با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

آموزش افزونه یوست سئو {Yoast SEO}
علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی
21:42، 1401/05/26
آموزش افزونه یوست سئو {Yoast SEO}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

آموزش افزونه یوست سئو {Yoast SEO}


افزونه یوست یا پلاگین yoast نقش مهمی در سئوی سایت‌های وردپرسی دارد و تمامی سئوکارها باید نحوه کار با آن را بلد باشند. برای همین ما در این مطلب آموزشی و صفر تا صدی می‌خواهیم آموزش جامع دیجیتال مارکتینگ کامل کار با افزونه یوست سئو (Yoast) را برای شما بگوییم. پس اگر سئوکار هستید و به تازگی قدم در راه یادگیری سئو سایت گذاشته‌اید یا سایتی شخصی دارید و برنامه بهبود سئویی‌اش را در سر دارید، این مطلب مخصوص شماست. 

افزونه یوست سئو چیست؟

Yoast SEO از مهم‌ترین پلاگین‌های سئویی است که هر سایتی بعد از بالا آمدنش با وردپرس از آن استفاده می‌کند. بیشتر کارهایی که یوست انجام می‌دهد به طور اتوماتیک است اما بعضی از کارهایش را باید دستی انجام بدهیم. با کمک یوست می‌توانیم بهترین کلمات کلیدی و بهینه سازی نرخ تبدیل را برای هر محتوای سایت در نظر بگیریم و رعایت اصول سئو داخلی (On Page SEO) مثل تایتل و متا نویسی، سئو سایت وردپرسی را بهبود بدهیم. 

اضافه کردن استراکچرد دیتا، رفع مشکل ارور 404، ساخت لینک‌سازی داخلی و قابلیت استفاده همزمان با سایر ابزارها مثل المنتور، SEMrush و... از ویژگی‌های مثبت یوست سئو است. 

نصب افزونه یوست سئو

یوست سئو دو حالت رایگان و پریمیوم یا همان پولی دارد. برای نصب افزونه یوست سئو رایگان، نیازی به کار خاصی نیست. ابتدا از بخش پیشخوان وارد افزونهها شوید و از مخزن وردپرس، عبارت Yoast Seo را جست‌وجو نمایید. زمانی که افزونه پیدا شد، روی هم اکنون نصب کن کلیک نمایید تا این افزونه نصب شود.

مخزن وردپرس و افزونه یوست سئو

مخزن وردپرس و افزونه یوست سئو

پس از آن باید این پلاگین را فعال نمایید. زمانی که افزونه یوست فعال شد، در بخش سمت راست پیشخوان، گزینه‌ای با نام سئو را خواهید دید. در این بخش می‌توانید به تنظیمات و منوهای مختلف یوست دسترسی داشته باشید. در بخش‌های بعدی درباره کار با این بخش توضیحات کاملی خواهیم داد.

آموزش ساخت Corner Stone در یوست سئو

در تولید محتوا، برخی از انواع محتوا از انواع دیگر اهمیت بیشتری دارند. برای مثال یک صفحه می‌تواند به‌صورت کامل خدمات شما را به‌عنوان یک کسب‌وکار به دیگران معرفی کند. همچنین ممکن است لینک‌های بسیاری داشته باشد. قرارگیری این نوع محتوا در لینک‌های اول اهمیت بسیاری برای مالک سایت دارد. به همین خاطر تمام تلاش خود را می‌کند تا به بهترین شکل ممکن این محتواها یا صفحات سئو شوند. به این نوع محتوا، محتوای کرنر استون یا محتوای شاخص گفته می‌شود. در کار با افزونه yoast seo این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

اجازه دهید تا با ذکر یک مثال ساده، این موضوع را واضح‌تر کنیم. یک شرکت توریستی را در نظر بگیرید که بلیط هواپیما، قطار و رزرو هتل‌های داخلی و خارجی را انجام می‌دهد. صفحات فروش بلیط هواپیما، قطار و رزرو هتل‌های داخلی و خارجی، محتوای شاخص این سایت محسوب می‌شوند.

حال با کمک یوست سئو می‌توانید یک محتوا را در لیست محتوای شاخص قرار دهید. برای این کار می‌توانید به بخش ویرایش رفته و در بخش سئو، محتوای شاخص را باز کنید. سپس روی گزینه نشانه‌گذاری به‌عنوان محتوای مهم بزنید تا فعال شود. فقط به یاد داشته باشید که این بخش از آموزش yoast seo نیاز به شناخت محتوای شاخص و سپس انتخاب آن نیز دارد. پس ابتدا باید محتوای شاخص خود را انتخاب کنید.

اضافه کردن سایت مپ یواست سئو

بسیاری از کاربران یواست تصور می‌کنند که امکانات و قابلیت‌های یوست فقط محدود به سئو و موارد مرتبط با آن است؛ اما در آموزش کار با yoast seo با نکات بسیاری از یواست آشنا می‌شوید. در آموزش افزونه سئو وردپرس متوجه خواهید شد که قابلیت مهم دیگری در یواست سئو وجود دارد که طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

این قابلیت، قابلیت سایت مپ یواست سئو (Sitemap) است. اگر در گذشته از نسخه‌های قدیمی یواست استفاده می‌کردید، حتماً می‌دانید که در بخش منو یواست، بخشی با نام نقشه سایت وجود داشت. در این بخش می‌توانستیم نقشه سایت خودمان را تنظیم کنیم. به این ترتیب خودمان مشخص می‌کردیم که چه مواردی در سئو سایت به ما نشان داده شوند. همچنین می‌توانستیم که سایت مپ را فعال یا غیرفعال نماییم.

قابلیت سایت مپ یوست

بخش سایت مپ در یوست سئو

در نسخه جدید و به روز شده یواست، سایت مپ به‌صورت خودکار کانفیگ می‌شود. به این ترتیب هیچ نیازی به تنظیم سایت مپ دیگر نیست. یعنی می‌توانیم مشخص کنیم که برای مثال پست‌های سایت شما در تبلیغات در گوگل نمایش داده شوند یا نه یا این‌که مثلاً کدام یک از پست‌ها در سایت نمایش داده شوند و کدام یک را مخفی کند؟

کاربران قدیمی یوست، شاید برایشان سؤال باشد که چرا سایت مپ در این نسخه به‌صورت خودکار تغییر پیدا کرد؟ چون در نسخه قبلی سایت مپ، یک مشکل بسیار مهم برای کاربران به وجود می‌آورد.

مثلا کاربری یکی از پست‌ها را No index می‌کرد و در تنظیمات سایت مپ این پست را به‌صورت index قرار می‌داد. با این کار پست در سایت مپ نشان داده می‌شود و وقتی که کرالرهای گوگل (خزنده‌های گوگل) سراغ سایت می‌رفتند، متوجه می‌شدند که این پست وجود ندارد یا این‌که No index است. به این ترتیب در Web master tools سابق یا سرچ کنسول کنونی خطا رخ می‌داد.

حالا در افزونه به روز شده یوست، سایت مپ به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود. پس کاربر فقط Sitemap-index.xml را به آخر آدرس سایت خود اضافه می‌کند تا سایت مپ خود را مشاهده نماید. اگر سایت مپ برای شما در این حالت نشان داده نشد، فقط باید یک پست در سایت خود منتشر نمایید و سپس به سراغ سایت مپ بروید. به این ترتیب می‌توانید ببینید که سایت مپ بدون هیچ‌گونه مشکلی نشان داده می‌شود.

بررسی تب امکانات یوست سئو

زمانی که وارد یواست سئو شوید، سه تب مختلف به شما نمایش داده می‌شود. تب اول آن تب پیشخوان است. تب دوم و سوم به ترتیب امکانات و ابزارهای وبمستر هستند. وقتی که وارد بخش امکانات می‌شوید، امکانات مختلف یواست سئو را می‌توانید بررسی نمایید.

افزونه یوست و معرفی هر بخش آن

در آموزش افزونه yoast seo باید این بخش به‌صورت کامل توضیح داده شود. به همین خاطر این بخش را به‌صورت کامل به شما معرفی خواهیم کرد. این بخش امکانات مختلفی دارد که می‌توانید آن را خاموش و روشن یا همان فعال و غیرفعال کنید. پس باید عملکرد هر یک را به‌خوبی بدانید تا بتوانید انتخابی صحیح داشته باشید. فقط به یاد داشته باشید که این آموزش افزونه yoast seo را با دقت بیشتری بررسی کنید.

تحلیل خوانایی

تحلیل خوانایی یا readabillity analysis شاید از نظر بسیاری از افراد چندان مهم نباشد. این در حالی است که اهمیت بسیاری دارد. اهمیت خوانایی را نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا بهتر می‌دانند. وقتی که خوانایی نوشته مناسب نباشد، حتی اگر سئو خوبی شود، باز هم کاربر پسند نیست. محتوا باید بر اساس نیاز کاربر باشد. کاربران به‌دنبال خواندن مطالبی با جملات کوتاه هستند.

همچنین دسته‌بندی مطالب باید به‌خوبی انجام شود. تیترها و زیرتیترها باید هر کدام تعداد کلمات خاصی داشته باشند و از آن حد تجاوز نکنند. همچنین هر پاراگراف نیز نهایتاً باید 150 کلمه باشد. به این ترتیب مطلب برای مخاطب خوانایی خواهد داشت و به این ترتیب بیشتر روی محتوای شما وقت صرف می‌کند و به آن علاقه نشان می‌دهد. در نتایج نرخ پرش شما کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: دسته و برچسب در وردپرس چه فرقی با هم دارند؟

در بخش آموزش افزونه yoast seo، تمامی این موارد را یک تولیدکننده محتوا باید به‌خوبی بداند و بر آن تسلط داشته باشد. زمانی که محتوا خوانایی مناسبی نداشته باشد و قابلیت تحلیل خوانایی را فعال کرده باشید، یواست به شما می‌گوید که این مطلب خوانایی کافی ندارد. در گذشته این سیستم برای زبان فارسی عملکرد چندان مناسبی نداشت؛ اما این روزها عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. پس توصیه می‌شود که این گزینه را فعال کنید و از آن بهره‌مند شوید.

محتوای شاخص

قسمت بعدی آموزش افزونه yoast seo در بخش امکانات، محتوای شاخص خواهد بود. این بخش همان Cornerstone Content است. Cornerstone Content چیست؟

محتوای شاخص مهم‌ترین مقالات در سایت شما هستند. آن‌ها می‌توانند شامل برگه‌ها و پست‌هایی شوند که می‌خواهید با کمک آن‌ها در موتورهای جست‌وجو بالاترین رتبه را به دست بیاورید. محتوای شاخص محتوایی جامع و کامل باید باشد که کسب‌وکار یا خدماتی که ارائه می‌دهید را به دیگران معرفی کند. محتوای شاخص باید به شکلی تنظیم شود که سئو خوبی داشته باشد. این گزینه را بهتر است فعال کنید تا یواست سئو به شما اطلاعات مفیدی در خصوص سئو کرنراستون‌های شما ارائه دهد.

شمارنده پیوندهای متن

عملکرد این قابلیت کاملاً از نام آن مشخص است. این قابلیت می‌تواند تعداد لینک‌های داخلی یا خارجی محتوای شما را شمارش کند و تعداد آن را به شما ارائه دهد. در سئو سایت باید در نظر داشته باشید که تعداد لینک‌های داخلی نباید کم و نباید زیاد باشد. همچنین خود یواست سئو توصیه می‌کند که حداقل یک لینک داخلی و یک لینک خارجی داشته باشید.

زمانی که حداقل یک لینک داشته باشید، خطایی به شما نشان داده نمی‌شود؛ اما تعداد لینک‌ها را به شما نشان می‌دهد. این شما هستید که به‌عنوان متخصص سئو تصمیم می‌گیرید تعداد این لینک‌ها چقدر باید باشند. خب پس می‌توان گفت که این قابلیت نیز یک قابلیت مفید است که بد نیست روشن باشد.

نقشه XML سایت

نقشه XML سایت حتماً باید روشن باشد. این موضوع جزو بایدها به حساب می‌آید. در حقیقت این گزینه سایت مپ شما است. سایت مپ به ربات‌های گوگل و کراولرها می‌گوید که می‌توانند از این نقشه استفاده کنند تا بخش‌های مختلف سایت را بررسی نمایند. زمانی که نقشه سایت مناسب نباشد، بخش‌هایی از سایت شما برای موتورهای جست‌وجو غیرقابل‌دسترسی و ناشناخته خواهد بود و به این ترتیب رتبه مناسبی به دست نمی‌آورد.

وقتی که روی گزینه روشن کلیک می‌کنید، یک عبارت مشاهده خواهید کرد که می‌توانید با کلیک روی آن، نقشه سایت خود را مشاهده کنید. اگر روی این گزینه کلیک کردید و نقشه به شما نمایش داده نشد، بهتر است یک بار آن را خاموش کنید، روی ذخیره تغییرات بزنید و سپس آن را مجدد روشن کرده و دوباره ذخیره تغییرات را بزنید. پس از آن دوباره امتحان کنید.

ادغام Ryte

ادغام در اصل یک سایت است که سایت شما را از نظر تکنیک‌های سئویی بررسی می‌کند. باید بدانید که خدمات این سایت به‌صورت رایگان نیست. پس باید برای این کار هزینه دلاری بپردازید. در صورتی که نمی‌خواهید هزینه‌ای برای آن پرداخت کنید، می‌توانید ادغام Ryte را خاموش نمایید. پس الزامی در استفاده از ادغام Ryte وجود ندارد.

نوار منوی مدیریت

زمانی که وارد حساب کاربری خود در وردپرس می‌شوید، زمانی که در هر صفحه یا برگه‌ای حضور داشته باشید، در بالای صفحه یک علامت Y مشاهده می‌کنید. این Y همان لوگوی یواست سئو است. این علامت به شما این امکان را می‌دهد تا در هر لحظه دسترسی به امکانات یواست سئو داشته باشید. با خاموش کردن این قابلیت، علامت Y حذف می‌شود. توصیه می‌شود که این گزینه را روشن کنید.

امنیت

این بخش نیز در آموزش افزونه yoast seo بسیار پراهمیت است. در نهایت گزینه امنیت را خواهید دید که می‌توانید آن را خاموش یا روشن کنید. این گزینه در اصل تنظیمات پیشرفته‌ای برای نویسندگان محتوای سایت شما هستند. بسیاری از سایت‌ها، نویسندگان متعدد دارند و به آن‌ها دسترسی در سطوح مختلف می‌دهند.

این گزینه به نویسنده اجازه می‌دهد تا پست را به‌صورت Noindex تعریف کند تا پست در گوگل نمایش داده نشود. توصیه می‌کنیم که برای امنیت بیشتر سایت، این گزینه روشن باشد. به این ترتیب با روشن کردن گزینه امنیت، نویسندگان شما نمی‌توانند پست را به‌صورت NOINDEX تغییر دهند. گاهی ممکن است نویسنده به‌صورت اتفاقی روی این گزینه بزند و باعث عدم نمایش محتوا در موتورهای جست‌وجو شود.

ظاهر جستجو در یواست سئو و تنظیمات بهینه آن برای گوگل

ظاهر جست‌وجو یکی از مهم‌ترین مباحث آموزش افزونه yoast seo محسوب می‌شود. زمانی که موس را روی گزینه سئو در پنل پیشخوان نگه دارید، متوجه گزینه ظاهر جست‌وجو خواهید شد. این گزینه را می‌توان بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های یواست سئو دانست. در این بخش می‌توانید ظاهری که از سایت شما در موتورهای جست‌وجو نمایش داده می‌شود را مشاهده کنید.

با کمک این قابلیت، می‌توانید سایتی با ظاهر تمیز داشته باشید. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این قابلیت، جلوگیری از ایجاد محتوای داپلیکیت یا همان تکراری است. در نسخه جدید یواست، تیم یواست تلاش کرده تا برای ارتقا تجربه کاربری، محتوای داپلیکیت را حذف کند.

برای مثال وقتی که شما مشخص می‌کنید در نوشته Noindex باشد، به‌صورت خودکار آن نوشته در نقشه سایت شما نیز نمایش داده نمی‌شود. حال در ادامه شما را با بخش‌های مختلف ظاهر جست‌وجو در یواست آشنا می‌کنیم. به یاد داشته باشید که این بخش آموزش افزونه yoast seo برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

بعد از کلیک روی ظاهر جست‌وجو، وارد صفحه‌ای می‌شوید که می‌توانید بخش‌های مختلف آن را تنظیم و ویرایش کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که نتایج جست‌وجوی سایت ما چطور به کاربران نمایش داده می‌شوند. در بخش تنظیمات عمومی، می‌توانید ویرایش‌های مدنظر خود را انجام دهید.

اولین قسمت، بخش جداکننده است. در این بخش می‌توانید انتخاب کنید که از چه علامت نگارشی برای فاصله گذاشتن بین بخش‌های مختلف عنوان شما استفاده شود. این علائم به خوانایی متن شما کمک می‌کند. به این ترتیب کاربران می‌توانند در کمترین زمان با یک نگاه متوجه محتوای شما شوند. بهتر است در این بخش از جداکننده پیش‌فرض استفاده نمایید.

بعد از آن در بخش پایین‌تر، سئو تایتل را می‌توانید مشاهده کنید. بهتر است که عنوان سئو را روی Seo Title قرار دهید. در بخش بعدی توضیحات سئو را مشاهده خواهید کرد. این توضیحات چیزی هستند که خودتان قرار داده‌اید تا درباره محتوای شما به‌صورت خلاصه به کاربر نشان داده شود و او را جذب کند. اگر چیزی در این بخش قرار ندهید، گوگل به‌صورت خودکار بخشی از محتوای شما را در آن قرار می‌دهد. توصیه می‌شود که این کار را انجام ندهید. چون توضیحات سئو اهمیت بسیاری دارند و باعث افزایش تعداد ورودی از محتوا می‌شود.

صفحاتی که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند

خب حال این سؤال برای شما به وجود می‌آید که چه نوع صفحاتی در این بخش به نمایش در می‌آید؟ این بخش آموزش افزونه yoast seo نیز بسیار پراهمیت است. در این بخش شما می‌توانید تیپ‌های مختلف محتوایی که در سایت خودتان وجود دارد را به نمایش در بیاورید و هر کدام را ویرایش کنید. Post type همان تیپ‌های پستی شما هستند که شامل انواع برگه محصولات، نوشته‌ها و... می‌شوند. شما می‌توانید با کمک این بخش مشخص کنید که دوست دارید کدام یک از صفحات شما نمایش داده شود.

برای مثال شاید دوست داشته باشید که بخش نوشته‌های در سرچ نتیجه کاربران نمایش داده شود. به این ترتیب بخش نمایش نوشته‌ها را در جستجو فعال می‌کنید. حتی شاید نخواهید تاریخ انتشار پست شما را کاربر ببیند، پس فقط کافیست تا این گزینه را غیر فعال کنید تا کاربر دیگر تاریخ انتشار محتوای شما را مشاهده نکند.

مودیفای کردن بخش رسانه

بخش رسانه تب سوم ظاهر جستجو است. شناخت این تب در آموزش افزونه yoast seo اهمیت بسیاری دارد. وقتی که روی این تب کلیک می‌کنید، خود یواست به شما می‌گوید که بهتر است این گزینه را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه، اگر دو صفحه تکراری در URL های شما ساخته شود، این گزینه جلوی آن را می‌گیرد. اگر آن غیرفعال کنید و دو صفحه تکراری در لینک شما وجود داشته باشد، گوگل به شما امتیاز منفی خواهد داد. پس همان طور که یواست توصیه کرده است، این بخش را فعال کنید.

تب طبقه‌بندی

تب بعدی آموزش افزونه yoast seo، تب طبقه‌بندی است. ظاهر این تب شاید کمی گیج‌کننده باشد؛ اما بسیار ساده است. پس اصلاً نگران آن نباشید. طبقه‌بندی شامل بخش‌های مختلفی از قبیل دسته‌ها، برچسب‌ها، دسته‌بندی‌ها و ویژگی‌ها می‌شود. در این بخش قرار نیست دسته‌بندی‌ها را تغییر دهیم. بلکه به گوگل می‌گوییم که این اطلاعات را به کاربر نشان دهد یا نه؟

دسته‌بندی‌های سایت باید نمایش داده شوند. البته این پیشنهاد ما به شما است. بد نیست که عنوان سئو دسته‌بندی‌ها را روی term title قرار دهید. همچنین توضیحات متا را برای هر دسته‌بندی به‌صورت جداگانه وارد نمایید.

اگر از برچسب‌ها در محتوای خود استفاده می‌کنید، در بخش برچسب‌ها گزینه بلی را انتخاب نمایید. برچسب‌ها یا همان تگ‌ها نوعی دیگر از دسته‌بندی هستند که می‌توانید برای ایجاد تفکیک بیشتر از آن‌ها استفاده کنید.

فرمت پست‌ها یا ساختار آن‌ها را با مطابق با نوع محتوای خود انتخاب نمایید. برای آموزش افزونه yoast seo بهتر یک مثال ارائه می‌دهیم. اینکه مثلاً محتوای شما متن، صوت یا فیلم است را باید انتخاب کنید. البته توصیه می‌شود که بخش بایگانی را غیرفعال کنید و مستقیم به بخش بعدی بروید. در بخش بعدی اگر از دسته‌های محصولات استفاده می‌کنید، روی گزینه بلی بزنید. عنوان آن را هم می‌توانید Titlte term انتخاب کنید.

آخرین گزینه نیز کلاس حمل و نقل است. معمولاً کمتر کسی عبارت ارسال رایگان محصول در تهران را جستجو می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌شود که آن را نیز غیرفعال کنید.

دسته‌بندی لینک‌ها

دسته‌بندی و طبقه‌بندی در آموزش افزونه yoast seo با هم تفاوت دارند. فعال یا غیرفعال کردن دسته‌بندی لینک‌ها باعث می‌شود تا کاربر مسیر دسته‌بندی را دیگر مشاهده نکند. برای مثال به جای yoursite.com/category/plugin، لینک YOURSITE.com/plugin را مشاهده می‌کند. این موضوع تأثیر مستقیم روی سئو ندارد؛ اما باعث می‌شود لینک سایت شما ظاهری بهتر داشته باشد. پس توصیه می‌کنیم که این گزینه را فعال نمایید.

تب بایگانی

آخرین بخش آموزش افزونه yoast seo، تب بایگانی است. بعد طبقه‌بندی و دسته‌بندی به بخش بایگانی خواهید رفت. این بخش یکی دیگر از تب‌های ظاهر جست‌وجو یواست سئو محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که هنوز از بخش تنظیمات ظاهر جستجو یواست سئو خارج نشده‌ایم و این یکی از بخش‌های مهم آموزش افزونه yoast seo محسوب می‌شود.

در گزینه اول نویسنده و محتوای آن نشان داده می‌شود.برای مثال اگر کسی سرچ کند که مطالب علیرضا مشرقی در منتوریکس، محتواهای مرتبط با او به نمایش در می‌آید. چون کمتر کسی چنین عبارتی را جست‌وجو می‌کند، پس بهتر است آن را خاموش کنید.

ساخت نقشه سایت با yoast seo

ساخت نقشه سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش افزونه yoast seo محسوب می‌شود. در آموزش کامل yoast seo همیشه به این موضوع اشاره می‌کنند. ربات‌های گوگل به‌صورت دائمی در حال بررسی سایت‌های مختلف هستند. هر سایت همانند یک هزارتو برای ربات‌ها محسوب می‌شوند. برای اینکه ربات‌ها بتوانند هر سایتی را کراول کنند، به نقشه آن سایت نیاز خواهند داشت. به این ترتیب می‌توانند به سراغ بخش‌های مختلف بروند و آن‌ها را بررسی کنند.

زمانی که سایت شما یک نقشه مناسب داشته باشد، تروند ایندکس شدن صفحات سایت شما سریع‌تر خواهد شد. ایندکس شدن نیز به دیده‌شدن بیشتر سایت شما کمک می‌کند و در نتیجه ورودی ارگانیک بیشتری به دست خواهید آورد. منتوریکس با انجام خدمات سئو سایت، پیگیری های لازم برای شما را انجام می دهد.

در آموزش افزونه yoast seo بخشی به‌عنوان ساخت نقشه سایت با یواست وجود دارد. ساخت نقشه سایت یا همان سایت مپ با یواست سئو اصلاً دشوار نیست. به محض این‌که افزونه یواست سئو را نصب کنید، یک فایل xml با نام sitemap_index ساخته می‌شود. این فایل در دایرکتوری اصلی وب سایت قرار می‌گیرد.

در بخش تنظیمات عمومی یواست سئو می‌توانید روی تب features بروید. از این بخش sitemaps xml را فعال کنید و در نهایت تغییرات خود را ذخیره نمایید. به این ترتیب به‌صورت خودکار سایت مپ شما با کمک یواست سئو ساخته می‌شود. برای بررسی سایت مپ خود می‌توانید عبارت sitemap_index.xml را پشت لینک خود قرار دهید.

امکانات نسخه پریمیوم یوست سئو

در آموزش افزونه yoast seo همیشه باید به دو مبحث نسخه رایگان و پریمیوم اشاره شود. زمانی که قصد نصب یواست سئو را داشته باشید، متوجه می‌شوید که دو نوع از این افزونه وجود دارد. در نسخه رایگان یوست، نیازی به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای برای استفاده از این افزونه وجود ندارد.

در حالیکه بعد از مدتی استفاده و به دنبال احساس نیاز برای بهبود سئوی سایت، باید سراغ نسخه پولی یوست یا پریمیوم آن برویم.در این بخش قصد داریم تا قابلیت‌های نسخه پریمیوم را به شما بگوییم تا به این سوال جواب دهیم که: «آیا یوست پریمیوم ارزش خرید دارد یا از همان نسخه رایگانش استفاده کنیم؟»

در نسخه پریمیوم یوست سئو، در پنل سمت راست وقتی روی گزینه سئو می‌روید، با چند گزینه جدید مواجه خواهید شد. این گزینه‌های جدید می‌توانند به شما کمک کنند تا مدیریت بهتری روی سئو سایت خود داشته باشید. در ادامه شما را با این امکانات جدید آشنا میکنیم.

تغییر مسیر در yoast seo پریمیوم

منظور از تغییر مسیر، همان ریدایرکت است. ریدایرکت از ابزارهای بسیار عالی و کاربردی برای طراحان سایت محسوب می‌شود. طراحان سایت از این ابزار برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سایت و... استفاده می‌کنند. حال باید بدانید که با کمک ابزار تغییر مسیر، می‌توانید ریدایرکت‌های سایت خود را مدیریت کنید. به این ترتیب با وارد کردن قسمتی از آدرس وبسایت خود، می‌توانید آن را به یک آدرس دیگر منتقل نمایید.

گاهی ممکن است بخواهید یک محتوا را پاک کنید یا این‌که آن را به جای دیگری انتقال دهید. در این شرایط می‌توانید از این قابلیت استفاده نمایید. همچنین باید بدانید که گاهی همین ریدایرکت‌ها به‌صورت حلقه یا زنجیره در می‌آیند و مشکلات متعددی را در سایت شما به وجود می‌آورند. با کمک بخش تغییر مسیر، می‌توانید این ریدایرکت‌ها را بررسی نمایید و جلوی ایجاد این مشکلات را از همان ابتدا بگیرید.

پس اگر می‌خواهید ریدایرکت انجام دهید، سراغ نسخه رایگان یوست نروید.

اضافه کردن عبارت کلیدی کانونی اضافی

افزونه یوست سئو به‌هیچ‌وجه به‌صورت مستقیم روی سئو سایت شما تأثیر نمی‌گذارد. بلکه آن را تحلیل می‌کند و به شما نشان می‌دهد که سئو سایت شما در چه سطحی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که یوست سئو از آن برای تحلیل مطالب بلاگ از آن استفاده می‌کند، عبارت کلیدی کانونی است. شاید این عبارت کمی سنگین و عجیب باشد؛ اما اگر بگوییم که همان کلیدواژه یا keyword خودمان را می‌گوییم، قطعاً احساس راحتی بیشتری خواهید کرد!

yoast همیشه می‌گوید که کلمه کلیدی کانونی را باید با وسواس بسیار و بررسی‌های مختلف انتخاب کنیم. نویسنده باید براساس مهارت‌های خود، محتوایی سئو محور بر محوریت کلمه کلیدی کانونی بنویسد. سپس کلمه کلیدی کانونی را در بخش مخصوص یوست قرار می‌دهیم تا یواست آن را تحلیل کنید و در نهایت اشکالات سئویی محتوا را برای ما نشان می‌دهد. این موضوع در افزونه رایگان فقط برای یک کلید واژه امکان‌پذیر است. اما در نسخه پریمیوم یوست، چند عبارت کانونی را می‌توانیم مشخص کنیم.

بخش اجتماعی یوست پریمیوم

بخش اجتماعی یکی دیگر از امکاناتی است که نسخه حرفه‌ای یوست سئو به ما ارائه می‌دهد. این قابلیت جذاب برای کسانی که محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک و توییتر منتشر می‌کنند کاربرد بسیاری دارد. در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها تلاش می‌کنند تا از شبکه‌های اجتماعی بک لینک مناسب به دست بیاورند. این قابلیت به آن‌ها کمک می‌کند تا یک پیش‌نمایش از محتوای خود در فیس‌بوک و توییتر ببینند.

بخش Internal Linking Suggestion

بخش توصیه لینک‌های داخلی یا همان Internal Linking Suggestion یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که در یواست سئو حرفه‌ای می‌توان از آن بهره‌مند شد. همان طور که می‌دانید، داشتن لینک‌های داخلی بسیار مناسب می‌تواند به رشد سئو سایت شما کمک کند. با این حال گاهی ایجاد لینک داخلی بسیار دشوار خواهد بود و همان طور که می‌دانید، نیاز به تسلط کامل بر محتوای سایت دارد.

این قابلیت به شما کمک می‌کند تا لینک‌های داخلی مرتبط مناسبی را پیدا کنید و از این طریق لینک‌های بسیار عالی به محتوای خود دهید. البته باید در نظر داشته باشید که این قابلیت در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. شاید در آینده نزدیک شاهد اضافه شدن زبان فارسی به این بخش باشیم. در این صورت به‌خوبی می‌توانید از قابلیت پیشنهاد لینک داخلی استفاده کنید.

محتوای یتیم (Orphaned content)

اسم عجیب و غریبی است اما اگر به فارسی ترجمه‌اش کنیم همین می‌شود. محتوای یتیم یعنی محتوایی که هیچ لینکی به آن نشده. یعنی آنقدر مهجور و بی‌نواست که دست نیاز به سوی لینک‌ها دراز کرده. برای شناسایی محتواهای یتیم از یوست پریمیوم می‌توانیم استفاده کنیم. البته در یواست سئو از عبارت «محتوای تنها» نیز برای این قابلیت استفاده می‌شود. محتوای تنها را می‌توانید با کمک یواست سئو پیدا کنید و یک برگه را به آن لینک دهید.

نسخه پریمیوم یواست ارزش خرید دارد؟

حین کار با افزونه yoast seo ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا نسخه پریمیوم یوست ارزش خرید دارد یا نه؟ خب در بخش قبلی درباره قابلیت‌هایی که یواست سئو حرفه‌ای به شما ارائه می‌دهد صحبت کردیم. این موضوع نه فقط به‌صورت جهانی، بلکه برای کاربران ایرانی نیز دغدغه شده. با توجه به این‌که ایرانیان به‌ندرت محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر قرار می‌دهند، به همین خاطر این قابلیت برای کاربران ایرانی ارزشی نخواهد داشت.

کلمات کلیدی اضافی هم شاید برای شما چندان مفید نباشد. چون در حال حاضر معمولاً محتوا روی یک یا دو کلمه کلیدی تولید می‌شود. در نهایت هم اکثر مقالات بلاگ روی یک کلمه کلیدی در موتورهای جست‌وجو به نمایش در می‌آیند. پس این موضوع هم شاید برای کاربران چندان مفید نباشد. در نهایت به موضوع ریدایرکت‌ها باید بپردازیم.

مبحث ریدایرکت بخشی از آموزش افزونه yoast seo را تشکیل می‌دهد. ریدایرکت‌ها اهمیت بسیاری در سایت شما دارند. در صورتی که به درستی از آن‌ها استفاده نکنید، ممکن است رتبه لینک شما از دست برود. به همین خاطر توصیه می‌شود که از افزونه‌های مختلف مدیریت ریدایرکت استفاده کنید.

حال سؤال این‌جاست که آیا یواست سئو حرفه‌ای برای مدیریت ریدایرکت‌ها مناسب است؟ در حقیقت این افزونه می‌تواند در مدیریت ریدایرکت‌ها به شما کمک کند؛ اما با این حال افزونه‌هایی هستند که به‌صورت تخصصی در زمینه ریدایرکت فعالیت می‌کنند. به همین خاطر می‌توانید به جای نصب یواست سئو حرفه‌ای، از افزونه‌های مخصوص ریدایرکت استفاده نمایید. حال با تمامی این اوصاف و با در نظر گرفتن قیمت یواست پریمیوم، شما هستید که تصمیم می‌گیرید از نسخه رایگان آن استفاده نمایید یا نسخه حرفه‌ای آن را تهیه نمایید.

از بهترین افزونه‌هایی که در رقابت با یوست است و ما هم در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس از آن استفاده می‌کنیم، افزونه رنک مث (Rank Math) است که قابلیت‌های نسخه رایگانش با نسخه پولی یوست برابری می‌کند.

بیشتر بخوانید: دو راهی سخت انتخاب؛ رنک مث یا یوست؟

سخن آخر

خب دوستان عزیز، شما به‌صورت کامل با افزونه یواست آشنا شدید. توجه داشته باشید که افزونه یواست همانند یک اقیانوس عمیق است. این افزونه ظاهر و پوسته بسیار ساده دارد و کاربران می‌توانند به‌راحتی با آن کار کنند. این موضوع مزیت اصلی افزونه یواست سئو محسوب می‌شود. در عین حال کاربردهای این افزونه بسیار پیچیده و عالی است. پس فراموش نکنید که هر روز باید خودتان را به روز کنید تا بتوانید با این افزونه به‌خوبی کار کنید. مشاوره دیجیتال مارکتینگ و آموزش افزونه yoast seo هیچگاه تمامی ندارد و در هر آپدیت، شاهد افزوده شدن امکانات جدید به این پلاگین هستیم.

علیرضا مشرقی
علیرضا مشرقی

علیرضا به قهوه، نوشتن و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارد و معتقد است نوشتن برایش به تفریح تبدیل شده تا کار :) 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
جواد
1401/09/07
سلام خسته نباشینمن برنامه یوست سئو رو خریدم ولی اصلا خطاهای لینک داخلی و خارجی رو گزارش نمیدهالبته تو تنظیمات فعال هم هست گزینش
پاسخ...
سحر محمدی
1401/09/15
سلام، سپاس از شما.
برای بررسی خطاهای مربوط به لینک‌های داخلی و خارجی باید به باکس تنظیمات یوست در صفحه‌ی مورد نظرتون مراجعه کنید. در بخش آنالیز سئو خطاهای مربوطه نمایش داده می‌شود.
جواد
1401/09/07
سلام خسته نباشینمن برنامه یوست سئو رو خریدم ولی اصلا خطاهای لینک داخلی و خارجی رو گزارش نمیدهالبته تو تنظیمات فعال هم هست گزینش
پاسخ...
سحر محمدی
1401/10/10
سلام
ممنون از شما، برای شناسایی خطای لینک‌های داخلی و خارجی ابزار ahrfs کامل‌تر و دقیق‌تر هست. توصیه می‌کنم از این ابزار استفاده کنید.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف