با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ {راهنمای جامع تبلیغات اینفلوئنسری}
صدف صبوری
صدف صبوری
09:25، 1401/03/21
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ {راهنمای جامع تبلیغات اینفلوئنسری}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ {راهنمای جامع تبلیغات اینفلوئنسری}


باورتان می‌شود ردپای اینفلوئنسر مارکتینگ را می‌توانیم در قرن هجدهم میلادی پیدا کنیم؟ در سال 1760 م. جوزایا (Josiah Wedgwood) برای ملکه شارلوت انگلیسی، یک ست چای‌خوری ساخت. جوزیا با این کار، خودش را به عنوان «سفالگر اعلیحضرت» در میان دیگران شناساند و با گرفتن مهر و تایید خانواده سلطنتی، کسب و کارش را حسابی رونق داد.

در ادامه هم خط تولیدی Queen Ware را افتتاح کرد و این‌گونه بود که جوزایا رسما از تاثیر خاندان سلطنتی و اسم و رسم خودش برای فروش محصولاتش استفاده کرد. حالا در قرن حاضر، چطور می‌توانیم از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟ باز هم می‌شود از سبک جوزایا استفاده کنیم؟ با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس همراه باشید!

تاریخ اینفلوئنسر مارکتینگملکه شارلوت و جوزایا ودووگ

اینفلوئنسر کیست؟

آن‌قدر اسم اینفلوئنسرها شنیده می‌شود که کمتر کسی وجود دارد که نداند اینفلوئنسر چیست؟

اینفلوئنسر (Influencer) یعنی تاثیرگذار و به زبان خیلی ساده، اینفلوئنسرها کسانی هستند که می‌توانند بر افراد تاثیر بگذارند. مثلا اینفلوئنسر سوشال مدیا (Social Media)، کسی است که این تاثیرگذاری خودش را به فضای مجازی و آنلاین آورده و بازار داغ را پیدا کرده است. خیلی از این اینفلوئنسرها لزوما به حرفه خاصی نمی‌پردازند یا آموزش خاصی ندارند و صرفا سبک زندگی‌ آن‌ها و عکس‌هایی که از روزمره خود منتشر می‌کنند است که مخاطبان را جذب خود کرده.

پس شغل اینفلوئنسر درواقع انتشار محتوایی است که می‌داند مخاطبان را درگیر می‌کند و برایشان جذاب است. االبته با استفاده از خدمات سئو و مشاوره دیجیتال مارکتینگ و مشاوره CRO اینفلوئنسرها می‌توانند محتوای خود را بهبود بخشیده و تاثیرگذاری بیشتری در فضای آنلاین داشته باشند.

داستان اینفلوئنسر مارکتینگ از کجا شروع شد؟

تا قبل از ۲۰۰۵ میلادی که یوتیوب شروع به کار کند، تلویزیون راه اصلی برای سرگرمی و کسب درآمد بود اما با شروع یوتیوب کم‌کم افرادی که دستی در موسیقی داشتند، یوتیوب را فرصتی دیدند برای این‌که کارهای خود را نشان دهند و جهانی شناخته شوند. جاستین بیبر (Justin Bieber) و اد شیرن (Ed sheeran) معروف، جزو این دسته از افراد بودند. حالا در سال ۲۰۲۲ میلادی شهرت یوتیوب خیلی بیشتر شده است و میلیاردها نفر در جهان از این پلتفرم استفاده می‌کنند و خیلی‌ها درآمد دلاری هنگفتی از این طریق به دست می‌آورند. 

بعد از یوتیوب، در سال ۲۰۱۰ اینستاگرام ظاهر شد. اوایلش افراد به عنوان یک آلبوم عکس مجازی از آن استفاده می‌کردند و کسی به فکر کسب درآمد از این پلتفرم نبود.

اینستاگرام به کاربران این امکان را داد که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ارسال تصاویر و به اشتراک گذاری محصولاتی که از آن‌ها لذت می‌بردند از ویژگی‌های جدید اینستاگرام آن زمان بود. اینفلوئنسرها از این پلتفرم به عنوان فرصتی برای ارتباط با فالوورهای خود در سطح جدیدی استفاده کردند. اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی، زندگی روزمره خود را به اشتراک گذاشتند و طرفداران به سرعت متوجه محصولاتی شدند که استفاده می‌کردند.

در سال 2013، اینستاگرام ویژگی تبلیغات پولی را معرفی کرد که به راحتی برندها را به اینفلوئنسرهای مختلف در سراسر پلتفرم متصل می‌کرد. فروش محصولات ساده‌تر از همیشه بود، اینفلوئنسرها تنها با کلیک یک دکمه می‌توانستند آن‌چه را که از آن لذت می‌بردند به اشتراک بگذارند و برای آن پول نیز دریافت کنند و این‌طوری بود که بازاریابی اینفلوئنسر شکل گرفت.

کایلی جنر (Kylie Jenner)،‌ از مهشورترین اینفلوئنسرها، توییتی درباره استفاده‌اش از اسنپ‌چت زد و گفته بود که خیلی کم از این پلتفرم استفاده می‌کند، درست در همان روز سهام این شرکت ۶٪‌ کاهش در تبلیغات در گوگل پیدا کند. یعنی ضرری بین ۱.۳ تا ۱.۶ میلیارد دلار!

 

۱۰ نوع اینفلوئنسر براساس فعالیت

در هر دوره آموزش اینستاگرام اینفلوئنسر مارکتینگ فصلی جداگانه دارد، اما پیش از هر چیز باید با انواع اینفلوئنسر آشنا شوید:

۱. گیمرها

اینفلوئنسرهای گیمر در ویدئوهای خود، بازی‌های ویدئویی می‌کنند و همین باعث می‌شود طرفداران زیادی پیدا کنند. علاوه بر جنبه سرگرمی این ویدئوها، گیمرها با تماشای آن‌ها راه‌های بازی را یاد می‌گیرند.

۲. ولاگرها و بلاگرها

مشهورترین نوع اینفلوئنسرها، ولاگرها (اسم انگلیسی) هستند که ویدئوهای اینگیج‌کننده (Engaging) تولید می‌کنند تا بیننده ترغیب شود آن‌ها را تماشا کند. این دسته از اینفلوئنسرها از سفرهایی که می‌روند، غذاهایی که می‌پزند و می‌خورند،‌ لباس‌هایی که می‌خرند و... منتشر می‌کنند و به قول خودشان بیننده‌ها را همراه خود در روزمرگی‌شان شریک می‌کنند.

۳. اینفلوئنسرهای سی جی آی (CGI)

یکی از عجیب‌ترین‌ها، اینفلوئنسرها، سی جی آی‌ها (CGI) هستند. این افلوئنسرها واقعی نیستند و رباتند اما دنبال‌کننده‌هایشان کم نیست و مثل یک انسان واقعی زندگی می‌کنند و تمام کارهایی که یک اینفلوئنسر انسان انجام می‌دهد را می‌کنند. این موجودات، توسط برنامه‌نویسان و طراحان تولید شده‌اند. وقتی عکس‌های این ربات‌ها را می‌بینید با انسان شباهت زیادی دارد و حتی شاید اول متوجه تفاوتشان با آدمیزاد نشوید.

شین بارکر، متخصص اینفلوئنسر، پیش‌بینی می‌کند که ما در آینده شاهد اینفلوئنسرهای CGI بیشتری خواهیم بود که کاملاً کامپیوتری هستند.

نمونه اینفلوئنسر CGI در اینستاگرام

4. عکاسان

وقتی از اینفلوئنسرها حرف می‌زنیم نباید عکاس‌ها را فراموش کنیم. اینستاگرام بهترین پلتفرم برای عکاسان بوده. فرض کنید فضایی که فقط عکس و فیلم منتشر می‌کنید! چه از این بهتر؟

عکاسان به واسطه شهرتشان می‌توانند عکاسی تبلیغاتی برندهای مختلف را دست بگیرند و خیلی بیشتر از قبل کسب درآمد کنند. حتی می‌توانند عکس‌هایی که در اینستاگرام یا سایر پلتفرم‌ها منتشر می‌کنند را برای فروش بگذارند.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین ها برای تولید محتوا در اینستاگرام

۵. ورزشکاران

این افراد عموما بدن‌های ورزشی دارند و حرفه اصلیشان ورزش است و افراد برای انگیزه گرفتن و ترغیب شدن به ورزش، آن‌ها را دنبال می‌کنند. این افراد معمولا در محتوای خود برنامه‌های رژیمی و ورزشی به دنبال‌کننده‌های خود می‌دهند و آن‌ها را تشویق به داشتن سبک زندگی سالم‌تری می‌کنند. خیلی از این افراد، آموزش‌های ورزشی در یوتیوب می‌گذارند و بیننده‌ها می‌توانند هرجا که هستند ورزش خود را انجام دهند.

  1. اینفلوئنسرهای آرایش و زیبایی

این دسته از اینفلوئنسرها جزو محبوب‌ترین‌ها هستند. خیلی‌هاشان از آرایش ساده گذشته‌اند و گریم‌های عجیب و غریب می‌کنند. تبلیغاتی که ایفلوئسرهای زیبایی انجام می‌دهند معمولا مربوط به محصولات پوستی و آرایشی می‌شود. البته خیلی‌ها هم به واسطه شهرت این افراد، آرایش‌های مراسم خود را به ‌آن‌ها می‌سپارند. حتی همین افراد آن‌قدر شناخته می‌شوند که به گریم سینما و تئاترهای مشهور هم راه پیدا می‌کنند.

صدف بیوتی یکی از همین اینفلوئنسرهای آرایشی است که حسابی سر و صدا کرده و مشهور شده. اوایل با تعداد محدودی فالوور، ویدئوهایی از آرایش کردن خودش منتشر می‌کرد و کم‌کم ویدئوهای او نظر افراد را جلب کرد و الان به جایی رسیده که با ۴ میلیون فالوور، محبوبیت زیادی بین افراد پیدا کرده. 

اینفلوئنسر آرایشیصفحه اینستاگرام صدف بیوتی،‌ میکاپ آرتیست مشهور

  1. اکتیویست‌ها یا فعالان

عموما این افراد به یک هدف اجتماعی یا سیاسی متعهد هستند و فعالیت‌های خود را براساس هدف تعیین شده انجام می‌دهند. این افراد مخاطب‌های خاصی دارند که هدفشان یکسان است یا برای آگاهی از فعالیت های صورت گرفته، آن‌ها را دنبال می‌کنند. خیلی از این افراد از این راه درآمدی ندارند و صرفا به خاطر اهداف جدی که دارند،‌ در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند.

۸. بازیگرها

از مشهورترین نوع اینفلوئنسرها بازیگران هستند که تاثیرگذاری زیادی بر مخاطب دارند. هزینه تبلیغ بازیگرها بسیار گران هستند و مدیر برنامه‌هایشان هستند که تصمیم می‌گیرند کدام تبلیغ را انجام دهند و کدام را نه.

۹. مدل‌ها

این دسته از اینفلوئنسرها می‌توانند مدل آرایش،‌ عروسی یا برندهای لباس باشند که می‌توانند فروش را بسیار افزایش دهند.

  1. خبرنگاران

خبرنگاران نقش بالقوه‌ای در جهت‌سازی و شکل‌گیری جریانات دارند و افراد زیادی تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند.

انواع اینفلوئنسرها براساس فالوور

در شغل اینفلوئنسر، اسامی خاصی برای اینفلوئنسرها با فالوورهای مختلف وجود دارد که باهم می‌بینیم:

  • مگا اینفلوئنسرها با بیش از یک میلیون فالوور
  • ماکرو اینفلوئنسرها یا اینفلوئنرسرهای کلان با 500 هزار تا 1 میلیون فالوور
  • مید تایر اینفلوئنسرها که در سطح متوسط هستند با 50 تا 500 هزار دنبال کننده
  • میکرو اینفلوئنسرهایی با 10 تا 50 هزار دنبال کننده
  • نانو اینفلوئنسرها با 1 تا 10 هزار دنبال کننده

شیت اینفلوئنسر مارکتینگ برای تبلیغات اینستاگرام


نمودار اینفلوئنسرها براساس فالوور

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

به طور کلی اینفلوئنسر مارکتینگ به این شکل است که برندها و کسب و کارها خصوصا کسب‌وکارهای معروف تبلیغات خود را به دست اینفلوئنسرهای شناخته شده و معروف می‌دهند تا درآمد و سود خود را بیشتر کنند. این شغل در این دوره یکی از پردرآمدترین شغل‌های دنیاست و روزبه‌روز به تعداد اینفلوئنسرها اضافه می‌شود.

جالب است بدانید که در سال 1984، اولین قرارداد حمایت از افراد مشهور با مایکل جردن و نایک ایجاد شد که کفش‌های ورزشی سفارشی Air Jordan را ایجاد کردند. این معامله برای نایک بسیار سودآور بود وآن‌ها در سال اول 70 میلیون دلار فروش داشتند.

مفهوم اینفلوئنسرهای امروزی با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شروع نشد. اولین موج وبلاگ‌نویسان مادر در سال 2002 زمانی که ملیندا رابرتز (Melinda Roberts) سایت TheMommyBlog.com را ایجاد کرد، آغاز شد. در این سایت، رابرتز، پستی و بلندی‌های مادر شدن را به اشتراک می‌گذاشت. او نکات، ترفندها، محصولات و اسباب‌بازی‌هایی که برای فرزندانش خریده است را منتشر می کرد.

زنان در سرتاسر جهان مامی بلاگ‌ها را فرصتی برای به اشتراک گذاشتن مبارزات و پیروزی‌های خود با جهان می‌دانستند. همان‌طور که محبوبیت آن‌ها افزایش یافت، برندها نیز شروع به توجه به این سایت کردند. در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز، کاترین کانرز، خالق وبلاگ Her Bad Mother، توضیح داد: «مردم متوجه شدند که می‌توانند با محتوای آرمانی درآمد بیشتری کسب کنند؛ زیرا برندها آن را ترجیح می‌دهند. آرزومندی بهتر از حقیقت گویی می فروشد.» مامی بلاگر‌ها شروع به معاملات بزرگ با برندهای برجسته کردند و هنوز هم کار خود را ادامه می‌دهند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

اینفلوئنسرهای ایرانی هم مثل سایر جهان کسب و کاری داغ و رو به رشد دارند. خیلی از این اینفلوئنسرها به روایت‌های داستانی و فیلم‌های کوتاه اینستاگرامی رو آوردند و از همین طریق مشهور شدند. تیک تاکرها هم که نزدیک ۳ سال است که حسابی پر سر و صدا شده‌اند و هربار چالش‌های جدیدی بین خود راه می‌اندازند. خیلی از همین بازیگران اینستاگرامی را می‌بینیم که بعدتر در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز راه پیدا کردند و به واسطه شهرتی که داشتند، فیلم‌هایشان حسابی سر و صدا کرد.

اگر دوست دارید درباره اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم دوره اینفلوئنسر مارکتینگ با مریم رئوف را از دست ندهید.

اینفلوئنسر اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام همچنان جزو گزینه انتخابی بیین اینفلوئنسرهاست و طبق آمار، ۹۳ درصد از بازاریابان آمریکا در سال ۲۰۲۱ از اینستاگرام برای کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کردند.

نمونه اینفلوئنسر اینستاگرامدو نمونه اینفلوئنسر اینستاگرام

برای پیدا کردن اینفلوئسرها در اینستاگرام و هماهنگی تبلیغات، سایت‌هایی راه افتاده‌اند که کار شما را راحت‌تر می‌کنند و منبع اینفلوئسرها هستند و شما می‌توانید محتوای تبلیغ خود را به آن‌ها بسپارید. همچنین می‌توانید هزینه‌ای که برای این کار تعیین کرده‌اید را مشخص کنید تا طبق بودجه شما با اینفلوئنسرها هماهنگ شود. جریان، یکی از همین سایت‌ها‌ست که کار هماهنگی و تعامل را راحت‌تر کرده.
بین سال‌های 2014 تا 2016، آمار نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان واقعاً تحت تأثیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند.

طبق این آمار:

  • 40% از مردم گفتند که یک آیتم را بعد از این‌که یک اینفلوئنسر در رسانه‌های جمعی استفاده کرده، به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند.
  • 70% از اینفلوئنسرها احساس کردند که موثرترین راه برای همکاری با برندها از طریق یک پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ است.
  • 49% از مردم گفتند که هنگام تصمیم گیری برای خرید به توصیه های اینفلوئنسرها اعتماد کرده اند.
  • 74% از مردم برای راهنمایی در مورد تصمیمات خرید به شبکه‌های اجتماعی مراجعه کردند.

این زمانی بود که صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ تازه شروع شده بود. از آن زمان این صنعت با جهش سریعی که داشت، به یکی از تاثیرگذارترین اشکال بازاریابی تبدیل شده است و قطعا امروز این آمار بالاتر از این اعداد است.

۴ ترفند پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب برند

وقتی همه می‌توانند اینفلوئنسر باشند، پیدا کردن اینفلوئنسرهای مناسب برای نمایندگی برند شما ممکن است پیچیده شود. در این‌جا درباره راهنمای اینفلوئنسر مارکتینگ می‌گوییم که باید در طول جست‌وجوی خود به آن‌ها توجه کنید:

مخاطب‌ها

هنگامی که یک اینفلوئنسر با تعداد فالوورهای مورد نظر خود را پیدا کردید، به این موضوع نگاهی بیندازید که فالوورهایش چه کسانی هستند. آیا آن‌ها با مخاطب هدف شما مطابقت دارند؟ اگر این کار را نکنید، اینفلوئنسر احتمالاً برای به اشتراک گذاشتن پیام برند شما کار سخت‌تری خواهد داشت. با این حال، قبل از این‌که تبلیغ خود را به آن‌ها بسپارید، میزان اینگیجمنت آن‌ها را بررسی کنید و برخی از نظرات و پاسخ‌ها را بخوانید تا مطمئن شوید که راه را درست می‌روید.

دانش،‌کیفیت و میزان حرفه‌ای بودن

آیا اینفلوئنسر مورد نظر شما در مورد صنعت شما دانشی دارد؟ با علم و آگاهی صحبت می‌کند؟ آیا مخاطبان آن‌ها با محتوایی که منتشر می‌کنند درگیر می‌شوند؟ آیا اینفلوئنسر، محتواهای خود را شخصی‌سازی کرده است و کاراکتر دارد؟ اینفلوئنسر مناسب برای برند شما کسی است که به عنوان فردی که درباره محصولات موردعلاقه خود صحبت می‌کند باشد نه کارمند فروش. تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ بهتر است غیرمستقیم و نرم صورت بگیرد.

هدف

هدف شما ارتباط زیادی با نوع اینفلوئنسری دارد که می خواهید انتخاب کنید. برای مثال، اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستید، اینفلوئنسرهای کلان با طرفداران بزرگ‌تر احتمالاً بیشترین سود را برای شما خواهند داشت. با این حال، اگر می‌خواهید کانورژن را افزایش دهید، اینفلوئنسرهای نانو یا میکرو هم می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شما باشند.

پلتفرم

پلتفرمی که یک اینفلوئنسر استفاده می‌کند نیز مهم است. اگر مخاطبان شما عاشق تصاویر خیره‌کننده هستند، احتمالاً بهتر است یک اینفلوئنسر اینستاگرام پیدا کنید. اگر مخاطبان شما دیوانه محتوای ویدئویی هستند، اینفلوئنسر یوتیوب ممکن است گزینه بهتری باشد. البته که ویدئوهای اینستاگرام و تیک تاکی هم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

اینفلوئنسرهای جعلی

باید بدانید که تعداد افرادی که فالوور می خرند کم نیستند و اگر تبلیغ خود را دست اینفلوئنسر جعلی بدهید شما می‌مانید و حوضتان؛ پولتان را از دست دادید و هیچ تغییری در هدف شما به وجود نیامده. می‌خواهید بدانید آیا واقعا تعداد فالوورهای اینفلوئنسری که انتخاب کردید واقعی است؟ به کامنت‌ها سر بزنید و ببینید چطور کامنت‌ها جواب داده شده‌اند یا تعداد لایک‌ها هم می‌تواند کمک خوبی برایتان باشد. همین‌طور می‌توانید ببینید چه کسانی را فالو می‌کنند یا فالوورهای آن‌ها که هستند.

سخن آخر

عملکرد دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ آن‌قدر سریع تغییر کرده که ممکن است ۵ سال آینده هیچ شباهتی با حال حاضر آن نداشته باشد. اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند هزاران مشتری جدید برای کسب و کار شما ایجاد کند. اکنون که درک بهتری از ارزش اینفلوئنسر مارکتینگ دارید، وقت آن است که برنامه بازاریابی اینفلوئنسر خود را تنظیم کنید.

صدف صبوری
صدف صبوری

صدف کارشناس محتوا و شبکه‌های اجتماعی منتوریکس است. پیگیری و سرعت عمل بالایی دارد و دانش تصویرسازی‌اش در خلق تصاویر جذاب به او کمک می‌کند. تخصص‌اش مدیریت پروژه‌های مختلف محتوایی برای گرفتن بهترین نتیجه است؛ چه محتوای سایت باشد، چه شبکه‌های اجتماعی.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف