با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

الگوریتم بِرت BERT چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
11:18، 1399/01/21
الگوریتم بِرت BERT چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

الگوریتم بِرت BERT چیست؟


طرز صحبت کردن ربات‌ها را شنیده‌اید؟ یک صدای رباتی و ماشینی که کلمات تکه‌تکه شده و رسمی را می‌گویند یا می‌نویسند. گوگل در سال 2019 فهمید که نیاز دارد تا زبان واقعی کاربرانش را بیشتر و بهتر بفهمد تا بهترین صفحه نتایج جست‌وجو و سئو سایت را برای آن‌ها فراهم کند. برخی از کاربران گوگل کلمات جست‌وجو در این موتور جست‌وجو را به زبان محاوره‌ای و به صورتی که صحبت می‌کردند می‌نوشتند، به همین دلیل نشان دادن بهترین نتایج جست‌وجو و مرتبط‌ترین محتواها به این‌گونه کوئری‌ها مشکل می‌شد، از این رو گوگل الگوریتم جدید خود با نام BERT را معرفی کرد که مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. معنی فارسی دقیقی برای نام طولانی BERT نیست اما می‌توان آن را اینگونه ترجمه کرد: "رمزگذارهای دوسویه به دست آمده از تبدیل‌کننده‌ها (ترانسفورماتورها)."
الگوریتم برت (BERT) نیز از هوش مصنوعی (A.I) استفاده می‌کند. در این بخش می‌خواهیم با این الگوریتم پیشرفته بیشتر آشنا شویم. الگوریتمی که مانند الگوریتم پاندا یا الگوریتم مرغ مگس خوار نیست.

الگوریتم بِرت BERT چیست؟

اگر بخواهیم الگوریتم BERT را به سادگی توضیح دهیم باید بگوییم که گوگل برای شناسایی زبان محاوره این الگوریتم را به وجود آورده است. یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال کاملا کاربردی به شما توضیح دهیم که الگوریتم BERT که از هر 10 کوئری روی 1 کوئری تاثیر دارد، دقیقا چه کاری انجام می‌دهد:
برای مثال در زبان طبیعی و محاوره‌ای، ما کوئری "تعبیر خواب پرنده چی میشه؟" را به جای زبان ماشینی و رسمی "تعبیر خواب پرنده چه می‌شود؟" را جست‌وجو می‌کنیم. یا به جای کلمه‌ی نان، ما در زبان محاوره کلمه‌ی نون را جست‌وجو می‌کنیم. وقتی می‌نویسیم نون، گوگل باید بفهمد آیا منظور ما کلمه‌ی "ن" است یا منظور ما همان نان خوردنی است.
الگوریتم گوگل BERT دقیقا برای تفسیر و مفاهیم زبان به وجود آمده تا گوگل بتواند با توجه به زبان نوشتاری و گفتاری کاربر، بهترین و مرتبط‌ترین صفحه نتایج جست‌وجو را به او نشان دهد. این الگوریتم در درک حرف‌های اضافه مانند را، چه، به، بر، در و... بسیار مفید است. الگوریتم BERT بر اساس مفاهیم ریاضی و هوش مصنوعی می‌تواند با در نظر گرفتن یک کلمه و ارتباطش با کلمات دیگر موجود در کوئری، تشخیص دهد که منظور اصلی و واقعی کاربر از کلمه جست‌وجو شده چیست. از این رو اگر در کوئری خود یک کلمه را استباه بنویسیم هنوز هم الگوریتم BERT می‌تواند بفهمد منظور ما چیست.

الگوریتم برت BERT زبان شما را می‌فهمد

قبل از آمدن الگوریتم BERT اگر کسی جست‌وجو می‌کرد سفر به روسیه، گوگل به دلیل این‌که به خوبی نمی‌توانست حرف اضافه "به" را تشخیص دهد، نتایج سفر روسیه را به کاربرش نشان می‌داد، اما بعد از آمدن الگوریتم BERT و درک بهتر گوگل از کلمات و تفسیر آن‌ها، وقتی کاربر سفر به روسیه را جست‌وجو می‌کرد، نتایج، برای کوئری سفر به روسیه بود و دیگر خبری از نتایج با کوئری سفر روسیه وجود نداشت یا در رتبه‌های پایین‌تری می‌آمدند.
پاندو نایاک معاون ارشد گوگل، گفته است در 24 اوکتبر 2019 الگوریتم BERT فعال شده است، البته تاثیر آن در تمام کشورها و کوئری‌ها هنوز یکسان نیست و برای هر کشور یا منطقه شاید فرق داشته باشد. گوگل نیز به طور خلاصه درباره‌ی الگوریتم BERT می‌گوید:

این وظیفه‌ی ماست تا بفهمیم چه چیزی را جست‌وجو می‌کنید تا اطلاعات خوبی از سطح وب برای شما فراهم آوریم، تا وقتی که ما به پیشرفت قابلیت‌های دانایی و درک زبان ادامه می‌دهیم، دیگر مهم نیست چگونه کلمات جست‌وجوی خود را می‌نویسید یا هجی می‌کنید، البته ما هنوز هم در دانستن برخی کوئری‌ها و اصطلاحات ترکیبی ضعیف هستیم.

در حالی که BERT بر حدود 10 درصد کوئری‌های جست‌وجو شده توسط آمریکایی‌ها، تاثیر داشته است، اما یک پیشرفت چشمگیر در موتورهای جست‌وجو و صفحه نتایج جست‌وجو به حساب می‌آید. این الگوریتم با هوش مصنوعی خود می‌تواند کوئری‌های کاربر را پیش‌بینی کند و بهترین نتیجه را نیز نشان دهد.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

آیا گوگل BERT بر سئو سایت ما تاثیر دارد؟

در سال‌های اخیر جست‌وجوی صوتی میان مردم بسیار باب شده است. به همین دلیل گوگل سعی در به وجود آوردن الگوریتم BERT کرد تا بتواند هر چه بهتر این جست‌وجوها را تفسیر کند و زبان واقعی کاربرانش که انسان هستند نه یک ربات را بفهمد. الگوریتم برت تاثیر چندانی بر روش‌های اصلی سئو شما نمی‌گذارد اما باید به برخی موارد توجه کنید تا رتبه‌گیری شما بهتر شود، این موارد، دقیقا مواردی است که الگوریتم BERT برای آن آمده است. منتوریکس در ارائه خدمات سئو سایت، با توجه به الگوریتم های جدید و به روز گوگل، پروژه های خود را با دقت پیش می برد.

الگوریتم برت تفکرات و قصد شما را تبدیل به نتایج می‌کند
باید بدانید که هیچ روش مشخصی برای بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم BERT وجود ندارد. همان‌طور که دنی سالیوان مدیر ارتباطات گوگل می‌گوید: هیچ بهینه سازی برای این الگوریتم وجود ندارد، این به‌روزرسانی به الگوریتم‌های دیگر گوگل کمک می‌کند و آن‌ها را هوشمندتر کرده است. از این رو ما می‌توانیم محتواهایی که برای کاربر نوشته شده‌اند را درک کنیم.
از این قسمت آخر سخن دنی سالیوان می‌توان استفاده کرد و توجه بیشتری به نکات زیر در سئو سایت داشت:

  • نتایج جست‌وجو ارگانیک

از آن‌جا که گوگل برت می‌تواند زبان انسان را به همان صورت گفتاری و محاوره‌ای درک کند و کلمات اضافه‌ای مانند از، به، در و... را بفهمد شاید وقت آن باشد که به عبارت کلیدی‌های بلند یا به اصطلاح (Long tail) توجه بیشتری کنید و محتواهای خود را با عبارات کلیدی مهم و جدید سئو کنید. این عبارت‌های کلیدی بلند کمک می‌کند تا کاربرانی که به دنبال یک چیز خاص هستند، بتوانند راحت‌تر به جواب خود برسند. برای مثال اگر شما به جای کلمه کلیدی سفر باکو، عبارت سفر به باکو یا سفر از باکو به تهران را هدف خود قرار دهید، می‌توانید الگوریتم BERT را خوشحال کنید، چون می‌تواند شما را در صفحه نتایج جست‌وجو کاربرانی که سفر از باکو به تهران را جست‌وجو کرده‌اند نشان داده و شاید سایت شما بتواند رتبه‌ی بهتری نسبت به دیگران به دست آورید. بهتر است محتواهایی را داشته باشید که پاسخ سوالات کاربر را بهتر می‌دهد و نیاز آن‌ها را برطرف می‌کند، به همین علت باید شما هم نیازهای کاربر را مانند گوگل درک کنید.
باید بدانید که الگوریتم BERT همان کار الگوریتم رنک برین (RankBrain) را انجام نمی‌دهد و با این الگوریتم فرق دارد. می‌توان گفت الگوریتم BERT به نوعی الگوریتم رنک برین را کامل می‌کند.

  • پاسخ برجسته (Featured Snippets)

الگوریتم BERT کادر پاسخ برجسته را با تغییر رو‌به‌رو کرد چون دقیقا با سوالات کاربر و عبارات کلیدی بلند سر و کار دارد. شاید قبلا در این کادر سوالات و نتایج غیر مرتبط را می‌دیدید اما بعد از آمدن الگوریتم BERT سوالات و جواب‌هایی که نتیجه‌ی مرتبط‌تری با کوئری جست‌وجو شده داشته باشند، بالاتر نشان داده خواهند شد. دنی سالیوان مدیر ارتباطات گوگل در توییتی می‌گوید که الگوریتم BERT در حال حاضر بر روی 25 زبانی که Featured Snippets برای آن‌ها فعال است، اعمال شده است.

  • جست‌وجو صوتی

بدانید در سال‌های اخیر، بیشتر کاربران گوگل به جست‌وجوی صوتی روی آورده‌اند، به همین دلیل شاید بخواهید محتواهای خود را برای جست‌وجوی صوتی هم سئو کنید. برای مثال در محتوای خود سوالات متداول اضافه کنید، از کلماتی که مردم به‌وسیله‌ی گفتار محاوره جست‌وجو می‌کنند استفاده کنید و کارهایی از این قبیل... با سئو کردن محتواها براساس جست‌وجوی صوتی شانس خود را برای رتبه‌گیری در صفحه نتایج جست‌وجو بیشتر می‌کنید. تجربه نشان داده است کسانی که از جست‌وجوی صوتی استفاده می‌کنند، می‌خواهند سریع به نتیجه برسند و حال تایپ کردن را ندارند، به همین دلیل گوگل سعی می‌کند بهترین نتایج را در سریع‌ترین زمان برای آن‌ها فراهم کند.

از کجا بفهمیم تحت تاثیر الگوریتم BERT قرار گرفته‌ایم؟

به طور کل نمی‌توانیم دقیق بگوییم که آیا تحت تاثیر الگوریتم BERT قرار گرفته‌ایم یا این اثرات برای الگوریتم‌های دیگر است، اما می‌توان تا حدودی با بررسی اطلاعات از این مهم سردرآوریم. برای مثال در اطلاعات خود می‌بینید که میزان ترافیک شما در یک کوئری خاص پایین آمده است. برای همین منظور کوئری خود را در گوگل جست‌وجو می‌کنید و می‌بینید برای این کوئری خاص پست‌های وبلاگ‌ها بالاتر از سایت شما قرار دارد و شما حتی جزو 5 نتیجه‌ی اول هم نیستید. اینجا می‌فهمید که الگوریتم BERT برای این کوئری، نوع محتوا نشان داده شده در صفحه نتایج جست‌وجو را تغییر داده است و این خارج از کنترل شماست.

جمع‌بندی

در آخر، در آینده شاید دیگر نتوانیم با استفاده از سئو کلاسیک و زبان رسمی و ماشینی به جایگاه بالای صفحه نتایج جست‌وجو برسیم، به همین دلیل باید در بازاریابی محتوا و سئوی خود به زبان محاوره‌ای و زبان واقعی گفت‌وگو میان انسان‌ها توجه ویژه‌ای کنیم. کلمات و عبارات محاوره و بهتری را به عنوان عبارات کلیدی خود برگزینیم و از پاسخ برجسته یا همان Featured Snippets هم غافل نشویم تا با الگوریتم گوگل BERT که زبان آدم سرش می‌شود دوست باشیم.

 

مقالات آموزشی سئو سایت که از دید منتوریکس برای شما مرتب شده اند: 

  1. سئو چیست
  2. تاریخچه سئو
  3. الگوریتم رنک بِرِین
  4. الگوریتم برت BERT
  5. الگوریتم های گوگل
  6. سئو کلاه سفید
  7. سئو کلاه سیاه
  8. سئو کلاه خاکستری
  9. سئو داخلی
  10. سئو خارجی
  11. سئو تکنیکال
  12. چگونه سئو کار شویم

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف