با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

صفر تا صد گوگل ادز کار شدن در ایران {سال 1401}

شیما تیموری
شیما تیموری
10:00، 1400/06/21
صفر تا صد گوگل ادز کار شدن در ایران {سال 1401}
7 رای    میانگین 4.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

صفر تا صد گوگل ادز کار شدن در ایران {سال 1401}


«4 سال از آن عصر پاییزی با هوای گرگ و میش گذشته که سرپرست تیم محتوا و دیجیتال مارکتینگ صدایم کرد و گفت: شیما قراره از این به بعد روی گوگل اَدوردز وقت بگذاری.» آن موقع‌، گوگل اَدوردز (Google Adwords) اسمش را به گوگل اَدز، تغییر نداده بود. از آن زمان تا الان کلی تجربه بدست آوردم، لحظات دلهره‌آور زیادی داشتم و البته در کنارش، کلی خوشحالی از دیدن نتیجه‌ی مثبت تبلیغاتی که نوشتم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند، تجربه زیسته‌ی من به عنوان کارشناس گوگل ادز در ایران است. در کنار پرداختن به تجربیات خودم به شما خواهم گفت که برای شروع مسیر شغلی کارشناس گوگل ادز و آموزش گوگل ادوردز سابق باید چه کارهایی را انجام دهید. باور دارم که این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود و کمکتان می‌کند که یادگیری گوگل ادز را مثل من از صفر شروع نکنید.

می‌خواهید کارشناس گوگل ادز شوید؟

می‌خواهید به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) کار کنید؟ اگر جوابتان بله است، پس اول سنگ‎‌هایتان را وا بکنید. باید علایق‌تان را مشخص کنید و نسبت به کارایی خودتان دید بهتری بدست بیاورید. از خودتان بپرسید کدام بخش را بیشتر دوست دارید: سئو (SEO)، تبلیغات گوگل اَدز، شبکه‌های اجتماعی یا محتوا؟!

از تولید محتوا و نوشتن لذت بیشتری می‌برید یا اینکه دائما در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک بگردید و با مخاطبان ارتباط رو در رو داشته باشید؟ شاید هم علاقه‌تان به تحلیل داده و بالا آوردن رتبه‌ی سایت‌ها در گوگل باشد؛ در این صورت باید به کارشناس سئو فکر کنید. از طرف دیگر، اگر از آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهند به فروش کسب و کارها کمک کنند و ایده‌های خوبی برای تبلیغ دارند، باید به گوگل ادز فکر کنید. 

در تمامی این بخش‌ها باید خلاق باشید و مطالعه و جستجو را از یاد نبرید. دنیای دیجیتال مارکتینگ ایستایی ندارد؛ هر لحظه تغییر می‌کند و شما باید متناسب با این تغییرات، خودتان را بهبود بدهید و اصطلاحا جا نمانید. 

هنوز به درستی نمی‌دانید که دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام می‌دهد؟ پس مطلب زیر را بخوانید:

چطور دیجیتال مارکتینگ را برای کودک 5 ساله تعریف کنیم؟

در لیست دوره‌های دیجیتال مارکتینگ منتوریکس هم می‌توانید راجع به هرکدام از بخش‌های بازاریابی دیجیتال اطلاعات بیشتری بدست آورید.

  1. دوره سئو و وبمستر 
  2. دوره گوگل ادز (دست به آچار شوید)
  3. دوره گوگل تگ منیجر
  4. دوره هاتجر
  5. دوره بازاریابی محتوا

فرض را بر این می‌گیریم که شما تصمیم گرفته‌اید به عنوان کارشناس گوگل ادز یا در قالبی کلی‌تر، کارشناس SEM شوید. SEM specialist یا کارشناس بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) کسی است که می‌تواند با استفاده از استراتژی تبلیغات در پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی و پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی، به بهبود فروش و افزایش نرخ تبدیل (کانورژن - Conversion) کسب و کارها کمک کند.

کارشناس گوگل ادز در حقیقت یکی از شغل‌هایی است که زیرمجموعه کارشناس SEM است. در صورتی که شما بتوانید به عنوان کارشناس گوگل ادز به مسیرتان ادامه بدهید، در سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی هم راه آسانی در پیش دارید. چرا؟ چون ساز و کار تبلیغات کلیکی در پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی شبیه هم هستند. البته برای پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی ایرانی قضیه کمی متفاوت است و به حرفه‌ای بودن گوگل ادز نیست.

در کل، به عنوان کارشناس گوگل اَدز (Google Adwords سابق) باید از تحلیل داده‌های تبلیغاتی، نوشتن متن تبلیغ، چک کردن مداوم کمپین‌ها و یادگیری بی وقفه خسته نشوید. البته به نظر من خسته هم شدید اشکالی ندارد، می‌توانید کمی به خودتان زمان دهید و دوباره به سر کارتان برگردید.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

کار کارشناس گوگل اَدز چیست؟

کارشناس گوگل اَدز (Google Ads Specialist) کسی است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا در کمپین‌های تبلیغاتی‌ کلیکی گوگل موفق شوند. در تعریفی کلی، کارشناس گوگل اَدز وظیفه‌ی ساخت، مدیریت و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل را دارد. هر کارشناس باید به طور مداوم و بی‌وقفه، کمپین‌ها را بررسی کنید، با تکیه بر گزارش‌ها، بهینه‌سازی انجام دهد و براساس اهداف کسب و کار (افزایش فروش، awareness یا ترافیک سایت و...) کارش را پیش ببرد.

کارشناس گوگل اَدز باید برای انتخاب متن تبلیغ، کلمات کلیدی مناسب و هدف‌گذاری مناسب براساس مخاطب موردنظر وقت بگذارد. 

پس کارشناس گوگل اَدز کارهای زیر را انجام می‌دهد:

  1. ایجاد استراتژی و هدف براساس کسب و کار افراد
  2. تحقیق راجع به کلمات کلیدی مناسب با تبلیغات
  3. ساخت و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل اَدز
  4. ارائه گزارش‌های عملکرد کمپین‌های گوگل اَدز
  5. بهینه‌سازی مداوم کمپین‌ها و انجام A/B تست
  6. مشارکت با سایر اعضای تیم مارکتینگ برای افزایش عملکرد

در مطلبی جداگانه راجع به وظایف کارشناس گوگل ادز توضیح داده‌ام. پیشنهاد می‌کنم آن مطلب را بخوانید تا با فضای کاری کارشناس گوگل ادز بیشتر آشنا شوید.

برای یادگیری گوگل ادز از کجا شروع کنید؟

قبل از این‌که به شما بگویم از کدام منابع برای یادگیری گوگل ادز استفاده کنید، بگذارید از تجربه‌ی خودم بگویم. آن زمان که من تصمیم گرفتم به عنوان کارشناس گوگل اَدز مسیر شغلی‌ام را تغییر دهم، هنوز مطالب جدید و به روز از گوگل ادز به زبان فارسی وجود نداشت. هرچقدر در وبسایت‌های فارسی می‌چرخیدم، مطلب زیادی دستگیرم نمی‌شد.

کلی اطلاعات تکراری و اصطلاحا «کپی پیست شده» که نمی‌توانستم به آن‌ها اعتماد کنم. به این اطلاعات تکراری، غلط بودن‌شان را هم اضافه کنید. وقتی آن‌ها را با منابع انگلیسی مقایسه می‌کردم، متوجه می‌شدم که چقدر با هم تفاوت دارند و فقط بخش کوچکی از اطلاعات را نمایش می‌دهند.

از آن طرف هم در کلاس حضوری دوره‌ی گوگل ادوردز در دانشگاهی در تهران شرکت کردم. نتیجه؟ هیچ! استاد کلاس اطلاعات بیشتری از آن‌چه من در منابع انگلیسی گوگل ادوردز خوانده بودم، نداشت. بنابراین خودم دست به کار شدم و مدت یک ماه، بی وقفه و با دقت منابع انگلیسی را خواندم. از آن طرف هم به طور همزمان روی کمپین‌های گوگل اَدز شرکت کار می‌کردم؛ مثل دوره‌ی کارآموزی شده بود. همه چیز را در عین یادگیری امتحان می‌کردم.

قدم اول: در Google Skillshop شیرجه بزنید

هنوز هم معتقدم که اگر منابع درست و به روزی برای گوگل اَدز به زبان فارسی وجود داشت که اطلاعات غلط نمی‌داد، مدت زمان یادگیری 1 ماهه کمتر می‌شد. من بیخیال منابع فارسی شدم و یک راست سراغ درس‌های آنلاین گوگل در Skillshop رفتم که آن وقت‌ها اسمش Academy for ads بود. در Skillshop گوگل همه چیزهایی که برای شروع کار با گوگل ادز نیاز داشتم، پیدا می‌شد.

از پایه شروع به یادگیری کردم و همه بخش‌های گوگل ادز را یاد گرفتم. درس‌های گوگل ادز در Skillshop گوگل برای یادگیری اجرای کمپین‌های سرچ (متنی)، تصویری، ویدئویی، اپلیکیشن و بهینه‌سازی تبلیغات گوگل ادز بود. همه درس‌ها به روز بود؛ بنابراین من نگرانی از بابت قدیمی بودن اطلاعات نداشتم.

گوگل ادزصفحه اصلی skillshop گوگل برای یادگیری دوره‌های مختلف ابزارهای گوگل

پس در قدم اول به skillshop گوگل بروید و درس‌های گوگل ادز را بگذرانید. بهتر است با درس Google Ads search Certification شروع کنید و بعد سراغ Google Ads Display Certification بروید. اولی برای یادگیری کمپین‌های تبلیغات متنی گوگل ادز است و دومی برای یادگیری کمپین‌های تبلیغاتی تصویری گوگل ادز.

بعد از پایان هر دوره، از شما آزمون تستی هم گرفته می‌شود که باید حداقل 80% سوالات را به درستی جواب دهید تا مدرک دوره را بگیرید. درس خواندن در Skillshop رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه هم ندارید. پیشنهاد من برای شروع یادگیری دوره‌های گوگل ادز در skillshop به ترتیب زیر است:

  • Google Ads Search Certification
  • Google Ads Display Certification
  • Google Ads - Measurement Certification
  • Google Ads Video Certification
  • Google Ads Apps Certification
  • Shopping ads Certification

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای یادگیری دوره‌های skillshop گوگل تا چه حد باید به زبان انگلیسی مسلط باشیم؟! به نظر من، شما باید در سطح مبتدی نزدیک به متوسط باشید تا بتوانید مطالب را بخوانید و فیلم‌های آموزشی را ببینید. رفته رفته گوشتان به صدا و چشمتان به متن عادت خواهد کرد و بهتر متوجه قضیه خواهید شد. هیچ محدودیتی در زمان خواندن درس‌ها وجود ندارد، بنابراین می‌توانید چندین بار هر درسی را بخوانید و بررسی کنید. 

گوگل ادزاین هم از صفحه دوره‌های گذرانده شده من

این را هم در نظر داشته باشید که برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ باید قادر به خواندن متن‌های انگلیسی باشید. البته منظورم به صورت حرفه‌ای نیست اما باید بلد باشید که جملات را بخوانید و مطلب را درک کنید.

انقضای مدرک skillshop گوگل یک ساله است.

قدم دوم: دانشگاه عزیز و بخشنده‌ی یوتیوب را از یاد نبرید

همزمان با گذاراندن دوره‌های گوگل اسکیل شاپ، از یوتیوب غافل نمانید. یوتیوب مثل دانشگاه است اما مجانی؛ همه چیز را در طبق اخلاص می‌گذارد و بدون چشم‌داشت به شما یاد می‌دهد. هرچیزی که دنبالش باشید در اینجا پیدا می‌شود، پس از آن غافل نشوید. کافیست کانال گوگل ادز را در یوتیوب سابسکرایب کنید و بعد سراغ سایر کانال‌های یوتیوبی بروید که درباره تبلیغات کلیکی و گوگل ادز محتوا تولید می‌کنند.

از فیلم‌های آموزشی ساده شروع کنید و بعد کم کم خودتان را بالا بکشید و سراغ مطالب پیشرفته و پیچیده بروید.

چند کانال خوب و درجه یک آموزش گوگل ادز در یوتیوب:

قدم سوم و همیشگی: مطالعه کنید، یاد بگیرید و جستجوگر باشید

همچنان یادگیری از اسکیل شاپ گوگل و یوتیوب را در کنار هم پیش ببرید و از آن طرف هم سراغ وبسایت‌های انگلیسی زبانی بروید که درباره گوگل ادز مطلب می‌نویسند. worldstream، hubspot، وبلاگ گوگل، searchengineland و Neil Patel از بهترین وبسایت‌هایی هستند که می‌توانید درباره گوگل ادز بخوانید و یاد بگیرید. با این حال اگر بگردید و دست از تلاش برندارید، کلی وبسایت دیگر هم پیدا می‌کنید که مطالب خوبی درباره google ads دارند. 

از طرف دیگر باید صفحات گوگل ادز را در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر دنبال کنید و از طرف دیگر از صفحه گوگل ادز لینکدین هم غافل نشوید. یادتان باشد که قدم سوم را نباید بعد از مدتی بیخیال شوید. تا زمانی که به عنوان کارشناس گوگل ادز مشغول کار هستید باید قدم سوم را بارها و بارها بردارید.

نکته دیگری که در این مرحله باید به آن اشاره کنم، پیدا کردن منابع فارسی زبان موثق و خوب هم هست. حالا که دیگر دوره‌های اسکیل شاپ گوگل ادز را گذرانده‌اید، به خوبی می‌توانید مطالب آموزشی گوگل ادز فارسی خوب از بد را تمیز بدهید. دیگر به سادگی گول تبلیغات کلاس‌های آموزشی گوگل ادز رنگارنگ را نخواهید خورد و با پیش‌زمینه‌ی اطلاعاتی دنبال منابع معتبر می‌گردید. 

اغراق نیست اگر بگویم که تمامی مطالب آموزشی گوگل ادز که در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس منتشر می‌شود براساس دروس اسکیل شاپ گوگل ادز و سایر منابع موثق نوشته و تولید می‌شود. تمامی مقالات گوگل ادز وبلاگ منتوریکس تنها ترجمه صرف نشده، بلکه در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز برای کسب و کارهای ایرانی امتحان شده و نتیجه داده. برای همین اگر می‌خواهید کمی در مسیر یادگیری گوگل ادز جلو بیفتید، توصیه می‌کنم که مقالات گوگل ادز به زبان فارسی را در وبلاگ منتوریکس بخوانید. 

از طرف دیگر، ما در دوره‌های آموزشی گوگل ادز منتوریکس همین رویه را در پیش گرفته‌ایم. دوره گوگل ادز را در دو بخش (مقدماتی- دست به آچار) و پیشرفته ضبط کرده‌ایم و برای استفاده در اختیار علاقمندان قرار دادیم. همین الان می‌توانید سریع به دوره مقدماتی گوگل ادز منتوریکس بزنید و فیلم‌های آموزشی و سرفصل‌ها را ببینید تا متوجه قضیه شوید. تمامی ویدئوها علاوه بر اینکه به روز هستند با نیازهای کسب و کارهای ایرانی ضبط شده‌اند. 

دوره گوگل ادز مقدماتی (از شروع تا دست به آچار)

قدم چهارم: دنبال شغل بگردید

فرض را بر این می‌گیریم که شما یادگیری را شروع کردید یا در قدم دوم هستید، یعنی دوره‌های اسکیل شاپ گوگل ادز را گذرانده‌اید و اطلاعات پایه خوبی درباره کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز دارید. حالا وقتش رسیده که اطلاعاتتان را محک بزنید. اگر مثل من خوش‌شانس هستید که هم در تیم دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنید و هم مشغول یادگیری هستید، کارتان راحت‌تر خواهد بود.

اما اگر هنوز کار پیدا نکردید و می‌خواهید در این بخش جلو بروید، باید دنبال آگهی‌های استخدامی کارآموزی یا کارشناس گوگل ادز باشید. عزت نفس و اعتماد به نفس حرف اول را در این مسیر می‌زند. رزومه خوبی بنویسید و در آن اشاره کنید که دوره‌های گوگل ادز اسکیل شاپ را طی کرده‌اید. از طرف دیگر در آگهی‌های استخدامی به خوبی دقت کنید که چه مواردی را از کارشناس گوگل ادز انتظار دارند؟! آیا شما آن موارد را در رزومه خود درج کرده‌اید یا بلد هستید؟

در صورتی که موردی را در زمان یادگیری جا انداخته باشید، بهتر است درباره‌اش بخوانید و فیلم آموزشی ببینید.

نکته‌ی مهمی که در آگهی‌های استخدامی گوگل ادز در ایران به چشم می‌خورد، یک سری وظایف بی‌ربط با کارشناس گوگل ادز است. مثلا شرکتی در آگهی استخدامی گوگل ادز از تسلط به زبان برنامه‌نویسی نوشته بود. این شرط استخدامی برای من به شدت عجیب بود. پس حتما شرح وظایف کارشناس گوگل ادز را بدانید تا در مصاحبه‌های استخدامی اذیت نشوید. 

از اشتباهات گوگل ادز درس بگیرید

واقعیت تلخ و دردناکی را می‌خواهم به شما بگویم: قرار است در گوگل اَدز اشتباه کنید یا دچار مشکلاتی شوید که دست شما هم نیست، به خصوص در ایران که گوگل ادز قوانین تحریمی برایش در نظر گرفته. بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که به درستی کمپین گوگل ادز را نمی‌سازید، از تنظیمات اشتباه استفاده می‌کنید یا حواستان را کاملا به کمپین‌ها نمی‌دهید. تمام این اتفاقات ممکن است بیفتد. پس این واقعیت را بپذیرید تا ادامه کار برای‌تان راحت‌تر شود. اما بعد از هر اشتباه، باید از آن درس بگیرید تا دفعه دیگر اشتباهات کمتری کنید.

هربار که با خطا یا اشتباهی مواجه شدید، در اصطلاح خودمانی سعی کنید «ته و تویش را دربیاورید» و پا پس نکشید. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که به خاطر تحریم‌های گوگل، با مشکلاتی روبرو شوید اما همیشه راه در رویی هست. فقط باید باهوش باشید.

برای این‌که با معمول‌ترین اشتباه‌های کارشناس گوگل اَدز تازه‌کار آشنا شوید، توصیه می‌کنم که حتما مطلب «10 اشتباه مهلک تازه‌کاران گوگل اَدز» را بخوانید. این مطلب دید خیلی خوبی به شما می‌دهد تا با اشتباهات رایج کارشناسان گوگل ادز تازه کار آشنا شوید. 

برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ، گوگل ادز و خدمات سئو با منتوریکس در تماس باشید. 

پایان پیام
شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
شاهین
1402/10/21
عالی جامع و کاربردی. ممنون از شما و تیمتون بابت این مقاله
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/10/27
سلام همراه گرامی
متشکر از وقتی که گذاشتید:)
شادی
1402/04/16
عالی بود، ممنون از توضیحات شفاف و صادقانه ای که برای مسیر انتخاب این شغل دادید.   
پاسخ...
پویان
1402/04/16
ممنون از شما و اطلاعات خوبی که دادین.برای من کاربردی و مورد استفاده بود.
پاسخ...
رضا
1402/02/27
خیلی خیلی خیلی فوق مسخرست که ته تهش پیشنهاد دادی بریم دنبال آگهی های استخدام بگردیم.خانم برو دیدگاهتو عوض کن. ریدم توی کارمندی و حمالی برای یکی دیگه. نه من خودم برای خودم میخوام ادز رو یاد بگیرم. بقیه زیر دست من کار میکنن نه من زیر دست بقیه. متاسفم برای طرز فکرت.
پاسخ...
ابراهیمیان
1400/03/22
سلام ما سایت اکانت گوگل اد فعال داریم نیاز به مشاوره دراز مدت برای ادامه کار بصورت حرفهای هستیم اگر خدمات مشاوره دارید لطفا تماس بگیریدابراهیمیان اوکی پارتیتشکر
پاسخ...
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف