با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار چیست؟
امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
12:04، 1399/01/21
الگوریتم مرغ مگس‌خوار چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

الگوریتم مرغ مگس‌خوار چیست؟


بیایید برگردیم به چندین و چند سال قبل، زمانی که شما می‌خواستید در موتور جست‌وجو تبلیغات در گوگل کلمه‌ای مانند "فیلم‌های پیمان معادی" را جست‌وجو کنید. در آن زمان‌ها و قبل از الگوریتم‌های گوگل به احتمال باید دو صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجو را رد می‌کردید، چون نتیجه‌ها سایت‌های اسپمی بودند که خود را با سئو کلاه سیاه و روش‌های غیرقانونی به رتبه‌های بالاتر رسانده بودند. در صفحه‌های بعدی نتایج جست‌وجو هم به سایت‌هایی برمی‌خوردید که عکس‌های لو رفته یا لو نرفته پیمان معادی یا بیوگرافی این بازیگر و کارگردان خوب کشورمان را گذاشته بودند.

در هر حال، شما به سختی می‌توانستید جواب جست‌وجوی خود را پیدا کنید، چون گوگل در آن زمان نمی‌توانست معنا و مفهوم کلمات جست‌وجو شده را به خوبی بفهمد. این روند ادامه داشت تا در 20 آگوست 2013 خبر از الگوریتم جدید یعنی الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird Algorithem) شد. این الگوریتم آمد تا بتواند معنا و مفهوم کلمات را به خوبی بفهمد و مرتبط‌ترین نتایج را با جست‌وجوی کاربر نشان دهد، همچنین با سایت‌هایی که کلمه کلیدی خود را بسیار تکرار می‌کردند مبارزه کند و نگذارد این سایت‌ها به رتبه‌های بالای صفحه نتایج جست‌وجو (SERP) برسند. در این بخش می‌خواهیم با الگوریتم مرغ‌مگس‌خوار آشنا شویم که با سرعت و دقت بالای خود توانست تغییرات مهمی را در صفحه نتایج جست‌وجو و سئو سایت به وجود آورد. آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در ارائه خدمات سئو سایت با هزینه اقتصادی و نتیجه ای مثبت، با نتایجی درخشان فعالیت می کند.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار چیست؟

الگوریتم مرغ مگس‌خوار برای درک هر چه بهتر مفهوم کوئری‌های جست‌وجو شده توسط کاربر به وجود آمد تا بتواند حس خوب و تجربه‌ی بهتری برای کاربران گوگل ایجاد کند. این الگوریتم با استفاده از گراف دانش گوگل توانست بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه‌ها را نسبت به کوئری جست‌وجو شده توسط کاربر ارائه دهد.
حال که تعریفی از الگوریتم مرغ‌مگس‌خوار گفته‌ایم، بیایید دوباره به مثال پیمان معادی بازگردیم و بیشتر این مثال را شرح دهیم تا به راحتی بتوانید بفهمید که الگوریتم مرغ مگس‌خوار چه تغییراتی را در صفحه نتایج جست‌وجو به وجود آورده است.
همانطور که گفته شد شما قبل از معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار اگر جست‌وجو می‌کردید "فیلم‌های پیمان معادی" به احتمال عکس‌های پیمان معادی یا بیوگرافی پیمان معادی یا نتایج غیر مرتبطی را به دست می‌آوردید. بیشتر سایت‌هایی که در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل بود، به احتمال کلمه کلیدی‌شان را پیمان معادی انتخاب کرده بودند و آن را آنقدر در محتوای‌شان تکرار کرده بودند که گوگل آن‌ها را به رتبه‌های بالای صفحه نتایج جست‌وجو آورده بود.

این سایت‌ها با Keyword Stuffing این رتبه‌ها را به دست می‌آوردند. اما بعد از معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار که می‌توانست کلمات و جملات را درک کند، دیگر این سایت‌ها شانسی برای گرفتن رتبه‌های خوب نداشتند. بعد از این‌که الگوریتم مرغ مگس‌خوار معرفی شد، اگر شما همان کوئری "فیلم‌های پیمان معادی" را جست‌وجو می‌کردید، در صفحه اول نتایج جست‌وجو، لیستی از فیلم‌های پیمان معادی را می‌دیدید و اطلاعاتی درباره‌ی این بازیگر می‌خواندید که به گراف دانش گوگل هم معروف است.

از این رو بعد از الگوریتم مرغ مگس‌خوار، دیگر سایت‌ها یک کلمه کلیدی مانند پیمان معادی را استفاده نکردند و سعی کردند از عبارت کلیدی (Long-tail keywords) استفاده کنند تا شانس بیشتری برای گرفتن رتبه‌های بالا در صفحه نتایج جست‌وجو کوئری کاربر داشته باشند.

تصویری از نتایج جستجو گوگل برای کوئری پیمان معادی

تغییر دیگری که الگوریتم مرغ مگس‌خوار در جست‌وجو به وجود آورد، این بود که شما به جای این‌که کامل جمله‌ی خود را بنویسید تا گوگل بفهمد، می‌توانستید با یک کوئری کوتاه به جواب خود برسید. برای مثال دیگر نیاز نبود در گوگل جست‌وجو کنید "پیمان معادی چه جوایز سینمایی را برده است؟" و فقط کافی بود بنویسید "جوایز پیمان معادی". همین تغییر باعث رضایت هر چه بیشتر کاربران گوگل از این موتور جست‌وجو شد، چون در کمترین زمان به نتایج مرتبط می‌رسیدند.

دلیل نام‌گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

از دلایلی که این الگوریتم با نام مرغ مگس‌خوار نام‌گذاری شد، این است که در واقعیت پرنده مرغ مگس‌خوار دقت و سرعت بسیار بالایی دارد و مگس‎ها را در هوا می‌زند. به همین دلیل الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل با سرعت و دقت بیشتری کوئری شما را بررسی می‌کند، و همین سرعت و دقت را در بررسی سایت‌ها برای نشان دادن ان‌ها در صفحه نتایج جست‌وجو نیز دارد.
برعکس الگوریتم‌های قبلی گوگل مانند پاندا و پنگوئن که به عنوان الحاقات و اضافه شدگان به الگوریتم اصلی گوگل، از آن‌ها نام برده می‌شود، الگوریتم مرغ مگس‌خوار را یک بازنگری کامل نسبت به الگوریتم اصلی گوگل، می‌دانند. البته باید بدانید هنوز هم مولفه‌های اصلی الگوریتم گوگل دست نخورده باقی مانده است، اما قصد گوگل از الگوریتم مرغ مگس‌خوار توانایی فهمیدن منظور کاربر و ارائه نتایج مرتبط‌تر با قصد و منظور کاربر است.

الگوریتم مرغ مگس خوار بسیار تند و تیز است

گوگل رسما 26 سپتامبر 2013 الگوریتم مرغ مگس‌خوار را معرفی کرد، اما برخی شواهد نشان می‌دهد که آن‌ها از ماه آگوست آن را استفاده کرده‌اند. این الگوریتم مانند پاندا و پنگوئن تاثیرات منفی چشمگیر یا جریمه بزرگ در جهان وب و سایت‌ها نداشته است، اما برخی متخصصان لوکال سئو یا همان سئو محلی، شواهدی بر تاثیر این الگوریتم درنتایج جست‌وجو محلی را ارائه داده‌اند. این الگوریتم تاثیرات مثبتی بر دانش و درک گوگل از کوئری جست‌وجو شده داشته است.

برای اطلاعات بیشتر درباره الگوریتم‌ها، آشنایی با الگوریتم برت گوگل (BERT) را پیشنهاد می‌کنیم.

گراف دانش گوگل و جست‌وجو معنایی چیست؟

در بالا گراف دانش گوگل مطرح شد که الگوریتم مرغ مگس‌خوار از آن استفاده می‌کرد. اما گراف دانش گوگل چیست و چگونه می‌توان به خوبی آن را درک کرد؟ برای درک کامل هدف پشت الگوریتم مرغ مگس‌خوار، مهم است که ابتدا با ویژگی‌های موتور جستجو آشنا شوید: جستجوی معنایی و دانش گوگل.
یک سال قبل از معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل از گراف دانش ساده استفاده کرد که در آن مجموعه‌ای از سایت‌های مناسب با کوئری جست‌وجو شده و اطلاعاتی درباره‌ی کوئری بود. برای مثال اگر کوکی شکلاتی را جست‌وجو می‌کردید در گراف دانش، طرز تهیه‌ی آن و اطلاعاتی مانند کالری و میزان قند و... می‌آمد. حال چگونه گوگل می‌فهمید که کاربرش چه قصدی از این کوئری جست‌وجو شده دارد؟ این‌جاست که پای جست‌وجوی معنایی به ماجرا باز می‌شد.

جست‌وجو معنایی تلاش می‌کند تا به وسیله‌ی زبان اینترنت کوئری کاربر و درک بهتر و منطبق کردن معانی، فراتر از کلمه کلیدی برود و با قرار دادن معانی و دانش مختلف، صفحه نتایج جست‌وجو مناسب‌تری را به کاربر نشان دهد. چون جست‌وجو معنایی فقط معنی یک کلمه کلیدی خاص را در نظر نمی‌گیرد، دیگر نیازی به بیان صریح کوئری خودتان ندارید و می‌توانید به صورت ضمنی آن را جست‌وجو کنید تا گوگل قصد شما را حدس بزند.

گوگل در مثال فیلم‌های پیمان معادی با استفاده از گراف دانش که از ویژگی‌های صفحه نتایج جست‌وجو است و معمولا در کادری در سمت راست نشان داده می‌شود یا نواری در بالای صفحه نتایج جست‌وجو است، فیلم‌های پیمان معادی را مانند یک لیست به شما نشان می‌دهد و با استفاده از جست‌وجوی معنایی فقط کلمه کلیدی پیمان معادی یا فیلم را در نظر نمی‌گیرد و سعی می‌کند تا مفهوم و قصد شما از جست‌وجو را بفهمد. قطعا قصد شما دانستن نام فیلم‌هایی است که پیمان معادی در آن بازی کرده، به همین دلیل گوگل با گراف دانش با دقت و سرعت نتایج را به شما نشان می‌دهد تا پاسخ خود را در کمترین زمان بگیرید.

تسلط و پیشرفت روزافزون گوگل بر جست‌وجوی معنایی به آن‌ها این توانایی را می‌دهد تا معنا و مفهوم کوئری‌ها را بهتر بدانند و به قول خود گوگل بتوانند موجودات واقعی و روابط میان آن‌ها را بفهمند. تمرکز الگوریتم مرغ مگس‌خوار بر تطبیق اطلاعات و متن‌های کوئری، به این تکنولوژی گوگل وابسته است.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

ویژگی‌های بارز الگوریتم مرغ مگس‌خوار چیست؟

هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس‌خوار نزدیک کردن معنا یک مفهوم جست‌وجو شده به واقعیت بود. حال بیایید با ویژگی‌های بارز این الگوریتم در بخش‌های مختلف آشنا شویم.

الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن بر رتبه شما تاثیر دارند

  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار و جست‌وجوی صوتی

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گامی رو به جلو در پیشرفت چشمگیر جست‌وجوی صوتی در چند سال اخیر است. با این پیشرفت خیره کننده در جست‌وجوی صوتی گوگل باید زبان واقعی کاربر را می‌دانست و به سوالاتی مانند چگونه سینک ظرفشویی را تعمیر کنم؟ یا بهترین رستوران چینی نزدیک من کجاست؟ پاسخ می‌داد، به همین دلیل گوگل باید معنا و مفهوم کلمات استفاده شده توسط جست‌وجوی صوتی کاربر را بهتر درک می‌کرد. الگوریتم مرغ مگس‌خوار و پیشرفت و بهبود تکنولوژی مانند جست‌وجوی معنایی، کمک بسیار زیادی در جست‌وجوی صوتی کرد و توانست کاربران گوگل را راضی‌تر نگه دارد.

  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار و جست‌وجوهای محلی

انجمن سئو ارگانیک تاثیرات الگوریتم مرغ مگس‌خوار بر روی دنیای وب را بررسی می‌کرد که انجمن سئو محلی گزارشاتی درباره‌ی تاثیر منفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار داد. برای مثال در همان اوایل معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار، گراف دانش فقط یک کادر تک جواب بود که برای کاربران ناخوشایند به نظر می‌رسید. برای مثال اگر شما وکیل‌های تهران را جست‌وجو می‌کردید، در گراف دانش به جای این‌که بهترین نتایج را نشان دهد، فقط یک سایت معرفی می‌شد، از این رو برخی سایت‌های اسپم که نام خود را وکیل‌های تهران گذاشته بودند (به جای اسم واقعی دفترشان یا نام وکیل) در آن کادر نشان داده می‌شدند. این موارد توسط الگوریتم مرغ مگس‌خوار و بعدها با الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithem) حل شد، اما همچنان برخی مشکلات باقی است.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار چه تاثیراتی بر سئو دارد؟

برای این‌که با الگوریتم مرغ مگس‌خوار دوست باشید و سایت خود را براساس الگوریتم مرغ مگس‌خوار بهینه سازی نرخ تبدیل کنید، بهتر است هدف اصلی گوگل یعنی رضایت کاربران را دستور کار خود قرار دهید. سپس با انجام دادن کارهای زیر می‌توانید با الگوریتم مرغ مگس‌خوار دوست باشید.

استفاده از عبارت کلیدی یا کلمات کلیدی متنوع

از آن‌جا که الگوریتم مرغ مگس‌خوار می‌تواند معنی و مفهوم کلمات را درک کند، بهتر از کلمات کلیدی متنوع یا عبارت‌های کلیدی استفاده کنید. برای مثال اگر می‌خواهید محتوایی درباره فیلم‌های پیمان معادی بنویسید و به این بازیگر اشاره داشته باشید، از عبارات "بازیگر ایرانی سریال The Night of" یا "بازیگر نقش اصلی فیلم ابد و یک روز" و یا "بازیگر نقش صمد در فیلم متری شش و نیم" استفاده کنید، چون گوگل می‌فهمد منظور شما پیمان معادی است و می‌خواهید به سوال کاربرانی که این کوئری‌ها را جست‌وجو می‌کنند، پاسخ دهید، به همین دلیل در صفحه نتایج جست‌وجو شانس بیشتری در رتبه‌گیری خواهید داشت.
دیگر مسئله‌ای که می‌توانید سایت خود را از نظر سئو ارتقا دهید، استفاده از کلمات مترادف است. برای مثال کلماتی مانند کادو = هدیه، خودرو = ماشین، بغل کردن = در آغوش کشیدن و.... چون گوگل می‌تواند کلمات مترادف را هم تشخیص دهد.

کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) و افزایش زمان حضور کاربر در سایت (Time on site)

نرخ پرش می‌تواند از دلایل مهم رتبه‌گیری شما باشد. تجربه کاربری از مواردی‌ست گوگل روی آن بسیار تاکید دارد. اگر گوگل بفهمد کاربران زمان کمی را در سایت شما می‌گذرانند یا به سرعت سایت شما را ترک می‌کنند، می‌فهمد که محتوای شما، پاسخگو سوالات و نیازهای کاربر نیست. به همین دلیل، رتبه‌ی شما را کاهش می‌دهد و شانس شما برای قرارگیری در رتبه‌های بالا صفحه نتایج جست‌وجو کم می‌شود. با استفاده از اینفوگرافیک، ویدیو، محتوا با خوانایی بالا، تکنیک‌های محتوایی و متنی و... می‌توانید نرخ پرش خود را کاهش دهید تا کابر بیشتر با سایت شما درگیر شود و زمان بیشتری در سایت بگذراند. الگوریتم مرغ مگس‌خوار و الگوریتم رنک برین که با هم مکمل هستند رفتار کاربر را زیر نظر دارند، به همین دلیل شما نمی‌خواهید کاربران به سرعت از سایت شما خارج شوند.

پاسخگویی به کوئری‌های محبوب جست‌وجو شده توسط کاربران

اگر یتوانید کوئری‌های محبوب جست‌وجو شده توسط کاربران را بیابید و درباره آن‌ها، محتوایی خوب و با کیفیت با استفاده از عبارات کلیدی و کلمات مترادف تولید کنید، نه تنها شانس خود را برای رتبه‌گیری در جست‌وجو محلی و ارگانیک بالا می‌برید، همچنین شانس این را پیدا خواهید کرد که در گراف دانش گوگل هم دیده شوید. این بدین معنی است که ورودی‌های شما می‌تواند بیشتر از پیش افزایش پیدا کند.

استفاده از نشانه‌گذاری Schema در کدنویسی و طراحی سایت

با استفاده از کدنویسی و نشانه‌گذاری یا همان Schema شما می‌توانید با زبان خود گوگل با آن‌ها صحبت کنید و منظور هر صفحه از سایت خود را به گوگل نشان دهید. برای مثال با کدنویسی آن می‌توانید به گوگل بگویید این صفحه مربوط به اخبار، نقد، فیلم، عکس، دوره آموزشی و... است، تا گوگل بهتر بتواند ماهیت وجودی صفحه را تشخیص دهد. در این نشانه‌گذاری اطلاعاتی مانند تاریخ انتشار، مدت زمان، آدرس و... را به گوگل می‌دهید. البته این عمل به سئو تکنیکال مربوط می‌شود و باید کمی کدنویسی و طراحی سایت نیز بلد بود.

از کجا بفهمید تحت تاثیر الگوریتم مرغ مگس‌خوار قرار گرفته‌اید؟

برخی سایت‌های کسب و کار محلی ممکن است به دلیل کادر تک جوابه گوگل (one box) تغییراتی را در اطلاعات خود ببینند که شامل کاهش یا افزایش ورودی می‌شود. اما این کاهش یا افزایش ممکن است تحت تاثیر سایت‌های اسپم هم باشد که از طریق روش‌های غیر قانونی خود را به رتبه‌های بالا و کادر تک جوابه رسانده‌اند. البته این موارد در سال‌های اخیر و با معرفی الگوریتم رنک برین بسیار کم شده است.
از طرف دیگر باید تمام الگوریتم‌های گوگل که جریمه دارند را نیز در نظر گرفت. شاید شما توسط دیگر الگوریتم‌ها ضربه خورده باشید چون الگوریتم مرغ مگس‌خوار جریمه ندارد و فقط شانس شما را برای رتبه‌گیری در صفحه نتایج جست‌وجو، بسته به محتوا و رفتار کاربر و دیگر متغیرها، افزایش یا کاهش می‎دهد.

فرق بین الگوریتم رنک برین و الگوریتم مرغ مگس‌خوار چیست؟

الگوریتم مرغ مگس‌خوار و الگوریتم رنک برین تقریبا مانند هم هستند اما با هم کمی فرق دارند. بسیار سخت و پیچیده است تا این الگوریتم‌ها را با هم مقایسه کنیم چون الگوریتم رنک برین از هوش مصنوعی بهره می‌برد و الگوریتم مرغ مگس‌خوار فقط یک به روز رسانی بر روی هسته‌ی الگوریتم‌های گوگل بوده است. با بررسی عملکرد و کارایی این دو الگوریتم می‌توانیم بفهمیم این دو با هم مکمل هستند.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار برای دانستن درک و مفهوم و قصد کاربر از کلمات و کوئری‌های جست‎‌وجو شده آمده است، اما الگوریتم رنک برین می‌تواند قصد کاربر را با زیر نظر گرفتن اطلاعات و استفاده از سیستم یادگیری ماشینی (توانایی خودیادگیری یک ماشین با استفاده از اطلاعات و ورودی‌های داده شده) پیش‌بینی کند. تفاوت دیگر الگوریتم رنک برین با الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم پاندا و مرغ مگس‌خوار یا الگوریتم پنگوئن این است که می‌تواند صفحه نتایج جست‌وجویی را برای کوئری‌های خاص فراهم کند که با الگوریتم‌های دیگر نمی‌شود به آن‌ها پاسخ داد، برای مثال کاربری که در محل برگزاری مسابقات المپیک، کوئری مکان برگزاری المپیک را جست‌وجو می‌کند.

جمع‌بندی

در آخر این بخش باید بگوییم، گوگل روز به روز در حال پیشرفت است تا تجربه کاربری بهتری را برای کاربرانش ایجاد کند. الگوریتم‌هایی مانند مرغ مگس‌خوار و الگوریتم رنک برین، تحولی در جست‌وجوی کاربر ایجاد کردند که تا قبل از معرفی آن‌ها وجود نداشت. هدف الگوریتم مرغ مگس‌خوار به صورت کامل، واضح است و شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف تجربه کاربری سایت خود را بهبود ببخشید و محتواهایی منطبق با سوالات کاربر و قصد واقعی او تولید کنید تا الگوریتم مرغ مگس‌خوار را تحت تاثیر قرار دهید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب الگوریتم کبوتر بزنید. همچنین برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ می‌توانید روی منتوریکس حساب کنید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف