با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟

سارا ترابی
سارا ترابی
15:21، 1401/09/14
تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟


جالب است که بدانید 45 درصد از کسب و کارها به نوعی از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنند با این وجود مفهوم تبلیغات PPC (پرداخت به ازای کلیک) را به درستی درک نمی‌کنند.

به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا دیجیتال مارکتر PPC موضوعی است که باید درمورد آن بدانید و یا حتی مهارت‌ها لازم و مربوط به آن را فرا گیرید. منتوریکس در این مقاله به شما کمک می‌کند تا تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک را به طور کامل درک کنید. اینکه تبلیغات کلیکی یا PPC چیست، چطور کار می‌کند و برای کدام کسب و کارها مناسب است.

تبلیغات کلیکی یا ppc چیست؟

تبلیغات کلیکی یا PPC نوعی از تبلیغات است که به شما امکان می‌دهد زمانی که شخصی کلمات کلیدی یا عبارات خاصی را در موتور جستجو تایپ می‌کند، هزینه‌ای بپردازید و وب سایت خود را در نتایج موتور جستجو (SERP) قرار دهید.

در تبلیفات PPC (مخفف pay-per-click) تبلیغ‌کننده هر بار که روی یکی از تبلیغات خود کلیک می‌کند، باید هزینه‌ پرداخت کند. در واقع شما برای بازدیدهای هدفمند از وب سایت خود (یا صفحه فرود یا اپلیکیشن) هزینه پرداخت می‌کنید. SERP (همان صفحه نتایج موتورهای جستجو) تبلیغاتی را که ایجاد می‌کنید نمایش می‌دهد تا بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت کند و هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید بر اساس این است که کاربران چندبار روی تبلیغ شما کلیک می‌کنند.

تبلیغات کلیکیpay-per-click

زمانی که استراتژی PPC به درستی پیاده سازی شود، هزینه‌ای که برای آن سرمایه گذاری می‌کنید در مقابل نتیجه‌ای که بدست می‌آورید بسیار ناچیز است. ارزش این کلیک هدفمند بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. برای مثال، اگر برای یک کلیک 900 تومان بپردازید، اما کلیک به فروش 500 هزارتومانی منجر شود، سود زیادی به دست آورده‌اید.

تبلیغات PPC انواع مختلفی دارد و می‌توانید از متن، تصویر، ویدیو یا ترکیبی از این‌ها در تبلیغات خود استفاده کنید. تبلیغات کلیکی بیشتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ رایج است، اما در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها نیز استفاده می‌شود. تبلیغات در موتورهای جستجو یکی از محبوب‌ترین اشکال PPC است.

بیشتر بخوانید: بهترین کمپین های تبلیغاتی در دنیا 

تبلیغات PPC چگونه کار می‌کند؟

هر بار که یک تبلیغ در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) در نتیجه یک کلمه کلیدی خاص نمایش می‌گیرد، به این معنی است که یک حراج یا مزایده (auction) برای آن تبلیغ در آن کلمه کلیدی برگزار شده است. برای پیروزی هر تبلیغ در این مزایده عوامل مختلفی بررسی می‌شوند، از جمله مبلغ پیشنهادی و کیفیت آگهی. تبلیغ شما براساس نتیجه این مزایده جایگاه بدست می‌آورد و نمایش می‌گیرد.

این مزایده‌ها درواقع چرخ دنده‌های PPC هستند و زمانی شروع می‌شوند که کسی عبارتی را در موتور جستجو جستجو کند. برای شرکت در این مزایده‌ها، تبلیغ کنندگان از پلتفرم‌هایی مانند Google Ads استفاده می‌کنند تا کمپین تبلیغاتی خود را مدیریت کنند و تعیین کنند که مایلند آن تبلیغات کجا و چه زمانی نمایش داده شوند.

تبلیغات CPCتبلیغات PPC در SERP

نحوه کار تبلیغات PPC در پلتفرم‌های مختلف متفاوت بنظر می‌رسد، اما به طور کلی، فرآیند آن به شرح زیر است:

  •         نوع کمپین خود را بر اساس هدف خود انتخاب کنید.
  •         تنظیمات و هدف گذاری خود را (مخاطبان، دستگاه‌ها، مکان‌ها، زمان بندی و غیره) اعمال کنید.
  •         بودجه و استراتژی پیشنهادی خود را ارائه دهید.
  •         URL مقصد خود را وارد کنید (صفحه فرود).
  •         تبلیغ خود را بسازید
  •         بودجه کمپین تبلیغاتی خود را مشخص کنید.

هنگامی که تبلیغ منتشر شد، مکان و زمان نمایش تبلیغ شما و میزان پرداختی برای یک کلیک بر روی آن بر اساس بودجه، قیمت پیشنهادی، تنظیمات کمپین و کیفیت و ارتباط تبلیغ شما بوسیله الگوریتم تعیین می‌شود.

بهترین پلتفرم‌های ppc

اکنون که مفهوم تبلیغات کلیکی یا PPC را درک کرده‌اید، حدس می‌زنم سوال بعدی شما این است که کجا باید تبلیغ کنم؟

ده‌ها پلتفرم آنلاین وجود دارد که می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را در آن راه‌اندازی کنید. بهترین راه برای انتخاب یکی از این پلتفرم‌ها توجه به نوع کمپین و کسب و کار خود و نگاهی دقیق به بازگشت سرمایه بالقوه خود در هر پلتفرم است. محبوب‌ترین پلت‌فرم‌های تبلیغاتی به این دلیل مؤثر هستند که استفاده از آن‌ها آسان است و مهم‌تر از همه، ترافیک بالایی دارند. هنگام انتخاب یک پلتفرم، موارد دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از در دسترس بودن اصطلاحات کلیدواژه، جایی که مخاطبان هدف شما وقت خود را در آن سپری می‌کنند و بودجه تبلیغاتی شما قرار است آنجا مصرف شود.

در ادامه برخی از پلتفرم‌های برتر PPC را به شما معرفی می‌کنیم.

  •         تبلیغات گوگل ادز (Google Ads) یا ادوردز سابق (AdWords)

Google Ads محبوب‌ترین سیستم تبلیغاتی PPC در جهان است.

تا کنون چندبار برای رفع نیاز خود از گوگل استفاده کرده‌‌اید؟ احتمالاً بیشتر از آن چیزی است که می‌توانید حساب کنید و این دقیقا همان علتی است که Google Ads پادشاه تبلیغات PPC است.به طور متوسط گوگل در هر ثانیه بیش از 90000 عبارت جستجو را پردازش می‌کند و فرصت‌های زیادی برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهد تا مخاطب مورد نظر شما را وادار به کلیک کردن کند. فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب پلتفرم تبلیغاتی ترافیک آن است که گوگل از این منظر جایگاه اول را دارد. تا اینجا که همه چیز عالی بنظر می‌رسد اما نکته اینجاست که به علت همین محبوبیت کلمات کلیدی در این پلتفرم بسیار رقابتی هستند. به زبان ساده‌تر هزینه تبلیغات در گوگل بیشتر است. برای آشنایی بیشتر با گوگل ادز و یا استفاده از این سرویس فوق‌العاده را دارید از مشاورین بخش گوگل ادز منتوریکس کمک بگیرید.

تبلیغات کلیکی گوگلتبلیغات گوگل ادز

نحوه عملکرد PPC در تبلیغات گوگل چگونه است؟

به زبان خیلی ساده وقتی تبلیغ‌کنندگان یک تبلیغ ایجاد می‌کنند، مجموعه‌ای از کلمات کلیدی را برای هدف قرار دادن آن تبلیغ انتخاب می‌کنند و برای هر کلمه کلیدی پیشنهاد قیمت می‌دهند. بنابراین اگر برای کلمه کلیدی «طراحی سایت» پیشنهاد می‌دهید، به گوگل می‌گویید که می‌خواهید آگهی شما برای جستجوهایی که مطابقت دارند یا مرتبط با طراحی سایت هستند نمایش داده شود.

گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خود مزایده معروف تبلیغات PPC را برگزار می‌کند تا تصمیم بگیرد که کدام آگهی‌ها برای هر جستجو ظاهر شوند. اگر تبلیغ شما وارد مزایده شود، بر اساس ارتباط تبلیغ شما با کلمه کلیدی، نرخ کلیک مورد انتظار شما و کیفیت صفحه فرود، از یک تا ده امتیاز می‌گیرد (همان Quality Score). در ادامه با توجه به امتیازی که کسب کردید و حداکثر مبلغی که می‌خواهید برای کلیک روی آن تبلیغ بپردازید (bid) رتبه و جایگاه تبلیغ شما مشخص می‌شود.

این توضیحات بیشتر برای توصیف عملکرد تبلیغاتSearch ads (محبوب‌ترین نوع تبلیغ گوگل) است. از انواع دیگر تبلیغات PPC گوگل می‌توان از Display ads،  Remarketing Ads و  Shopping Ads نام برد.

بیشتر بخوانید: چقدر با انواع کمپین‌های گوگل ادز آشنا هستید؟

  •         تبلیغات ppc بینگ (Bing)

نحوه تبلیغات در موتور جستجوی بینگ تقریبا کاملا شبیه به تبلیغات گوگل است با این تفاوت که بسیار ارزان‌تر است. البته باید توجه کرد که ترافیک این بستر نسبت به گوگل کمتر است.

  •         تبلیغات فیس بوک (Facebook ads)

فیس بوک یک پلتفرم محبوب و موثر برای تبلیغات پولی است که محبوبیت آن به علت گزینه‌های هدف گذاری خاص آن است. فیس بوک به شما اجازه می‌دهد تا کاربران را بر اساس علایق، جمعیت شناسی، موقعیت مکانی و رفتارهایشان مورد هدف قرار دهید. این هدف‌گذاری در بازگشت سرمایه‌تان بسیار موثر خواهد بود.

تبلیغات کلیکی فیس بوکتبلیغات فیس بوک

ناگفته نماند که می‌توانید از پلتفرم تبلیغات فیسبوک برای تبلیغات در اینستاگرام نیز استفاده کنید. (فیس‌بوک و اینستاگرام هردو متعلق به هولدینگ متا هستند.) همچنین فیس بوک امکان تبلیغات همسان یا native را فراهم می‌کند، یعنی محتوای تبلیغاتی کاملاً با ساختاری مشابه بستر و محیط تبلیغ ارائه می‌شود. (کاربر متوجه نمی‌شود که تبلیغ است). مثلا در تبلیغات اینستاگرام تبلیغ شما کاملا مشابه یک پست در میان سایر پست‌های اینستاگرام نمایش داده شود.

بیشتر بخوانید: کدام اد نتورک ایرانی بهتر است؟

انواع تبلیغات کلیکی که باید بشناسید

تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارد که می‌توانید با توجه به مخاطبین و تارگت کمپین خود از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه بعضی از انواع تبلیغات PPC را معرفی می‌کنیم.

Search ads

سرچ ادز یکی از رایج‌ترین انواع تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) است. پلتفرم‌هایی مانند Google AdWords  و Bing Ads تبلیغ شما را به کاربرانی که کلمات کلیدی خاصی را جستجو می‌کنند نشان می‌دهند. شما با نوشتن تبلیغات، انتخاب کلمات کلیدی مرتبط و انتخاب یک صفحه فرود مناسب در سایت خود می‌توانید این کمپین را راه‌اندازی کنید.

Display ads

تبلیغات نمایشی بصورت تبلیغات بنری، تصویری یا متنی برای هدف قراردادن مخاطبان خاص در وب‌سایت‌های مختلف نمایش می‌گیرند. این نوع از تبلیغات به طور کلی نرخ کلیک کمتری نسبت به سرچ ادز دارند اما برای کمپین‌های آگاهی از برند (‌brand awareness) بسیار مفید هستند.

انواع تبلیغات CPCانواع تبلیغات کلیکی

Social media advertising

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، مانند فیس بوک، تعداد زیادی کاربر دارند که می‌توانند مشتریان شما باشند. تبلیغات PPC در این پلتفرم‌ها می‌تواند به شما در دستیابی به نرخ تبدیل بالاتر و افزایش آگاهی از محصول یا خدمات شما کمک کنند. از این کانال‌ها می‌توان برای هدف قرار دادن جمعیت و علایق خاص استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ترفندهای نوشتن متن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

 

Remarketing Ads

این نوع از تبلیغات از کوکی‌ها در مرورگر کاربر استفاده می‌کند تا تبلیغات خاصی را بر اساس اقدامات آنلاین قبلی‌شان نشان دهد. تبلیغات ری‌مارکتینگ بودجه شما را کاملا هدفمند مصرف می‌کند. یک کمپین بازاریابی مجدد تبلیغات را به افرادی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده‌اند نشان می‌دهد. این کمپین اغلب برای بازگرداندن مشتریانی که در قیف فروش بودند استفاده می‌شود.

چرا باید از تبلیغات PPC استفاده کنیم؟

  1. تبلیغات PPC مقرون به صرفه هستند.

با کمپین‌های تبلیغات PPC کنترل کاملی بر میزان بودجه‌ای که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید خواهید داشت. زیرا تنها زمانی پرداخت می‌کنید که بازدیدکنندگان روی تبلیغ شما کلیک کنند.

  1. در تبلیغات PPC سریعا نتیجه می‌گیرید.

اگر چه رتبه گرفتن در گوگل بصورت ارگانیک و از طریق سئو عالی است، اما ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد تا در صفحه اول SERP قرار بگیرید اگر یک استارتاپ یا کسب و کار رو به رشد هستید، احتمالاً زمان کافی برای منتظر ماندن برای تأثیر ترافیک ارگانیک یا مستقیم را ندارید اینجاست که تبلیغات PPC وارد می شود. با یک استراتژی خوب در تبلیغات کلیکی می‌توانید این مسیر را یک شبه طی کنید و خود را به قله SERP  برسانید.

  1. می‌توانید تبلیغات PPC را کنترل و آزمایش کنید.

می‌توانید A/B ‌تست‌های مختلفی را با تبلیغات کلیکی اجرا کنید و راه‌حلی را شناسایی کنید که بالاترین بازدهی سرمایه را دارد.

  1. تبلیغات PPC به شما این امکان را می‌دهد که مشتریان ایده آل خود را هدف قرار دهید.

با تبلیغات PPC، می‌توانید از مخاطبان محصول و خدمات خود را شناسایی کنید و آن‌ها را مستقیما مورد هدف قرار دهید. می‌توانید در کمپین‌های خود کلمات کلیدی‌ای را پیشنهاد دهید که نرخ تبدیل بالاتری دارند. به غیر از کلمات کلیدی، تبلیغات PPC همچنین گزینه‌های هدف‌گیری پیشرفته‌تری نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی دیگر از کاربردهای عالی تبلیغات PPC ایجاد کمپین‌های هدف گیری مجدد یا Remarketing است. در این نوع از تبلیغ می‌توانید بازدیدکنندگانی را که پس از ورود به سایت شما خرید نکرده‌اند را مجدد مورد هدف قرار دهید و بودجه خود را محدود به این مخاطبان کنید.

  1. تغییرات الگوریتم تاثیر کمی بر تبلیغات PPC دارد.

بین تغییرات متعدد الگوریتم گوگل و 200 فاکتور رتبه بندی، تلاش برای دریافت ترافیک رایگان از موتورهای جستجو در مقایسه با تبلیغات PPC کمی ناپایدار است. با تبلیغات PPC لازم نیست نگران تغییرات الگوریتم باشید و کافی است بر عملکرد کمپین‌های خود تمرکز کنید.

  1. تبلیغات PPC به شما کمک می‌کند حتی با اعتبار دامنه پایین نیز جایگاه بگیرید.

هر روز به شدت رقابت کلمات کلیدی افزوده می‌شود. این امر باعث می‌شود که دست‌یابی کسب‌وکارهایی با اعتبار دامنه پایین به رتبه‌های برتر موتور جستجو سخت‌تر شود. با تبلیغات کلیکی بدون در نظر گرفتن رتبه بندی دامنه خود می‌توانید به سرعت در کلمات کلیدی که مخاطبان شما جستجو می‌کنند جایگاه بگیرید.

  1. داده‌های تبلیغات PPC می‌تواند استراتژی SEO شما را بهبود بخشد.

پیشنهاد ما این است که هیچ‌وقت از تلاش برای بهبود سئو سایت خود دست برندارید. تبلیغات کلیکی نباید جایگزین سئو شوند بلکه باید تکمیل کننده استراتژی آن باشند. هنگامی که افراد کلمات کلیدی شما را جستجو می‌کنند، شما هدف جستجوی آن‌ها را می‌دانید و این به معنای کلیک بیشتر و بالا رفتن نرخ تبدیل است. در واقع می‌توانید از این فرصت برای تحقیق کلمات کلیدی و شناسایی کلماتی با نرخ تبدیل بالا برای سئو سایت خود استفاده کنید. جهت اطلاع از شرایط و هزینه خدمات سئو سایت، از آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس مشاوره رایگان دریافت کنید.

سخن پایانی

انواع تبلیغات و پلتفرم‌ها برای شروع تبلیغات PPC موجود است که می‌توانید با توجه به نوع کمپین خود از هر کدام یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کنید. اکثر تبلیغ‌کنندگان علاقه‌مند هستند با کمپین سرچ ادز در Google Ads شروع کنند. این کمپین نقطه شروع خوبی برای بسیاری از تبلیغ کنندگان PPC است. با این حال گزینه‌های متنوعی در اختیار شما است. توصیه می‌کنیم از آزمایش انواع تبلیغات جدید و یافتن استراتژی تبلیغات PPC مناسب کسب و کار خود دست نکشید. 

سارا ترابی
سارا ترابی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف