با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

محتوای تکراری (Duplicate content) چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
17:08، 1399/04/07
محتوای تکراری (Duplicate content) چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

محتوای تکراری (Duplicate content) چیست؟


اگر فیلم "باشگاه مشت‎زنی" را دیده باشید، شخصیت اصلی فیلم می‌گوید:"جهان یک کپی از روی یک کپی، از روی یک کپی، از روی یک کپی دیگر است" برای این‌که ما هم مانند شخصیت اصلی آن فیلم به سرمان نزند و دیوانه نشویم، بهتر است به محتوای تکراری سایت یا همان Duplicate content رسیدگی کنیم و نگذاریم گوگل با جریمه و پنالتی‎های خود، ما را تنبیه کند. به قول معروف "به حساب خودت برس، قبل از این‌که به حسابت برسند"

در کنار فعالیت بر روی تولید محتوا، بهتر است استراتژی مناسب برای اینکار را فراموش نکنید! 

قبل از این‌که بخواهیم بگوییم چگونه به حساب این محتوای تکراری برسید، اول از همه بیایید با خود محتوای تکراری که گوگل را دیوانه کرده است، در این بخش آشنا شویم.

محتوای تکراری (Duplicate content) چیست؟

به صورت ساده اگر بخواهیم بیان کنیم، محتوای تکراری؛ مطلب یا نوشته‌ای است که چند نسخه با محتوای کاملا مشابه در صفحات سایت شما یا سایت‌های دیگر، از آن وجود دارد. ایجاد محتوای تکراری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که حتی خودتان در آن نقشی ندارید. در زیر به دلایل ایجاد محتوای تکراری اشاره شده است:

1. URL های متفاوت

آدرس‌های مختلف می‌تواند به راحتی ایجاد تولید محتوای تکراری کند. پارامترهای URL مختلف، مانند برخی کدهای آنالیتیکس یا ID ها می‌توانند ایجاد مشکل کنند. توالی قرار گرفتن پارامتر URLها از دیگر دلایل ایجاد محتوای تکراری هستند. مثال‎‌های زیر نمونه‌ای از تغییرات در URL و ایجاد محتوای تکراری است.
www.example.com/red-widgets
www.example.com/red-widgets?color=red
گاهی سایت‌ها برای ورود هر کاربر به آن‌ها ID SESSION می‌دهند که این کد ID در هر بار ورود کاربر به سایت تغییر می‌کند و در URL نشان داده می‌شود. برای مثال این دو URL محتوای تکراری هستند:

www.example.com/red-widgets
www.example.com/red-widgets?SESSID=2111

همچنین ایجاد نسخه‌ی پرینت برای صفحات می‌تواند توالی URL را بر هم بریزد و ایجاد محتوای تکراری کند.

www.example.com/red-widgets
www.example.com/print/red-widgets

برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا، اگر از تگی استفاده کنید برای آن تگ یک صفحه می‌سازند. با یک مثال این مسئله را بیشتر توضیح می‌دهیم.

تصور کنید مطلبی درباره پودرهای پروتئینی طبیعی دارید و از دو تگ "طبیعی" و "پودر پروتئین" استفاده کرده‌اید. در نتیجه سیستم مدیریت محتوای شما دو صفحه‌ی تگ مانند زیر می‌سازد:

www.example.com/tag/organic
www.example.com/tag/protein-powder

این خود به تنهایی تولید محتوای تکراری نمی‌کند اما چون فقط یک صفحه در سایت‌تان وجود دارد که از این دو تگ استفاده می‌کند، دو صفحه‌ی تگ شما همسان به حساب می‌آیند.

محتوای تکراری در وبلاگ

2. وجود نسخه‌های http و https یا با www و بدون www

اگر سایت شما نسخه‌های www.example.com و example.com را داشته باشد، و صفحه‌ی شما در هر دو نسخه موجود باشد، شما یک محتوای تکراری ایجاد کردید. این قانون برای سایت‌هایی با نسخه‌های http و https هم برقرار است. برای بهتر درک کردن موضوع مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

www.example.com/red-widgets
example.com/red-widgets
,
http://www.example.com/red-widgets
https://www.example.com/red-widgets

در هر دو صورت، اگر هر دو نسخه سایت برای موتورهای جستجو نمایان و آشکار باشد، شما در سایت خود محتوای تکراری ایجاد کردید.

3. دزدی محتوا یا کپی کردن محتوا

گاهی شما از همه جا بی‌خبرید و شاید فکرش را نمی‌کنید کسی بتواند برای شما محتوای تکراری ایجاد کند، اما کپی‌کاران همیشه در کمین هستند. اگر سایتی محتوای شما را در سایت خود کپی کند، موتورهای جستجو آن را منبعی از محتوای تکراری می‌شناسند. حال فکر کنید سایت‌های فروش کالا که هر دو یک محصول را می‌فروشند و اطلاعات محصول آن‌ها کاملا یکسان است باید چه کنند؟ معمولا آن‌ها تغییرات کوچکی در نوشتار یا ساختار صفحات خود به وجود می‌آورند که دیگر مشکل محتوای تکراری نداشته باشند و محتوای تکراری را در سطح اینترنت افزایش ندهند.

محتوای تکراری چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

اولین مشکلی که محتوای تکراری ایجاد می‌کند، تبدیل کردن گوگل به یک دیوانه مانند جوکر (شخصیتی از کمیک‌های DC) است. موتورهای جست‌وجو مانند گوگل در برخورد با محتوای تکراری 3 مشکل عمده خواهند داشت:

  1. آن‌ها نمی‌توانند تشخیص دهند کدام نسخه را باید ایندکس کنند و نمایش دهند و کدام نسخه را باید حذف کنند، از این رو شاید نسخه اوریجینال مطلب حذف شود!
  2. آن‌ها نمی‌دانند کدام نسخه را برای یک کوئری مرتبط خاص رتبه‌بندی کنند.
  3. آن‌ها نمی‌توانند تشخیص دهند که موارد مرتبط به لینک‌ها مانند Authority را بین نسخه‌ها پخش کنند یا فقط به یک نسخه نسبت دهند.
    این مشکلات پیش آمده برای گوگل، گوگل را دیوانه می‌کند و مشکلاتی برای سایت شما مانند افت رتبه‌بندی به وجود می‌آورد. از طرفی وجود چند نسخه از یک محتوای تکراری باعث از دست دادن ترافیک و پایین آمدن سطح تجربه کاربری می‌شود.

دومین مشکل بزرگ پیش‌آمده برای شما در لینک‌سازی و بک‌لینک‌هاست. در این مشکل، وب‌سایت‌های دیگر نیز نمی‌توانند تفاوت صفحات شما را تشخیص دهند و به جای اینکه لینک‌ها به یک صفحه اشاره کنند، به چند صفحه متفاوت اشاره می‌کنند که باعث دیده نشدن صفحه‌ی هدف شما و افت رتبه‌بندی در گوگل و موتورهای جست‌وجو می‌شود.

محتوای تکراری در وب

مشکل محتوای تکراری را چگونه از بین ببریم؟

حالا وقت رسیدن به حساب خود است، قبل از این‌که گوگل به حساب شما برسد. می‌گویند کسی که نمی‌تواند تصمیم بگیرد، دیگران جایش تصمیم می‌گیرند، پس با روش‌های زیر برای سایت خود برنامه‌ریزی کنید و نگذارید موتورهای جست‌وجو به دلخواه صفحات مهم شما را حذف کنند یا اهمیتی به آن ندهند.

  • ری‌دایرکت 301
    می‌خواهیم بهترین راه را همین اول در اختیار شما بگذاریم اما بهترین راه همیشه درست‌ترین راه نیست و شما باید با توجه به صفحات خود درست‌ترین روش را به کار ببرید. استفاده از ری‌دایرکت صفحات به یک صفحه اصلی و مهم می‌تواند پتانسیل رتبه‌بندی شما را بالا ببرد و گوگل امتیاز بهتری به شما دهد.
  • تگ کنونیکال
    استفاده از تگ rel=canonical بسیار ساده است. این تگ مانند ری‌دایرکت 301 عمل می‌کند اما با کمی تفاوت. اولین تفاوت این است که وقت کمتری را از شما خواهد گرفت و سریعتر به نتیجه خواهید رسید. یک URL را به عنوان کنونیکال انتخاب کنید و در قسمت HEAD دیگر URL مشابه URL کنونیکال و تگ rel=canonical را بگذارید. البته برای انجام این کار آشنایی اولیه با تگ کنونیکال نیاز است.
  • کد noindex, follow
    این کدها به ربات‌ها و کراولرهای گوگل و موتورهای جست‌وجو نشان می‎‌دهند که نباید این صفحه را ایندکس و رتبه‌بندی کنند اما تمامی لینک‌های صفحه را به اصطلاح CRAWL می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها تشخیص دهند کدام صفحه برای شما مهم است و دیگر به دلخواه تصمیم نمی‌گیرند. این کد در قسمت HEAD قرار می‌گیرد و شبیه کد زیر است:
  • مدیریت پارامترهای URL توسط سرچ کنسول (وب مستر): در سرچ کنسول گوگل می‌توانید پارامترهای مختلفی را مدیریت کنید. برای مثال می‌توانید تعیین کنید که URLها با WWW باشند یا بدون آن. اگر موتور جست‌وجوگر هدف شما گوگل باشد این روش، روشی مؤثر در حذف محتوای تکراری است. این روش در موتورهای جست‌وجوگر دیگر کاربردی ندارد.

محتوای تکراری سایت

آیا محتوای تکراری جریمه و پنالتی دارد؟

کارشناسان بهبود سئو سایت همیشه نگران این بودند که محتوای تکراری خود را از بین ببرند چون می‌ترسیدند توسط گوگل جریمه شوند، اما این فقط یک افسانه است که ذهن سئوکاران را درگیر کرده است. باید گفت لینک‌های بی‌کیفیت شما می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از محتواهای تکراری باشد. منتوریکس به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در زمینه ارائه خدمات سئو با هزینه اقتصادی و کیفیت بالا، به بررسی کمی و کیفی محتوای شما می پردازد.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

خانم سوزان موسکا در وبلاگ وب مستر گوگل نوشت:

بیایید یک‌بار برای همیشه بحث درباره‌ی جریمه محتوای تکراری را تمام کنیم. هیچ چیزی با نام جریمه محتوای تکراری وجود ندارد. حداقل نه به آن صورتی که مردم فکر می‌کنند و به زبان می‌آورند. شما می‌توانید با جاودانه نکردن افسانه‌ی جریمه محتوای تکراری به دوستان وب‌مستریتان کمک کنید!

 
با این نوشته‌ی سوزان از طرف سوزان موسکا دیگر باید فهمیده باشید که محتوای تکراری جریمه مستقیمی ندارد. همچنین، همانطور که جان مولر در توییت‌هایش گاهی اشاره می‌کند، گوگل بهترین گزینه را برای نشان دادن به کاربرانش بسته به این که چه کسی هستند و در کجا هستند انتخاب می‎کند. پس، آخرین توصیه‌های گوگل درباره محتوای تکراری که در زیر آوردیم بسیار توجه کنید:
  • مجازات محتوای تکراری وجود ندارد
  • گوگل به یکتایی و این‌که مطالب شما چه ارزش افزوده‌ای برای کاربر دارد بها می‌دهد
  • گوگل محتوای تکراری را شناسایی و فیلتر می‌کند
  • محتوای تکراری می‌تواند سرعت گوگل را در یافتن مطالب جدید سایت کاهش دهد
  • نقشه سایت XML تقریباً بهترین روش فنی برای کمک به گوگل در کشف محتوای جدید شماست
  • محتوای تکراری قرار نیست بازاریابی محتوای شما را به آتش بکشد اما با ایجاد محتوای محتوای کپی یا دست‌کاری شده بازاریابی محتوای خود را خراب نکنید
  • گوگل از شما می‌خواهد محتوای اصلی را با تگ کنونیکال مشخص کنید و بگویید کدام صفحه ارزش بیشتری دارد

از نظر سئو محتوای تکراری به خودی خود ضرری برای سایت ندارند، اما سیگنال‌های مثبتی که در مورد یکتایی و فراهم کردن مطالب مفید برای کاربر می‌توانیم به گوگل بدهیم را کاهش می‌دهد، از این رو گوگل نمی‌تواند به خوبی مطالب جدید را کشف کند و سرعت پیدا کردن مطالب جدید در سایت ما پایین می‌آید و شاید در رتبه بندی صفحه نتایج جست‌وجو گوگل به مشکل بخوریم.

جمع‌بندی

در آخر باید بگوییم که حواستان به محتوای تکراری سایتتان باشد چون تاثیر به سزایی در رتبه‌بندی سایت شما در صفحات موتورهای جست‌وجوگر از جمله گوگل دارند. گاهی با کمی دقت و یکپارچگی در لینک‌سازی داخلی می‌شود برخی از مشکلات محتوای تکراری را همان اول کار از بین برد و به رتبه خوبی در صفحه نتایج جست‌وجو رسید. شما با آموزش‌های بالا به راحتی می‌توانید مشکل محتوای تکراری سایت خود را بر طرف کنید.

 

مقالات آموزشی سئو تکنیکال را به ترتیب زیر بخوانید:

  1. سایت مپ چیست
  2. robot.txt چیست
  3. ریدایرکت لینک ها و انواع ریدایرکت ها
  4. اسکیما چیست و انواع ریچ اسنیپت ها
  5. انواع اسکیما های کاربردی
  6. تگ hreflang
  7. محتوای duplicate
  8. مفاهیم درک تصاویر و ویدیو توسط موتور جستجو
  9. AMP چیست؟
  10. سرعت سایت
  11. سئو جاوا اسکریپت
  12. سئو داخلی چیست؟
  13. سئو خارجی چیست؟

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

 

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف