با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

از 0 تا 100 کار با پلاگین رنک مث

سحر محمدی
سحر محمدی
10:00، 1401/05/29
از 0 تا 100 کار با پلاگین رنک مث
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

از 0 تا 100 کار با پلاگین رنک مث


بر چه کسی پوشیده است که افزونه سئو برای سایت وردپرسی از نان شب هم واجب‌تر است؟ به نظر می‌رسد زیادی اغراق کرده‌ام؟ خیر. مرحله‌ی طراحی سایت که تمام می‌شود، سایت که اصطلاحا لانچ می‌شود، قدم بعدی باید نصب یک افزونه‌ی سئویی کارآمد باشد تا از همان خشت اول، دیوار سئوی سایت صاف بالا رود. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهم از یک افزونه‌ی سئویی تمام‌عیار نام ببرم که عصای دست کارشناسان سئو شده است؛ RankMath. پس اگر به دنبال یک افزونه هستید که خیالتان را از بابت تنظیمات سئویی سایت راحت کند با آموزش افزونه Rank Math منتوریکس همراه شوید.

رنک مث چیست؟

رنک مث یک افزونه‌ی سئویی برای سایت‌های وردپرسی است که قرار است به شما این اطمینان خاطر را بدهد که با درنظرگرفتن جزئیات تنظیمات سئو سایت بخت بالاتری برای دیده‌شدن و نمایش در موتورهای جستجو دارید. به بیانی ساده‌تر رنک مث به‌عنوان یک بازوی کمکی در جهت بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو عمل می‌کند.

قبل‌ از پرداختن به آموزش افزونه RankMath، از یک نکته‌ مهم نباید غافل شویم:

 

میان رنک مث و سایر افزونه‌های سئویی موجود یک تفاوت اساسی وجود دارد؛ رنک مث بسیار سخاوتمند است. به این معنی که نسخه‌ی رایگان RankMath نسبت به نسخه‌ی رایگان سایر افزونه‌ها، ویژگی‌های بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

اگر تجربه‌ کار با افزونه‌های سئویی وردپرس را دارید، در همین‌جا این اطمینان خاطر را به شما می‌دهم که یادگیری و آموزش رنک مث اصلا کار سختی نیست.

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع سئو وردپرس {آموزش ویدئویی}

RankMath کی به بازار معرفی شد؟

در این بخش و قبل از ورود به بحث آموزش افزونه RankMath می‌خواهم با اطلاعات جالبی شما را شگفت‌زده کنم.

  • رنک‌مث در سال 2018 به عنوان ابزاری کمکی برای سئو سایت معرفی شد.
  • دفتر مرکزی RankMath در هند است.
  • بیش از 1.000.000 نصب فعال دارد.
  • در عرض کمتر از 3 سال در لیست محبوب‌ترین افزونه‌های وردپرسی قرار گرفت.

مهم‌ترین ویژگی‌های افزونه Rankmath

چه اتفاقی افتاد که رنک‌مث خیلی سریع پله‌های ترقی را پیمود و امروز به عنوان رقیب جدی یوست سئو شناخته می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به ویژگی‌ها و امکانات آن توجه کنیم تا آموزش افزونه RankMath بیشتر درک شود.

سهولت استفاده
افزونه‌ی سئو RankMath با وجود امکانات پیشرفته، بسیار ساده طراحی شده است. کاربرد افزونه رنک مث آن‌قدر آسان است که هر فردی با اندک دانش سئویی می‌تواند تمامی مراحل نصب و راه‌اندازی آن را به‌راحتی طی کند.

یکپارچه‌سازی استاندارد داده‌ها
جهان سئو، چیزی نیست جز درک داده‌ها و اطلاعات؛ این‌که کاربران چگونه سایت‌ها را پیدا می‌کنند، چطور تصمیم به بازدید از سایتی می‌گیرند و چطور با سایت وارد تعامل می‌شوند. اینجاست که RankMath برگه‌ی برنده خود را روی میز می‌گذارد. رنک مث با درنظرگرفتن ماژول‌های گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول؛ آن هم در نسخه‌ی رایگان کمک بزرگی به سئو سایت می‌کند.

ریچ اسنیپت و اسکیما
بر کسی پوشیده نیست که ریچ اسنیپت چقدر در سئو اهمیت دارد. اگر به دنبال کامل‌ترین اسکیما‌ها در افزونه‌ای هستید، معطل نکنید و مستقیم سراغ رنک مث بروید. نکته‌ قابل‌توجه این است که طرح‌واره‌ها نه‌تنها در افزونه رنک مث پرو بلکه در نسخه‌ی رایگان قابل استفاده هستند.

بیشتر بخوانیدداده های ساختار یافته structured data چیست و چه نقشی در سئو دارند؟

قابلیت شخصی‌سازی
سیستم رنک مث مبتنی بر modular است. مودولار بودن به شما امکان می‌دهد از هر ویژگی به فراخور نیازتان استفاده کنید. اول باید تصمیم بگیرید که به کدام ماژول نیاز دارید یا ندارید و در مرحله بعد تنها کافی است که ماژول موردنظر را روشن یا خاموش کنید.

آنالیز سئو
یک امکان جذاب دیگر در افزونه رنک مث گنجانده شده که نباید از کنار آن به‌راحتی عبور کنیم؛ آنالیز سئو. برای بررسی عملکردتان تنها کافی است در زیر منوی RankMath سراغ گزینه‌ی آنالیز سئو بروید تا با یک کلیک ساده امتیازهای سئویی خود را بررسی کنید.

بیشتر بخوانیددو راهی سخت انتخاب؛ رنک مث یا یوست؟


نحوه نصب افزونه رنک مث

آموزش افزونه RankMath را از نقطه‌ی «0»، یعنی نصب افزونه پی می‌گیریم. نصب افزونه Rank Math مانند همه‌ی افزونه‌ها وردپرسی است. برای نصب رنک مث کافی است مراحل زیر را طی کنید.

  • وارد بخش افزونه‌های سایت شوید.
  • گزینه‌ی افزودن را انتخاب کنید.
  • در باکس جستجوی مخزن افزونه‌ها عبارت RankMath را تایپ کنید.
  • اولین گزینه با عنوان Rank Math SEO – بهترین افزونه وردپرس برای بهبود سئو و افزایش ترافیک سایت شما نمایش داده خواهد شد.
  • روی نصب کلیک کنید.
  • با پایان نصب افزونه، روی گزینه‌ی فعال نمایید کلیک کنید.
  • حالا به‌صورت خودکار وارد مرحله‌ی پیکربندی خواهید شد.

نصب رنک مثنصب افزونه رنک مث از مخزن وردپرس

پیکربندی سریع افزونه RankMath

بعد از نصب و فعال‌سازی افزونه، به‌صورت خودکار به صفحه‌ی پیکربندی و تنظیمات اولیه رنک مث هدایت خواهید شد. مهم‌ترین بخش راه‌اندازی رنک مث همین تنظیمات اولیه است؛ بنابراین در ادامه اموزش رنک مث لازم است که گام‌به‌گام پیش رویم.

گام اول: اتصال به حساب کاربری

در اولین مرحله‌ی پیکربندی رنک مث، می‌توانید یک حساب کاربری تعریف کنید تا با اتصال ایمیل به افزونه، برخی ویژگی‌ها، مقالات و امکانات برایتان ایمیل شود. البته اجباری به این کار نیست و می‌توانید با کلیک بر روی skip از این مرحله عبور کنید.

گام دوم؛ راه‌اندازی جادوگر

حالا چرا می‌گوییم جادوگر! به دلیل اصطلاح setup wizard که قرار است در این مرحله مشاهده کنید. در نسخه‌ی فارسی افزونه از عبارت «بزن بریم» به‌جای setup wizard استفاده شده است.
خب، قبل از کلیک بر روی «بزن بریم» باید تصمیم بگیرید که چه انتظاری از افزونه رنک مث دارید. شما باید بین 3 گزینه‌ای که برایتان نمایش داده می‌شود، یکی را انتخاب کنید.

  • Easy
  • Advanced
  • Custom Mode

حالت سفارشی، تنها در نسخه‌ی پریمیوم افزونه در دسترس است؛ بنابراین بهتر است گزینه‌ی «Advanced» را انتخاب نمایید تا از تمامی امکانات نسخه‌ی رایگان برخوردار شوید.

پیکربندی رنک مثدر این مرحله از نصب رنک مث حتما گزینه‌ی پیشرفته را انتخاب کنید.

گام سوم: واردکردن تنظیمات سئویی موجود

در مرحله سوم آموزش سئو رنک مث، به بخش تنظیمات سئویی افزونه می‌رسیم. اگر یک افزونه سئویی فعال دارید؛ لازم نیست نگران دوباره‌کاری یا ازدست‌رفتن اطلاعات خود باشید، رنک مث به شما امکان واردکردن اطلاعات از افزونه‌ی دیگری را می‌دهد.
ابتدا باید در بخش «Input Data From» افزونه را انتخاب کنید و سپس روی گزینه‌ی « run importer» کلیک نمایید. با پایان فرایند «import» روی ادامه کلیک کنید.

گام چهارم: واردکردن اطلاعات وب‌سایت در افزونه

این مرحله از آموزش افزونه Rank Math فرق چندانی با نصب سایر افزونه‌های سئویی ندارد. در این بخش شما باید اطلاعات وب‌سایت خود را وارد نمایید:

  • Name of website: آیا سایت یک وبلاگ شخصی است، یک فروشگاه اینترنتی است یا یک سایت خبری است؟ بین گزینه‌های در دسترسی، عبارتی را انتخاب کنید که سایت شما را به‌درستی توضیح می‌دهد.
  • لوگوی سایت را آپلود کنید. ترجیحا از یک تصویر مربع استفاده کنید.
  • default social share image: در این بخش باید تصویری که می‌خواهید در زمان اشتراک‌گذاری محتوای وبلاگتان در شبکه‌های اجتماعی نمایش داده شود را انتخاب کنید. ابعاد پیشنهادی برای این عکس 1200×630 پیکسل است.
    با تکمیل مراحل فوق بر روی گزینه‌ی «ذخیره و ادامه» کلیک کنید.

وارد کردن مشخصات سایتانتخاب نوع سایت در این مرحله بسیار اهمیت دارد.

گام پنجم: اتصال به آنالیتیکس

اگر سایت شما از قبل حساب Google Analytics دارد، در این مرحله تنها کافی است که روی گزینه‌ «connect Google services» کلیک کنید. اگر هم سایت حساب آنالیتیکس ندارد روی گزینه‌ی «Skip Step» کلیک کنید.

با پایان این مرحله مجددا روی گزینه‌ «ذخیره و ادامه» کلیک کنید.

اتصال رنک مث به آنالیتیکسحساب کاربری آنالیتیکس را به رنک مث متصل کنید.

گام ششم: تنظیم سایت مپ

نقشه‌ی سایت از آن دست اطلاعات ضروری است که نباید در موردش غفلت کرد؛ بنابراین این مرحله در پیکربندی رنک مث اهمیت زیادی دارد. حالا باید تصمیم بگیرید که آیا رنک مث اجازه دارد به‌صورت خودکار نقشه سایت را تنظیم کند یا خیر؟ پیشنهاد می‌کنیم این امکان را فعال کنید.
با فعال‌کردن گزینه‌ی سایت مپ، ویژگی‌هایی بیشتری برای شما نمایش داده می‌شود که بهتر است آن‌ها را هم در حالت فعال قرار دهید.
پس از اتمام، ذخیره و ادامه را انتخاب کنید.

نقشه سایت در رنک مثتوصیه مهم: همه‌ی گزینه‌های سایت مپ رنک مث را روشن کنید.

مرحله هفتم: ترفندهای سئویی رنک مث

مرحله آخر پیکربندی رنک مث به ترفندهای سئویی اختصاص‌یافته. این ترفندها عبارت‌اند از:

  • Noindex Empty Category and Tag Archives

این گزینه را حتما فعال کنید. دسته‌بندی‌ها و برچسب‌های بدون محتوا و یا خالی بلای جان سایت می‌شوند. با روش نگه‌داشتن این گزینه امکان ایندکس شدن این صفحات و در نتیجه تاثیر منفی آن‌ها بر سئو سایت وجود نخواهد داشت.

  • Nofollow External Links

بهتر است این گزینه را خاموش نگه‌دارید و بعدتر به‌صورت موردی و دستی برای نوفالو شدن لینک‌های خروجی تصمیم بگیرید.

  • Open External Links in New Tab/Window

بازکردن پیوند خارجی در یک پنجره جدید، ترفندی ساده برای برگشت کاربرانتان به سایت است؛ بنابراین این گزینه را در حالت روشن قرار دهید.
در پایان مجدد روی گزینه‌ «ذخیره و ادامه» کلیک کنید. حالا وارد بخش آماده کار رنک مث خواهید شد. در این مرحله هم می‌توانید بر روی گزینه‌ی داشبورد کلیک کنید تا به بخش پیشخوان رنک مث هدایت شوید، هم می‌توانید روی گزینه راه‌اندازی تنظیمات پیشرفته شوید تا از امکانات بیشتری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خدمات سئو سایت در منتوریکس، با چه پکیج هایی ارائه می شود؟

ترفندهای سئویی رنک مثترفندهای سئویی رنک مث را مطابق شکل بالا روشن کنید.

تنظیمات پیشرفته RankMath

آموزش افزونه Rank Math و پیکربندی اولیه تمام شد، اگر در پایان مراحل پیکربندی اولیه روی گزینه‌ی راه‌اندازی تنظیمات پیشرفته کلیک کرده باشید – که ما توصیه می‌کنیم حتما این کار را انجام دهید – به صفحه‌ی جدیدی هدایت خواهید شد.
در این بخش تنظیمات 4 ویژگی مهم رنک مث را می‌توانید فعال و شخصی‌سازی کنید.

مدیریت دسترسی

با فعال کردن این گزینه می‌توانید سطح دسترسی کاربران مختلف سایت با نقش‌های متفاوت را تعیین کنید.
چنانچه چند نفر به صورت هم‌زمان در سایت فعالیت دارند، حتما این گزینه را روشن کنید.

مانیتور 404

این ماژول به ما امکان می‌دهد که به‌راحتی صفحاتی که خطای 404 دارند را رصد کنیم و در صورت ایجاد برای حل این مشکل اقدام کنیم.

تغییر مسیر یا ریدایرکت‌ها

ریدایرکت کردن بدون نیاز به کمک دولوپرها آرزوی هر سئو کاری است. بدون اینکه نیاز داشته باشید درگیر نامه‌نگاری‌های اداری و تماس‌های اضافه شوید؛ در صورت نیاز با چند کلیک ساده می‌توانید مستقلا برای ریدایرکت کردن صفحات موردنظر خود اقدام کنید. پس حتما این ماژول را در حالت روشن قرار دهید.

بیشتر بخوانید6 نکته درباره ریدایرکت که باید بدانید

اسکیما

تنظیمات مربوط به طرحواره‌های سایت را می‌توانید در این بخش شخصی‌سازی کنید. حتما این گزینه‌ را هم در حالت روشن قرار دهید تا این امکان برای سایت فعال شود.

امکانات بیشتر در پیشخوان رنک مث

بعد از پایان پیکربندی اولیه، به صفحه‌ی پیشخوان سایت وردپرسی‌مان بازمی‌گردیم. از منوی سمت راست گزینه‌ی Rankmath را پیدا کنید و بر روی آن کلیک نمایید.
در صفحه‌ی تازه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، ماژول‌ها به‌وضوح دیده می‌شوند. این ماژول‌ها در نسخه‌ی Advanced یا همان نسخه‌ی پیشرفته‌ی رایگان شامل موارد زیر می‌شود:

  • مانیتور 404
  • ACF
  • AMP
  • آنالیز
  • bbPress
  • بادی‌پرس
  • هوش مصنوعی محتوا
  • سئو تصویر
  • نمایه‌سازی فوری
  • شمارنده پیوند
  • سئو محلی و گراف دانش
  • تغییر مسیرها
  • طرحواره (داده‌های ساختاریافته)
  • مدیریت دسترسی
  • آنالیز سئو
  • Sitemap
  • گوگل وب استوری
  • ووکامرس

تعداد ماژول زیاد به نظر می‌رسد. البته قرار نیست شما تمامی این ماژول‌ها را در حالت روشن قرار دهید. به‌صورت پیش‌فرض بهتر است تنها ماژول‌هایی که به کمک سئو سایتتان می‌آید را فعال کنید. از جمله ماژول‌هایی که بهتر است فعال باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آنالیز سئو

این ماژول یک ابزار قدرتمند در دستان شما خواهد شد. آنالیز سئو به شما کمک می‌کند که به‌صورت مداوم امکان تحلیل اقدامات سئویی انجام شده را داشته باشید. با کمک آنالیز سئو می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را به‌راحتی دریافت کنید.

سئوی تصویر

مدت‌هاست که سئو تصاویر اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند؛ بنابراین روشن نگه‌داشتن این گزینه از ضروریات کار با رنک مث است. با کمک سئوی تصاویر می‌توانید عکس‌های سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله توضیحات کلی از مراحل مختلف نصب، فعال‌سازی و پیکربندی افزونه رنک مث ارائه کردیم. اگر تجربه‌ی کار با سایر افزونه‌های سئویی را داشته باشید با خواندن همین توضیحات کلی، متوجه تفاوت زمین تا آسمان رنک مث با همتایان وردپرسی‌اش شده‌اید. بگذارید مقاله را با یک جمله‌ی امیدبخش به پایان ببرم: قطعا با شروع کار در فضای حرفه‌ای رنک مث شگفت زده خواهید شد.

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف