگوریتم اینستاگرام، بیش از هر چیز دیگر، نظم و انضباط شما را بررسی می‌کند. اینکه بخواهید امروز فعالیت کنید و روز بعد فعالیت خود را کنار بگذارید، اصلاً کار درستی نخواهد بود. آیا به نظرتان تولید محتوا در اینستاگرام به صورت روزانه کار دشواری است؟ آیا زمان شما این اجازه را نمی‌دهد تا هر روز محتوا تولید کنید؟ خب مهم نیست. فقط باید یک برنامه منظم داشته باشید. برای مثال می‌توانید سه روز در هفته را برای پست و محتوا در اینستاگرام انتخاب کنید و بر همان اساس پیش بروید. نظم اهمیت بسیاری دارد.

وقتی که قرار است هر سه‌شنبه ساعت 9 شب یک پست داشته باشید، بهتر است حتماً از چند روز قبل حداقل موضوع محتوای خودتان را بدانید و خودتان را برای آن آماده کنید. به این ترتیب وقتی که روز قبل از محتوا می‌رسد، شما می‌توانید برای تولید محتوا خودتان را آماده کنید. حال سؤال اینجاست که چطور این تقویم محتوایی را ایجاد کنیم؟

برای اینکار می‌توانید از سررسید و تقویم‌های دستی یا برنامه گوگل کلندر استفاده کنید. البته برنامه‌های دیگری نیز برای برنامه‌ریزی و مدیریت در این زمینه وجود دارند. باید چند روزی به‌خوبی فکر کنید. ایده‌های مختلف تولید محتوا را در یک دفترچه بنویسید. وقتی که قرار است تقویم محتواتی خود را آماده کنید، تمامی آن‌ها را در نظر بگیرید. به ترتیبی که می‌خواهید مطالب بیان شوند، آن‌ها را در روزهای مختلف قرار دهید. این برنامه رای ایجاد کنید و به آن پایبندی باشید. پایبندی اهمیت بسیاری در رشد پیج شما دارد. توصیه می‌شود حداکثر برای یک هفته خود برنامه‌ریزی کنید. زیرا گاهی ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که برنامه نیاز به تغییر پیدا کند. پس بهتر است هفته به هفته، یک تقویم محتوایی داشته باشید. به این ترتیب همواره در گوشه ذهن خود می‌دانید که قرار است چه محتوایی تولید کنید و این محتوا به چه متن، تصویر، موسیقی و... نیاز دارد.

جالب است بدانید که بر اساس آمار، یافتن یک محتوا تا آماده‌سازی آن، حدود 4 الی 5 ساعت طول می‌کشد. به این ترتیب اگر تقویم نداشته باشید، قطعاً برای یافتن محتوا و تولید آن وقت کم می‌آورید. پس بهتر است که حتماً برای تولید محتوا چند روز و چند ساعت خاص را انتخاب کنید و در تقویم خود بنویسید که در هر وعده زمانی، چه پستی را می‌خواهید قرار دهید. به این کار ایجاد تقویم محتوا می‌گویند.

ابزارهای تولید محتوا در اینستاگرام

برای تولید محتوا در اینستاگرام قطعاً به ابزارهای مختلفی نیاز خواهید داشت. بسیاری افراد ادعا می‌کنند که برای تولید محتوا در اینستاگرام نیاز به هیچگونه ابزاری نیست و فقط باید خلاقیت داشته باشید. خلاقیت یک عنصر بسیار مهم و ضروری است؛ اما کافی نیست. پس برای آنکه بتوانید محتوای حرفه‌ای تولید کنید، نیاز به لوازم تولید محتوا در اینستاگرام خواهید داشت. در ادامه شما را با مهم‌ترین لوازم تولید محتوا در اینستاگرام آشنا خواهیم کرد.

  • دوربین

شاید بارها و بارها این سؤال را دیگران پرسیده باشید که بهترین دوربین برای تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ خب در حقیقت شما می‌توانید از دوربین گوشی خود تا دوربین‌های حرفه‌ای سینمایی برای تولید محتوا استفاده کنید. اگر بخواهیم بودجه را در نظر نگریم، چه بهتر که از دوربین‌های سینمایی استفاده کنیم. خب این موضوع قطعاً برای بودجه شما مشکل ایجاد می‌کند. پس در حقیقت موضوعی که برای ما محدودیت ایجاد خواهد کرد، بودجه ماست. به همین خاطر ابتدا باید بودجه‌ای که برای خرید دوربین کنار گذاشته‌ایم را در نظر بگیریم. اگر محدودیت بودجه نداریم، می‌توانیم به سراغ برندهای معروف و بزرگ برویم. در غیر این صورت حتی با کمی خلاقیت، می‌توانیم محتوای بسیار مناسبی با گوشی موبایل خودمان نیز تولید کنیم.

اگر همیشه از کیفیت دوربین گوشی موبایل خود گله دارید، نگران نباشید. باید بدانید که در اکثر مواقع با چند نرم‌افزار شخص ثالث، می‌توانید کیفیت دوربین گوشی موبایل خود را به طور عجیبی ارتقاء دهید. برای مثال برنامه‌هایی همانند Google Camera یا Open Camera هستند که به افزایش کیفیت تصویربردرای گوشی موبایل شما کمک می‌کنند. پس اگر می‌خواهید با حداقل سرمایه تولید محتوا در اینستاگرام را آغاز کنید، از یک گوشی میان‌رده استفاده نمایید و برنامه‌های جانبی خاص روی آن نصب نمایید. به این ترتیب گوشی موبایل شما اولین دوربین برای تولید محتوا در اینستاگرام خواهد بود. گوشی موبایل همیشه در دسترس است و به نوعی از دوربین‌های حرفه‌ای برای شما عملکرد بهتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین‌ها برای تولید محتوا در اینستاگرام

  • گوشی موبایل

در بخش قبلی درباره استفاده از دوربین گوشی موبایل برای تولید محتوا در اینستاگرام صحبت کردیم؛ اما این بخش با قسمت قبلی تفاوت دارد. وقتی که شما چه با دوربین عکاسی چه با دوربین گوشی موبایل خود تصویربردرای کردید، قطعاً به یک مرحله دیگر نیاز خواهید داشت و آن هم ادیت است. ادیت بخش مهمی در تولیدمحتوا به حساب می‌آید.ادیت عکس به‌مراتب از ادیت فیلم ساده‌تر است. شما باید فیلم‌ها را با کمک ادیت‌های مختلف، جذاب کنید. جذابیت یک ویدئو به افکت‌های مختلفی که در آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. برای مثال می‌توانید از انواع ترنزیشن مختلف در ویدئوهای خود استفاده کنید. به این ترتیب ویدئو شما تبدیل به یک ویدئوی بسیار جذاب و سینمایی خواهد شد.

برای کار ادیت تصاویر یا فیلم‌ها می‌توانید از برنامه‌هایی همانند اینشات استفاده کنید. اینشات یکی از بهترین و راحت‌ترین برنامه‌های ادیت عکس و فیلم روی گوشی موبایل محسوب می‌شود. التبه می‌توانید از برنامه‌های دیگر همانند ویدئولپ، VLLO و... نیز برای این کار استفاده کنید. برای ادیت عکس هم می‌‌توانید از برنامه‌هایی همانند لایت روم، فوتوشاپ و... استفاده نمایید. با کمک گوشی موبایل می‌توانید کیفیت تصاویری که گرفته‌اید یا همان فوتیج‌های خود را تا سطح قابل‌قبولی افزایش دهید.

  • لپ تاپ یا کامپیوتر

قطعاً نمی‌توان سرعت عملکرد و کارایی لپ‌تاپ یا کامپیوتر را با گوشی موبایل مقایسه کرد. به‌هیچ‌وجه شما نمی‌توانید ادیت با پریمیر یا برنامه‌های حرفه‌ای دیگر ویندوز را با برنامه‌های ادیت روی گوشی موبایل مقایسه کنید. شما با کمک برنامه‌هایی همانند فوتوشاپ، پریمیر، افترافکت یا کورل می‌توانید انواع ادیت بسیار حرفه‌ای انجام دهید. البته برای اجرای این برنامه‌ها روی سیستم کامپیوتر خود، باید از کامپیوترهای بسیار قدرتمند استفاده کنید. یک کامپیوتر Core i3 به همراه رم 12 و گرافیک 2 گیگ می‌تواند برای شروع گزینه مناسبی باشد. همان طور که همه ما عاشق تماشای جلوه‌‌های ویژه هستیم، مطمئن باشید که مخاطبان شما نیز جذب جلب‌های ویژه و جلوه‌های بصری خاص می‌شوند. اگر می‌خواهد یک گام بیشتر در تولید محتوا در اینستگرام پیش بروید، باید روی این برنامه‌ها تسلط کافی پیدا کنید.

  • نورپردازی

نورپردازی از دیگر مهم‌ترین ابزار و ملزومات تولید محتوا در اینستاگرام محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال تصویربرداری خاص و منحصر‌به‌فرد از محصولات، خدمات یا... خود هستید، باید حتماً از یک سیستم نورپردازی استفاده کنید. ابزارهای مختلفی برای نورپردازی در بازار وجود دارند. برای مثال می‌توان به انواع رینگ لایت اشاره کرد. البته رینگ‌لایت‌ها شاید نورپردازی چند قدرتمندی را برای شما به ارمغان نیاورند. به همین خاطر می‌توانید از گزینه‌های بهتری همانند انواع پروژکتور SMD LED استفاده کنید. نور اصلاً نباید متمرکز باشد. بلکه باید تلاش داشته باشید تا از نورهای گسترده و پخش استفاده نمایید. همچنین بهتر است نوری که استفاده می‌کنید، نور طبیعی یا همان ترکیبی از آفتابی و مهتابی باشد. نورپردازی کیفیت فیلم‌برداری شما را تا چند مرحله افزایش می‌دهد.

  • پرده سبز

در بسیاری از مواقع شما احتیاج خواهید داشت که پشت‌زمینه تصویر خودتان را حذف کنید. چه روشی بهتر از پرده سبز برای این کار می‌تواند باشد؟ شما می‌توانید پرده سبز را پشت زمینه خودتان قرار دهید و سپس فیلم‌برداری کنید. با کمک اپلیکیشن‌های ادیت همانند اینشات، می‌توانید زمینه پرده سبز را حذف کرده و یک زمینه دیگر را جایگزین کنید. پرده سبز یکی از مهم‌ترین وسایل برای تولید محتوا در اینستاگرام به حساب می‌آید. شما می‌توانید پرده سبز را بدون پایه یا همراه با پایه تهیه کنید. پایه پرده سبز باعث می‌شود تا پرده بدون چروک و بدون نگرانی از بابت وصل کردن آن به جایی خاص، از آن استفاده نمایید.

  • پایه نگهدارنده

مگر می‌توان بدون پایه مخصوص فیلم‌برداری و عکس‌برداری کرد؟ فیلم‌برداری بدون پایه باعث لرزش دست می‌شود. این موضوع درباره عکاسی نیز صادق است. زمانی که عکاسی را به صورت مناسب با پایه انجام ندهید، کیفیت تصویربرداری شما قطعاً افت خواهد کرد. به همین خاطر باید از انواع پایه نگهدارنده مناسب و استاندارد استفاده کنید. برخی انواع پایه دارای سیستم‌های برقی حرفه‌ای هستند که لرزش دست را حذف می‌کنند. برخی دیگر به صورت خودکار کار می‌کنند و می‌توانند روی سوژه حرکت کنند. این نوع پایه و نگهدارنده، قیمت بسیار گرانی دارند. پس اگر به تازگی شروع تولید محتوا در اینستاگرام کرده‌اید، بهتر است از پایه‌های معمولی استفاده کنید. این پایه‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانید به راحتی از بازار تهیه کنید. البته با کمک برخی نرم افزار تولید محتوا در اینستاگرام می‌توانید لرزش دست را نیز تا حد بسیاری کاهش دهید.

  • میکروفون

تمامی کسانی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، کاربران موبایل هستند. موبایل نیز اسپیکرهای کوچکی دارد. به همین خاطر اگر کیفیت ضبط صدای مناسبی نداشته باشید، باعث آزار مخاطب خواهید شد. به همین خاطر باید از یک میکروفون حرفه‌ای و عالی استفاده کنید. میکروفون باید قادر به حذف صداهای محیط باشد. شما می‌توانید از انواع میکروفون بی‌سیم یا سیمی استفاده نمایید. فقط به یاد داشته باشید که حتماً برای این مورد، هزینه مناسب کنار بگذارید. میکروفون اهمیت بسیار بالایی دارد. وقتی که مخاطب صدای شما را نشوند، قطعاً جذب ویدئو نخواهد شد. همچنین بدون میکروفون از معجزه صداهای طبیعی نیز بی‌نصیب خواهید ماند.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین میکروفون تولید محتوا

هزینه تولید محتوا در اینستاگرام

هزینه تولید محتوا در اینستاگرام به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود. بخش اول وقتی اتفاق می‌افتد که شما بخواهید خودتان اقدام به تولید محتوا کنید و بخش دیگر زمانی است که بخواهید این کار را به دیگران واسپاری کنید. تولید محتوا به دست خودتان هزینه‌های ابتدایی بیشتر دارد و هزینه‌های رایج آن چندان گران نیست. برای مثال شما باید حداقل یک یا چند سه پایه، اسباب نورپردازی، دوربین، پرده سبز و یک گوشی موبایل میان‌رده تهیه کنید. می‌توانید تمامی این‌ها را در ابتدا با حداقل هزینه خریداری کنید. پس از مدتی که کارتان بهتر شد، تجهیزات خود را به‌تدریج ارتقاء دهید. اگر در یک مکان ثابت اقدام به تولید محتوا در اینستاگرام می‌کنید، می‌توانید هزینه‌ای را برای ساخت دکور کنار بگذارید. البته امکان استفاده از پرده سبز نیز وجود دارد.

از طرف دیگر اگر بخواهید طراحی و ساخت محتوای پیج خود را به دیگران بسپارید، باید از مدل‌های مختلف درآمدی برای این کار استفاده کنید. برای مثال برخی افراد ادمین استخدام می‌کنند و تولید محتوا را نیز به او می‌سپارند. یک قرارداد کاری بین ادمین و مالک پیج عقد می‌شود. طی این قرارداد مشخص خواهد شد که ادمین چه وظایفی دارد. برای مثال اینکه روزانه چه تعداد محتوا باید تولید شود نیز قید خواهند کرد. در نهایت به صورت هفتگی، ماهانه یا حتی روزانه پرداخت به ادمین انجام می‌شود. برخی دیگر به صورت فریلنسر و پروژه‌ای فعالیت می‌کنند. یعنی می‌توانید به ازای هر محتوای تولیدشده، مبلغی را به او پرداخت کنید.

تعرفه تولید محتوای تصویری و ویدئویی با هم تفاوت دارند. شما می‌توانید قالب پست یا ویدئو خود را به دیگران واسپاری کنید تا طراحی آن را انجام دهند. سپس خودتان در آن قالب اقدام به تولید محتوا کنید. یا اینکه می‌توانید صفر تا صد آن را به تیم‌های حرفه‌ای واگذار نمایید. تیم‌های حرفه‌ای در این زمینه می‌توانند تقویم محتوایی را برای شما تنظیم کنند، ایده‌پردازی نمایند، مخاطب هدف را پیدا کنند و در نهایت اقدام به تولید محتوا در اینستاگرام نمایند. هزینه این نوع واسپاری از انواع قبلی بیشتر است؛ اما همان طور که انتظار دارید، دیگر نیازی به هیچگونه وقت‌گذاشتن در این زمینه نخواهید داشت.

درآمد تولید محتوا در اینستاگرام

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از اینستاگرام وجود دارد. تولید محتوا نیز یکی از روش‌هایی است که با آن می‌توانید کسب درآمد داشته باشید. افراد مختلفی با شرایط متفاوت در این زمینه فعالیت می‌کنند. برای مثال برخی افراد به صورت کاملاً مستقل از خانه یا دفتر خود انواع محتوا را تولید می‌کنند. تولید محتوا را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی افراد اقدام به تولید محتوای اختصاصی می‌کنند و برخی دیگر فقط در زمینه‌های عمومی فعالیت دارند. وقتی که فرد در زمینه اختصاصی فعالیت داشته باشید، نرخ بیشتری از افراد دیگر دریافت می‌کند. البته این تحت شرایطی است که ایده تولید محتوا نیز از جانب خود طراح ارائه شود.

در صورتی که فرد ایده تولید محتوا را داشته باشد و از طراح بخواهد که آن را اجرا کند، هزینه دستمزد طراح تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر اکثر طراحان در حوزه تولید محتوا در اینستاگرام، به صورت پروژه‌ای فعالیت می‌کنند. برای مثال یک پکیج شامل طراحی 10 پست را با یک قیمت معقول ارائه می‌دهند. برخی افرادی هم که تک به تک پست می‌خواهند، به ازای هر پست، مبلغی را به طراح و تولیدکننده محتوا ارائه می‌دهند.

برخی افراد حرفه‌ای هستند و به صورت گروهی در این زمینه فعالیت می‌کنند. این افراد بیشترین هزینه را از کارفرما دریافت می‌کنند. زیرا قادر به تولید محتوای ویدئویی با افکت‌های بسیار عالی هستند. هرچه کیفیت کار نهایی بیشتر باشد و از افکت‌های بیشتری در آن استفاده کرده باشند، دستمزد فرد نیز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر فردی که به صورت فریلنسر در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کند، حداقل درآمد 5میلیون تومان در ماه را خواهد داشت. در صورتی که فرد بسیار حرفه‌ای فعالیت کند و در زمینه‌های مختلف از جمله فیلم‌برداری و ادیت نیز تخصص داشته باشد، تا 20 میلیون تومان در ماه نیز درآمد خواهد داشت.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تولید محتوا در اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام می‌تواند کار بسیار خطرناکی نیز باشد. اگر به صورت پروژه‌ای اقدام به تولید محتوا در اینستاگرام برای کارفرماهای مختلف می‌کنید، باید بسیار مراقب باشید. زیرا تولید یک محتوای نامناسب می‌تواند منجر به حذف دائمی یک پیج شود. خب محدودیت‌ها و منوعیت‌های تولید محتوا در اینستاگرام کدام موارد هستند؟ در وهله اول باید به کپی رایت دقت داشته باشید. تقریباً تمامی موسیقی‌های آمریکایی و اروپایی، دارای حق ناشر یا همان کپی رایت هستند. حتی به تازگی برخی انواع موسیقی‌های ایرانی نیز مشمول کپی رایت شده‌اند. به همین خاطر برای آنکه دچار مشکل نشوید، ترجیحاً از موسیقی‌های بی‌کلام یا موسیقی‌های ایرانی داخلی روی پست‌های خود استفاده کنید.

محتوا به‌هیچ‌وجه نباید شامل صحنه‌های مستهجن، خشونت‌زا یا ناسزا گفتن باشد. اینستاگرام نیز به‌خوبی این موضوع را تشخیص می‌دهد. در صورتی که محتوا به هر شکلی شامل این موارد باشد، اینستاگرام با کمک موتور آنالیز قوی خود آن را تشخیص می‌دهد و به شما نیز اختیار خواهد داد. گاهی حتی بدون اخطار قبلی هم پست پاک می‌شود و نهایتاً پیج از دسترس خارج خواهد شد. پس حتماً به محدودیت‌های تولید محتوا نیز دقت داشته باشید.

مهم‌ترین نکات استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

در بخش تقویم تولید محتوا وبلاگ منتوریکس، توضیحات کوتاهی در ارتباط با نظم و برنامه‌ریزی برای محتواهای اینستاگرامی گفتیم. با این‌حال، برای آن‌که بتوانید به‌صورت حرفه‌ای این حوزه را ادامه دهید، باید بتوانید یک استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام بنویسید و به آن پایبند باشید.

چگونه می‌توان یک استراتژی مناسب برای پیج اینستاگرامی نوشت؟! انواع محتوای اینستاگرامی را می‌توان در چند قالب پست، استوری، IGTV و Reels و Live تولید کرد. همچنین محتواها را می‌توان به چند نوع کلی تقسیم کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

انواع تولید محتوا برای اینستاگرام

همان‌طور که گفته شد، باید ابتدا با انواع محتواهایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، آشنا شوید تا بتوانید براساس آن استراتژی محتوایی خود را تولید کنید. در این بخش از راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام، می‌خواهیم انواع محتواها را در دسته‌بندی‌های مشخص توضیح دهیم.

پیشنهاد شگفت‌انگیز یا کدهای تخفیف

ممکن است 100 ایده تولید محتوا وجود داشته باشد که بتوانید در کسب‌وکار خود از آن استفاده کنید. با این‌حال، همواره ارائه کد تخفیف اختصاصی برای فالوورهای اینستاگرامی که این موضوع چند دلیل دارد.

نخستین دلیلی که کد تخفیف اختصاصی می‌تواند یک محتوای بی‌نظیر باشد، این است که به فالوورهای اینستاگرامی شما احساس خاص بودن می‌دهد و سبب می‌شود که به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند. دلیل دوم، این است که سبب می‌شود، افراد بسیاری که کسب‌وکار شما را می‌شناسند، ترغیب شوند تا صفحه اینستاگرامی شما را دنبال کنند.

انواع محتوای آموزشی

یکی از رایج‌ترین انواع محتواها، محتواهای آموزشی هستند که براساس کسب‌وکار خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال، اگر حرفه شما مرتبط با ابزار و وسایل الکترونیکی یا کارهای گرافیکی است، می‌توانید محتواهایی تولید کنید که روند انجام یک کار را توضیح دهد.
شاید یکی از مهم‌ترین نکات آموزش تولید محتوا در اینستاگرام این باشد که توجه کنید، اینستاگرام یک پلتفرم سرگرم‌کننده است؛ به همین دلیل، باید محتواهای آموزشی را نیز در قالب سرگرمی تولید کنید تا برای مخاطبان جذاب باشند.

نشان‌دادن پشت صحنه‌ها

یک ایده برای تولید محتوا در اینستاگرام، این است که از روند انجام کار یا پشت صحنه‌هایی که محتوای جالب یا طنز دارند، استفاده کنید. برخی از کسب‌وکارها می‌توانند از این ایده بیشتر استفاده کنند و ممکن است برای برخی از کسب‌وکارها کارایی نداشته باشد؛ به همین دلیل باید با توجه به نوع فعالیت خود، از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از ایده‌های محتوایی این راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام، نشان دادن روند تولید محصولات است که این ایده برای برخی از کسب‌وکارها قابل اجرا است. همچنین می‌توان از تصاویر قبل و بعد محصولات نیز برای پیج‌های مختلفی همچون فروشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، خیاطی و یا پیج‌های هنری استفاده کرد.

مصاحبه با اشخاص سرشناس

در کسب‌وکارهای مختلف، افرادی هستند که مخاطبان با آن‌ها آشنایی دارند؛ این مسئله درباره فعالیت‌های سرگرمی تا مشاغل مدیریتی صادق است. به همین دلیل در این راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام، پیشنهاد می‌کنیم که با افراد نام‌آشنا و شاخص حیطه کاری خود آشنا شوید و با آن‌ها مصاحبه برگزار کنید.

این مصاحبه‌ها می‌توانند در قالب لایو اینستاگرام، استوری و یا IGTV منتشر شوند که این موضوع بستگی به مخاطبان شما و همچنین مدت زمان و موضوع مصاحبه دارد.

پیشنهاد فیلم و کتاب یا نقل قول

یک نمونه تولید محتوا در اینستاگرام، استفاده از نقل قول بزرگان است که می‌توانند به کمک آن‌ها، محتواهای طولانی‌تری را تولید کنند.
همچنین در اغلب حوزه‌های کسب‌وکاری می‌توان فیلم‌ها و یا کتاب‌هایی را معرفی کرد که می‌تواند برای آموزش یا حتی نقد و بررسی، استفاده شود.

استفاده از محتواهای از پیش تولیدشده

تولید محتوا، همواره هزینه‌هایی را برای افراد ایجاد می‌کند که می‌تواند از نظر مالی و یا زمانی باشد. استفاده از محتواهایی که پیش‌تر تولید شده‌اند، به شما کمک می‌کند که قیمت تولید محتوا در اینستاگرام را کاهش دهید. به همین دلیل در این راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این نوع محتوا، استفاده بیشتری کنید.

این محتواها می‌تواند از محتواهای تولیدشده در سایر پلتفرم‌ها، همچون توییتر، تلگرام و... باشد و یا از رونمایی‌ها و پست‌های درون سایت شما استفاده شود.

برخی انواع محتواها نیز توسط کاربران تولید می‌شوند که به آن‌ها، UGC می‌گویند. این محتواها شامل تصاویری از محصولات شما هستند که کاربران منتشر کرده‌اند و یا محتواهایی که از صفحه شما منتشر شده است. این موضوع، وفاداری مشتریان را به دیگران نشان می‌دهد و سبب جلب اعتماد آن‌ها می‌شود.

انتشار تستیمونیال یا تجربه مشتریان نیز می‌تواند یکی از راه‌های جلب اعتماد باشد که به افزایش فالوور و همچنین گسترش کسب‌وکار شما کمک کند.

محتوای منطبق با ترندها

یکی از راه‌های پیشرفت پیج اینستاگرام شما، هم‌قدم شدن با ترندهایی است که رواج یافته‌اند و بیشتر دیده‌ می‌شوند. با این‌حال، باید به این نکته توجه کنید که نباید با هر ترندی همراه شد.

برای تولید محتوا براساس ترندها، باید ابتدا بهترین پیج های تولید محتوا در اینستاگرام را پیدا کنید که از نظر هدف و نوع محتوایی، با شما همخوانی داشته باشند. سپس ترندهایی را انتخاب کنید که با سبک شخصیتی برند یا خود شما همخوانی دارند و نشان‌دهنده اهداف کسب‌وکاری شما هستند. با این‌کار، پیج شما سریع‌تر رشد می‌کند.

سوال و مسابقه

در انواع آموزش تولید محتوا در اینستاگرام، به افزایش تعامل برای بازاریابی و مارکتینگ بهتر اشاره می‌شود و به همین دلیل محتواهایی که تعامل شما را افزایش می‌دهند، از اهمیت بالایی برخوردارند.

تولید محتواهایی که براساس تعامل باشند، مثل پرسیدن سوال در استوری یا برگزاری مسابقه، می‌تواند وفاداری مخاطبان شما را افزایش دهد. این ایده، می‌تواند در بازه‌های زمانی مشخص اجرا شود و یا براساس مناسبت‌های خاص باشد.

چنانچه در آغاز کار هستید، ممکن است تعامل شما کمتر باشد؛ با این‌حال در این راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام پیشنهاد می‌شود که از این محتواها در بازه‌های زمانی درست و با موضوعات درست استفاده کنید تا تعامل پیج خود را افزایش دهید.

سایر محتواهای رایج

در این بخش از راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام، تقریبا به تمام دسته‌بندی‌های محتوایی اشاره‌ کرده‌ایم، با این‌حال، می‌توان دسته‌های کوچک دیگری را نیز در نظر گرفت. برای مثال، انواع محتواهای رایج دیگری که می‌توانید تولید کنید، محتواهای مناسبتی هستند که بهتر است متناسب با مخاطب هدف و نوع پیج خود، آن‌ها را تولید کنید و به هر مناسبتی واکنش نشان ندهید.

استفاده از آمار و ارقام برای بسیاری از مخاطبان جذاب است و به همین دلیل، می‌توانید از این نوع محتوا برای نشان دادن سیر پیشرفت فعالیت‌های خود استفاده کنید.

استراتژی محتوایی خود را بنویسید!

همان‌طور که در بخش تقویم تولید محتوا گفته شد، برای آن‌که بتوانید پیشرفت خوبی داشته باشید، باید منظم باشید و به همین دلیل به استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام نیاز دارید. در این بخش از راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام، سه قدم اصلی در تولید استراتژی را توضیح می‌دهیم.

نوع محتوای خود را تعیین کنید.

در بخش قبلی که انواع محتوا را توضیح دادیم، می‌توانید یک دید کلی نسبت به محتواهایی که برای نوع کسب‌وکار و مخاطب هدف شما مناسب هستند؛ پیدا کنید.

نیازی نیست از تمام این انواع محتواها استفاده کنید؛ بلکه باید مطمئن شوید که امکان استفاده از آن‌ها را دارید و می‌توانید یک محتوای باکیفیت با کمترین میزان هزینه مالی و زمانی تولید کنید.

یک برنامه به‌صورت هفتگی یا ماهانه تنظیم کنید.

نوع برنامه‌ای که تعیین می‌کنید نیز می‌تواند براساس نوع کسب‌وکار شما متفاوت باشد. چنانچه فکر می‌کنید، در طول یک ماه، اتفاقات بسیار زیادی ممکن است بر روی استراتژی محتوایی شما تاثیر بگذارد؛ آن را به‌صورت هفتگی یا در بازه‌های دو هفته‌ای تعریف کنید.

در این برنامه باید نوع محتوایی که قرار است در روزهای خاص تولید شود را بنویسید تا براساس آن، یک ایده کلی از فعالیت‌های خود داشته باشید.

طرح‌بندی پیج خود را مشخص کنید.

براساس تقویمی که تولید کرده‌اید، می‌توانید تصمیم بگیرید که قالب‌های صفحه شما به چه شکل باشد. برای مثال، در هر هفته از یک رنگ خاص استفاده کنید و یا می‌توانید پست‌های خود را به‌صورت ستونی تنظیم کنید و یا حتی از تم شطرنجی استفاده کنید.
استفاده از کاور برای پست‌های مختلف و یا تغییر رنگ آن‌ها، می‌تواند قالب و طرح‌بندی صفحه شما را مشخص کند.

کلام آخر

خب می‌توان گفت که شما به صورت کامل در خصوص تولید محتوا در اینستاگرام آموزش دیده‌اید؛ اما باید بدانید که آموزش در این حوزه هیچ پایانی ندارد. زمانی که وارد حوزه تولید محتوا می‌شوید، هر روز با یک چالش جدید رو‌به‌رو خواهید شد. پس همواره خودتان را لول آپ کنید و آپدیت نگه دارید.

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی

علیرضا به قهوه، نوشتن و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارد و معتقد است نوشتن برایش به تفریح تبدیل شده تا کار :) 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف