با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سئو اینستاگرام چیست؟ {راهنمای گام به گام}

نهال ظاهری
نهال ظاهری
09:46، 1401/03/18
سئو اینستاگرام چیست؟ {راهنمای گام به گام}
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سئو اینستاگرام چیست؟ {راهنمای گام به گام}


«اینستاگرام هم سئو داره؟»، چند وقتی‌ست که بحث سئو اینستاگرام سر زبان‌ها افتاده و عده‌ای ازمخاطبان منتوریکس هم آن را از ما می‌پرسند. راستش را بخواهید، جواب چنین سوالی در چند جمله ساده نمی‌گنجد. همانطور که می‌دانید SEO به معنای بهبود سایت برای رتبه گرفتن در موتورهای جست‌وجوست، با این حساب سئو اینستاگرام چه خواهد بود؟ با کمی اغماض، می‌توان گفت سئو اینستاگرام هم عملکردی مشابه سئو سایت دارد. چگونه؟ در ادامه‌ی این مطلب با من در منتوریکس همراه باشید تا ببینیم سئو اینستاگرام دقیقا چیست و چطور باید اجرایش کرد.

سئو اینستاگرام چیست؟

تعجب نکنید، این آمار واقعی است:

اینستاگرام حدودا یک بیلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

همین آمار کافی‌ست تا بدانیم اینستاگرام، نه تنها در ایران بلکه در همه‌ی جهان به محبوبیتی مثال زدنی دست یافته است. این محبوبیت موجب شده عرصه‌ی رقابت تنگ‌تر شود و با وجود هزاران صفحه فعال در زمینه‌های مختلف، رساندن صدای خود به مخاطبان هدف سخت‌تر به نظر رسد. در این همهمه‌ی سرسام‌آور چطور صدای خود را به مخاطبان برسانیم؟ جواب این سوال چندین وجه دارد که سئو اینستاگرام، تنها یکی از این وجوه است.

قبل از هر اقدامی یادتان باشد آنچه شما را در اینستاگرام درخشان می‌کند، محتوای ارزشمند، متفاوت و خلاقانه است. طراحی گرافیکی خوب، تعامل با مخاطب و تبلیغات موثر از دیگر روش‌های خوش درخشیدن در این شبکه اجتماعی محبوب است. در کنار همه‌ی این‌ها، شما باید روش‌های بهینه‌سازی پیج خود برای جست‌وجو شدن توسط کاربر را هم بلد باشید که بحث را کمی تکنیکال‌تر و تخصصی‌تر می‌کند. اینجاست که بحث سئو اینستاگرام به میان می‌آید.

حال اگر بخواهیم تعریف شسته رُفته‌ای داشته باشیم، باید بگوییم:

سئو اینستاگرام مجموعه تکنیک‌هایی است که موجب بهینه شدن صفحه شما در نتایج جست‌وجوهای اینستاگرامی می‌شود.

اگر شما هم از به کار بردن واژه‌ی سئو برای این تکنیک‌ها تعجب کرده‌اید، بگذارید بگوییم کافی‌ست اینستاگرام را یک موتور جست‌وجو و یا مینی گوگل در نظر بگیرید که می‌خواهیم هنگام سرچ شدن در آن بهتر به مخاطب نمایش داده شویم. حالا برویم سراغ چیستی این تکنیک‌ها.

بیشتر بخوانید:

  1. سئو چیست؟
  2. دیجیتال مارکتینگ چیست؟

8 تکنیک سئو اینستاگرام

در ادامه 8 تکنیک عملی برای سئو اینستاگرام به شما معرفی می‌کنم و امیدوارم با به کار گرفتن آن‌ها متوجه تفاوت ماجرا بشوید:

1. پروفایل خود را بهینه کنید

اولین قدم را با بهینه‌سازی پروفایل‌تان بردارید. پروفایل مبهم، شلخته یا کم اطلاعات به‌راحتی می‌تواند مخاطبان شما را پَر دهد! پروفایل خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • عمومی (Public) است (برای این کار باید پیج خود را به حالت بیزینس درآورید)
  • عکس واضح، شفاف و مرتبط با شما دارد
  • Username قابل شناسایی و قابل سرچ شدن دارد (از یوزرنیم‌های طولانی، بی معنا و سخت پرهیز کنید)
  • Name ساده و قابل سرچ دارد (بهتر است کلمه کلیدی را در این قسمت بگنجانید)
  • لینک صحیح در قسمت Website قرار دهید (لینک سایت یا لینکی که مجموعه راه‌های ارتباطی با شما را نشان می‌دهد، مثلا zlink)

مثال بیوی خوب را می‌توانید در صفحه اینستاگرام منتوریکس ببینید:

بیو اینستاگرام منتوریکس

به نکات گفته شده در بیوی اینستاگرام منتوریکس دقت کنید.

2. کیوورد اصلی مرتبط با کسب‌وکارتان را در قسمت Username و Name قرا دهید

فرض کنید پیج ما در مورد گردشگری یا لباس است. از آنجا که Username انگلیسی است و ما ایرانی‌ها بیشتر کلمات فارسی را سرچ می‌کنیم، بهتر است در قسمت Name از کلمات کلیدی فارسی مرتبط با کسب‌وکارتان استفاده کنید. مثلا مرجع تورهای خاص، طبیعتگردی و سفر، مزون لباس ماهگل، عمده فروشی لباس زنانه و....

یوزرنیم و نام در اینستاگرام

همانطور که می‎بینید وقتی واژه سفر سرچ شود، پیج‌هایی با نام مشابه نمایش داده می‌شود.

3. از کلمات کلیدی مرتبط در بیو (Bio) استفاده کنید

حالا نوبت به بیو می‌رسد. این‌که چطور بیوی خوب بنویسید را در مطلب «17 ایده برای نوشتن بیوگرافی اینستاگرام» وضیح دادیم. آنچه برای سئو کردن باید بدانید، این است که از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان در بیو استفاده کنید. همچنین می‌توانید چند کلمه پر سرچ را به صورت # در این قسمت قرار دهید.

4. با هشتگ‌هایتان به‌مثابه‌ی کلمات کلیدی برخورد کنید

وقتی در حال یادگیری سئو سایت بودم، برایم جالب بود که چقدر بعضی قواعدش با کارهایی که در اینستاگرام انجام می‌دادم مشابهت دارد. یکی از بارزترین‌هایش همین هشتگ‌ها بود. همانطور که در مبحث تحقیق کلمات کلیدی یاد می‌گیریم ابتدا از کلمات کلیدی لانگ تیل (کیووردهای باسرچ پایین‌تر اما تخصصی‌تر) استفاده کنیم، در بحث هشتگ اینستاگرام هم همین قاده صادق است.

کلید ورود پست‌های شما به دنیای کاربران، همین هشتگ‌ها هستند. هشتگ درست و مرتبط موجب می‌شود در لیست جست‌وجوهای مخاطبان نمایش داده شوید. اگر محتوایتان آنقدر قوی باشد که مورد پسند مخاطبان و الگوریتم‌ها واقع شود، حتی شانس قرار گرفتن در قسمت Top و Recent سرچ هشتگ‌ها را هم خواهید داشت.

هشتگ برتر در اینستاگرام

برای مثال این پست منتوریکس در قسمت تاپ پست‌های هشتگ سئو_سایت قرار گرفته است.

فرض کنید می‌خواهید پستی در مورد سئو سایت بگذارید، می‌توانید علاوه بر هشتگ بزرگ #سئو_سایت که رقابت بالایی دارد، از هشتگ‌هایی مثل: #بهینه_سازی_وب_سایت، #آموزش_سئو_سایت، #دیجیتال_مارکتینگ یا حتی #کسب_درآمد هم استفاده کنید.
هرچه هشتگ‌ها را هوشمندانه‌تر و متنوع‌تر انتخاب کنید، شانس بیشتری برای رسیدن به مخاطب پیدا می‌کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه هشتگ‌گذاری، پیشنهاد می‌کنم مطلب همکارم امیرحسین را با عنوان «راهنمای جامع و کامل هشتگ» را بخوانید.

5. از کلمات کلیدی در کپشن استفاده کنید

همانطور که گفتیم، اینستاگرام موتور جست‌وجوی مستقلی است و کلمات کلیدی نقش زیادی در سئو شدن پیج شما دارند. سعی کنید ضمن رعایت تمام قواعد کپشن نویسی، از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان در کپشن هم استفاده کنید.

6. قدرت Alt Txt را نادیده نگیرید

در مطلب «راهنمای جامع سئو وردپرس» و بخش سئو تصاویر در مورد اهمیت متن جایگزین یا همان Alternative text صحبت کرده بودم. این متن جایگزین مانند شناسنامه‌ای است که ماهیت عکس شما را برای موتورهای جست‌وجو فاش می‌کند؛ پس یکی از روش‌هایی که می‌توانید عکس‌های خود را در معرض جست‌وجوی کاربران قرار دهید، استفاده از امکان Alt text است.

برای استفاده از این امکان باید مراحل زیر را طی کنید:

advanced-setting

تنظیمات پیشرفته پست را در این قسمت می‌توانید ببینید.

وقتی در مرحله پست کردن عکس هستید، اگر کمی پایین‌تر بیایید، گزینه‌ی "Advanced setting" را خواهید دید. بعد از انتخاب این گزینه، بخشی به نام Write Alt Text وجود دارد.

alt text در اینستاگرام

با انتخاب این گزینه می‌توانید برای عکس‌های خود متن جایگزین بنویسید.

حالا می‌توانید عبارتی که عکستان را توصیف می‌کند اینجا بنویسید. اگر پُستتان اسلایدی باشد، این امکان را دارید که برای هر یک به‌صورت جداگانه، متن جایگزین بنویسید. برای نوشتن این متن حتما به عبارات کلیدی دقت کنید و در عین حال متنی بنویسید که بی ارتباط با مفهوم پست و عکستان نباشد.

7. از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه دوری کنید

در مطلب «سئو کلاه سیاه؛ نابخشوده در صحرای محشر» توضیح دادیم، این تکنیک‌ها در بلند مدت موجب آسیب رساندن به سئو سایت و حتی جریمه شدن از سمت گوگل منجر می‌شود. در اینستاگرام چطور؟ کدام کارها را نباید انجام دهیم تا کلاه سیاه نشان نشویم؟

  • محتوای دیگران را ندزدید

متاسفانه بارها با این مشکل مواجه شدم که کل محتوایی که چند ساعت برای ساخت آن زحمت کشیده شده را به‌راحتی برمی‌دارند و در پیج خود می‌گذارند. این کار نه از نظر اخلاقی، نه از نظر تکنیکی درست نیست و شما را به‌جایی نمی‌رساند:)

  • از ربات‌ها استفاده نکنید

چند سال قبل مد بود که برای افزایش فالوئر از ربات‌های فالو-آنفالو استفاده می‌شد. این ربات‌ها هیچ کمکی به رشد پیج شما نمی‌کنند و فقط آن را به روح تبدیل می‌کنند.

  • دچار سندروم هشتگ و کیوورد بی‌قرار نشوید

درست است که نقش هشتگ و کیوورد در اینستاگرام بسیار کلیدی است، اما هر چیزی به‌اندازه‌اش خوب است و نباید از آن ورِ بوم بیفتید. بنابراین مراقب باشید دچار کیوورد استافینگ نشوید.

  • فالو-آنفالو بیش از حد ممنوع!

شما به‌طور طبیعی می‌توانید تا 200 اکانت را در روز فالو کنید. این تعداد برای پیج‌های تازه تأسیس، حدودا 150 اکانت است. با این حال، فالو-آنفالو کردن زیاد به پیج شما آسیب می‌‌رساند، چرا که نشان از فعالیت مشکوک در پیجتان دارد و ممکن است حتی برای مدتی shadowban شوید.

  • فالوئر نخرید

وقتی بحث خرید فالوئر به میان می‌آید، هیچ ادعایی مبنی بر واقعی بودن فالوئرها مورد قبول نیست، چون چنین چیزی عملا وجود خارجی ندارد. هیچ برنامه‌ای قادر نیست آدم‌های واقعی را بدون این‌که خودشان بخواهند مجبور به فالو کردن پیج شما کند؛ بنابراین گول تبلیغات را نخورید و فکر خرید فالوئر را از سرتان بیرون کنید. تنها راه افزایش فالوئر، تولید محتوای ارزشمند، تعامل با مخاطب و در نهایت تبلیغات موثر است.

یادتان باشد سئو فرایندی زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت شما را به نتایج دلخواه نخواهد رساند. بنابراین سراغ هیچ راه حل فست‌فودی برای رشد پیجتان نباشید، چراکه چنین راهی اصولا وجود ندارد. برای داشتن پیجی اصولی و درست باید حسابی زحمت بکشید و مهم‌تر از آن صبور باشید.

8. آنالیز داده‌ها را فراموش نکنید

در سئو سایت ابزارهای زیادی به کمک ما می‌آیند تا بتوانیم تحلیل درستی از داده‌ها و روند پیشرفت سئو داشته باشیم. ابزارهایی مانند سرچ کنسول، Ahrefs، screaming frog و غیره. در مورد اینستاگرام، قضیه کمی فرق دارد. اگرچه ابزارهایی جهانی برای تحلیل و آنالیز اینستاگرام وجود دارد، مانند Hootsuit، Sprinkle و...، اما استفاده از آن‌ها معمولا هزینه‌های زیادی برای ما ایرانی‌ها دارد. خوشبختانه، خود اینستاگرام در قسمت Insight اطلاعات خوبی به ما می‌دهد که می‌تواند برای تحلیل، حسابی کمک‌دهنده باشد.

قسمت Insight را به‌طور مرتب چک کنید، به تغییرات پیج توجه کنید و مراقب بازخورد پست‌ها باشید. به‌خوبی می‌توانید میزان محبوبیت پست‌ها، میزان لایک، کامنت، share شدن، سیو شدن، ورودی از هشتگ یا اکسپلور و... را ببینید و براساس این داده‌ها پست‌های بعدی را بهینه کنید.

جمع‌بندی

اگرچه با شنیدن سئو یاد موتورهای جست‌وجو می‌افتید، اما اینستاگرام هم به‌عنوان یک موتور جست‌وجوی کوچک قابلیت سئو کردن دارد. با انجام اقداماتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید تا حد زیادی صفحه اینستاگرامتان را برای جست‌وجو شدن بهینه کنید. با این روش، حتی می‌توانید به نتایج جست‌وجوی گوگل هم دست پیدا کنید و شانستان برای دیده شدن، چند برابر شود. اگر در مورد روش‌های مطرح شده در این مطلب سوال دارید، حتما برایم کامنت بگذارید.

اگر این مطلب برایتان مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «آموزش اینستاگرام» و «سیر تا پیاز تبلیغات در اینستاگرام» را هم بخوانید. همچنین اگر صاحب کسب‌وکار هستید، می‌توانید از منتوریکس مشاوره بازاریابی اینترنتی دریافت کنید. برای شروع با ما تماس بگیرید.

نهال ظاهری
نهال ظاهری

نهال کارشناس ارشد سئو و مدیر پروژه‌های منتوریکس است. تخصص‌اش در برنامه‌ریزی، حل کردن چالش‌های پروژه‌ها و ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم است. تجربه نهال در حوزه دیجیتال مارکتینگ منبع الهام همه اعضای تیم محسوب می‌شود.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف