با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

تاثیر هاست و دامین به روی سئو

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
12:02، 1399/01/21
تاثیر هاست و دامین به روی سئو
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تاثیر هاست و دامین به روی سئو


در این بخش می‌خواهیم با ابتدایی‌ترین موضوع مربوط به راه‌اندازی وب‌سایت آشنا شویم؛ هاست و دامین (دامنه)!
تصور کنید می‌خواهید با یک دستگاه مانند PS4 بازی کنید. برای بازی کردن اول از همه شما نیاز به یک تلویزیون دارید، تا دستگاه PS4 خود را به آن متصل کنید. حال خود پلی استیشن فقط اجرا کننده است و شما برای بازی کردن نیاز به یک دیسک بازی دارید. هاست و دامنه نیز دقیقا همینطور است.

در مثال بالا پلی‌استیشن نقش هاست را بازی می‌کند، تلویزیون نقش دامنه و دیسک بازی نقش نرم‌افزار و داده‌ها را دارد. هاست و دامنه و نرم‌افزارها هر کدام به صورت تک، فایده‌ای ندارند و باید با هم باشند تا کار کنند.

هاست چیست؟

در واقع هاست از کلمه‌ی HOST انگلیسی به معنای میزبان آمده است. هاست یک فضای میزبانی است که بر روی یک سرور، برای یک سایت ساخته شده است که محیط و حافظه‌ی مجازی سایت شماست. انواع مختلفی از هاست مانند هاست ویندوزی، هاست لینوکسی، هاست اشتراکی، هاست مجازی، هاست ابری، هاست نامحدود، هاست پرسرعت و... وجود دارد که با توجه به نیازهای خود می‎توانید یکی از آن‌ها را برای سایت خود اجاره کنید.

هاست به شما امکان ذخیره‌ی داده‌های خود را روی هارددیسک‌هایی می‌دهد که در داخل یا خارج از کشور هستند. در انتخاب هاست باید به نکاتی مانند میزان فضا، ترافیک ماهیانه، تعداد ایمیل اکانت، تعداد پایگاه داده و... بسیار توجه کنید تا بهترین پِلَنِ هاستی را برای خود انتخاب کنید.

پس از خرید هاست یک حساب کاربری و رمز عبور به شما می‌دهند که با آن می‌توانید به کنترل پنل خود دسترسی پیدا کنید و هاست‌تان را مدیریت کنید. یک کنترل پنل که استفاده از آن بسیار ساده و راحت باشد یک مزیت بزرگ است. همانطور که پلی استیشن بدون تلویزیون کار نمی‌کند، هاست هم بدون دامنه ارزشی ندارد.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

آیا هاست بر سئو سایت شما تاثیر دارد؟

گوگل سایتی که به راحتی و خوبی عمل ‌می‌کند و کاربرانش را راضی نگه‌می‌دارد، دوست دارد. برای این‌که سایت بتواند به خوبی کار کند باید میزبانی هاست شما در سرورهای بسیار قوی باشد.

  • جلوگیری از down شدن سایت و تاثیر منفی بر تجربه‌ی کاربری

اولین چیزی که می‌تواند به سایت شما ضربه بزند، ارور Server Downtime است. اگر سرورهای شما فعال نباشد و سایت شما در دسترس نباشد، سئو سایت آسیب می‎‌بیند و در رتبه‌گیری در نتایج صفحه‌ی جست‌وجو دچار مشکل می‌شود. بیایید یک مثال عملی بزنیم.

در موتور جست‌وجو یک کوئری مرتبط با محتوای سایت شما جست‌وجو می‌شود، اما سایت شما سرورهایش کار نمی‌کند و سایت به اصطلاح Down است، به همین دلیل موتور جست‌وجو نمی‌تواند سایت شما را پیدا کند و این موضوع باعث پایین آمدن رتبه‌ی شما در صفحه نتایج جست‌وجو می‌شود. از طرفی نرخ پرش (Bounce Rate) را هم افزایش می‌دهد. اگر یک هاست و سرور خوب داشته باشید که در اکثر مواقع بالا باشد و سایت شما به خوبی کار کند، رتبه‌ی سایت شما می‌تواند بالاتر برود، چون گوگل سایتی که کاربرانش را دوست داشته باشد، دوست دارد. جهت پیگیری انجام خدمات سئو وبسایت، می توانید روی آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس حساب کنید.

برای انتخاب هاست خوب باید پارامترهای متفاوتی را بررسی کنید

  • سرعت لود بالا

پارامتر دومی که یک هاست خوب می‌تواند به شما هدیه کند، سرعت بالای لود (بالا آمدن) صفحات سایت است. به طور کلی می‌گویند اگر سایتی زیر 2 ثانیه صفحات سایتش بالا بیاید، کاربران بیشتر راضی هستند و در سایت شما بیشتر گردش می‌کنند. اگر سرعت صفحات شما پایین باشد تاثیرش را در نرخ پرش سایت‌تان خواهید دید. با افزایش نرخ پرش، رتبه‌ی شما در موتورهای جست‌وجو نیز پایین می‌آید. پس وقتی می‌خواهید هاست بخرید، میزبانی هاستی را انتخاب کنید که بتواند ترافیک بالای کاربران را تحمل کند و علاوه بر آن عملکرد خوب و راحت سایت شما را تضمین کند.

آیا سرعت هاست در سئو تاثیر دارد؟

سرعت هاست نیز در سئو می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگر شما از یک هاست اشتراکی استفاده می‌کنید ممکن است سرعت هاست شما پایین باشد؛ در نتیجه، سرعت سایت شما پایین آید.

آیا هاست اشتراکی به سئو آسیب می‌زند؟

مت کاتس در ویدیویی اشاره کرده است که هاست اشتراکی بر رتبه‌گیری سایت شما تاثیری نخواهد گذاشت، اما گاهی هاست اشتراکی شما منابع زیادی مانند ربات‌های کراولر را درگیر خود می‌کند، که باعث کند شدن فرآیند ایندکس می‌شود. اگر یک هاست اختصاصی داشته باشید سرعت سایت شما بالاتر می‌رود و گوگل از شما خشنودتر خواهد بود، چون نه تنها به خودتان، بلکه به کاربران گوگل نیز احترام گذاشتید و برای آن‌ها تجربه‌ی کاربری بهتری ساختید. برای سنجیدن ابزار خود می‌توانید از ابزار تست سرعت سایت استفاده کنید.

هاست خوب نعمت است

دیگر معضل یک هاست اشتراکی، این است که با یک سایت اسپم‌دهنده، هاست اشتراکی داشته باشید. آیا آن سایت تاثیر بر روی سئو و رتبه‌گیری شما دارد؟ معمولا سایت‌های اسپم‌دهنده پس از بلاک شدن IP به سراغ IP دیگری می‌روند، به همین دلیل گوگل نیز می‌داند برخی سایت‌ها از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند، به همین دلیل این را معیار خوبی برای رتبه‌گیری نمی‌داند. شاید سایت شما در میان سایت‌های دیگر اسپم‌دهنده که از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند، کمی بد به نظر برسد، اما نگرانش نباشید چون تاثیر زیادی بر سایت شما نخواهد داشت.

توجه: از شرکت‌های هاستینگ به راحتی می‌توانید هاست خود را بخرید. مهم نیست هاست از یک شرکت باشد و دامنه از شرکتی دیگر، پس اجباری نیست هاست و دامنه‌ی خود را از یک شرکت خاص تهیه کنید. شما براساس پلن‌های موجود شرکت‌ها، هزینه‌ی تمدید هاست خود را به صورت ماهیانه یا سالانه می‌پردازید.

دامنه چیست؟

دامنه یا DOMAIN، آدرس یا نشانی است که شما برای دسترسی به سایت‌تان انتخاب می‌کنید. در واقع دامنه آدرسی است که به هاست ختم می‌شود. دامنه‌ها معمولا دو بخش دارند؛ نام و پسوند.

پسوندها در ایران معمولا پسوندهای خاص مانند.com،.org،.edu،.net یا پسوندهای محلی مانند Ir برای ایران یا De برای آلمان است. حال که پسوند خود را انتخاب کردید، وقت آن است نامی برای وب‌سایت خود انتخاب کنید که می‌تواند هر نامی باشد. البته باید چک کنید دامنه‌ی انتخابی شما را قبلا کسی ثبت نکرده باشد.

آیا دامنه بر سئو سایت شما تاثیر دارد؟

در یک کلام باید بگوییم بله! دامنه‌ی شما بر جایگاه شما و رتبه‌گیری‌تان در صفحه نتایج جست‌وجو تاثیر دارد. اگر شما می‌خواهید یک سایت جدید برای شرکت بزنید یا این سایت یک پروژه‌ی کاری و زیر برند شماست باید در انتخاب اسم دامنه‌ی خود بسیار دقت کنید. انتخاب یک اسم دامنه‌ی خوب در درازمدت تاثیرات زیادی بر روی چرخه‌ی کسب و کار شما می‌گذارد.

برای مثال اگر نام دامنه‎‌ی شما با اسم برندتان یکی باشد، شاید اوایل کار کسی شما را نشناسد، اما وقتی برند شما میان مردم محبوب و جاافتاده می‌شود، آن‌ها نام برندتان را در گوگل سرچ می‌کنند و سایت شما رتبه‌ی اول را می‌گیرد. از این رو چون کاربران گوگل روی سایت شما کلیک می‌‎کنند و چون می‌دانند چی می‌خواهند، زمان زیادی در سایت شما خواهند گذراند، در نتیجه نرخ پرش (Bounce Rate) شما پایین می‌آید که یکی از موارد مهم در الگوریتم‌های گوگل است.

از طرفی اگر مشتریان هدف شما کاربران محلی باشند، می‌توانید پسوند خود را از پسوندهای محلی و جغرافیایی مانند Ir برای ایران، De برای آلمان یا Ca برای کانادا استفاده کنید. در اینجا اگر پسوند خود را Ir انتخاب کنید، سایت شما برای کاربرانی که در ایران در موتورهای جست‌وجو، جست‌وجو می‌کنند بالاتر نشان داده می‌شود. البته در تحقیقی کارشناسان دریافته‌اند مردم روی سایت‌هایی با پسوندهای آشنا com، Net و org بیشتر کلیک می‌کنند.

سن دامنه

چند وقت پیش جان مولر در توییتی به سن دامنه نیز اشاره‌ای داشت. در قبل می‌گفتند که اگر سن دامنه زیاد باشد و آن دامنه شهرت خوبی نداشته باشد، بر سئو شما تاثیر دارد، اما جان مولر درباره سن دامنه می‌گوید:

این روزها، سن دامنه‌ی شما، بسته به این‌که چقدر وجود داشته است، دیگر اهمیت چندانی مانند گذشته ندارد.

در حال حاضر رتبه‌گیری بیشتر به کیفیت محتوا، ساختار سایت و چگونگی جواب‌گویی شما به کاربران گوگل برای کوئری جست‌وجو شده برمی‌گردد. برای این‌که بهترین شوید و جزو 3 نتیجه‌ی اول باشید، باید بهترین نتایج را بگیرید.

در ادامه، شاید دامنه‌های قدیمی بک‌لینک‌های مفیدی داشته باشند که هنوز هم در سطح وب موجود هستند، این مورد ممکن است بر رتبه‌گیری شما تاثیر بگذارد، اما نام خود دامنه خیر.

یک دامنه‌ی خوب ارزش بسیار بالایی دارد، چون نام و ادرس سایت شما اولین چیزی است که کاربر برای دسترسی به سایت شما دارد. پس دامنه خود را با دقت ثبت کنید.

در گذشته برخی کسب‌وکارها نام دامنه خودشان را دقیقا مطابق با کلمه کلیدی جست‌وجو شده کاربر انتخاب می‌کردند و در صفحه نتایج جست‌وجو قرار می‌گرفتند. برای مثال سایتی که در خرید و فروش خانه و املاک است، نام سایت خود را این‌گونه انتخاب می‌کرد:

Kharidkhane.com

البته اگر این سایت انکلیسی بود و از کلمه BUY HOME استفاده می‌کرد گوگل شاید در صفحه نتایج جست‌وجو نشانش نمی‌داد، اما چون گوگل در زبان‌های دیگر مانند فارسی هنوز مشکل دارد، سایت خرید خانه می‌تواند رتبه‌ی خوبی در صفحه نتایج جست‌وجو بگیرد. با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل و روی کار آمدن الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithem) و الگوریتم BERT بیشتر سایت‌هایی که نام دامنه‌ی خود را منطبق با کلمه کلیدی جست‌وجو شده، انتخاب می‌کردند از صفحه نتایج جست‌وجو کنار گذاشته شدند یا رتبه پایین‌تری گرفتند.

به اینگونه سایت‌ها EXACT MATCH DOMAIN (EMD) نیز می‌گویند. اگر شما یک سایت با نام دامنه EMD دارید و ترافیک خوبی هم دارید به کارتان ادامه دهید اما مراقب باشید و سایت خود را در بهترین حالت نگه‌دارید، چون الگوریتم‌های گوگل همیشه در کمین شما هستند.

از کجا دامنه بخریم؟

برای خرید دامنه نیز می‌توانید از سایت‌های خدمات هاستینگ استفاده کنید و دامنه خود را ثبت کنید. ثبت دامنه هزینه‌ی چندانی ندارد و شما باید آن را سالانه تمدید کنید. گاهی شرکت‌های هاستینگ در پلن خود، دامنه IR رایگان به شما می‌دهند که هزینه‌ی شما برای راه‌اندازی یک سایت را کاهش می‌دهند.

در آخر دامنه آدرس سایت شماست و هاست، به دامنه شما سرویس‌دهی می‌کند. این دو در کنار هم معنی دارند. حالا شما باید نرم‌افزارهایی مانند سیستم‌های مدیریت محتوا و... را روی هاست و دامنه خود نصب کنید و وب‌سایت خود را راه‌ندازی کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب راه های افزایش سرعت سایت بزنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف